Większość biznesów planuje swoje działania w rocznej perspektywie. W niektórych obszarach gospodarki wygrywają tylko ci, którzy myślą dekadami – np. przemysł farmaceutyczny czy technologiczny. Facebook pracuje nad technologiami, takimi jak opisywana dzisiaj haptyczna rękawica, od siedmiu lat, przy czym premiera rynkowa rozwiązania nie widnieje nawet na horyzoncie. Tak działają innowatorzy. Myślę, że każdy lider, który chce rozwijać swoją firmę, musi od czasu do czasu zdystansować się od codzienności, wybiec myślami w przyszłość i zastanowić się, jakie rzeczy nie wydarzą się za trzy, cztery czy pięć lat, jeśli nie zaczniemy nad nimi pracować już dziś. Mam nadzieję, że nasz GreenLetter wam w tym pomaga.
Najlepszy moment na posadzenie drzewa był 20 lat temu.
Drugi najlepszy jest teraz.
– przysłowie chińskie
Spis treści GreenLetter:
- Czas na rękawice Meta
- Sukces Duolingo na TikToku
- Adresowalna reklama audio w sklepach
- Żeby budować metaverse, Meta chce otwierać… tradycyjne sklepy
- Imponujące przychody ByteDance mimo kłopotów
- Powstał ogromny kryptowalutowy fundusz VC
- Islandia naśmiewa się z metaverse
- Amazon planuje rebranding swojej platformy streamingowej
- Mikołaj zdenerwował antyszczepionkowców
- Adele w reklamie Amazona
- Spersonalizowane życzenia od Mikołaja? Z Coca-Colą to możliwe
- Marka chipsów zaprasza artystów do tworzenia kreacji
- Shorty GreenLetter
- Weekly Tool w GreenLetter
- Reklama na Spotify: co musisz o niej wiedzieć? Wiedza z bloga
Czas na rękawice Meta
Meta (do niedawna Facebook) już od siedmiu lat po cichu pracuje nad jednym ze swoich najambitniejszych projektów: haptyczną rękawicą, która symuluje fizyczny dotyk. Projekt wciąż rozwija dział badawczy Reality Labs pod kierownictwem Michaela Abrasha, ale Meta już dzisiaj ogłasza, że rękawica to przyszłość VR i AR. Jak ona działa?
W uproszczeniu: na jej powierzchni znajdują się specjalne wypustki, nazywane aktywatorami, które dopasowują się do dłoni użytkownika. Po założeniu rękawicy i wejściu do świata VR/AR (przedsmak metaverse), zaawansowany system sterowania, w zależności od sytuacji, tworzy różny nacisk na konkretne części dłoni. Jeśli dotkniesz wirtualnego obiektu opuszkami palców, poczujesz iluzję fizycznego dotyku. Możesz też „przesuwać” czy „podnosić” cyfrowe przedmioty. Reality Labs w swoim ambitnym projekcie wykorzystuje miękką robotykę, która korzysta z elastycznych materiałów i pęcherzy powietrznych. „Wirtualny” dotyk nie jest zupełnie nową technologią, ale jest wciąż wykorzystywany w bardzo wąskim, specjalistycznym gronie, m.in. przez wojsko. Meta chce to zmienić i oferować rękawice szerokiemu gronu konsumentów. Jeszcze nie dziś, ale już niedługo.
📰 The Verge
Sukces Duolingo na TikToku
Liczba followersów Duolingo, aplikacji do nauki języków, wzrosła z 50 tys. we wrześniu do ponad 1,5 miliona obecnie. Skąd taki sukces? Po pierwsze, marka pokazała, że ma do siebie dystans i wykorzystała krążące po sieci memy ze sobą w roli głównej (np. o nachalnych przypomnieniach o lekcjach). „Podstawową różnicą między TikTokem a innymi platformami społecznościowymi jest to, że jesteśmy tutaj, aby bawić” – wyjaśnia Zaria Parvez, koordynatorka social media w Duolingo. I dodaje: „Pozyskiwanie [nowych] użytkowników jest sprawą drugorzędną. Pojawią się, jeśli zapewnisz im rozrywkę. Jawne sprzedawanie produktów niekoniecznie zadziała”. Na kanale dominują więc filmy, które mają rozbawić widzów, np. sowa maskotka ścigająca osoby korzystające z Google Translate. „Żeby zostać ikoną, musisz podejmować ryzyko” – dodaje Parvez. „Nie wszystko musi stać się viralem. Po prostu twórz treści i próbuj dalej”.
📰 The Information (Paywall)
🎥 Sowa Duo ściga osoby korzystające z Google Translate
Adresowalna reklama audio w sklepach
Jak skutecznie dotrzeć do klientów tam, gdzie fizycznie robią zakupy? Pozwalają na to adresowalne reklamy audio. InStore Audio Network tworzy cyfrowe komunikaty dźwiękowe przeznaczone do odtwarzania w ok. 16 tys. amerykańskich sklepów, docierając tygodniowo do ponad 100 mln klientów. Konsumenci, będąc w danym sklepie, a nawet idąc konkretną alejką, usłyszą dopasowaną reklamę. Na przykład przechodząc obok półek z nabiałem, klient usłyszy o promocji obejmującej jogurty. Twórcy tego typu reklamy zaznaczają, że w sklepach ludzie często nie zauważają lub ignorują reklamy graficzne, ale audio dociera do każdego, w każdym miejscu sklepu. Spoty mogą być kierowane do odbiorców na podstawie danych od firmy Quotient pozyskiwanych ze smartfonów i pokazujących, ile osób i kiedy odwiedza dane sklepy (użytkownicy muszą wcześniej wyrazić zgodę na zbieranie danych przez tę firmę).
📰 AdExchanger
Żeby budować metaverse, Meta chce otwierać… tradycyjne sklepy
Wzorując się na Apple i Google, Meta planuje otwierać własne stacjonarne salony sprzedaży. Marka chce prezentować tam VR’owe headsety Meta Quest – przepustki do świata metaverse – oraz zestawy do wideokonferencji Meta Portal. Wszystko po to, aby każdy z nas mógł przetestować wizję metaverse przed zakupem sprzętu. Pierwszy Meta salon ma pojawić się w Kalifornii. Kiedy Warszawa?
📰 NYTimes (Paywall)
Imponujące przychody ByteDance mimo kłopotów
Według szacunków przychody ByteDance w tym roku wzrosną o ok. 60% do 63 mld dolarów. TikTok umacnia tym samym swoją pozycję jako jeden z pięciu największych na świecie sprzedawców reklam online. Tempo wzrostu jest imponujące, ale wolniejsze niż w zeszłym roku – wtedy dochód wzrósł ponad dwukrotnie. Prognoza sugeruje też, że ByteDance rośnie szybciej niż jego najwięksi rywale. Firma rozwija się mimo burzliwego roku – prezes nagle zrezygnował ze stanowiska, a w zarządzie, z woli Pekinu, pojawił się przedstawiciel chińskiego rządu.
📰 The Information (Paywall)
Powstał ogromny kryptowalutowy fundusz VC
Fred Ehrsam z Coinbase i były partner Sequoia Matt Huang zebrali 2,5 miliarda dolarów dla Paradigm One, największego w historii kryptowalutowego funduszu venture capital. Zebrana kwota jest dwukrotnie większa, niż zakładali twórcy Paradigm One. Ehrsam jednak zaznaczył, że za 10 lat ta liczba będzie się wydawać niewielka, odnosząc się do trwającego boomu na cyfrowe waluty.
📰 The Financial Times (Paywall)
Islandia naśmiewa się z metaverse
Islandia umie w virale i marketing. Najpierw pierwszy islandzki serial dla Netflixa, „Katla”, który skutecznie rozszedł się po świecie, a teraz Icelandverse. W sieci ukazała się prześmiewcza parodia wizji Zuckerberga. Bohater filmiku, który przypomina szefa Meta, w zabawny sposób zaprasza nas do świata „rozszerzonej rzeczywistości bez głupio wyglądających headsetów i dziwaków”. Więcej kreatywnych form promocji Islandii znajdziesz na kanale YouTube Inspired by Iceland.
📰 CNBC
🎥 Introducing the Icelandverse
Amazon planuje rebranding swojej platformy streamingowej
Najpierw platforma nazywała się Freedive, a potem IMDb TV. Teraz, niecałe trzy lata po uruchomieniu bezpłatnej IMDb TV z reklamami, Amazon chce znów zmienić nazwę. Powód? Jest zbyt trudna do wymówienia, co wpływa na mniejszą popularność platformy. Planowany rebranding pokazuje, że Amazon przywiązuje coraz więcej uwagi do IMDb TV, bo przesyłanie strumieniowe wspierane przez reklamy zyskuje na popularności. Coraz więcej osób zamiast telewizji wybiera transmisję strumieniową, która jest darmowa dzięki emitowanym reklamom (co jest powtórką z początków telewizji).
📰 The Information (Paywall)
Mikołaj zdenerwował antyszczepionkowców
Brytyjscy antyszczepionkowcy narzekają na bożonarodzeniową reklamę Tesco z powodu jednej sceny, w której Mikołaj jest zagrożony kwarantanną, ale – ku uciesze wszystkich zgromadzonych – zwycięsko macha certyfikatem potwierdzającym pełne szczepienie przeciwko COVID-19. Do brytyjskiego urzędu ds. standardów w reklamie wpłynęło już 1500 skarg – to czyni ją najbardziej oprotestowaną reklamą w UK w tym roku. Przeciwnicy szczepionek wzywają też do bojkotu sieci supermarketów w mediach społecznościowych.
📰 AdAge (Paywall)
🎥 This Christmas, Nothing’s Stopping Us l Tesco #NothingsStoppingUs
Adele w reklamie Amazona
Poruszająca historia, nowy singiel Adele i przejmujący wydźwięk filmu – to nowa bożonarodzeniowa reklama Amazona. Marka odeszła w swoich kreacjach wideo od animowanych pudełek na rzecz emocjonalnych storytellingów o młodych ludziach dotkniętych pandemią i kolejnymi lockdownami. Efekt? Zobaczcie sami!
📰 AdWeek
🎥 Kindness, the greatest gift | Amazon Holiday Ad
Spersonalizowane życzenia od Mikołaja? Z Coca-Colą to możliwe
Ciężarówki nie ma, ale też jest świątecznie. Platforma Coca-Coli Real Magic we współpracy z aplikacją Cameo przygotowała specjalną akcję. Amerykanie mogą poprosić znanego z reklam napoju Mikołaja o spersonalizowane życzenia na Boże Narodzenie. Szczęśliwcy losowo otrzymają wideo bezpośrednio od świątecznego bohatera Coca-Coli. Kampanię uzupełnia dedykowany spot „Chimney”.
📰 MarketingDive
🎥 Coca-Cola | Chimney | Real Magic (non-public video)
Marka chipsów zaprasza artystów do tworzenia kreacji
Frito-Lay zachęca artystów do tworzenia kreacji reklamowych na temat chipsów. Piątka najlepszych twórców otrzyma po 10 tys. dolarów, do tego powstanie mural z ich dziełem i prace pojawiają się w reklamach w kanałach social media marki. Do współpracy brand zaprosił jedną z gwiazd serialu Netflixa „Queer Eye”. Wirtualny konkurs artystyczny pozwala marce gromadzić wartościowe treści generowane przez użytkowników. Frito Lay chce też przez swoją kampanię wspierać artystów, którzy zostali dotknięci pandemią.
📰 Marketing Dive
🩳 Shorty GreenLetter:
- Coś o bilionach: Alphabet, spółka-matka Google pierwszy raz w historii jest warta ponad 2 biliony dolarów, a globalny rynek kryptowalut po ostatnich wzrostach kursów Bitcoina i Ethereum przebił 3 biliony $.
- Toys’R’Us to kolejna marka, która debiutuje z własnym NFT.
- W Polsce Mata, a w USA Mariah Carey. Oto kolejna współpraca McDonald’s.
- Po Chipotle (o którym pisaliśmy w GreenLetter jakiś czas temu), Jack in the Box, Wendy’s i StockX platforma inwestycyjna Otis buduje społeczność na Discordzie.
- Już niebawem YouTube ukryje liczbę „łapek w dół”.
- Nowe funkcje Facebooka dla e-commerce: ruszają sklepy i rekomendacje produktów na grupach na Facebooku.
- Boomerzy gamingu, coś dla Was: Atari wraca z nowym logo, merchem, konsolą i grami na 50. rocznicę istnienia marki.
- Przed świętami Hasbro stawia na livestream shopping.
- 1,5 miliarda użytkowników TikToka tuż za rogiem.
🛠 Weekly Tool w GreenLetter:
Współpracujesz z copywriterami-freelancerami, którzy tworzą dla Ciebie content i obawiasz się, czy nie kopiują zbyt wiele “inspiracji” z innych stron? A może chcesz sprawdzić, czy ktoś nie kradnie treści z Twojej domeny? Strażnikiem unikalności Twojego contentu może być narzędzie Copyscape, które sprawdzi to wszystko za Ciebie.
Jeszcze Ci mało? Więcej wiedzy znajdziesz na blogu Green Parrot:
🦜 Reklama na Spotify: co musisz o niej wiedzieć?
🦜 Testy A/B: co musisz wiedzieć o testach A/B?