Jak wygląda skuteczny marketing dla fundacji czy stowarzyszenia? Dowiedz się, jak efektywnie korzystać z marketingowych narzędzi dla sektora organizacji pozarządowych.
Zdecydowanie tak. Do współczesnego odbiorcy codziennie docierają setki komunikatów – w Internecie, telewizji, na ulicy. Każdy z nich walczy o naszą uwagę, ale na koniec dnia zapamiętujemy tylko niewielki odsetek. Ciężko się więc przebić przez tak duży szum komunikacyjny z naszym przekazem bez dobrze zaplanowanej i wdrożonej strategii marketingowej. Posiadanie konta w mediach społecznościowych i strony internetowej, nawet jeśli jest dobrze zaprojektowana, to dzisiaj za mało.
Wiele organizacji pożytku publicznego korzysta z uprawnień do bezpłatnego czasu antenowego w mediach publicznych i ogranicza się też do przygotowania (często kosztownych, ale nie przynoszących spodziewanych efektów) spotów zachęcających do przekazywania 1% podatku.
Często NGO’sy nie wykorzystują możliwości, jakie w dotarciu do odbiorców dają narzędzia marketingowe. W efekcie organizacja pozarządowa, jeśli nawet ma godną uwagi misję i prowadzi wartościowe działania ma problemy z dotarciem ze swoim przekazem do większej grupy, w tym do potencjalnych darczyńców czy wolontariuszy.
Jednocześnie trwa profesjonalizacja trzeciego sektora – lepiej nie zostać w tyle. Już teraz warto poznać i wdrożyć marketingowe rozwiązania dla organizacji pozarządowych.
W Polsce 62% organizacji non-profit posiada swoją stronę internetową – w końcu to wizytówka w sieci. Jednak nie wszystkie NGO’sy zabiegają o to, żeby ich witryna pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Czy to takie ważne? Jak najbardziej. Użytkownicy wpisujący zapytanie do wyszukiwarek często nie patrzą na wyniki na 2 czy 3 stronie. Nawet więc jeśli szukają informacji o obszarze działalności Twojej organizacji, mogą nie trafić na Twoją stronę. Jak więc zadbać o to, by witryna była wysoko w Google? Postaw na działania SEO (Search Engine Optimization). To proces optymalizacji stron www pod kątem wyszukiwarek. Wystarczy stosować się do kilku podstawowych reguł, a witryna stanie się bardziej widoczna. Pamiętaj jednak, że efektów nie zobaczy się natychmiast – trzeba mieć świadomość, że SEO długotrwały proces.
Co można więc zrobić, żeby Twoja strona była SEO-friendly? Podstawowe działania obejmują m.in.:
PRO TIP Jeśli chcesz być krok przed konkurencją, postaw na SXO. To integracja integracja SEO i UX (User Experience). To działania, które mają maksymalnie ułatwić użytkownikowi znalezienie w wynikach wyszukiwania tego, czego potrzebuje. Przeczytaj więcej o SXO.
Czyli dlaczego organizacje powinny mieć na stronach bloga? Regularne publikacje wpływają na SEO witryny, jak i budują profesjonalny wizerunek organizacji. NGO’sy są najczęściej wyspecjalizowane w jakimś obszarze, dlatego mogą przygotowywać eksperckie, edukacyjne materiały tekstowe. Przykład? Organizacja zajmująca się wykluczeniem cyfrowym może tworzyć artykuły poradnikowe na temat bezpieczeństwa w sieci, korzystania z Internetu, oprogramowania, efektywnego szukania informacji w sieci itd. Pamiętaj też, że content marketing nie ogranicza się tylko do pisania tekstów. To również:
E-mail, pomimo rozwoju mediów społecznościowych, to wciąż jeden z najpopularniejszych kanałów komunikacji w sieci. Warto więc go wykorzystać do komunikacji z odbiorcami. E-mail marketing może spełniać wiele funkcji, np.:
Jakie są najważniejsze zasady e-mail marketingu?
W 2021 r. 36% organizacji organizowało wysyłkę e-maili z prośbą o wsparcie – to jedno z najpopularniejszych działań fundraisingowych.
CIEKAWOSTKA Mailchimp (usługa do e-mail marketingu) podaje, że średni open rate (czyli wskaźnik wyświetleń wobec wszystkich wysłanych wiadomości e-mail, który jest wyrażony w procentach) dla wszystkich branż wynosi nieco ponad 21%, podczas gdy open rate w sektorze non-profit jest większy: jest to ponad 25%.
W 2021 roku to właśnie portale społecznościowe stały się głównym kanałem informowania o działaniach organizacji, wyprzedzając strony internetowe – aż 78% organizacji jest obecna w social media (a tylko 62% ma stronę internetową). W ciągu niecałej dekady odsetek NGO’sów prowadzących profil w social media wzrósł trzykrotnie. Zwiększyła się też częstotliwość publikacji – co najmniej raz w tygodniu w SM jest aktywnych 40% organizacji.
Dlatego jeśli Twoja organizacja wciąż nie jest obecna (lub wystarczająco aktywna) w social media – warto to zmienić. Od czego zacząć?
Czy warto skorzystać z płatnych reklam w sieci? To zależy. tego typu płatne adsy, jeśli chcą np. nagłośnić ważną dla nich sprawę, akcję lub zbiórkę. NGO’sy mogą skorzystać z systemu Google o nazwie Google Ads, który umożliwia reklamowanie się m.in. w:
Organizacje mogą również zdecydować się na płatną promocję w mediach społecznościowych (np. Facebook Ads, reklama na TikToku).
PRO TIP Dzięki programowi Google Ad Grants NGO’sy mogą zdobyć grant o wartości 10 tys. dolarów miesięcznie na reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google. Pierwszym krokiem do wzięcia udziału w programie jest złożenie wniosku o przystąpienie do Google for Nonprofits. Więcej o Ad Grants przeczytasz w tym artykule.
972,7 mln zł – to rekordowa kwota, jaką w 2021 r. podatnicy w Polsce przekazali na rzecz organizacji pożytku publicznego. W 2020 r. przeznaczyliśmy na OPP prawie 65 mln mniej.
Nie dziwne więc, że gdy przychodzi czas na złożenie zeznań podatkowych, w tradycyjnych mediach i na platformach społecznościowych zaczyna przybywać spotów organizacji pożytku publicznego, które zachęcają do przekazania im 1% podatku. Wiele z nich jest robionych w standardowy, a często szablonowy sposób. Jak się wyróżnić w takim tłumie i zyskać organiczny rozgłos? Postaw na kreację – nieoczywiste, świeże pomysły na pewno przyciągną uwagę odbiorców i sprawią, że o Twoich kreacjach zrobi się głośno. Zobacz, jak Krakowskie Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w kreatywny sposób zachęca do adopcji zwierząt lub przekazania 1% podatku.
Działania marketingowe dla fundacji mogą prowadzić wewnętrzne działy lub nawet pojedynczy pracownicy. Organizacja może też zlecić ich prowadzenie na zewnątrz. Jeśli Twój NGO szuka profesjonalnego partnera, który opracuje dla Ciebie skuteczną strategię marketingową i dobierze odpowiednie narzędzia – napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci w tym pomóc.
Dowiedz się jeszcze więcej o skutecznych działaniach marketingowych z naszego darmowego e-booka.
Działasz w sektorze non-profit i chcesz zacząć promować swoją działalność?
Napisz do nas – zaprojektujemy dla Ciebie skuteczne działania marketingowe.