06.02.2023
Bolesna prawda o rekrutacji jest taka, że nowy pracownik generuje koszty jeszcze zanim zdążysz go zatrudnić. Potem z reguły zaczyna na siebie zarabiać. A co w sytuacji, kiedy rekrutacja się nie uda? Proces zatrudnieniowy w marketingu to czasem niekończąca się opowieść i studnia bez dna. Chcesz przyjąć marketera bez wpadek i właściwie zaplanować budżet rekrutacyjny? Dowiedz się, ile kosztuje rekrutacja w marketingu i w jaki sposób mądrze zoptymalizować koszty.
Warto najpierw zdać sobie sprawę z tego, że rekrutacja w marketingu to proces, który generuje wydatki na co najmniej trzech poziomach.
Niektórzy pracodawcy zauważają tylko bezpośrednie koszty, takie jak:
O ile koszty bezpośrednie da się na bieżąco kontrolować, a wydatki modyfikować w zależności od efektów, o tyle kosztów pośrednich czasem nikt nawet sobie nie uświadamia. A przecież one też mogą stanowić całkiem spory odsetek poniesionych wydatków. Do kosztów pośrednich, zwanych też czasem ukrytymi, zaliczamy wszystkie działania poboczne, wspierające proces rekrutacji. Należą do nich wydatki:
Zobacz, jak sprawiliśmy, że ilość nadsyłanych CV do naszego klienta wzrosła aż o 900%!
Kiedy właściwa rekrutacja dobiegnie końca i podpiszesz umowę z nowym marketerem, w najlepszym wypadku poniesiesz jeszcze tylko koszty wdrażania pracownika, czyli:
Jednak wciąż nie masz gwarancji, że to już koniec wydatków i od teraz będziesz płacić tylko za świadczenie pracy. Wrócimy do tego za chwilę.
Jeśli oczekujesz, że ktoś poda Ci uniwersalną odpowiedź na pytanie, ile kosztuje rekrutacja w marketingu, to niestety muszę Cię rozczarować. Koszt każdego jednego procesu zatrudnieniowego zależy m.in. od Twojej branży, preferowanego modelu współpracy czy specjalizacji marketera. Na szczęście, możesz zastosować formułę, która ułatwi Ci oszacowanie budżetu dla konkretnej rekrutacji.
Oblicz, ile kosztuje rekrutacja w marketingu, krok po kroku, sumując poniższe elementy:
Otrzymana kwota to koszt samej rekrutacji. Jeśli chcesz mieć pełny obraz tego, ile zapłacisz za zatrudnienie marketera, powinieneś też uwzględnić budżet wdrożeniowy. Niestety, czasem dochodzą również koszty nieudanej rekrutacji.
Nietrafione decyzje rekrutacyjne skutkują utratą pracownika niedługo po jego zatrudnieniu. W praktyce, oprócz siły roboczej i poniesionych wcześniej wydatków tracisz także:
Ile to może Cię kosztować, przeliczając na złotówki? Szacuje się, że od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu tysięcy.
Pobierz darmowego e-booka, poznaj 8 największych błędów w employer brandingu i dowiedz się, jak ich unikać.
W 2021 roku badacze z organizacji Polskie Forum HR zapytali przedstawicieli małych, średnich i dużych firm o to, jakie czynniki będą miały największy wpływ na zmiany w zatrudnieniu w obrębie ich przedsiębiorstw w ciągu najbliższego roku. Jako drugi najważniejszy czynnik ankietowani wskazali właśnie trudności z pozyskiwaniem kandydatów. Taką odpowiedź wybrało 41% respondentów. To pokazuje, jakim obciążeniem dla przedsiębiorstw jest często proces rekrutacyjny. Co zatem zrobić, aby rekrutacja w marketingu nie zakończyła się katastrofą?
Po pierwsze, zadbaj o odpowiednie przygotowanie merytoryczne samego rekrutera. Twój specjalista HR powinien znać się nie tylko na procesach zatrudnieniowych, ale też dobrze orientować w specyfice pracy marketera.
Po drugie, czasem warto nieco wydłużyć proces rekrutacji na rzecz głębszej weryfikacji kompetencji kandydatów. Niestety, czas to pieniądz, więc takie rozwiązanie wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Po trzecie, zaangażuj w rekrutację innych pracowników firmy, także z pokrewnych działów, np. handlowego lub obsługi klienta. Chodzi nie tyle o przygotowanie ofert, co prowadzenie rozmów z kandydatami. Każde spojrzenie z boku może pomóc zweryfikować kompetencje kandydata na różnych polach.
Po czwarte, poproś o wsparcie specjalistów z zewnątrz. Mogą to być marketerzy z zaprzyjaźnionej firmy albo eksperci – konsultanci i pracownicy profesjonalnych agencji rekrutacyjnych. Ich obiektywna perspektywa i fachowa pomoc przyda się na każdym etapie procesu rekrutacyjnego, np. podczas przeprowadzania testów. Jednak znowu i w tym przypadku trzeba się nastawić na extra wydatki.
Jak skutecznie trafić do profesjonalistów z branży IT? Z tym pytaniem zwróciła się do nas firma Objectivity, której celem było zwiększenie świadomości marki w Trójmieście. Zobacz efekty naszej współpracy.
Wielu pracodawców może zaskoczyć fakt, ile kosztuje rekrutacja w marketingu. Pojawia się więc ryzyko, że będą oni szukać oszczędności nie tam, gdzie trzeba. Optymalizacja kosztów procesów zatrudnieniowych nie powinna polegać np. na rezygnacji z działań employer brandingowych czy ograniczeniu budżetu przeznaczonego na onboarding.
Zamiast tego, lepiej postawić np. na inny model współpracy z marketerem. Autorski system Human Intelligence on Demand od Green Parrot to kompromis pomiędzy zatrudnieniem pracownika na etat, korzystaniem ze wsparcia agencji i współpracą z freelancerem. Top eksperci ds. marketingu różnych specjalizacji są gotowi przystąpić do realizacji Twojego projektu na żądanie.
Model HI daje Ci możliwość:
Brzmi sensownie? Powiedz HI, jeśli chcesz się przekonać, że rekrutacja w marketingu może być całkowicie bezbolesna.
Zredukuj do zera koszty rekrutacji dzięki HI!
Umów się na bezpłatną półgodzinną konsultację