Bezrobocie w Polsce w czerwcu 2022 roku spadło poniżej 5% – to najniższy poziom tego wskaźnika od 30 lat. Mnóstwo firm z branży budowlanej czy logistycznej, ale także przemysł ciężki, IT i wiele innych gałęzi biznesu boryka się z problemem zatrudniania top kandydatów z rynku do konkretnych zadań.
O 40 gotowych pomysłach i rozwiązaniach w employer brandingu już pisaliśmy. Czas na aktualne i nadchodzące trendy w employer brandingu, które już teraz podbijają lub za chwilę opanują rzeczywistość specjalistów EB. Dowiedz się, co czeka Cię już niebawem w dziale HR lub marketingu, którego zadaniem jest dbanie o wizerunek pracodawcy. Poznaj najważniejsze trendy w employer brandingu w 2022 r.
Kilkunastosekundowe filmy wideo podbijają świat online. Nie bez powodu brandy walczą o uwagę najmłodszej generacji Z i millenialsów właśnie w formie tzw. rolek, tiktoków czy shortów. Inwestowanie w ten format to świetny sposób na budowanie wokół marki zaangażowanej społeczności. Chodzi o zarówno tych obecnych, jak i potencjalnych kandydatów, którzy dopiero kończą szkołę średnią lub studia.
Jak w krótkim czasie sprawić, by Reelsy obejrzały tysiące użytkowników? Zobacz case study.
Na drugim biegunie znajduje się employer branding, skierowany do osób 50+, które szukają nowych dróg rozwoju i przebranżowienia się albo możliwości uzyskania dodatkowych dochodów. Zabójczo niski poziom bezrobocia skłania polskie firmy do inwestowania w starszych pracowników, którzy z różnych powodów są nieaktywni zawodowo lub szukają nowej drogi.
W tym przypadku zdecydowanie mniejsze znaczenie będą miały nowe media takie jak TikTok czy Twitter. Prawdopodobnie z większą mocą rezonować będą tradycyjne media, outdoor czy choćby reklama w podcastach, których słucha już co trzeci internauta.
Do tej pory EB zwykle skierowany był do jednej konkretnej grupy docelowej lub szedł szeroko „do wszystkich” potencjalnych zainteresowanych. Obecnie tworzenie EVP (ang. employee value proposition) czyli unikalnej propozycji wartości dla pracownika, jakie oferuje pracodawca, a także projektowanie całej strategii EB, powinno być dywersyfikowane pod różne grupy: wiekowe (m.in. gen Z, osoby starsze) czy stażowe (juniorzy vs. seniorzy).
Ex-kandydat, aplikujący do Twojej firmy to jeden z pierwszych brand ambasadorów, który podzieli się swoimi wrażeniami z rekrutacji z bliskimi. W konkretnych specjalizacjach może okazać się, że grono specjalistów jest tak wąskie, iż (pozytywne lub negatywne) wieści o Twojej marce pracodawcy rozniosą się szybciej niż myślisz. Dlatego tak ważne w kolejnych latach będzie dbanie o doświadczenie kandydatów, projektowanie automatyzacji i bezpieczeństwo ich danych.
Praca zdalna lub hybrydowa już nie jest wyróżnikiem na tle konkurencji. Staje się ona coraz bardziej oczekiwanym benefitem i standardem wśród pracodawców. Pandemia tylko przyspieszyła ten proces. Bardzo ważne w marketingu rekrutacyjnym jest podkreślanie, jakie formy pracy w firmie są dopuszczalne i kto decyduje o wyborze tej konkretnej.
Praca hybrydowa z wizytą kilka razy w miesiącu w biurze czy 100% zdalna? A może stacjonarna z kilku różnych biur lub co-worków do wyboru? O tym, gdzie pracuję, decyduje menedżer, CEO czy może ja jako kandydat?
Menedżerowie stoją przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest tworzenie narzędzi do integracji zespołu w stylu “remote”. A specjaliści ds. marketingu w kolejnym etapie będą szukali sposobów na ich komunikowanie w firmowych social mediach i w komunikatach wewnętrznych, a także pobudzanie zaangażowania wśród aktualnych pracowników. Będzie to jednak coraz ważniejszy aspekt codziennej pracy i organizacje z odpowiednimi rozwiązaniami wygrają z konkurencją. Większą ilością CV i wyższą retencją pracowników.
A remote to nie wszystko. Firmy konkurują o kandydatów dodatkowymi benefitami, o których coraz częściej dyskutują społeczności HR i business na LinkedIn’ie czy Twitterze. Rośnie moda na workation. Trendem stają się np. czterodniowe tygodnie pracy, urlopy menstruacyjne czy nielimitowane urlopy, szczególnie w świecie IT.
Dziś już nie tylko lekcje języka angielskiego czy karta sportowa będą tym, co wystarczy potencjalnym kandydatom. To już standard, a nie wyróżnik. Już 65% Polaków skarży się na objawy wypalenia zawodowego. Może to dobry moment na podjęcie współpracy z jakąś platformą, na której do dyspozycji byliby profesjonalni psychologowie i terapeuci? Dla wielu rekrutów może to mieć ogromną wartość.
Dzięki temu darmowemu e-bookowi poznasz 8 największych błędów w employer brandingu i dowiesz się, jak ich unikać.
Chcesz wykorzystać te lub inne trendy w budowaniu marki top pracodawcy Twojej firmy, w Waszej firmowej komunikacji i PR? Napisz do nas – nasi specjaliści od employer brandingu w Green Parrot są do Twojej dyspozycji:
Bądź na bieżąco z trendami w employer brandingu!
Skontaktuj się z nami: