Czy w czasach, gdy prawie wszystkie firmy są obecne w mediach społecznościowych, warto jeszcze zawracać sobie głowę takim tematem jak strony internetowe dla firm?
Oczywiście, że tak! Dobrze zaprojektowana firmowa strona internetowa to niezaprzeczalne korzyści. Po pierwsze, własna firmowa strona WWW uwiarygadnia markę. Klienci wciąż przed zakupem często sprawdzają, co znajduje się pod internetowym adresem brandu. Strona internetowa to też wizytówka Twojego biznesu – dostępna non-stop o każdej porze i z każdego miejsca na świecie. To również kopalnia wiedzy o obecnych i potencjalnych klientach, którą możesz wykorzystać m.in. w działaniach marketingowych. To w końcu skuteczne narzędzie do sprzedaży Twoich usług. Jak widzisz, nie warto rezygnować z adresu WWW. Dowiedz się, jak tworzyć strony internetowe dla firm w 10 krokach.
To podstawowy krok: musisz wiedzieć, do kogo kierujesz swoją ofertę, komu sprzedajesz swoje produkty lub usługi. Zdziwisz się jednak, jak wielu przedsiębiorców wciąż nie przykłada wagi do określenia buyer persony przed stworzeniem strony WWW. Dlaczego to takie ważne? Bez zrozumienia, kim jest Twój klient, nie będziesz w stanie zapewnić mu tego, czego potrzebuje, a Twoja firmowa strona WWW nie będzie wcale pomagać w zwiększeniu sprzedaży. Dlatego poświęć czas na tworzenie persony zakupowej. To model idealnego klienta. Im ma więcej szczegółów, tym lepiej. Zastanów się m.in. nad:
Pamiętaj, że taka persona zakupowa to pewne wyobrażenie – w rzeczywistości rzadko trafisz na idealnego konsumenta. Jednak zastanowienie się, kim jest Twój klient, pozwala Ci na obrać konkretny kierunek i stworzyć stronę www, która trafi do Twojej grupy docelowej. W analizie person przyda Ci się Karta Persony Klienta, którą możesz pobrać tutaj w pakiecie z zestawem Canvasów, które pomogą Ci poukładać Twój biznes i marketing.
To pozycja obowiązkowa. Nie chodzi o kopiowanie, ale o świadomość, jakich rozwiązań używają inne firmy z Twojej branży. To też świetny sposób na przyjrzenie się, w jaki sposób rywale komunikują się ze swoimi klientami, jakie elementy się powtarzają na ich stronach, których słów kluczowych używają czy jak podchodzą do kwestii designu. Dokładnie przeanalizuj co najmniej kilka witryn internetowych. Zdobyta wiedza przyda Ci się do zaprojektowania strony internetowej dla firmy, która będzie się wyróżniać na tle konkurencji.
Keyword research to kolejny krok, którego nie warto pomijać. Odpowiednio dobrane i wykorzystane słowa kluczowe to sposób na wyższą pozycję w wyszukiwarkach i duży ruch organiczny na stronie. To z kolei szansa na większy współczynnik konwersji. W jaki sposób robić research słów kluczowych?
Pamiętaj, że powinny być one związane z tym, co oferuje Twoja firma. Jeśli wybierzesz popularne frazy, ale niepowiązane w żaden sposób z profilem Twojego biznesu, ruch na stronie być może będzie duży, ale nie będzie on wartościowy dla Twojego biznesu. Użytkownicy szybko zorientują się, że nie ma tu odpowiedzi na ich pytania i opuszczą ją bezpowrotnie. Jak wyszukiwać key words? Możesz skorzystać z darmowych (np. planer słów kluczowych Google Ads) lub płatnych narzędzi. Pamiętaj, żeby wyszukiwać popularne (ale związane z charakterem Twojej strony) frazy, które jednocześnie mają jak najniższą konkurencyjność.
Odpowiedni dobór słów kluczowych pozwala na łatwiejszą organizację struktury strony internetowej. Pamiętaj, że każda podstrona powinna mieć unikalne frazy kluczowe. Dlaczego to takie ważne? Użytkownicy powinni trafiać bezpośrednio na daną podstronę, która odpowiada na ich zapytanie w wyszukiwarce. Graficzne odzwierciedlenie struktury strony pokazuje, jakie podstrony i w jakiej hierarchii pojawią się na Twojej witrynie internetowej i jakie słowa kluczowe, treści zawierają. Na przygotowanym przez Ciebie dokumencie będą się opierać deweloperzy i graficy, którzy finalnie projektują i programują strony internetowe dla firm.
Przykładowa architektura strony to:
Już wiesz, jakie podstrony z jakimi słowami kluczowymi pojawią się na Twojej stronie. Czas na kolejny krok – zaprojektowanie makiet, które można nazwać szkicami strony. Pokazują one, jak na danej stronie będą rozmieszczone najważniejsze elementy (takie jak logotypy, opinie klientów, CTA, opisy produktów, opis firmy). Inny układ sprawdzi się dla strony głównej, a inni dla bloga. To etap, w którym strony internetowe dla firm nabierają kształtu.
Nie myśl jeszcze o kolorystyce czy elementach graficznych. Pamiętaj, żeby zastanowić się nad wersjami na różne urządzenia – strona inaczej wygląda na laptopie, a inaczej na smartfonie. Układ każdej z podstron powinien być jak najbardziej intuicyjny i przyjazny użytkownikowi. Możesz sobie nieco pomóc i skorzystać z najważniejszych “przykazań dla UX designerów” o użyteczności, opracowanych przez Jakoba Nielsena. Pamiętaj też, żeby dostosowywać rozmieszczenie danych elementów do treści, która pojawi się na stronie (opracowanej podczas tworzenia struktury witryny) – a nie odwrotnie.
Na podstawie stworzonych wcześniej makiet grafik projektuje układ graficzny strony internetowej. Pomocne dla projektanta z pewnością są też moodboardy, zawierające inspirujące zdjęcia, kolorystykę, która według Ciebie sprawdzi się na stronie. Gotowy design różni się znacznie od makiety – pojawiają się kolory, elementy graficzne, zdjęcia itp. Na tym etapie już dokładnie widzisz, jak wygląda strona. To czas, żeby dokładnie przedyskutować z grafikiem swoją wizję – dzięki temu mniej czasu spędzicie na późniejszych poprawkach.
Odpowiednia kreacja i szata graficzna Twojej strony powinna współgrać z charakterem Twojej firmy. Pamiętaj też, że lepiej postawić na umiar, niż na siłę korzystać z wielu rozwiązań, które są akurat na czasie.
Wiesz już, jak będzie wyglądać strona, czas więc na przygotowanie treści. Zacznij od opisu firmy, zespołu, wizji itp. Przed uruchomieniem witryny przygotuj też kilka dłuższych tekstów na bloga. Zadbaj o to, aby były one użyteczne i ciekawe – dzięki temu użytkownicy będą spędzać na stronie więcej czasu. Wszystkie teksty na stronę WWW powinny być SEO-friendly – pamiętaj, żeby korzystać z przygotowanych wcześniej słów kluczowych. Ważne jest też odpowiednie formatowanie tekstu, bo roboty indeksujące zwracają na to uwagę. Korzystaj z nagłówków (H1-H2), dbaj o jakościowe linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne. Te wszystkie działania sprawią, że Twoja strona ma większą szansę znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwarek.
Masz już wszystko, co jest niezbędne do zbudowania strony internetowej, która będzie spełniać swoje zadania – strukturę, treści, projekt graficzny. Po zakodowaniu i wdrożeniu strony trzeba ją dokładnie sprawdzić i przetestować. Sprawdź m.in, czy działa menu i formularz kontaktowy i czy przyciski przekierowują tam, gdzie powinny. Przeanalizuj dokładnie, jak strona i jej poszczególne elementy wyglądają na różnych urządzeniach.
Ty, graficy i deweloperzy na tym etapie już doskonale znacie projekt – paradoksalnie może to przeszkadzać w testowaniu strony. Zaproś więc osoby, które nigdy wcześniej nie widziały witryny – spojrzą na nią “świeżym okiem” i dzięki temu mogą wyłapać coś, co wam umknęło.
Strona już działa! Czas na konfigurację analityki internetowej. To nic innego, jak zbieranie i analiza danych o ruchu i zachowaniach użytkowników na Twojej stronie www. Statystyki Google Analytics dostarczają potężnej dawki informacji dotyczących m.in.:
Dane pochodzące z narzędzi do analityki internetowej są niezbędne do planowania działań poprawiających konwersję, jak i do budowania silnej pozycji strony w wyszukiwarkach. Dzięki analityce w przyszłości będzie Ci też o wiele łatwiej optymalizować wydatki na marketing, jak i udoskonalać firmową stronę internetową.
Pamiętaj, że nawet najlepiej zaprojektowana strona internetowa nie może być martwa. Dalszy rozwój jest niezbędny, jeśli chcesz zdobywać nowych klientów. Na podstawie danych o tym, jak zachowują się odwiedzający ją użytkownicy, udoskonalaj dane elementy witryny. Możesz do tego wykorzystać np. testy A/B, o których niedawno pisaliśmy na blogu. Pamiętaj też o regularnym dodawaniu wartościowych treści na stronę.
Chcesz mieć świetnie zaprojektowaną, funkcjonalną stronę firmową, która wyróżnia się na tle konkurencji i przede wszystkim – skutecznie sprzedaje? Zaufaj ekspertom z Green Parrot. Co nas wyróżnia? Na pokładzie mamy wszystkich ekspertów: programistów, specjalistów UI/UX, grafików i content writerów, którzy ściśle współpracują przy tworzeniu nowoczesnych i funkcjonalnych stron www. Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o Twojej nowej stronie internetowej.
Chcesz odświeżyć lub zbudować od zera Twoją firmową stronę WWW?
Napisz do nas – wiemy, jak to zrobić: