13.04.2022
W Polsce istnieje już ponad 51 000 sklepów internetowych. Dokładając do tego dużą ilość międzynarodowych dostawców i marketplace’ów oraz postępujący trend, związany z digitalizacją sprzedaży, konkurencja wśród sprzedawców w internecie jest ogromna, a będzie tylko większa. Jak wyróżnić się na ich tle? Co zrobić, aby zwiększyć sprzedaż w Twoim e-commerce? Bez wątpienia wysoka jakość produktów i obsługi klienta to podstawa w tej branży. Ponadto, to wszystko powinien wspierać dobrze zaplanowany i sumiennie realizowany marketing sklepu internetowego. Jak to zrobić? Poznaj zestaw tipów i rozwiązań od zespołu Green Parrot. 🦜
Zanim jeszcze uruchomisz pierwsze działania, wspierające marketing sklepu internetowego, dokładnie przeanalizuj i poznaj swój biznes. Uzupełnienie szablonu modelu biznesowego pozwoli Ci lepiej przygotować się na nadchodzące działania i kampanie reklamowe – doprecyzować grupy docelowe, wskazać kluczowe produkty i źródła przychodów czy odnaleźć wyróżniającą Cię na tle konkurentów unikatową propozycję wartości, czyli UVP. Ta wiedza przyda się w budowaniu strategii komunikacji marki i w działaniach pro-sale.
Większą skuteczność w działaniach marketingowych zapewnia zrozumienie i opracowanie person marketingowych. Dobrze wiedzieć i rozumieć osobę, której chcesz coś sprzedać. Poznaj jej przyzwyczajenia, emocje, bolączki czy doświadczenia. Sprawdź, dlaczego ma przyjść właśnie do Ciebie po rozwiązanie problemów lub zaspokojenie konsumenckich pragnień.
Kolejnym etapem przygotowań do uruchomienia marketingu sklepu internetowego jest opracowanie customer journey map – digitalowej ścieżki “podróży” klienta od pierwszego punktu styku ze sklepem online aż po konwersję i zamknięcie sprzedaży. Zobacz, skąd trafiają do Ciebie klienci, którzy finalnie dokonują zakupu. Zweryfikuj mocne strony i słabe punkty interfejsu Twojego sklepu, komunikatów, jakie wyświetlają się podczas dokonywania transakcji.
👉 Pobierz za darmo Business Model Canvas,
Kartę Persony Klienta i Customer Journey Canvas!
Przed podjęciem pierwszych działań sprawdź, co robi Twoja konkurencja. W prostej, podstawowej analizie konkurencji pomogą Ci np.:
Canvasy wypełnione? Świetnie, to dobry moment na ustalenie celów Twoich działań marketingowych. Wiesz już, w jakim punkcie startujesz z promocją sklepu online. A teraz określ, dokąd ma doprowadzić Cię dobry marketing sklepu internetowego. Określ maksymalnie szczegółowo w formie KPI, co chcesz osiągnąć, np.:
Sklep internetowy bez social mediów nie istnieje. Sam Facebook i Instagram to często za mało, aby dotrzeć do konkretnej, interesującej nas grupy docelowej. Dziś prym w social commerce wiodą rolki, Reels i TikTok. W przypadku wielu produktów i usług największą rolę odegrają tak nieoczywiste social media jak Pinterest, Twitch czy Twitter. Po dokładnej analizie persony łatwiej dopasujesz odpowiednie kanały komunikacji i stworzysz odpowiednie key visuale do social mediów.
Przydatny blog firmowy, który wspiera SEO i staje się wartością dla Twoich potencjalnych klientów. Lead magnety – e-booki, webinary, poradniki czy checklisty – które będą budować dla Ciebie bazę mailingową i będą świetnym wsparciem w sprzedaży. Te i wiele innych rozwiązań z puli content marketingu bez wątpienia będą miały pozytywny wpływ na wzrost widoczności w Google i sprzedaży w Twoim sklepie internetowym.
Marketing sklepu internetowego musi wykorzystywać mailingi. Wysyłane do tych aktualnych, dotychczasowych, jak i potencjalnych odbiorców. Zarówno te merytoryczne maile z wartościowym contentem, jak i te ofertowe, pro-sprzedażowe, informujące o promocjach, wyprzedażach i konkretnych kampaniach.
Kampanie z influencerami potrafią bardzo szybko wygenerować duży pik sprzedażowy. Znany twórca przekazuje marce swój autorytet i sprawia, że klienci chętniej zaufają Twojej marce. Indywidualne kody rabatowe, UTM’y i odpowiednie raporty w Google Analytics umożliwią Ci dokładną analitykę. W prosty sposób sprawdzisz, który influencer wygenerował największy obrót wraz ze swoją społecznością.
Ruch organiczny z Google, Bing i innych przeglądarek to bardzo ważny element pozyskiwania nowych odbiorców i budowania społeczności stałych klientów. Im wyżej Twój sklep pojawia się w SERPach na konkretne frazy i zapytania produktowe, tym łatwiej dotrzesz do potencjalnych kupujących. SEO sklepu internetowego to długoterminowa inwestycja, która będzie Ci się zwracać z nawiązką przez lata.
Marketing w porównywarkach cenowych, takich jak Ceneo czy Domodi, może pomóc Ci przebić się z ofertą do poszukiwaczy najlepszych cen i promocji. Zwykle reklamy tam umieszczane (np. Ceneo Ads), związane są z rozliczeniem za kliknięcia i przejścia z porównywarki do Twojego sklepu. Twój sklep pojawi się na szczycie listy w porównywarce, jeśli zaproponujesz klientom najniższą cenę za dany produkt w porównaniu do konkurencji.
Płatne reklamy w internecie to łatwo skalowalne źródło konwersji, w którym osiągane efekty są wprost proporcjonalne do zainwestowanego budżetu. W dużym uproszczeniu: płacisz więcej – sprzedajesz więcej.
Produktowe reklamy video, wyświetlające się przed filmami na YouTube, mogą być bardzo przekonujące i wyraźnie zwiększać sprzedaż w e-commerce.
Dobrze zoptymalizowane reklamy w Google w wielu formatach, m.in. search ads, GDN czy reklamy produktowe, zintegrowane z Google Merchandise Center, świetnie sprawdzają się jako źródło ruchu i sprzedaży
Reklama na Facebooku i Instagramie to podstawa w e-commerce w praktycznie każdej branży i dziedzinie.
Pinterest Ads, Twitter Ads, reklamy na Twitchu czy na LinkedIn, Spotify Ads i wiele więcej – reklama w internecie to nie tylko Google i Facebook.
Nawet jeśli ktoś nie dokończy zakupu, możesz mieć w zanadrzu podążające za nim w internecie reklamy remarketingowe. Być może kolejny punkt styku i następna “przypominajka” sprawi, że zamkniesz transakcję z sukcesem.
SEO, social media i paid adsy nie przełożą się na sprzedaż, jeśli Twój sklep internetowy nie będzie dobrze zoptymalizowany. Każdy błąd, brakujący element, niedoskonałość interfejsu czy zły opis kolejnych czynności podczas customer journey może zniechęcić do konwersji. Podczas tego procesu warto pamiętać o testach A/B.
We wszystkich tych przestrzeniach będziesz potrzebować jakościowych zdjęć, wideo i copy produktowych. Obraz, tak statyczny, jak i ruchomy, podobnie jak dobrze napisany tekst, sprzedają. Zadbaj o dobrą sesję zdjęciową, profesjonalną ekipę video, doświadczonych copywriterów i przygotuj materiały, które potem wykorzystasz w sklepie internetowym, w adsach i organicznie w social mediach.
Budowanie dobrej historii kont i rozwój sprzedaży na największych marketplace’ach – Allegro, eBay, Kaufland.de czy Amazon – mogą być świetnym uzupełnieniem sprzedaży w Twoim sklepie internetowym. Szczególnie, jeśli jesteś producentem lub wyłącznym dystrybutorem danego produktu. Marketplace’y mogą być także kolejnymi miejscami w internecie, które uwiarygodniają Twój sklep online, np. na początku jego rozwoju. Pozostawione tam oceny i recenzje Twojej pracy mogą być argumentem “za” lub “przeciw” dokonaniu zakupu.
Im więcej da się zautomatyzować, tym lepiej. Jeśli chodzi o marketing sklepu internetowego, jest mnóstwo powtarzalnych zadań, które można raz zaprogramować i cieszyć się ich efektami przez miesiące, a nawet lata. E-mail marketing, pozyskiwanie pozytywnych recenzji od kupujących, prowadzenie social media, komunikacja poprzez chatboty i wiele innych – to wszystko może robić za Ciebie automat.
Nie ma sensu uruchamiać żadnych działań marketingowym, jeśli nie masz poukładanej analityki internetowej i nie będziesz w stanie zmierzyć, które z nich są realnie dochodowe i w jakiej perspektywie, a które są tylko przepalaniem budżetu. Google Analytics, narzędzia SEO a także raporty z systemów reklamowych, zsynchronizowane w Google Data Studio lub Whatagraph to pierwszy krok do świadomości i wiedzy o tym, na co idą Twoje marketingowe pieniądze.
Jakiego budżetu potrzebujesz, aby rozkręcić Twój sklep internetowy? 1000 złotych? 10 000? A może 100 000 złotych miesięcznie? Niestety, na to pytanie nie istnieje jedna, uniwersalna odpowiedź. Zbyt mała kwota, zainwestowana w marketing sklepu internetowego, podobnie jak za duży, źle wykorzystany budżet mogą jedynie wygenerować koszty bez realnego przełożenia na zyski. Konieczne jest poszukiwanie idealnego optimum i wybranie z powyższego worka rozwiązań tych działań, w które najlepiej zainwestować i z czasem zwiększać budżet na kolejne odsłony marketingu internetowego.
Powyższy tekst udowadnia, że marketing sklepu internetowego to bardzo szerokie zagadnienie, które wymaga zaangażowania wielu specjalistów z różnych dziedzin. Każdy z tych akapitów to tak naprawdę materiał na kompleksowy artykuł, a nawet e-book czy warsztaty. Trudno jednak wyobrazić sobie, że jakiś sklep online nie dba chociaż o jeden z powyższych aspektów marketingu e-commerce. Każdy z nich ma ogromny wpływ na widoczność i sprzedaż w Twoim e-biznesie. Zatem… do dzieła!
P.S. Chętnie pomożemy Ci w każdym z tych zadań. Chcesz przetestować marketing sklepu internetowego w wersji 360° lub wybrane działania marketingowe i kampanie z Green Parrot? Zapraszamy do kontaktu.
Pomożemy Ci przenieść marketing Twojego sklepu internetowego na wyższy poziom.
Napisz do nas już dziś!