13.01.2022

GreenLetter: mobile wciąż na początku drogi

Strauss Zelnick na okładce GreenLetter

Wyniki raportu App Annie o rynku urządzeń mobilnych są zaskakujące, a momentami nieco zatrważające (zobaczcie czas spędzany przed ekranem). Wydatki w sklepach z aplikacjami wzrosły w ostatnim roku o 19% do 170 mld dolarów. Najbardziej świadomi tego, co czeka kanał mobile są zapewne twórcy gier. To doskonale tłumaczy, dlaczego Take-Two (wydawca GTA) chce zapłacić prawie 13 mld dolarów za firmę Zynga, eksperta od gier mobilnych. Wciąż przenosimy i rozwijamy nasze digitalowe życie w urządzeniach mobilnych. Czy to oznacza, że akcje Apple nadal będą rosły jak szalone? Dobre pytanie. Mam wrażenie, że nadchodzący rok generuje głównie „dobre pytania” a bardzo mało „dobrych prognoz”, dlatego wyjątkowo staram się od nich powstrzymywać. Miłego 2022 roku!

Spis treści GreenLetter:

  1. Zynga i Take-Two. Czy powstanie potężna platforma reklamowa? 
  2. Wydajemy coraz więcej w sklepach z apkami
  3. Nielsen rozwija pomiar na różnych urządzeniach
  4. NBCUniversal stawia na dane własne
  5. Meta wprowadza zmiany w kierowaniu reklam
  6. Co kocha Gen Z? 
  7. 2021 był pełen fuzji i przejęć, w 2022 może być ich jeszcze więcej 
  8. Taco Bell łączy subskrypcję i program lojalnościowy
  9. Social commerce rośnie w szybkim tempie
  10. Treści generowane przez użytkowników a tradycyjne media
  11. TikTok dostępny na większym ekranie
  12. Gdzie się rozmawia o grach? Na Twitterze
  13. Shorty GreenLetter
  14. Weekly Tool w GreenLetter
  15. Reklamy na LinkedIn – co musisz o nich wiedzieć? Wiedza z bloga

Zapisz się na GreenLetter

Zynga i Take-Two. Czy powstanie potężna platforma reklamowa? 

Rok zaczynamy wielkim przejęciem w branży gamingowej. Take-Two Interactive, producent takich gier jak kultowy Grand Theft Auto czy NBA2K, chce kupić spółkę Zynga, która stoi za najpopularniejszymi grami mobilnymi na świecie (FarmVille, Empires & Puzzles). Wartość transakcji to aż 12,7 mld dolarów. Powstanie gigant  branży gier, ktory będzie miał w swoim portfolio gry na konsole, komputery PC i smartfony. Fuzja pozwoli też Take-Two wypuszczać hity na komórki w oparciu o swoje słynne produkcje. Ale to nie wszystko. Take-Two próbuje wejść na rynek reklamy, a dla Zyngi to najszybciej rozwijający się segment. Przychody z reklam wyniosły 133,6 mln dolarów w trzecim kwartale 2021 r. – w porównaniu z poprzednim rokiem były niemal dwa razy większe. Zynga jest też właścicielem Chartboost, potencjalnie lukratywnej platformy zautomatyzowanej reklamy i monetyzacji gier mobilnych.

📰 AdAge (Paywall)
📰 The Verge

Wydajemy coraz więcej w sklepach z apkami

170 mld dolarów wydanych w sklepach z apkami, 230 mld pobranych aplikacji, 4,8 godziny dziennie z komórką w dłoni – to niektóre dane z raportu App Annie „The State of Mobile 2021”. W ubiegłym roku „w telefonie” spędzaliśmy o 30% więcej czasu w porównianiu z przedpandemicznym 2019 r. Naszą uwagę przyciągają głównie social media i komunikatory. Tempo wzrostu wydatków w skali globalnej to 19% (w 2021 r. wyniosło 20%), ale np. w USA wyniosło 30%. Amerykanie wydali na apki 10,4 mld $ więcej niż w 2020 r. Aż 233 aplikacje zarobiły więcej niż 100 mln dolarów, a 13 apek – ponad miliard dolarów. Cały raport jest dostępny tutaj

📰 TechCrunch

Nielsen rozwija pomiar na różnych urządzeniach

Reklamodawcy wciąż mają problem z dostępem do rzetelnych danych, które pokazują wspólny zasięg dla całości kampanii na różnych urządzeniach i pozwalają porównać wyniki w każdym z mediów. Nowy projekt Nielsena ma być odpowiedzią na te bolączki. Amerykańska firma pracuje nad Nielsen ONE – rozwiązaniem, które pozwala na pomiar i deduplikację odbiorców w różnych mediach – linearnych oraz strumieniowych i na różnych ekranach (tradycyjna telewizja, smart TV, komputer i telefon komórkowy). Nielsen ONE ma pojawić się na rynku pod koniec tego roku. Na razie rozwiązanie będą testować m.in. Disney i Magna. 

📰 Marketing Brew

NBCUniversal stawia na dane własne

W świecie, w którym już niedługo nie będzie third-party cookies, dane first-party są na wagę złota. Wie o tym NBCUniversal, gigant medialny, który uruchamia platformę NBCUnified z first-party data. Informacje z portfolio medialnego giganta zostaną połączone w jedną bazę danych dostępną dla marketerów. NBCUnified to „poważna aktualizacja systemu związana z danymi własnymi”, jak powiedział John Lee, Chief Data Officer w NBCUniversal. 

📰 AdAge (Paywall)

Meta wprowadza zmiany w kierowaniu reklam

Z powodu nacisku zewnętrznego Meta usuwa kilka opcji kierowania reklam na odbiorców. Zmiany wchodzą w życie 19 stycznia. Już nie będzie można korzystać z takich kryteriów jak zdrowie, orientacja seksualna, religia i przekonania polityczne. Za jakiś czas dowiemy się o tym, jak wprowadzane zmiany wpływają na finansowe wyniki firmy. Przypomnijmy, reklamy są głównym źródłem dochodów Facebooka. Decyzja Meta odzwierciedla większy trend na rynku. Z jednej strony reklamodawcy oczekują możliwości precyzyjnego targetowania reklam, z drugiej użytkownicy starają się chronić swoją prywatność w sieci i nie chcą być identyfikowani na podstawie wrażliwych kryteriów.

📰 Search Engine Journal

Co kocha Gen Z? 

Nowości! Według badania zleconego przez Pinterest to właśnie chęć spróbowania czegoś nowego jest jednym z głównych zakupowych motywów dla Gen Z. Zoomersi (czyli osoby urodzone w latach 1997-2012) są o 20% bardziej skłonni do wypróbowania nowości na rynku i kupili ich o 80% więcej w 2021 r. w porównaniu z klientami z innych grup wiekowych. To pokolenie „cyfrowych tubylców”, którzy nie pamiętają czasów sprzed Internetu. Według Pinterest właśnie to sprawia, że są mniej przywiązani do marek i chętnie próbują nowych produktów, które pozwalają im się wyróżnić z tłumu. 

📰 AdWeek (Paywall)

2021 był pełen fuzji i przejęć, w 2022 może być ich jeszcze więcej 

W całym 2021 r. w świecie martechu przejęć i fuzji było o ponad 82% więcej w porównaniu z niepewnym 2020 r. Największy ruch panował w sześciu segmentach: aplikacje mobilne, dane tożsamości, programmatic, audio, media komercyjne i CTV. Na rynku apek w 2021 r. aktywna była np. firma AppLovin. Przejęła wtedy platformę pomiarową Adjust i nieco później giełdę reklam MoPub, umacniając tym swoją pozycję na rynku reklam mobilnych. Zainteresowanie CTV również nie maleje, a tak naprawdę dopiero się rozkręca. Wygląda na to, że w 2022 r. przejęć i fuzji w martechu będzie jeszcze więcej.

📰 AdExchanger

Taco Bell łączy subskrypcję i program lojalnościowy

Taco Bell (marka, która często pojawia się w GreenLetter z ciekawymi rozwiązaniami) testuje nowy rodzaj programów lojalnościowych, które są oparte na subskrypcji. Dzięki aplikacji Taco Lover’s Pass użytkownicy mogą przez miesiąc jeść za darmo taco każdego dnia po zakupie subskrypcji za 10 dolarów. Firma liczy na to, że konsumenci bardziej przywiążą się do marki i przy okazji korzystania z apki będą kupować też inne produkty dostępne w sieci fast-foodów, np. napoje. To jednak przede wszystkim sposób na ominięcie pośredników, takich jak platformy dostarczające jedzenie, dla których pandemia okazała się niezwykle dochodowym okresem.  

📰 AdAge (Paywall)

Social commerce rośnie w szybkim tempie

Według prognoz Accenture branża social commerce (czyli sprzedaż na platformach społecznościowych) urośnie trzykrotnie szybciej niż tradycyjny e-commerce do 2025 r. Wtedy ma osiągnąć aż 1,2 biliona dolarów wartości. Za imponującym wzrostem będą stać głównie przedstawiciele pokolenia Z i millenialsi. W ostatnim roku 64% osób kupiło coś na platformach społecznościowych. Za użytkownikami podążają marki –  social commerce staje się dla wielu z nich priorytetem. „Coraz więcej czasu, który spędzamy w social media, odzwierciedla znaczenie tych platform w naszym codziennym życiu. Zmieniają one sposób, w jaki ludzie kupują i sprzedają, co zapewnia platformom i markom nowe możliwości w zakresie doświadczeń użytkowników i strumieni przychodów” – zaznaczył Robin Murdoch z Accenture. 

📰 Marketing Dive

Treści generowane przez użytkowników a tradycyjne media

Amerykanie spędzają prawie tyle samo czasu na śledzenie twórców na YouTube czy TikToku, co na oglądaniu tradycyjnej telewizji. Treści generowane przez użytkowników (UGC) stanowią 39% czasu spędzonego na przeglądaniu social mediów – wynika z badania przeprowadzonego przez stowarzyszenie Consumer Technology Association. Jak można się łatwo domyślić, młodsi użytkownicy częściej wybierają UGC. Na takie treści poświęcają aż 56% czasu spędzanego w mediach. 

📰 The Variety

TikTok dostępny na większym ekranie

TikTok chce docierać już nie tylko na komórki. Firma nawiązała współpracę z Atmosphere, która dostarcza barom, restauracjom, siłowniom itp. strumieniowe treści wideo na ekrany TV. Dzięki temu krótkie filmiki od TikToka pojawią się u klientów Atmosphere, do których należą m.in. Burger King i Taco Bell. Treści docierają do 20 mln osób miesięcznie i można je oglądać w ponad 19 tys. lokali w USA. 

📰 Marketing Dive

Gdzie się rozmawia o grach? Na Twitterze

W 2021 r. o grach zatweetowano prawie 2,5 miliarda razy. To o 14% więcej niż w 2021 r. i aż 10 razy więcej w porównaniu z 2017 r. To właśnie współczesne gry są przedsmakiem metaverse. Najczęściej pisano m.in. o Fortnite i Minecraft, które opierają się na komunikacji i współpracy pomiędzy graczami, a to wpisuje się w wizję metaverse. Najwięcej o grach na Twitterze publikowali Japończycy i Amerykanie. Raport Twittera znajdziesz tutaj.

📰 Social Media Today

​​🩳 Shorty GreenLetter

🛠 Weekly Tool w GreenLetter

Chcesz podejrzeć, jak radzi sobie Twoja konkurencja, jeśli chodzi o firmowe strony internetowe i aplikacje mobilne? Konkretnych danych nawet w bezpłatnej wersji dostarczy Ci SimilarWeb. Dowiesz się m.in. jak dużo ruchu na stronie WWW generują przekierowania z social media, z jakiej części świata Twój konkurent ma najwięcej odwiedzających czy jakie rozwiązania mediowe i performance stosuje.

🦜 GreenLetter przeczytany? To czas na wiedzę z bloga:

Zapisz się na GreenLetter

Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter