22.11.2021

Czym jest marketing automation?

Marketing automation - co to jest?

Dowiedz się, czym jest sedno automatyzacji działań marketingowych oraz jak marketing automation może pomóc Twojej firmie zyskać przewagę nad konkurencją i zdobyć nowych klientów.

Marketing automation – co to jest?

Na pewno znasz ten schemat: na początku starasz się zainteresować klienta ciekawym artykułem, potem dajesz mu w prezencie e-booka lub inny perk w zamian za podanie swojego e-maila. Kontakt został nawiązany, a klient trafił do bazy. Rozwijając tę relację, systematycznie podsuwasz mu kolejne treści, stopniowo przygotowując go do procesu zakupowego. Cały proces może być długi, a efekty Twojego wysiłku niepewne. Tu z pomocą przychodzi automatyzacja marketingu. 

Możliwości marketing automation

Marketing automation pozwala docierać do klientów szybciej i skuteczniej dzięki zautomatyzowanym działaniom z zakresu sprzedaży, reklamy i content marketingu. Marketing automation to system, który wykorzystuje się w przeróżnych kanałach służących do komunikacji z konsumentami. Oprogramowanie umożliwia marketerom na dokładne planowanie komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami, jak i na pozyskiwanie cennych danych, np. ile osób otworzyło maila, ile z nich kliknęło w link czy w jakich godzinach i dniach Twoja kampania dociera do największej liczby odbiorców. Poznanie behawioralnych cech Twoich klientów pozwala z kolei dostosowywać i ulepszać kampanie. Najprościej mówiąc, automatyzacja marketingu pozwala na efektywne generowanie leadów sprzedażowych

Sednem marketing automation jest identyfikacja i odpowiednia klasyfikacja klienta w czasie rzeczywistym. Kluczowe jest określenie, dlaczego użytkownik wszedł na Twoją stronę i co go interesuje. Jeśli dowiemy się tego, możemy zacząć rozmawiać z klientem o jego potrzebach i oczekiwaniach.  

Marketing automation – narzędzia

Na rynku jest dostępnych wiele narzędzi do marketing automation. Jednym z nich jest popularny SALESmanago, z którego korzystają zarówno początkujący, jak i zaawansowani marketerzy. Poznaj najważniejsze możliwości systemu:

  • Identyfikacja konsumentów odwiedzających stronę WWW i definiowanie ich zainteresowań na podstawie monitoringu zachowania 
  • Wysłany automatycznie newsletter, który zawiera spersonalizowane treści i ofertę sprzedażową 
  • System wykrywa najlepszą porę do wysyłania newslettera lub oferty do danego użytkownika z bazy i sam realizuje wysyłkę
  • Automatyczne dopasowanie bannerów i innych treści do konkretnego konsumenta lub do segmentu kontaktów. Oznacza to m.in., że inne treści są kierowane do powracających użytkowników, a inne do potencjalnych klientów.
  • Spersonalizowane formularze kontaktowe z dopasowaną treścią
  • Generowanie leadów bez konieczności wypełniania formularza – na podstawie analizy zachowania program powiadomi sprzedawcę, w jakim momencie i z jakim użytkownikiem powinien się skontaktować
  • Scoring potencjalnych klientów.

To nie koniec możliwości tego oprogramowania. Na rynku znajdziesz też inne rozwiązania, które oferują coraz lepsze rozwiązania dzięki wykorzystaniu AI oraz Machine Learning. Popularnością cieszą się m.in. Hubspot, PushPushGo, Marketo, czy GetResponse. Ważne, żeby oprogramowanie było dopasowane do specyfiki Twojego biznesu. 

Czy warto automatyzować?

Zdecydowanie tak. Pamiętaj, że automatyzacja marketingu pomaga nie tylko zdobywać nowych klientów, ale też umacniać relacje z obecnymi (m.in. dzięki skuteczniejszym kampaniom retargetingowym). A o lojalność konsumentów warto dbać. Dlaczego?

57% takich klientów wydaje więcej na swoje ulubione marki. A firmy dbające o lojalność klientów zwiększają przychody około 2,5 razy szybciej niż inne biznesy z branży. A żeby zadbać o istniejących i przyszłych klientów, trzeba ich dobrze poznać i dostosować do nich przekaz. W przeciwnym razie nie będziesz wiedzieć, co przekonało użytkownika, który odwiedził Twoją stronę, do zakupu. Czy był to CTA w newsletterze, czy może banner? Automatyzacja marketingu pozwala dokładnie sprawdzić punkty styku konsumenta z marką, ale też moment i powód, dlaczego kontakt się urwał. Te wszystkie wartościowe informacje pozwalają Ci tworzyć plan contentowy i inne działania, które są maksymalnie dopasowane do danego odbiorcy.

To nie wszystkie zalety marketing automation. Rozwiązanie pozwala Ci tworzyć precyzyjne kampanie i oszczędzać czas – po ich zaplanowaniu trzeba je tylko optymalizować. MA pozwala też przeprowadzać złożone testy A/B. To nie koniec. Personalizacja treści sprawi, że Twoje maile nie tylko nie trafia do spamu, ale będą częściej otwierane i czytane do końca. 

Marketing automation a content marketing

Dzięki marketing automation możemy dostarczać klientowi dokładnie takie treści, jakie go interesują, regularnie mierzyć jego zaangażowanie i odpowiednio przygotowywać go do zakupu. Gdzie w tym wszystkim jest content marketing? Bez dobrej strategii content marketingowej nie ma mowy o skutecznym marketing automation – i odwrotnie. Na blogu i kanałach social media może być wiele treści, ale bez odpowiedniej strategii marketing automation teksty nie będą przydatne dla Twojego biznesu. Content marketing i MA wzajemnie się uzupełniają. 

Skuteczne działania marketing automation

Zależy Ci na skuteczniejszym generowaniu leadów sprzedażowych i na zdobywaniu lojalnych klientów? Napisz do nas! W Green Parrot projektujemy precyzyjne kampanie z wykorzystaniem marketing automation. Dowiedz się, jak możemy pomóc Twojej firmie.

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter

Quisque lectus mauris, suscipit sed mauris ut, consectetur maximus ex. Nulla vitae accumsan arcu. Vivamus tempor libero a tortor sodales,