Nowoczesne finansowanie społecznościowe nie musi oznaczać klasycznego crowdfundingu udziałowego. Dziś startupy coraz częściej decydują się na ICO (Initial Coin Offering).
ICO to sposób na pozyskiwanie funduszy poprzez emisję tokenów. Startup lub firma, która chce wprowadzić na rynek nowy produkt i nie dysponuje odpowiednimi zasobami finansowymi, może je zdobyć od inwestorów, którzy zdecydują się na zakup aktywów cyfrowych. Ceny tokenów są zmienne, a ich kupno może wiązać się z dodatkowymi korzyściami.
Emisję tokenów poprzedza wydanie dokumentu zwanego Whitepaper. Stanowi on prezentację zarówno planowanego przedsięwzięcia, jak i zasad jego finansowania. Whitepaper zawiera opis projektu, informacje o czasie trwania akcji pozyskiwania funduszy, dane na temat puli tokenów, możliwości ich nabycia oraz liczby tokenów przeznaczonych dla założycieli.
Firma, która decyduje się na emisję tokenów w celu pozyskania funduszy na realizację danego projektu, może wybrać dodatkowy rodzaj uprawnień, jakie zostaną nadane inwestorom. W związku z tym wyróżniamy:
W odróżnieniu od IPO (Initial Public Offering), ICO to metoda zdobywania funduszy, która nie wymaga udziału pośredników (np. maklerów). Natomiast od klasycznych funduszy inwestycyjnych różni się tym, że jest publiczna i otwarta dla wszystkich inwestorów.
Initial Coin Offering można przeprowadzić w oparciu o: