29.07.2021

Co to jest SXO i jak może pomóc Twojemu biznesowi?

Search Experience Optimization (SXO) jest odpowiedzią na zmiany, jakie zachodzą w wyszukiwarkach. To nie przejściowy trend w marketingu – to nowy standard w branży. Jeśli więc nie chcesz zostać w tyle, dowiedz się, czym jest i jak wdrożyć SXO.  

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest SXO?
  • Jak SXO może pomóc w rozwoju Twojego biznesu?
  • Jakie są kluczowe elementy SXO?

SXO – co to jest?

Search Experience Optimization to, najprościej mówiąc, integracja SEO i UX. Skąd takie połączenie? Zacznijmy od SEO. To działania, których celem jest osiągnięcie jak najlepszej widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Jednak Google, który dominuje na rynku wyszukiwarek, coraz bardziej koncentruje się na użytkowniku i jego doświadczeniu. Już nie chodzi tylko o to, żeby dostarczyć mu dokładnie to, czego szuka. Ważne, żeby sposób dostarczania treści był dla niego maksymalnie przyjazny.

Nie chodzi też o to, żeby internauta po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę otrzymywał ranking stron z powiązanymi informacjami. Wyniki powinny zawierać treści, które są odpowiedzią na jego konkretne potrzeby. 

Tu właśnie wkracza UX, który skupia się na użytkowniku i jego doświadczeniach związanych z korzystaniem z produktu lub usługi i obcowaniem z marką. 

Tak dochodzimy do SXO, które koncentruje się na poprawie samego procesu wyszukiwania z punktu widzenia użytkownika. To kompleksowy zestaw działań z zakresu SEO i UX, skierowanych do internautów korzystających z darmowych wyszukiwarek, z Google na czele. Dzięki SXO użytkownik powinien być w stanie szybko znaleźć dokładnie takie informacje, jakich szuka. To nie koniec. Już po tym, jak konsument trafi na stronę w ramach ruchu organicznego, powinien móc łatwo przejść przez kolejne etapy (np. znalezienie podstrony, wypełnienie formularza, dokonanie zakupu). 

Głównym celem SXO nie jest, tak jak w przypadku SEO, uzyskanie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce (chociaż jest to wciąż bardzo ważne). Najważniejsze jest pozyskanie konwertującego ruchu na stronie.  

Jakie korzyści SXO może przynieść Twojej firmie? 

  • Poprawa zadowolenia użytkowników. To z kolei może sprawić, że konsumenci będą polecać firmę innym. Istnieje też duża szansa, że podczas następnych zakupów znów wybiorą Ciebie, a nie konkurencję.    
  • Więcej lojalnych klientów. Warto o nich walczyć, bo tacy konsumenci wydają średnio o ponad 30% więcej niż nowi klienci. Do tego prawdopodobieństwo, że dokonają zakupu jest 14 razy większe w porównaniu z nowymi klientami.  
  • Większy, jakościowy ruch z organicznego wyszukiwania. Optymalizacja SXO sprawi, że stronę będzie odwiedzać więcej użytkowników, którzy z pewnością nie trafili tu przypadkowo.  
  • Wyższy wskaźnik konwersji. Kompleksowa, dobrze przeprowadzona strategia SXO sprawi, że konwersja poszybuje w górę. 

Co jest ważne w SXO? 

SXO powstało w odpowiedzi na ewolucję zachodzącą w wyszukiwarce Google. Gigant technologiczny od lat konsekwentnie wprowadza zmiany, które mają punktować strony maksymalnie przyjazne użytkownikom. Poznaj najważniejsze wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę w 2021 roku. 

Użyteczność  

Treści na stronie muszą być dla użytkownika użyteczne i powinny zaspokajać jego konkretne potrzeby. Jeśli okaże się, że serwis oferuje tylko papkę składającą się ze słów kluczowych, istnieje duża szansa, że potencjalny klient szybko opuści stronę i raczej na nią nie wróci. Oprócz tego taka witryna nie ma raczej szans na wysoką pozycję w rankingu Google. Postaw na wysokiej jakości, wartościowy content, a zobaczysz, że użytkownicy będą spędzać na stronie więcej czasu, a konwersja wzrośnie.

Dostępność 

To obszar, w którym tradycyjny UX odgrywa szczególnie ważną rolę. Twoja strona powinna być zaprojektowana w ten sposób, żeby była łatwo dostępna na wszystkich urządzeniach.

Szybki czas ładowania strony 

Wiadomo – nikt nie lubi czekać, aż strona się załaduje. Gdy czas ładowania serwisu na urządzeniach mobilnych przekroczy 3 sekundy, współczynnik odrzuceń wzrasta do 38%, a gdy użytkownik musi czekać 5 sekund, bounce rate wynosi aż 90%. Jeśli więc nie chcesz, żeby klienci odpłynęli do konkurencji, zadbaj o to, żeby Twoja strona internetowa ładowała się szybko na smartfonach, tabletach i laptopach.

Bezpieczeństwo 

Google lubi strony bezpieczne dla użytkowników. Nie mogą zawierać szkodliwego oprogramowania ani wprowadzających w błąd treści. Oprócz tego witryna powinna być wyświetlana przy użyciu protokołu HTTPS.

Intuicyjna nawigacja 

Użytkownicy, którzy po raz pierwszy odwiedzają stronę, powinni się po niej poruszać w łatwy, intuicyjny sposób. Zadbaj o to, żeby architektura informacji i sama struktura pomagały, a nie przeszkadzały w osiągnięciu zamierzonego celu (np. sprawdzenie specyfikacji produktu, zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego).  

SXO = SEO + UX dla Twojego biznesu

Temat SXO Cię zainteresował? Napisz do nas! Przygotujemy dla Ciebie audyt SXO i stworzymy kompleksową strategię, której efekty polubią zarówno użytkownicy, jak i boty Google.

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter

Quisque lectus mauris, suscipit sed mauris ut, consectetur maximus ex. Nulla vitae accumsan arcu. Vivamus tempor libero a tortor sodales,