Biuro Warszawa

22 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Szturmowa 9/13

Warszawa

Biuro Katowice

22 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Warszawska 10

Katowice

3 czerwca 2020

Jak pisać CTA? Sprawdź i zbieraj leady

Jak nasze pisanie powoduje działanie i sprzedawanie?
Zobacz, co kryje w sobie dobre CTA

Kiedyś to było
Łatwiej czy trudniej? Call to action jest starsze niż Internet. Zanim powstały buttony w newsletterach i reklamie digitalowej, podobne komunikaty czytało się w prasie i sprzedaży wysyłkowej. Nawoływały do odesłania listu lub złożenia zamówienia aż tyle musiał zrobić odbiorca. Internauta jest bardziej leniwy, ale też wymagający i sceptyczny. Szybko selekcjonuje komunikaty. Potrafi się zniechęcić i zamknąć wyświetloną treść. Ale jeśli czytelnik ma łatwiej, to czy robota copywritera jest trudniejsza?

Wezwanie wezwaniu nierówne
Nie ma jednej recepty na skuteczne CTA. Gdyby tak było, wszystkie landing page’e, newslettery i posty wyglądałyby tak samo. Przyjrzyjmy się różnym cechom komunikacji:

  • jak dobrze znamy odbiorcę i jak dobrze on zna nas,
  • co użytkownik ma zrobić i co będzie z tego miał,
  • czy jest to pierwszy, czy ostatni krok drogi zakupowej.

Komunikaty mogą być różne, nawet jeśli dotyczą podobnego produktu. CTA, czyli król copywritingu konwersji, bywa kapryśne i żeby przyciągnęło uwagę odbiorcy, najpierw musi otrzymać dużo naszej.

Niech moc będzie w CTA
Zwrot do odbiorcy jest na tyle ważny, że stanowi osobny etap projektowania komunikatu reklamowego. Pomaga “nawiązać połączenie” i czeka na reakcję. Nawet na intuicyjnej stronie z przemyślaną treścią znaczenie ma komunikat, który udowadnia użytkownikowi, że cieszy nas jego obecność. Czekamy na niego z zaproszeniem do działania, nawet jeśli dzisiaj będzie to tylko kliknięcie albo wpisanie adresu mailowego.

Korzyści tuż za rogiem
Podstawą CTA są: cel i korzyść ubrane w mocny i precyzyjny czasownik. Angielskie wersje są kuszące, prawda? Tym polskim wybaczamy jednak liczbę znaków. Najważniejsze, żeby nie grać ogólnikami. Zamiast: Sprawdź / Kup / Zobacz, napisz: Kup w niższej cenie / Zobacz darmową lekcję / Otwórz konto.

Czasem CTA chodzą parami i bardzo dobrze. Odbiorcy lubią, kiedy komunikaty w kolejnych krokach na stronie są podobne, np. w reklamie pytamy: Czy chcesz nauczyć się angielskiego?, a po przejściu na stronę pojawia się CTA: Chcę mówić po angielsku. Jeśli chodzi o landing page, pod głównym CTA możemy wypunktować zalety oferty albo dodać mniejsze wezwanie, np. Kup przed premierą, a poniżej: Zacznij kurs dziś!

Ja, ty i “dlaczego nie?”
Stosujemy komunikaty w różnych formach: pierwszo- i drugoosobowej. Możemy dodać zaimki i zbliżyć użytkownika do celu: np. Chcę / Biorę / Zapisuję się, ale też: Zacznij SWÓJ kurs / Pobierz SWÓJ rabat.
Żeby skrócić dystans i podkreślić, że działanie jest proste i pozbawione ryzyka, warto złagodzić komunikat. Chodzi o to, żeby użytkownik zamiast: Co będę z tego miał? zadał sobie pytanie: Dlaczego nie? Wypróbuj komunikaty: Przetestuj / Sprawdź przez miesiąc / Zgarnij próbkę. Niech działanie będzie proste i korzystne.

Kilka złotych sugestii
Tak, to nie rady i zasady CTA nie da się zamknąć w ramach, ale można je obserwować i udoskonalać. Zawsze sprawdzą się te refleksje:

  1. Dążymy do przejrzystego komunikatu i przedstawiamy korzyści, np. w parach CTA: Zacznij kurs & Pobierz darmową lekcję, Zobacz więcej & Znajdź optyka.
  2. Zapewnijmy odbiorcę, że niczego nie ryzykuje, np. Przetestuj teraz.
  3. Uzupełnijmy CTA dodatkowym wezwaniem, które opowie o możliwościach.
  4. Wykorzystujmy potwierdzenie wiarygodności (tutaj liczą się liczby) lub krótki testimonial jako dopowiedzenie CTA.

Czy to działa? I tak, i nie
Jeśli mamy wezwać do działania, wzywamy: Analizuj i próbuj, korzystaj z doświadczenia i rad, ale przede wszystkim:

  • myśl głównie o grupie docelowej, 
  • pozbądź się klątwy wiedzy związanej ze sprzedawanym produktem,
  • zaufaj nieśmiertelnym testom A/B,
  • analizuj scroll i heat mapy.

Pamiętaj, że CTA to ZAPROSZENIE DO (NATYCHMIASTOWEGO) DZIAŁANIA. Jest konkretne, ale nienachalne, oferuje korzyść, ale nie wymaga wysiłku i nie przynosi ryzyka. Sprawdź!

Autorka: Agata Kruk 

Ustawienia prywatności

Dostostuj ustawienia

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Dostosuj informacje i reklamy do swoich zainteresowań na podstawie np. treść, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania lub kierowania
  • Gromadzenie informacji umożliwiających identyfikację osoby, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
Zapisz
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz zmienić te ustawienia.
Polityka Prywatności