Rynek e-commerce na całym świecie, również w Polsce, rośnie i wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach wciąż będzie się dynamicznie rozwijać. Tworzenie sklepu internetowego nie jest więc w tych realiach opcją, ale koniecznością. Masz już swój sklep online, ale w porównaniu z konkurencją wypada blado? A może dopiero myślisz nad sprzedawaniem swoich produktów w Internecie? Dowiedz się, jak otworzyć sklep internetowy, który będzie sprzedawać.
Z tego artykułu dowiesz się:
Obecnie ok. 150 tys. polskich firm sprzedaje swoje produkty lub usługi przez Internet. Ta liczba w kolejnych latach na pewno będzie rosnąć. Głównie dlatego, że pandemia COVID-19 zmieniła zwyczaje zakupowe klientów na całym świecie – również w Polsce. Sprzedaż w znacznej mierze przeniosła się do Internetu. PwC podkreśla, że rynek e-commerce co roku rośnie o 12%, a w 2026 r. jego wartość wyniesie 162 mld zł. W 2021 r. aż 77% polskich internautów przynajmniej raz kupiło coś online. Badanie Gemius pokazuje też, że z powodu pandemii:
Czy więc warto otworzyć sklep internetowy? Jeśli chcesz nadążyć za zmieniającym się rynkiem – zdecydowanie tak! Posiadanie swojej witryny e-commerce ma oprócz tego wiele zalet w porównaniu ze stacjonarnymi placówkami, np:
Przed prowadzeniem sklepu online powstrzymuje Cię jednak konieczność posiadania dużej przestrzeni na towary? Pomyśl o dropshoppingu. To model, w którym oferujesz produkty, których nie posiadasz na stanie. Zamiast tego masz podpisaną umowę z hurtownią, która jest odpowiedzialna za przygotowanie i wysyłkę towaru.
Samo posiadanie sklepu internetowego nie gwarantuje sukcesu. Jeśli zależy Ci, żeby Twój e-sklep przynosił zyski, musisz zadbać o kilka podstawowych kwestii związanych m.in. z SEO, wyglądem i funkcjonalnością strony. Poniżej znajdziesz checklistę, dzięki której tworzenie sklepu internetowego będzie zdecydowanie łatwiejsze.
W Twoim sklepie e-commerce nie powinno zabraknąć poniższych elementów:
To wizytówka Twojej firmy i e-sklepu. Dobrze zaprojektowana strona główna powinna informować, czym zajmuje się firma i jakie produkty lub usługi oferuje. Na stronie głównej warto też umieścić w widocznym miejscu linki do stron produktów i kategorii, menu, wyszukiwarkę.
Pozycjonowanie strony kategorii produktów jest bardzo ważne. Dobra strona kategorii produktów powinna posiadać m.in. opcję filtrowania, dostępność produktów w magazynie, szybki podgląd produktu, bestsellery w sklepie.
Strony produktów powinny zawierać m.in. USP, unikalny opis produktu, dobrze widoczną nazwę i cenę, informacje o sposobie płatności, opinie o produkcie (i możliwość napisania własnej), korzyści z zakupu (rabaty, darmowa dostawa itp.). Nie jest tajemnicą, że klienci w Internecie kupują oczami, dlatego trzeba też zadbać o dobrej jakości zdjęcia prezentujące produkt. Pamiętaj, że dobra jakość nie jest równoznaczna z ogromną wagą pliku jpg. Wręcz przeciwnie – ciężkie zdjęcia sprawią, że strona będzie się wolniej ładować, co może sprawić, że klienci ją opuszczą.
Ponad ⅔ e-konsumentów używa urządzenia mobilnego. Pokolenie Z staje się prawdziwym „mobile only” – 92% klientów z najmłodszej grupy wiekowej korzysta ze smartfona podczas robienia zakupów w Internecie. Dlatego nawet najlepiej zaprojektowany sklep internetowy nie będzie skuteczny, jeśli strona nie będzie responsywna lub nie stworzysz dedykowanej wersji mobilnej lub aplikacji. To właśnie brak dostosowania e-sklepów do smartfonów jest jednym z najczęściej wymienianych problemów przez klientów. E-konsumenci skarżą się też na niewygodne formularze w wersji mobile i problemowy sposób płatności.
Podsumowując – tworząc sklep internetowy zadbaj o:
Możesz też pomyśleć nad rozwiązaniem, jakim jest Progressive web app (PWA). To nowa generacja apek internetowych. PWA jest uruchamiana jak strona internetowa, ale użytkownikom daje wrażenie korzystania z natywnej aplikacji mobilnej.
Skąd biorą się porzucone koszyki? Jedną z częstych przyczyn jest to, że e-konsument nie znajduje w sklepie preferowanej metody płatności. To tak, jakby w kasie w stacjonarnym sklepie chciał zapłacić kartą, a ekspedientka informuje go, że przyjmuje tylko gotówkę. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient po prostu zrezygnuje z zakupów, bo np. nie ma przy sobie gotówki. Dlatego jeśli chcesz, żeby użytkownik sfinalizował zakupy, zadbaj o to, żeby w Twoim e-sklepie mógł wybrać spośród kilku sposobów płatności. W Polsce największą popularnością (70% respondentów) wciąż cieszy się opcja szybkiego przelewu przez serwis płatności, np Przelewy24 (opcja wskazana przez 70% kupujących). Inne popularne formy płatności to np.:
Jeśli Twoją grupą docelową są młodsi konsumenci, rozważ też płatności kodem QR i w ramach „kup teraz, zapłać później”. To rosnący trend, zwłaszcza wśród millenialsów i pokolenia Z.
Tworzenie sklepu internetowego to proces składający się z wielu elementów, a analityka jest jedną z ważniejszych kwestii, której nie można pominąć. Jeśli korzystasz z platform sklepowych, najprawdopodobniej masz dostęp do ich narzędzi analitycznych. Warto też skorzystać z darmowych narzędzi, takich jak Google Analytics. To prawdziwa kopalnia wiedzy o zachowaniach e-klientów. Dzięki korzystaniu z GA dowiesz się np.:
Informacje, których dostarcza Ci Google Analytics pozwolą Ci lepiej zrozumieć użytkowników i dostosować funkcjonalność sklepu pod ich potrzeby. Dowiesz się też, jakie działania marketingowe są skuteczne, a z jakich lepiej zrezygnować. Żeby dokładnie monitorować sprzedaż w Google Analytics, w każdym e-sklepie powinien być też zainstalowany moduł e-commerce. Pozwoli Ci on śledzić np.:
User Experience w kontekście e-commerce to, najprościej mówiąc, ogół wrażeń towarzyszący klientom danego e-sklepu. Odnoszą się one np. do:
Najważniejszym celem działań UX jest maksymalne ułatwienie użytkownikom poruszania się po witrynie i dokonania zakupu. Jest to naprawdę ważne – jeśli doświadczenia użytkownika były złe, aż 88% klientów twierdzi, że nie wróci do danego e-sklepu. Co więcej, aż 70% firm internetowych pada właśnie z powodu złego usability!
W skali globalnej 40% użytkowników szuka produktów w wyszukiwarkach. A wśród wyszukiwarek niekwestionowanym liderem jest Google (udział w rynku wynosi ponad 85%). Dlatego tak ważne jest zadbanie o dobre SEO. Dzięki wyższym pozycjom w wyszukiwarce klienci będą częściej trafiać do Twojego sklepu. Pamiętaj, że działania SEO to bieg długodystansowy, a nie sprint. Nie oczekuj natychmiastowych efektów, zamiast tego postaw na regularne działania, a po jakimś czasie na pewno zobaczysz efekty. Na co zwrócić szczególną uwagę?
Już wiesz, na jakie kwestie zwrócić uwagę podczas projektowania od zera lub rozwijania sklepu internetowego. Czas na działanie. Masz dwie opcje: możesz stworzyć e-sklep samodzielnie lub zlecić zadanie profesjonalistom. Pierwsze rozwiązanie ma kilka zalet:
Samodzielne tworzenie sklepu internetowego ma też jednak poważne wady, w tym:
Chcesz mieć sklep internetowy z wysokim wskaźnikiem konwersji? Zależy Ci na profesjonalnie zaprojektowanym sklepie online, który jest dopasowany do potrzeb Twojego biznesu? Cenisz sobie łatwy dostęp do wsparcia technicznego? Napisz do nas, a my stworzymy dla Ciebie nowoczesny sklep internetowy, który naprawdę sprzedaje.
Świetnie zaprojektowany sklep internetowy? Jesteśmy w tym dobrzy!
Skontaktuj się z nami już dzisiaj.