Działania employer brandingowe mają na celu zbudowanie konkretnego wizerunku marki w oczach obecnych i nowych pracowników. Oprócz wielokanałowych kampanii to często również prowadzenie profilu w mediach społecznościowych, np. LinkedIn. Jak wygląda w praktyce employer branding w social media?
Chcesz zacząć publikować treści employer branding w social media lub już to robisz, ale pomysły szybko Ci się skończyły? Poniżej znajdziesz dużą dawkę inspiracji na to, jakie tematy poruszać w socialach. Niektóre mogą Ci się wydać banalne, a inne wręcz przeciwnie – zupełnie niezwiązane z Twoją branżą. Pamiętaj jednak, że najważniejsze jest, jak przedstawiasz temat i czy potrafisz znaleźć powiązania z Twoją firmą.
1. Kompetencje / umiejętności
- jakie umiejętności cenisz w poszczególnych działach i dlaczego? Nawiąż do wartości firmy, np. tolerancji, innowacyjności itp.
PRO TIP
Stwórz listę z umiejętnościami, np.: czujność, ostrożność, innowacyjność, inicjatywa, konsekwencja, lojalność, etyczna postawa, nastawienie na jakość, tolerancja, odpowiedzialność, opanowanie, odporność na stres, oszczędność, pewność siebie, asertywność, przekonywanie, wywieranie wpływu, samodzielność, łagodzenie konfliktów. Zrób z tego cykl i analizuj jedną kompetencję w każdym wpisie.
2. Testy psychometryczne / psychologiczne / osobowości
- co to jest, po co robić takie testy?
- czy w Twojej firmie podczas procesu rekrutacji takie testy się pojawiają?
- co testy dają pracodawcy, a co pracownikowi?
PRO TIP
Nawiąż do case’a Góry Lodowej – podczas rozmowy rekrutacyjnej jesteśmy w stanie dowiedzieć się o kandydacie tylko o jego umiejętnościach i wiedzy (czubek góry lodowej). Resztę atrybutów można zmierzyć podczas testów, np. osobowość, charakter, ogólne zdolności i predyspozycje, motywy i zainteresowania, wartości i zasady kandydata.
3. Nowoczesne metody rekrutacji
- czym są nowoczesne metody rekrutacji, czy są stosowane w Twojej firmie? Podaj przykłady.
INFO
Nowoczesne metody rekrutacji to np.:
- program poleceń pracowniczych
- metoda drzwi otwartych
- algorytmy analizujące dane z dużych baz kandydatów
- event recruitment
- rekrutacja w social mediach
PRO TIP
Podaj plusy i minusy takich rozwiązań, zostaw przestrzeń do komentowania otwartym pytaniem. Oznacz w poście osoby ostatnio zrekrutowane, aby podzieliły się swoim feedbackiem.
4. Pokolenie X / Y / Z
- jak zmienia się to, co motywuje nas do pracy na przestrzeni lat?
- podaj, jaki przedział wiekowy jest w Twojej firmie
- czy Twoja firma stawia na młodych, czy pracują w niej przedstawiciele wszystkich pokoleń?
5. Employer branding w social media – ambasador firmy
- wybierz osobę, która będzie komentatorem działań firmy od wewnątrz. Może to być np. ktoś z wyższego szczebla bądź pracownik fizyczny
- ustal narrację, np. czy ma być bardziej z przymrużeniem oka lub z perspektywy eksperta
6. Innowacje – czyli co u nas nowego
- przestrzeń na informowanie o innowacjach w firmie: nowe inwestycje, zmiany procesów
- a może przygotowujecie się do publikacji ważnego newsa, który na pewno zwróci uwagę konkurencji lub rynku? Zrób odliczanie, zbuduj napięcie i oczekiwanie
7. Kapitał firmy
- podkreśl, jak ważny jest kapitał intelektualny firmy w obecnych czasach
- w jakich proporcjach firma poszerza swój kapitał – stawia np. na rozbudowę zespołu czy może portfolio klientów?
8. Pracownik w nowej rzeczywistości czy zupełnie nowy pracownik?
Podkreśl, jak zmieniła się perspektywa pracownika w ostatnich latach w kontekście ogólnych zagadnień, np. :
- przebranżowienie
- nieoceniona swoboda zawodowa – częściej pracownicy rzucają pracę na etacie i stają się freelancerami
- mieszanie się świata offline i online
- lojalność wobec siebie, a nie wobec pracodawcy
- nieustanne poszukiwanie nowych wyzwań
- twarde negocjacje warunków zatrudnienia – pracownik może a nie musi
- częste zmiany pracy
9. Jaką rolę pełni w firmie dział HR?
- czy nastała jakaś zmiana w ostatnich latach?
- jakie stanowiska są w dziale HR? Jakie kompetencje trzeba mieć aby dostać taką pracę?
- kto to jest HR Business Manager?
10. Rola social media we współczesnej rekrutacji
- czy warto wykorzystywać social media do szukania pracowników?
- gdzie obecnie kandydaci szukają pracy?
- czy head hunterzy i agencje rekrutacji na tym tracą?
- czy można np. na Facebooku znaleźć pracę z wysokimi zarobkami, czy może tam jest tylko dostępna praca dorywcza?
11. Historie z firmy
- historia awansów pracowników, może były stażysta zajmuje teraz wyższe stanowisko? Opisz jego ścieżkę zawodową
- może koleżanka aplikowała na inne stanowisko ale uznaliście, że jej kompetencje sprawdzą się w zupełnie innym dziale – zrób z nią krótki wywiad, zacytuj jej wypowiedź. Nic tak dobrze nie motywuje jak przykład rozwoju kolegi z biurka obok.
12. Dlaczego wybierają właśnie nas
- zapytaj nowych pracowników, dlaczego zdecydowali się właśnie na Twoją firmę, podkreśl te elementy, które wyróżniły ją od innych w ofercie pracy, zacytuj i oznacz nowych pracowników
13. Jak dbamy o rozwój pracowników
- jakie firma oferuje możliwości nowym pracownikom?
- jakie są szkolenia w poszczególnych działach?
- czy istnieje ścieżka awansów – roadmapa, dzięki której junior będzie wiedział, jaką wiedzę musi zdobyć, aby zostać seniorem
14. Kobiety w firmie
- wybierz kobiety na różnych stanowiskach w firmie, z różnych działów, opisz dlaczego je wybraliście,
- podnieś temat nierówności w firmach pokazując, że u was nie ma barier i uprzedzeń
15. CSR
- bardzo często w firmach pojawia się wiele inicjatyw inicjowanych przez poszczególne działy: zbieranie nakrętek, ubrań dla dzieci, karmy dla zwierząt, oddawanie krwi – to się dzieje, ale jest tak naturalne, że nikt o tym nie mówi
- podkreśl te działania, opisz co robicie, jak długo, jaki to daje rezultat i ile osób się w to angażuje – zainspiruj innych
16. O feedbacku z pracownikami
W jaki sposób pracownicy otrzymują feedback, czy jest ocena kwartalna, roczna czy może rozmowa z liderem lub prezesem?
- jakie są dobre i złe strony podsumowania rocznego?
- podaj praktyki, jakie się stosuje w Twojej firmie,
- czy można przyjść i otwarcie porozmawiać z przełożonym w ramach tzw. open hours?
17. Employer branding w social media – jak trudno znaleźć pracownika
Napisz, z jakimi problemami spotyka się dział HR, np.:
- brak kandydatów
- wysokie oczekiwania finansowe
- brak poczucia odpowiedzialności
- brak wyspecjalizowanej kadry w danych lokalizacjach
18. Cykl: pracownik idealny
- stworzenie idealnego profilu pracownika i opisywanie jego cech w kolejnych postach
- możesz go nazwać, aby obserwatorzy od razu skojarzyli o kogo chodzi, np. Wszędobylski Czesław. Powinien mieć on wartości spójne z wartościami firmy, a jego życie można opisywać historyjkami z pracy
19.Co tak naprawdę wpływa na rozwój pracowników?
Nie od dziś wiadomo, że karta Multisport czy samochód służbowy to tylko dodatkowe benefity. Na rozwój i motywację pracownika mają wpływ zupełnie inne elementy i możliwości. Zastanów się co oferuje Twoja firma, podaj kilka przykładów i zaproponuj ankietę w publikacji. Przykładowo:
- finansowanie szkoleń / obowiązkowe dwa szkolenia w roku, które znajduje samodzielnie pracownik
- jasno określone ścieżki awansów
- jasno określone cele osobowe i grupowe
- comiesięczny feedback oraz zwiększanie wagi powierzanych zadań
- zajęcia z coachem i świadome kierowanie swoim rozwojem
20. Premie
- za co i po co (np. za realizację celów indywidualnych, za realizację celów grupowych, za pozyskanie klienta, ekstra inicjatywa)
- premia roczna, a może premia kwartalna – co bardziej motywuje?
- lepiej wyższe wynagrodzenie czy może niższe z premią uznaniową?
- podziel się waszą praktyką – co się sprawdza z firmie, z czego pracownicy są zadowoleni?
21. Aktualne rekrutacje
- Twoje social media mogą być źródłem publikacji aktualnych ofert pracy,
- pamiętaj jednak, aby nie robić z tego gazetki promocyjnej: ten temat poruszaj raz na jakiś czas, przygotuj specjalny szablon graficzny – dzięki temu kandydaci będą mogli szybko wyłapać wpis w gąszczu innych postów
22. Cykl: talenty w firmie
Opowiedz o pracownikach, którzy mają ciekawy talent, hobby. Pokaż, jak wspieracie ich nawet poza godzinami pracy
- może np. ktoś hobbystycznie gotuje, a na urodziny zespół zawsze kupuje mu gadżet do kuchni?
- może np. ktoś hobbystycznie biega a koledzy zawsze dopingują na 10 kilometrze?
- jeśli pracownik zgodzi się na publikację, zapytaj skąd u niego wzięła się pasja, zacytuj go i dołącz kilka zdjęć
23. Na co stawiają pracodawcy w 2022 r.
Spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania:
- jak zmienił się rynek pracy przez ostatnie dwa lata?
- czy praca zdalna zmieniła efektywność pracowników/ zaufanie pracodawców?
- na co zwracają obecnie uwagę rekruterzy?
- czy pracownik powinien być inaczej przygotowany do zmiany pracy?
- jakie zmiany zaszły w Twojej organizacji?
24. Employer branding w social media – dane
- porównaj dane z dwóch ostatnich lat. Jeśli pojawiają się wzrosty, pokaż to za pomocą wykresu, procentów, ciekawej infografiki, np. więcej pracowników, filii, wzrost sprzedaży o 30%
- pokaż, że rośniecie i pochwal się, dzięki czemu osiągnęliście takie wyniki
25. Sposoby komunikacji wewnątrz firmy
- w jaki sposób komunikujecie się w zespole i pomiędzy zespołami? Co się sprawdziło, a co nie? Z ilu narzędzi korzystasz? Czy anglojęzyczne programy mają swoich zwolenników? A może email i telefon wystarczy?
- zrób subiektywny ranking i zapytaj innych o doświadczenia
- my wybieralibyśmy spośród:
– Slack
– Intranet
– Hangout
– Google chat
– Messanger / Whatsapp
– narzędzia do zarządzania zadaniami: Asana, Monday, Basecamp, Trello, Redmine
26. Rekrutacja online czy offline
- jak aktualnie są przeprowadzane w Twojej firmie rekrutacje?
- czy rekrutacja online to ułatwienie czy utrudnienie z perspektywy działu HR?
Plusy rekrutacji online:
- metody dopasowane do pokolenia
- aplikacja jednym kliknięciem
- globalny zasięg internetu
- możliwość aplikowania z dowolnego miejsca o dowolnej porze
- redukcja czasu poświęconego na przeprowadzanie rekrutacji
- zwiększenie efektywności kosztów przeprowadzania rekrutacji
Minusy rekrutacji online:
- spłycanie kontaktu między rekrutowanym a rekruterem
- zmniejszenie przywiązania pracownika do firmy
27. Poznaj ich bliżej
- przedstaw sylwetki pracowników na wyższych stanowiskach, skracając dzięki temu dystans, jaki tworzy się w głowach pracowników. Opowiedz również o ich ścieżce kariery, o tym, co robią poza pracą, jakie jest ich hobby
28. O partnerze kilka słów
- współpracujesz z kilkoma partnerami, a ich dobór niesie za sobą wartości, jakie reprezentuje firma? Może wybór był oczywisty z nieoczywistych względów? Opowiedz o tym, poruszając pozafinansowe korzyści ze współpracy,
- wymień wspólne akcje. Przykładowo jedna z firm współpracując z firmą Luxmed przeprowadziła między pracowniczkami akcję zachęcającą do profilaktycznych badań – z hasłem przewodnim, szeregiem komunikatów i materiałów. Z badań skorzystało bardzo dużo kobiet, innymi słowy – sukces!
29. Jakie benefity przyciągają pracownika?
- ile branż tyle pomysłów – podziel się swoim pakietem dla kandydatów, zapytaj obserwujących np. o te najdziwniejsze oraz te, które tak naprawdę są ważne
- czy benefity są „dla zasady”, czy może jednak faktycznie pracodawca chce nimi przyciągnąć pracownika? Przykładowo: pod hasłem opieka medyczna może kryć się pakiet podstawowy, który na nikim nie robi wrażenia i pakiet rodzinny, który na pewno zainteresuje bardziej osoby z dziećmi i małżonkiem
30. Onboarding
- co to jest? Po co jest? Jak powinien wyglądać? Ile trwa?
- co to jest pre-onborading?
- Czy rola buddy’ego jest ważna czy może jest zbędna?
- temat psychologiczny, związany z jak najlepszym przyjęciu nowego pracownika do zespołu można poruszać nie tylko w jednym wpisie, ale np. w serii
PRO TIP
Poproś nowo przyjęte osoby o komentarz odnośnie niedawno zakończonego onboardingu. Zacytuj własnych kolegów, co np. im się podobało a czego im zabrakło.
31. Korporacje vs firma rodzinna
- jakie są różnice między pracą w korporacji a pracą w małym rodzinnym przedsiębiorstwie?
- dlaczego ludzie migrują z mniejszych firm do międzynarodowych korporacji i odwrotnie?
32. Historia firmy a employer branding w social media
- warto raz na jakiś czas przypomnieć o historii powstania firmy, jej początkach, celu założycieli. Zapewne odkopiemy ciekawe historie, niejednokrotnie związane nie tylko z sukcesami, ale i z porażkami
- takie opowieści zachęcą innych do komentowania i wracania myślami do początku swoich biznesów
33. Jak przygotować się do rekrutacji / etapy rekrutacji
Opisz, jak wyglądają etapy rekrutacji w firmie:
- czy kandydat może spodziewać się rozmowy online czy spotkania na żywo?
- po jakim czasie uzyska odpowiedź?
- czy powinien być przygotowany na rozwiązywanie dodatkowych zadań?
- czym różni się rekrutacja do pracy w biurze od rekrutacji do pracy fizycznej?
- czy będzie oprowadzenie po firmie? Ile czasu kandydat powinien na to zarezerwować?
- na co zwracają uwagę rekruterzy przy przeglądaniu CV i zapraszaniu na rozmowę?
- czy rekruterzy zadają „podchwytliwe” pytania czy „trzymają się” tych standardowych?
#casestudy
Zobacz, jak sprawiliśmy, że ilość nadsyłanych CV do naszego klienta wzrosła aż o 900%!
34. Ścieżki rozwoju
Bardzo ważnym aspektem dla pracowników są możliwości rozwoju – w wielu firmach są one więc szczegółowo opisane i przekazywane podczas onboardingu.
- czy Twoja firma przewiduje drogę rozwoju wewnątrz organizacji?
- czy jest to konieczne w dzisiejszych czasach, czy można się bez tego obejść?
- dla jakich grup pracowników jest to ważne?
35. Inicjatywy wewnętrzne a employer branding w social media
- czy pracodawcy powinni wychodzić z pomysłami dotyczącymi np. aktywizacji pracowników wewnątrz firmy?
- co dają inicjatywy typu: konkurs na innowację miesiąca, kalendarz z pracownikami, konkurs dla dzieci pracowników
- jak wykorzystać potencjał zespołów, a jak pojedynczych osób? Czy powinno być to narzucone odgórnie, czy lepiej zostawić pole możliwości zainteresowanym osobom?
36. Dresscode
- casual friday – hit czy mit? A może kit?
- gdzie warto, a gdzie nie wprowadzać narzuconego stylu ubierania? Co z osobami, które się nie podporządkowują?
- czy warto mówić o dresscodzie na rozmowie rekrutacyjnej czy to nie jest wtedy ważne?
- jakie style ubierania się są akceptowalne, a jakie nie?
- czy konkurencja, partnerzy, klienci mogą narzucić styl czy raczej nie?
37. Slangi w poszczególnych działach
W działach w bardziej rozbudowanych organizacjach często naturalnie tworzy się atmosfera żartu i slangu – tematyka jest naprawdę różna. Mogą to być zarówno zagadnienia wewnętrzne jak i ogólnoświatowe.
- nasłuchuj, pytaj i publikuj – zachęć pracowników do komentowania i nawiązywania do „hasła” – z pewnością zrodzą się przy tym ciekawe konwersacje!
38. Studenci i programy stażowe
- czy firma jest otwarta na przyjmowanie studentów np. na staże lub stanowiska juniorskie?
- czy firma ma przewidziany specjalny program, który pomaga zdobywać nowe umiejętności, czy może oferuje zewnętrzne szkolenia? Opisz możliwości oraz informacje, jak i gdzie aplikować.
- może niektórzy pracownicy na wyższych stanowiskach właśnie w ten sposób zaczynali?
39. Macierzyński / tacierzyński
- czy dużo pracowników udało się na urlop macierzyński lub tacierzyński, czy były to jednostki?
- jak bardzo tendencja z mamy na urlopie zmienia się na tatę na urlopie?
- zapytaj osoby, które wróciły, np. o to, jak się czuły po powrocie, jaką sytuację zastały lub czego im brakowało. Poruszanie tego tematu wzbudza wiele kontrowersji, ale jeśli polityka firmy nie ma sobie nic do zarzucenia to podkreślmy to!
40. Inspirujące persony
- zapytaj kolegów z pracy np. o to, kto i dlaczego jest ich inspiracją, wzorem, mentorem
- podziel się zebranymi informacjami w socialach, a osoby obecne np. na LinkedIn oznacz
Employer branding w social media – zaufaj specjalistom
Dzięki tym pomysłom na employer branding w social media na Twoich kanałach na pewno nie będzie nudno! Chcesz, by Twój kanał social media poprowadzili profesjonaliści? Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc.