01.11.2021

Testy A/B: co musisz wiedzieć o testach A/B?

testy A/B - jak to działa?

Jak sprawdzić, która wersja Twojej strony jest najskuteczniejsza? Jak zmniejszyć wysoki współczynnik odrzuceń czy porzucony koszyk w e-commerce? Odpowiedzą są testy A/B. Dowiedz się, na czym polegają i gdzie możesz je zastosować.

Testy A/B: co to jest?

Testy A/B to metoda badawcza, która polega na jednoczesnym pokazywaniu co najmniej dwóch wersji zmiennej (strona internetowa, element strony, treść e-maila itp.) różnym segmentom użytkowników. Jedna połowa odbiorców automatycznie otrzymuje wersję A, a druga – wersję B. Dzięki testom możesz sprawdzić, która z opcji lepiej trafia do odbiorców i przekonuje ich do wykonania pożądanego przez Ciebie działania – np. wypełnienia formularza. Skuteczność danej wersji wskazuje najczęściej współczynnik konwersji. 

Za pomocą testów A/B możesz porównywać strony, które różnią się jedną lub wieloma cechami (np. inne treści nagłówka, kolorystyka, karty produktów). Pamiętaj jednak, że testowana jest tylko jedna zmienna – czyli np. kolor nagłówka lub strona traktowana jako całość. 

Przykład:

Do firmowego newslettera planujesz dodać CTA. Nie wiesz, czy lepiej sprawdzi się przycisk w kolorze czerwonym czy niebieskim. Żeby sprawdzić skuteczność tych opcji, tworzysz wersje A i B newslettera, które różnią się tylko kolorem przycisku. Do jednej połowy odbiorców wysyłasz wersję A, do drugiej – wersję B. Po ustalonym wcześniej czasie sprawdzasz, że w przypadku wersji A współczynnik konwersji wyniósł 5%, a wersja B wygenerowała konwersję na poziomie 20%. 

Gdzie stosować testy A/B, jak przeprowadzać, co testować?

Testy A/B dostarczają danych potrzebnych m.in. do optymalnego wykorzystania budżetu marketingowego i do zaprojektowania strony internetowej o wysokim współczynniku konwersji.

Cały proces składa się z kilku kroków:

1. Analiza statystyk strony

Testy A/B możesz wykorzystać do analizy prawie każdego elementu na Twojej stronie – jednak w praktyce zajęłoby to bardzo dużo czasu. Nie ma potrzeby testowania wszystkiego. Dlatego najpierw poświęć czas na przeanalizowanie danych z Google Analytics, spójrz na heatmapy np. z HotJar i inne źródła. Opieraj się na danych, a nie na przypuszczeniach.

Widzisz po statystykach, że odwiedzający Twoją witrynę wykonują pożądane przez Ciebie działanie (np. wypełniają formularz)? Świetnie! Na początku skup się więc nie na formularzu, ale na tych elementach serwisu, które mogą powodować niską konwersję wśród obecnych i przyszłych klientów. Do formularza wróć, gdy rozwiążesz bardziej palące problemy – w końcu zawsze można go poprawić i sprawić, żeby jeszcze więcej osób go wypełniało.  

2. Określenie problemu

Testy A/B będą przydatne, jeśli wiesz, jaki problem chcesz rozwiązać. Dlatego na samym początku zidentyfikuj go i szczegółowo zdefiniuj. “Mała konwersja” jest zbyt ogólne. Zastanów się, jaki element na Twojej stronie może na to wpływać. Przykładowo, widzisz po statystykach, że niewiele osób klika w baner z informacją o promocji.  Być może problemem jest sama jego treść lub to, gdzie się znajduje na stronie? 

3. Zdefiniowanie hipotezy

Teraz czas na jeszcze większe zawężenie tematu. Na tym etapie zastanów się dokładnie, jaki element strony i w jaki sposób chcesz przetestować. Następnie określ, jak zmiana danego elementu może rozwiązać problem, z którym masz do czynienia. Wracając do przykładu nieskutecznego banera na stronie: być może zmiana koloru, tekstu lub tego, gdzie znajduje się on na stronie wpłynie na to, że odwiedzający będą chętniej w niego klikać, przez co zwiększy się współczynnik konwersji. 

4. Czas na testy A/B

Czas na stworzenie “wersji B” elementu, który poddasz testom. Przygotuj baner, który od “wersji A” różni się np. treścią lub kolorem tła. Określ grupy docelowe i to, jak długo będzie trwać test. Uruchom test A/B.

5. Przeanalizuj wyniki

Po zakończeniu testu przyjrzyj się dokładnie wynikom. Czy w testowaną “wersję B” banera użytkownicy klikali częściej niż w obecną na stronie “wersję A”? Współczynnik konwersji znacznie się poprawił czy może jednak zmiany nie były aż tak istotne?  

Jeśli okazało się, że testowana wersja elementu przynosi zadowalające wyniki, czas na optymalizację strony, czyli wdrożenie zmian. Ale to nie koniec. Po ich wprowadzeniu pamiętaj o dalszym monitorowaniu konwersji. Po jakimś czasie możesz też przeprowadzić kolejny test A/B. 

Testy A/B: najpopularniejsze błędy w testowaniu

Testy A/B są niezwykle przydatne – pod warunkiem, że są wykonywane prawidłowo. Unikaj tych najczęściej popełnianych błędów: 

  • Testowanie przypadkowych elementów 

Testowanie A/B możesz łatwo przeprowadzić za pomocą darmowych narzędzi, np. Google Optimize. Wystarczy kilka minut, żeby uruchomić test A/B przypadkowego nagłówka ze strony. Nie tędy droga. Testowanie powinno być przemyślanym procesem, z dokładnie zdefiniowanym problemem i hipotezą. Wybieranie dróg na skróty nie rozwiąże problemów Twojej strony. 

  • Przedwczesne kończenie testów

W trakcie testu A/B “podglądasz” wyniki? To, co widzisz Cię zadowala i decydujesz się na zakończenie testu przed ustalonym terminem? To duży błąd. Nie wprowadzaj zmian w oparciu o wynik widoczny w połowie testu. Pamiętaj, że rozbieżność rezultatów w trakcie całego procesu może być bardzo duża, dlatego uzbrój się w cierpliwość i zaczekaj do końca. 

  • Niedokładna analiza wyników

Po zakończeniu testów widzisz, że wersja A daje konwersję na poziomie 5%, a wersja B – 25%. Wynik jest jednoznaczny. Wprowadzasz zmiany i na tym koniec. Zaczekaj. Sam wynik jest ważny, ale testy A/B to też cenne źródło przydatnych informacji o Twoich obecnych i przyszłych klientach, np. na co zwracają uwagę nowi użytkownicy czy osoby wchodzące na stronę przez komórki. Wykorzystaj to!

  • Korzystasz ze złego oprogramowania

Rosnąca popularność testów A/B sprawiła, że na rynku jak grzyby po deszczu pojawiają się darmowe i płatne programy do testowania. Pamiętaj, że nie wszystkie z nich są dobrej jakości i zamiast pomóc Ci rozwiązać problem – mogą spowodować kolejne. Przykładowo – niektóre programy do testowania mogą znacząco spowalniać działanie Twojej strony. To z kolei może wpływać na większy współczynnik odrzuceń i mniejszą konwersję. Dlatego zawsze przeprowadź test A/B z nowym oprogramowaniem, żeby mieć pewność, że nie ma ono negatywnego wpływu na Twój serwis. 

Testy A/B = skuteczny sposób na większą konwersję

Testy A/B to wydajny i skuteczny sposób na ocenę reakcji odbiorców. Stosując tego typu testy nie zakłócasz w żaden sposób zachowań klientów. Nie musisz też korzystać z ankiet, które wymagają od użytkowników pewnego wysiłku, dlatego wiele osób nie lubi ich wypełniać. Do tego odpowiedzi nie zawsze są szczere. Testy A/B z kolei pokazują jasno, jakie rozwiązanie sprawdza się lepiej. Chcesz zoptymalizować swoją stronę internetową, żeby miała lepszą konwersję? Napisz do nas – na testach A/B znamy się doskonale. 

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter

Quisque lectus mauris, suscipit sed mauris ut, consectetur maximus ex. Nulla vitae accumsan arcu. Vivamus tempor libero a tortor sodales,