Marketing rekrutacyjny pozwala skuteczniej docierać do potencjalnych pracowników. Dzięki temu skuteczniej i szybciej włączysz ich w procesy rekrutacyjne. Dowiedz się, jakie działania warto wdrożyć, żeby na skrzynkę mailową pracodawcy spływało więcej wartościowych CV.
Marketing rekrutacyjny to działania marketingowe, których celem jest zainteresowanie kandydatów ofertą pracodawcy. Wszystkie narzędzia i strategie, z których korzysta firma, mają więc pomóc w dotarciu do potencjalnych pracowników i włączeniu ich w procesy rekrutacyjne.
Pozyskiwanie talentów za pomocą marketingu rekrutacyjnego często jest mylone z employer brandingiem. Te dwa obszary mają ze sobą wiele wspólnego, ale dzieli je też kilka istotnych różnic. Pierwszą z nich jest to, kto w firmie jest odpowiedzialny za cały proces. W przypadku EB jest to najczęściej dział HR, jeśli chodzi o marketing rekrutacyjny – często zajmuje się nim dział marketingu. Ważne jest, aby dwa działy współpracowały ze sobą, aby tworzyć spójną komunikację.
Coraz częściej firmy otwierają też oddzielne stanowisko Recruitment Marketera. Do obowiązków takiej osoby należą np.:
Drugą kwestią jest czas trwania działań. Employer branding to długoterminowa strategia – budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy u przyszłych, ale i obecnych pracowników wymaga czasu i konsekwencji. Z kolei działania w ramach marketingu rekrutacyjnego są często krótkofalowe. Można je przeprowadzać np. tylko wtedy, gdy firma otwiera rekrutację na nowe stanowiska.
Czy marketing rekrutacyjny i employer branding się wykluczają? Zdecydowanie nie – jest wręcz odwrotnie. Działania z tych dwóch obszarów mogą się idealnie uzupełniać. Na przykład: kandydat zobaczył płatną reklamę – ofertę pracy w social media na Facebooku (marketing rekrutacyjny), a następnie sprawdził, że firma ma pozytywne opinie (EB), co zachęciło go do wysłania swojego zgłoszenia.
Pobierz darmowego e-booka i dowiedz się, jak unikać popełniania 8 największych błędów w employer brandingu.
Tak jak w przypadku „zwykłego” marketingu, marketing rekrutacyjny działa jak lejek. Co więcej, jest on częścią większego lejka rekrutacyjnego. Jego etapy to:
Marketing rekrutacyjny jest najważniejszy już na samym początku, a dokładniej – podczas trzech pierwszych etapów: świadomość, analiza, zainteresowanie. Kolejne etapy: aplikacja, selekcja i zatrudnienie są domeną rekruterów.
Przyjrzyjmy się bliżej etapom związanym z marketingiem rekrutacyjnym:
To etap, podczas którego pracodawca stara się zaistnieć w świadomości potencjalnego kandydata. Odbiorca po raz pierwszy styka się z informacją o firmie, jej nazwą, logo, aktualnymi ofertami pracy. To bardzo ważny moment, od którego zależy, czy nasz potencjalny pracownik podejmie kolejne kroki. Prowadzenie płatnych kampanii w mediach społecznościowych czy za pomocą Google Ads to jeden z przykładów działań wykorzystywanych przez pracodawcę na tym etapie.
To moment, kiedy kandydat zaczyna rozważać naszą ofertę pracy – analizuje, czy jest dla niego odpowiednia, sprawdza warunki zatrudnienia, porównuje je z innymi. Na tym etapie rolą marketingu rekrutacyjnego jest dostarczenie rzetelnych informacji na temat stanowiska (np. obowiązki, widełki płacowe, benefity), jak i samego pracodawcy. Sprawdzą się tu świetnie kampanie remarketingowe.
Na tym etapie kandydat już na poważnie myśli o wysłaniu swojego CV do firmy. Żeby pomóc mu podjąć ostateczną decyzję o aplikowaniu, warto dostarczyć mu jeszcze więcej informacji o pracy, jak i samej firmie – przykładowo można wyeksponować wartości organizacji. Potencjalny pracownik prawdopodobnie zacznie szukać informacji o firmie na własną rękę, np. sprawdzając komentarze byłych i obecnych pracowników, obecność firmy w mediach itp. Oprócz działań z obszaru marketingu rekrutacyjnego równie istotny jest tutaj employer branding.
Jak skutecznie dotrzeć do pożądanych kandydatów? Z tym pytaniem zwróciła się do nas Objectivity, międzynarodowa korporacja ze świata nowych technologii. Zobacz efekty współpracy!
Zakładka „Kariera” na firmowej stronie to jedno z miejsc, które prawie na pewno odwiedzi kandydat. Dlatego tak ważne jest zadbanie o to, jak wygląda i jakie treści się tam znajdują. Co powinna zawierać taka strona?
Głównym zadaniem content marketingu w obszarze marketingu rekrutacyjnego jest dostarczanie odbiorcom przydatnych treści na temat firmy-pracodawcy. Dobry content jest kluczowy, żeby przyciągnąć i zatrzymać uwagę potencjalnych pracowników. Pomaga też budować pozytywny wizerunek pracodawcy. Pamiętaj, że content marketing to nie tylko wpisy na firmowym blogu. To też np.:
Content marketing to nie tylko tekst. To również:
Płatne kampanie pozwalają dotrzeć do nowych kandydatów w krótkim czasie. Najwięcej firm decyduje się na kampanie Google Ads czy na Facebooku lub Instagramie. Pamiętaj jednak, że to nie wszystkie możliwości: być może dla Twojej firmy skuteczniejsze okażą się płatne reklamy na Pintereście, Twitchu lub TikToku?
Social media to potężne narzędzie w marketingu rekrutacyjnym. Wiele osób sprawdza profile firm na portalach społecznościowych, zanim zdecydują się wysłać swoje CV. Social media mogą spełniać wiele funkcji, np.:
Zastanów się, na jakim kanale warto być. Jeśli chcesz dotrzeć do młodszych kandydatów, być może najlepszą opcją jest TikTok? Zależy Ci na nawiązaniu i utrzymaniu kontaktu z potencjalnymi pracownikami? Discord może okazać się skuteczniejszy niż Facebook.
Marketing automation pozwala na usprawnienie całego procesu rekrutacji. W marketingu rekrutacyjnym może służyć np. do:
Firmy, które postawią na marketing rekrutacyjny, mogą liczyć na szereg wymiernych korzyści, np.:
Jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu talentów w skuteczny sposób, działania w ramach marketingu rekrutacyjnego są zdecydowanie dla Ciebie. Nie chcesz prowadzić ich na oślep? Napisz do nas – znamy się na tym! Nie wierzysz? Skontaktuj się z nami, a podpowiemy Ci, co warto zmienić, żeby zyskać uwagę kandydatów, przygotujemy dla Ciebie strategię i zajmiemy się jej wdrożeniem. Ty możesz zająć się wyborem najlepszych kandydatów.
Chcesz przenieść marketing rekrutacyjny na wyższy poziom?
Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci w tym pomóc: