Search Experience Optimization (SXO) jest odpowiedzią na zmiany, jakie zachodzą w wyszukiwarkach. To nie przejściowy trend w marketingu – to nowy standard w branży. Jeśli więc nie chcesz zostać w tyle, dowiedz się, czym jest i jak wdrożyć SXO.
Search Experience Optimization to, najprościej mówiąc, integracja SEO i UX. Skąd takie połączenie? Zacznijmy od SEO. To działania, których celem jest osiągnięcie jak najlepszej widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Jednak Google, który dominuje na rynku wyszukiwarek, coraz bardziej koncentruje się na użytkowniku i jego doświadczeniu. Już nie chodzi tylko o to, żeby dostarczyć mu dokładnie to, czego szuka. Ważne, żeby sposób dostarczania treści był dla niego maksymalnie przyjazny.
Nie chodzi też o to, żeby internauta po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę otrzymywał ranking stron z powiązanymi informacjami. Wyniki powinny zawierać treści, które są odpowiedzią na jego konkretne potrzeby.
Tu właśnie wkracza UX, który skupia się na użytkowniku i jego doświadczeniach związanych z korzystaniem z produktu lub usługi i obcowaniem z marką.
Tak dochodzimy do SXO, które koncentruje się na poprawie samego procesu wyszukiwania i poruszania się na stronie z punktu widzenia użytkownika. To kompleksowy zestaw działań z zakresu SEO i UX, skierowanych do internautów korzystających z darmowych wyszukiwarek, z Google na czele. Dzięki SXO użytkownik powinien być w stanie szybko znaleźć dokładnie takie informacje, jakich szuka. To nie koniec. Już po tym, jak konsument trafi na stronę w ramach ruchu organicznego, powinien móc łatwo przejść przez kolejne etapy (np. znalezienie podstrony, wypełnienie formularza, dokonanie zakupu).
Głównym celem SXO nie jest, tak jak w przypadku SEO, uzyskanie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce (chociaż jest to wciąż bardzo ważne). Najważniejsze jest pozyskanie konwertującego ruchu na stronie.
SXO (Search Experience Optimization) i SEO (Search Engine Optimization) to strategie optymalizacji stron internetowych, ale różnią się pod względem celów i podejścia. SEO skupia się na technikach zwiększających widoczność strony w wynikach wyszukiwarek poprzez optymalizację słów kluczowych, linkowanie i strukturę strony, co ma na celu przyciągnięcie większej liczby użytkowników.
Z kolei SXO rozszerza zakres SEO, włączając do procesu optymalizacji całościowe doświadczenie użytkownika na stronie. Skupia się na użyteczności, szybkości ładowania i satysfakcji użytkowników, co nie tylko przyciąga odwiedzających, ale również zwiększa ich zaangażowanie i przyczynia się do wyższych współczynników konwersji. Dzięki temu SXO nie tylko przyciąga ruch, ale również efektywnie go utrzymuje i przekształca w lojalnych klientów.
Strategia SXO (Search Experience Optimization) to podejście, które integruje SEO (optymalizację pod kątem wyszukiwarek) z UX (doświadczeniem użytkownika), mając na celu nie tylko poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ale także zwiększenie zadowolenia i zaangażowania odwiedzających. Kluczowe elementy SXO obejmują:
SXO, czyli optymalizacja doświadczenia wyszukiwania, jest kluczową strategią dla sklepów internetowych, łączącą SEO (optymalizację dla wyszukiwarek) z UX (doświadczeniem użytkownika). Celem SXO jest nie tylko zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, ale również zapewnienie użytkownikom przyjemnego doświadczenia, które zachęci ich do zakupów i powrotów na stronę.
Kluczowe aspekty SXO dla e-commerce:
Przez zintegrowanie tych elementów, sklepy internetowe mogą nie tylko poprawić swoją widoczność w internecie, ale także zapewnić lepsze doświadczenia, które przekładają się na wyższe współczynniki konwersji i lojalność klientów.
SXO powstało w odpowiedzi na ewolucję zachodzącą w wyszukiwarce Google. Gigant technologiczny od lat konsekwentnie wprowadza zmiany, które mają punktować strony maksymalnie przyjazne użytkownikom. Poznaj najważniejsze wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę w 2021 roku.
Treści na stronie muszą być dla użytkownika użyteczne i powinny zaspokajać jego konkretne potrzeby. Jeśli okaże się, że serwis oferuje tylko papkę składającą się ze słów kluczowych, istnieje duża szansa, że potencjalny klient szybko opuści stronę i raczej na nią nie wróci. Oprócz tego taka witryna nie ma raczej szans na wysoką pozycję w rankingu Google. Postaw na wysokiej jakości, wartościowy content, a zobaczysz, że użytkownicy będą spędzać na stronie więcej czasu, a konwersja wzrośnie.
To obszar, w którym tradycyjny UX odgrywa szczególnie ważną rolę. Twoja strona powinna być zaprojektowana w ten sposób, żeby była łatwo dostępna na wszystkich urządzeniach.
Wiadomo – nikt nie lubi czekać, aż strona się załaduje. Gdy czas ładowania serwisu na urządzeniach mobilnych przekroczy 3 sekundy, współczynnik odrzuceń wzrasta do 38%, a gdy użytkownik musi czekać 5 sekund, bounce rate wynosi aż 90%. Jeśli więc nie chcesz, żeby klienci odpłynęli do konkurencji, zadbaj o to, żeby Twoja strona internetowa ładowała się szybko na smartfonach, tabletach i laptopach.
Google lubi strony bezpieczne dla użytkowników. Nie mogą zawierać szkodliwego oprogramowania ani wprowadzających w błąd treści. Oprócz tego witryna powinna być wyświetlana przy użyciu protokołu HTTPS.
Użytkownicy, którzy po raz pierwszy odwiedzają stronę, powinni się po niej poruszać w łatwy, intuicyjny sposób. Zadbaj o to, żeby architektura informacji i sama struktura pomagały, a nie przeszkadzały w osiągnięciu zamierzonego celu (np. sprawdzenie specyfikacji produktu, zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego).
Temat SXO Cię zainteresował? Napisz do nas! Przygotujemy dla Ciebie audyt SXO i stworzymy kompleksową strategię, której efekty polubią zarówno użytkownicy, jak i boty Google.
Chcesz poprawić wyniki SEO i udoskonalić user experience na Twojej stronie WWW?
Napisz do nas – nasi specjaliści SXO są do Twojej dyspozycji: