Streaming wars, czyli walka o dominację pomiędzy Netflixami tego świata wciąż trwa, ale na scenę konfliktów technologicznych wchodzą już kolejni zawodnicy. Obstawiam, że największa potyczka biznesowa przyszłych lat rozegra się o coś, czego nie będzie można nawet dotknąć – o metaverse. Obecnie jesteśmy na etapie zbierania budżetów na długi i kosztowny proces tworzenia wirtualnych światów. Trójca Epic Games + Lego + Sony stawia tutaj na bardzo obiecującą grupę odbiorców – dzieci. O ile takich boomerów jak ja może być trudno zaciągnąć na dobre do siedzenia w wirtualu, to pewnie kształtowanie gustów i nawyków od małego może przynieść pożądane efekty. Nie mam wątpliwości że coś, co obecnie nazywamy bardzo ogólnym hasłem – metaverse – stanie się z czasem niezbędną warstwą naszej codzienności, pracy, zabawy, interakcji. Osobiście wolałbym, aby nie była ona kontrolowana przez jedną organizację. Dlatego jestem tak wielkim zwolennikiem krypto i NFT, bo wydaje się, że tylko te technologie mogą nas uchronić przed monopolizacją metaverse.
Spis treści:
- LEGO z Epic Games
- Digital ma się świetnie
- Powstaje nowy sportowy kolos?
- Creator economy wirtualnie
- Finfluencerzy pod lupą
- Nextdoor ułatwia reklamę małym i średnim firmom
- Znikające ciasteczka
- Multisearch w Google
- TikTok. Imponujące przychody z reklam
- NFT dla każdego brandu
- Ciężki start CNN+
- Avatar, AI i osobowość
- Shorty
- Weekly Tool
- Poznaj trendy motion design. Wiedza z bloga
LEGO z Epic Games
Czy plastikowe klocki to już przeżytek? Na pewno jeszcze nie, ale LEGO już patrzy w przyszłość. I widzi, że cyfrowy świat to ogromna szansa nie tylko na przetrwanie, ale i na rozwój biznesu. Dlatego słynny producent klocków nawiązał współpracę z Epic Games, wydawcą gier komputerowych, m.in. Fortnite. Firmy mają wspólnie stworzyć metaverse, a właściwie wersję przeznaczoną specjalnie dla dzieci. Na razie nie znamy szczegółów, jak ma on wyglądać. Wiadomo, że ma być to miejsce oferujące bogate doświadczenia i stymulujące kreatywność. Epic Games zabezpieczył już na budowanie z LEGO swojego metaverse 2 mld dolarów. Pieniądze pochodzą m.in. od Sony. Wyścig o to, kto zdominuje wirtualną przestrzeń, nabiera rozpędu. Biorą w nim udział Meta, Roblox czy Microsoft (dla przypomnienia: ten ostatni niedawno ogłosił, że przejmuje Activision Blizzard za imponujące $75 mld).
📰 The Financial Times (Paywall)
Digital ma się świetnie
Najnowszy raport IAB i PwC pokazuje, że rynek reklamy cyfrowej w USA urósł w 2021 r. o 35% (skok o $50 mld) i osiągnął wartość 189 mld dolarów. To najwyższy wzrost od 2006 r. Reklama audio (w podcastach czy radiu online) to najszybciej rosnąca kategoria (wzrost o prawie 58%, wartość 4,9 mld dolarów), ale wciąż stanowi zaledwie 2,6% wszystkich digital ads. Imponująco rośnie również reklama wideo (50,8%) i w social media (39,3%). Według IAB i PwC rozwój e-commerce będzie nadal napędzać inwestycje w reklamę cyfrową. Raport jest dostępny tutaj.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Powstaje nowy sportowy gigant?
Stało się – Discovery i WarnerMedia połączyły się, tworząc medialnego kolosa o nazwie Warner Bros. Discovery. The Variety zwraca uwagę na to, że firma może stać się prawdziwym gigantem sportu w TV. Podczas gdy widzowie odpływają do serwisów streamingowych, żeby oglądać swoje ulubione programy i seriale, wydarzenia sportowe na żywo wciąż są w stanie przyciągnąć przed telewizory miliony kibiców. A co za tym idzie – również reklamodawców. Do konsorcjum należy m.in. Turner Sports w USA i Eurosport, który posiada prawa do transmisji Igrzysk Olimpijskich w Europie.
📰 The Variety
Creator economy wirtualnie
Horizon Worlds to wciąż rozwijająca się platforma społecznościowa AR i prawdopodobnie przedsmak tego, jak będzie wyglądać metaverse. Firma Meta, która jest jej właścicielem, testuje nową funkcję, która pozwoli twórcom na sprzedawanie wirtualnych przedmiotów. Według Marka Zuckerberga możliwość kupowania i przenoszenia cyfrowych dóbr z jednego wirtualnego świata w drugi będzie w metaverse bardzo ważna. I dodaje: „Ale najpierw muszą pojawić się rzeczy, które ludzie będą chcieli kupować, aby rozruszać tę gospodarkę”. Na razie nowa funkcja będzie dostępna dla niewielkiej grupy twórców.
📰 TechCrunch
Finfluencerzy pod lupą
Australijscy influencerzy zajmujący się finansami, czyli „finfluencerzy”, mogą trafić za kratki na parę lat, jeśli nadal będą udzielać porad finansowych bez odpowiedniej licencji. Tamtejsza Komisja ds. Papierów Wartościowych i Inwestycji (ASIC) już pozwała jednego influencera za prowadzenie szkoleń na temat obrotu papierami wartościowymi bez wymaganych dokumentów. Jedna trzecia młodych Australijczyków (w wieku od 18 do 21 lat) śledzi w social media jakiegoś influencera. A 64% młodych ludzi przyznało, że pod wpływem finfluencera zmieniło swoje zachowanie w kwestiach finansowych.
📰 Insider
Nextdoor ułatwia reklamę małym i średnim firmom
Nextdoor to „aplikacja społecznościowa dla sąsiadów”, bo stawia na lokalność. Użytkownicy mogą np. wymieniać się informacjami o tym, co dzieje się w okolicy, sprzedać zalegające w domu rzeczy czy oceniać osiedlowe sklepy. Apka właśnie ruszyła z samoobsługową platformą reklamową Nextdoor Ads. To oferta skierowana do małych i średnich firm, które chcą trafić do klientów mieszkających w pobliżu. Nextdoor Ads na początku będzie dostępne tylko w USA, ale w przyszłości ma pojawić się również w innych krajach.
📰 AdWeek (Paywall)
Znikające ciasteczka
W ubiegłym roku zwiększyły się inwestycje w dane first-party i inne rozwiązania, które zastąpiłyby cookies. Z ankiety Advertiser Perceptions wynika, że w maju 2021 r. z ciasteczek korzystało 97% reklamodawców w USA, a grudniu – 88%. Jednocześnie 70% ankietowanych wykorzystywało dane first-party do targetowania i testowało działania reklamowe oparte na kohortach. Co jeszcze wynika z badania? Reklamodawcy coraz mniej obawiają się spadku skuteczności kampanii z powodu wycofania ciasteczek. Jednak wciąż dla 81% respondentów świat bez cookies budzi niepokój.
📰 MarketingDive
Multisearch w Google
Google rusza z nową funkcją multisearch, która umożliwia wyszukiwanie jednocześnie za pomocą tekstu i obrazu. Jak to wygląda w praktyce? W apce (na androidzie lub iOS) trzeba wybrać ikonę Lens Camera, a następnie zrobić screenshota lub zdjęcie. Następnie można dodać tekst i w ten sposób szukać interesującego nas contentu. Wyniki Google będą jednak pokazywać przede wszystkim produkty lub usługi na sprzedaż – przynajmniej na razie. Wersja beta nowej funkcji jest teraz dostępna dla amerykańskich użytkowników.
📰 TechCrunch
TikTok. Imponujące przychody z reklam
TikTok nie publikuje informacji o tym, jaki ma przychód z reklam, ale Insider Intelligence szacuje, że w tym roku platforma zarobi na nich 11,64 mld dolarów. To aż trzykrotnie więcej niż w 2021 r. Ponad połowa przychodów będzie pochodzić z USA. W porównaniu z innymi social media na TikToku wciąż jest niewielu reklamodawców, ale przypływ nowych brandów stabilnie rośnie. Obecnością na platformie zainteresowane są przede wszystkim marki, które chcą dotrzeć do młodych klientów. Wiele firm oczekuje jednak, że TikTok lepiej zadba o bezpieczeństwo marki i zaoferuje więcej narzędzi do skutecznej kampanii.
📰 The Information (Paywall)
NFT dla każdego brandu
Glow Labs pomaga firmom wypuścić ich własne NFT czy programy lojalnościowe oparte na blockchainie. Start-up powstał pod koniec 2021 r. w odpowiedzi na problemy, z jakimi mierzą się brandy zainteresowane światem krypto, ale niemające potrzebnego know-how i technicznych umiejętności. Glow Lab oferuje m.in. narzędzie do tworzenia smart kontraktów, które nie wymaga kodowania. Pomaga też zrobić szum wokół danego projektu NFT na Twitterze czy Discordzie. Start-up pozyskał niedawno ponad $4 mln od inwestorów na dalszy rozwój. W 2021 r. rynek NFT był wart 41 mld dolarów, a tym roku ta kwota może się nawet podwoić.
📰 TechCrunch
Ciężki start CNN+
Wydawać by się mogło, że uruchomienie własnego serwisu streamingowego nie powinno być trudne dla medium o ugruntowanej pozycji. A jednak. Inwestycje w CNN+ wyniosły do tej pory 300 mln dolarów, ale to nie pomogło przyciągnąć zadowalającej liczby widzów. Szykują się więc cięcia w finansowaniu platformy. Z serwisu streamingowego korzysta dziennie zaledwie 10 tys. osób. CNN+ może niedługo zdobyć więcej użytkowników dzięki pojawieniu się na Roku TV. To nie pomoże jednak najpewniej zgromadzić 2 mln abonentów w USA w rok od rozpoczęcia działalności, co było początkowym celem.
📰 Axios
Avatar, AI i osobowość
Adidas Originals promuje kolekcję Ozword w futurystyczny sposób. Kampania w założeniu ma zacierać granice pomiędzy światem realnym i cyfrowym. Marka nawiązała współpracę z platformą do tworzenia awatarów Ready Player Me. Użytkownicy będą mogli stworzyć awatara w oparciu o… swoją osobowość. Wirtualna postać będzie generowana na podstawie wypełnionej ankiety.
📰 MarketingDive
Shorty w GreenLetter
- BeReal to zyskująca na popularności apka społecznościowa. W ciągu roku ilość pobrań wzrosła o 315%.
- Tworzenie filtrów AR ma być dostępne, szybkie i proste dla wszystkich użytkowników TikToka.
- Powstaną filmy inspirowane Bored Ape Yacht Club. Za produkcję będzie odpowiadać giełda kryptowalutowa Coinbase.
Weekly Tool w GreenLetter
Redagujesz posty na Instagramie, Twitterze lub LinkedInie i nie wiesz, jakich hashtagów użyć? Wykorzystaj Tagsfinder.com, z którego korzysta m.in. Aneta Fijał, social media trainee w Green Parrot. To generator hashtagów w oparciu o podane słowa kluczowe. Możesz wpisać od 1 do 5 słów, wybrać język, a także wykluczyć niechciane słowa (np. like, follow). Wykorzystaj to narzędzie, jeśli martwisz się, że Twoje hashtagi są nudne lub często się powtarzają.
GreenLetter. Wiedza z bloga