Uwięzieni w domach podczas kolejnych lockdownów w czasie pandemii COVID-19 szukaliśmy rozrywki w Internecie. Nie dziwne więc, że popularność transmisji na żywo i gier komputerowych wystrzeliła w górę. A te dwa obszary – i wiele więcej – idealnie łączy Twitch. Dowiedz się, czym jest ta platforma i dlaczego warto zainwestować w Twitch Ads.
Z tego artykułu dowiesz się:
Twitch.tv to platforma do przesyłania strumieniowego. Jest dostępna na komputerach, urządzeniach mobilnych i popularnych konsolach do gier. Serwis zdobył ogromną popularność głównie jako miejsce dla miłośników gier wideo, ale transmisje na żywo dzisiaj mają różnorodną tematykę i co za tym idzie – również publikę. Korzystają z tego brandy, które zdały sobie sprawę, że to idealna platforma do docierania do młodszych klientów.
Jak w ogóle powstał Twitch? Wszystko zaczęło się w 2007 r., gdy dwaj znajomi – Justin Kan i Emmett Shear – uruchomili stronę internetową o nazwie Justin.tv. Pozwalała ona na transmisje i na czatowanie na żywo. Stroną szybko zainteresowali się gamerzy. W 2014 r. zmieniono nazwę na Twitch Interactive. Platforma została wtedy przejęta przez Amazona za 970 mln dolarów.
Dzisiaj Twitch to jedna z najpopularniejszych form rozrywki online. Gamerzy wciąż kochają ten serwis, ale można na niej znaleźć też treści związane z muzyką, sportem, podróżami. Twitch obsługuje teraz praktycznie wszystko: od streamowania gier wideo, poprzez podcasty, stand-upy, koncerty, wywiady, streamingi „zza kulis”, rozgrywki e-sportowe itd. Oznacza to, że publiczność jest coraz bardziej zróżnicowana. Dlatego jeśli wciąż uważasz, że Twitch jest dobrym miejscem na reklamy tylko dla bardzo wąskiego segmentu – lepiej szybko zmień zdanie.
Twitcha codziennie odwiedza średnio aż 31 milionów gości, a miesięcznie aktywnych jest tam 8 milionów streamerów. Użytkownikami Twitcha są głównie przedstawiciele Gen Z i millenialsi. Prawie 75% widzów jest w wieku od 16 do 34 lat. Dokładniejsze dane kształtują się tak:
Z badania rynku live streamingu w Polsce przeprowadzonego przez Streamerzy.pl wynika, że aż 94% ankietowanych ogląda streamy na Twitchu. Inne platformy do livestreamingu są daleko w tyle. Do tego prawie 30% respondentów z powodu pandemii COVID-19 zaczęło oglądać więcej streamów. Na pytanie “Na czym spędzasz najwięcej czasu?” 32,4% osób odpowiedziało, że na oglądaniu Twitcha.
Podczas gdy np. wśród osób korzystających z Instagrama dominują kobiety (ok. 68%), z Twitcha korzysta więcej mężczyzn – 65%.
Młodzi użytkownicy Twitcha (18-34 lat) są przychylnie nastawieni do reklam. 72% z nich akceptuje, że reklamy pojawiają się w zamian za dostęp do interesujących ich treści. 43% uważa, że treści reklamowe pomagają im odkryć nowe produkty i brandy.
Jak widzisz, Twitch to idealne miejsce, jeśli chcesz dotrzeć do konsumentów poniżej 35 roku życia. Co ważne, użytkownicy Twitcha często wykazują się większym zaangażowaniem niż osoby korzystające z innych platform społecznościowych. To bardzo dobra wiadomość dla brandów, które chcą rozpocząć swoją przygodę z Twitch Ads!
Twitch oferuje kilka formatów reklam, które są przeznaczone zarówno dla twórców, jak i dla marek. Poznaj Twitch Ads i ich specyfikację:
Reklama pojawia się na stronie głównej Twitcha i może się składać maksymalnie z 250 znaków. Ten format reklamy jest skierowany jednak głównie do twórców, a nie marek – ma za zadanie kierować widzów na dany kanał.
Specyfikacja reklamy: reklama składa się z dwóch grafik, wyświetlanej po obu stronach. Każda z nich ma wymiary 450x350px. Maksymalny rozmiar to 150KB. Grafika musi być w formacie PNG lub JPG. Do tego trzeba wskazać główny kolor tła (w systemie szesnastkowym) – będzie on przechodzić w gradient.
Reklama ma kształt prostokąta i pojawia się na stronie, na której użytkownik przegląda treści (po kliknięciu „Przeglądaj” znajdujące się na stronie głównej po prawej stronie).
To długi baner, który znajduje się w górnej części ekranu. Pojawia się na stronie do poszukiwania treści.
Specyfikacja reklamy: wymiary powinny wynosić 970×66 px, a maksymalny dozwolony rozmiar pliku to 100 KB. Obsługiwane formaty to GIF, JPG i PNG. W przypadku wykorzystania animacji ich długość powinna wynosić maksymalnie 15 sekund.
Reklamy wideo na Twitchu mogą pojawiać się przed lub w trakcie transmisji na żywo. Są to reklamy bez możliwości pominięcia. Można w nie również kliknąć (z wyjątkiem reklam wyświetlanych na konsolach do gier i OTT).
First Impression Video Takeover to rodzaj reklamy, dzięki któremu widzowie zobaczą Twoją reklamę już podczas pierwszej transmisji na platformie danego dnia.
Zamiast „tradycyjnych” formatów reklamowych Twitch Ads możesz wybrać współpracę z twórcami. Twitch jest idealnym miejscem dla influencer marketingu. Współpraca z dobrze dobranymi twórcami pozwoli Ci dotrzeć do ich followersów. Czy wiesz, że aż 82% użytkowników Twitcha twierdzi, że sponsorowanie jest dobre dla branży gier, a 80% z nich jest otwartych na marki wspierające konkretnego twórcę/gamera?
Wykorzystanie popularności influencera jest świetnym sposobem np. na:
Reklamowanie się na Twitchu z pomocą influencera może przyjąć różne formy – wszystko tak naprawdę zależy od kreatywności reklamodawcy i twórcy. Pamiętaj, że na Twitchu wszystko odbywa się na żywo i charakteryzuje się dużą interaktywnością. Widzowie mogą zadawać pytania o produkcie na czacie, a streamerzy odpowiadać na nie w czasie rzeczywistym czy prezentować, jak działa produkt. Interaktywność z kolei wpływa na większe zaangażowanie odbiorców, budowanie głębszych relacji z twórcami i tworzenie się silnych społeczności.
Pamiętaj, że na Twitchu istnieją trzy typy twórców, a Twitch wyświetla reklamy tylko na kanałach streamerów, którzy są Towarzyszami lub Partnerami.
Pizza Hut od listopada do grudnia 2020 r. w każdy piątek streamowała na Twitchu serię „Friday Night Bites”. Transmisje na żywo były prowadzone przez popularnego streamera Jericho. W kolejnych odcinkach pojawiali się celebryci i gamerzy (m.in. T-Pain, raper Logic, aktor komiksowy Adam Devine, aktor Jerry Ferrara), którzy grali w gry i rywalizowali w różnych wyzwaniach (oczywiście w jakiś sposób powiązanych z pizzą). Odcinki miały ponad milion widzów na żywo, ponad 5,4 miliona wyświetleń i ponad 26 milionów obejrzanych minut. Do tego wybrani widzowie, którzy byli podczas streamów aktywni na czacie, otrzymali karty podarunkowe Pizza Hut.
Twitch, w odróżnieniu od Facebooka czy YouTube, nie oferuje dedykowanego panelu do konfiguracji i prowadzenia kampanii. Przynajmniej na razie. Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z reklamami na Twitchu, musisz wypełnić formularz dostępny na stronie kontaktowej.
Co warto wiedzieć, zanim ruszysz z kampanią na Twitchu?
Twitch szczyci się tym, że jest platformą opartą na społecznościach. Marka musi to zrozumieć, żeby wykorzystać reklamowy potencjał serwisu. Według 64% młodych użytkowników Twitcha szanse, że zwrócą oni uwagę na daną markę rosną, gdy pokaże ona, że naprawdę rozumie publiczność platformy. Z kolei 56% osób zwraca uwagę na brandy, które wspierają społeczność serwisu.
Dlaczego to takie ważne? Dlatego, że „emotki to kultury Twitcha. Są odrębnym językiem.”
Treści reklam powinny być zgodne z Wytycznymi dla społeczności Twitcha.
Aż dla 90% klientów, zwłaszcza dla Gen Z i millenialsów, autentyczność brandu jest bardzo ważna. Konsumenci z pewnością szybko wyczują nienaturalność przekazu serwowanego im na ulubionej platformie do streamingu.
Postaw na in
Twitch daje praktycznie nieskończone możliwości związane z reklamowaniem się na serwisie. Począwszy od loga brandu pojawiającego się podczas streamów influencera, a skończywszy na wydarzeniach, wyzwaniach i transmisjach tematycznych organizowanych przez markę – to wszystko jest możliwe na Twitchu.
Twitch przygotował też podstawowe wytyczne dla streamerów, którzy umieszczają reklamy podczas swoich transmisji. Jakich głównych zasad powinni oni przestrzegać?
Przychody Twitcha z reklam dynamicznie rosną. W 2017 r. wyniosły 100 mln dolarów, w 2019 r. – 310 mln, a w 2021 r – aż $750 mln. Na platformie pojawia się więc coraz więcej firm. Jednak wciąż wielu reklamodawców omija Twitcha bo np.:
Warto jednak skorzystać z możliwości, jakie dają Twitch Ads. Wiedzą już o tym duzi gracze. Z badania live streamingu w Polsce przeprowadzonego przez Streamerzy.pl wynika, że respondenci zauważyli na Twitch.tv obecność takich marek jak Adidas, Alior Bank, Netflix czy Samsung.
Pobierz darmowego e-booka i poznaj inne kanały reklamowe, z których prawdopodobnie jeszcze nie korzystasz!
Nie przegap szansy, jaką dają reklamy na Twitchu. Zacznij reklamować się na tej najpopularniejszej platformie do livestreamingu zanim stanie się to standardem w branży. Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci stworzyć kampanię na Twitchu!
Chcesz reklamować się na Twitchu? Pomożemy Ci w tym!
Napisz do nas już dziś i zacznij swoją przygodę z reklamami na Twitchu.