Postpandemiczna rzeczywistość podgryzła rynek reklamy. I setki innych rynków. Budżety reklamodawców i portfele Kowalskich widocznie się zmniejszyły. Właśnie dlatego, nawet kiedy jest się top of the top w danej branży, ani na chwilę nie można zapomnieć o klientocentryczności. Dowodem na to niech będą ballady od Spotify i wprowadzanie opcji „kup teraz, płać później” przez Amazona. Nadszedł czas na zupełnie nowe playlisty przedsiębiorców. Pełne nieszablonowych i skutecznych rozwiązań, które poprawią doświadczenia klientów. #trends2021? Lojalizacja i budowanie relacji ponad generowanie leadów.
Spis treści GreenLetter:
- Spotify pisze piosenki
- “Kup teraz, płać później” dostępne na Amazonie
- Korea Południowa rzuca wyzwanie Big Tech
- Apple idzie na ugodę w sprawie App Store
- Clubhouse dodaje przestrzenne audio
- Twitter idzie w creator economy
- YouTube otwiera nową przestrzeń na imprezy biznesowe
- Serena Williams jako Wonder Woman
- Shorty GreenLetter
- Weekly Tool GreenLetter
- Reklamy na Facebooku DIY: jak zacząć? Wiedza z bloga
Spotify pisze piosenki
Spotify wie, jak zadbać o najważniejszych partnerów biznesowych. W nowej, oryginalnej kampanii B2B muzyczna platforma prezentuje „Song for Every CMO”. To playlista z pięcioma wyjątkowymi utworami, stworzonymi specjalnie dla dyrektorów marketingu z najważniejszych firm, które promowały się na platformie. Zena Arnold z Kimberly-Clark, Lary Balazs z Intuit, Normana de Greve z CVS, Rachel Ferdinando z Frito-Lay i Jessika Jensen z Indeed – to właśnie dla tych CMO powstały dedykowane piosenki z przymrużeniem oka, których można posłuchać na Spotify. Ich styl? Każdy znajdzie coś dla siebie: na playliście jest i synth-pop z lat 80-tych, alt-rock i rap. Sarah Kiefer, globalna dyrektor ds. marketingu korporacyjnego Spotify, podkreśla, że kampania to sposób na „dobrą zabawę” z partnerami marketingowymi marki. Utrzymywanie dobrych relacji w tak kreatywny sposób to też efekt pandemii i związanych z nią ograniczeń w spotkaniach w realu, np. podczas Cannes Lions. Cała playlista jest dostępna tutaj.
📰 AdAge (Paywall)
“Kup teraz, płać później” dostępne na Amazonie
Amazon podpisał umowę z firmą Affirm, jednym z największych graczy na rynku “buy now, pay later” (BNPL). Partnerstwo pozwoli klientom rozłożyć płatności za niektóre zakupy (o wartości 50 dolarów lub więcej) na miesięczne raty bez odsetek lub ukrytych opłat. Amazon już teraz umożliwia tę funkcję wybranym użytkownikom. Za kilka miesięcy ma być ona dostępna dla większej ilości klientów. Umowa pomiędzy gigantem e-commerce i Affirm została podpisana w czasie, gdy popularność BNPL rośnie, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów. Wcześniej w tym roku Affirm podpisał też umowę z Shopify. Wygląda na to, że boom na BNPL dopiero się rozkręca. Przypomnijmy: niedawno Square przejął największego rywala Affirm – firmę Afterpay – za 29 mld dolarów.
📰 AdWeek (Paywall)
Korea Południowa rzuca wyzwanie Big Tech
Google i Apple będą musiały otworzyć swoje sklepy z aplikacjami na inne systemy płatności w Korei Południowej. Przyjęta niedawno ustawa bezpośrednio zagraża lukratywnym prowizjom gigantów technologicznych pobieranym od sprzedaży. Nowe przepisy mają uniemożliwić dużym operatorom wymuszanie na twórcach aplikacji korzystania z ich systemów płatności. To pierwsze tego typu prawo na świecie, które otwarcie podważa dominację Big Tech na rynku aplikacji. Ruch Korei Południowej z pewnością zwrócił uwagę regulatorów z USA czy Unii Europejskiej. Analitycy podkreślają, że decyzja Korei odzwierciedla szerszy trend i chęć zwiększenia kontroli nad gigantami technologicznymi, którzy od dłuższego czasu są krytykowani m.in. za posiadanie zbyt dużej władzy.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Apple idzie na ugodę w sprawie App Store
Również w Stanach Zjednoczonych Apple nie ma ostatnio łatwo z App Store. Reuters podał, że pozew zbiorowy wytoczony gigantowi w 2019 r. przez twórców aplikacji najprawdopodobniej zakończy się ugodą – gigant z Cupertino zgodził się poluzować ograniczenia w swoim sklepie z aplikacjami dla deweloperów. Chodzi o to, że regulamin App Store zabrania płacenia bezpośrednio twórcom aplikacji – muszą oni korzystać z narzuconego z góry systemu płatności (od każdej transakcji Apple oczywiście pobiera prowizję). W ramach ugody technologiczny gigant ma tak zmienić regulamin sklepu, żeby deweloperzy mogli łatwiej zarabiać na swoich aplikacjach.
📰 Reuters
Clubhouse dodaje przestrzenne audio
W Clubhouse pojawi się funkcja dźwięku przestrzennego. Uczestnicy wirtualnych spotkań poczują się tak, jakby naprawdę byli razem w jednym pomieszczeniu. Podczas rozmów online dźwięk zazwyczaj jest dosyć płaski, jakby pochodził z jednego centralnego miejsca. Z kolei gdy rozmawiasz z innymi w realu, co Clubhouse próbuje symulować, słyszysz dźwięk z różnych stron. Platforma wykorzystuje narzędzie firmy High Fidelity i łączy go z własnym, niestandardowym rozwiązaniem do przetwarzania audio. Technologia HRTF (skrót od „Head Related Transfer Function”), która daje bardzo realne wrażenia dźwiękowe, jest od dawna wykorzystywana m.in. w VR.
📰 TechCrunch
Twitter idzie w creator economy
Twitter od miesięcy testował nowe rozwiązanie, które pozwala zarabiać twórcom na platformie. Chodzi o Ticketed Spaces – od teraz funkcja będzie dostępna dla szerszego grona osób (na razie tylko dla użytkowników systemu iOS). Gospodarze spotkań audio będą mogli pobierać opłaty biletowe za spotkania w przestrzeni wirtualnej, która nieco przypomina Clubhouse. Twórcy internetowi powinni rozważyć tę opcję, bo Twitter skręca widocznie w kierunku creator economy i ma ambitne plany: chce, by za 3 lata z platformy korzystało 315 mln aktywnych użytkowników, którzy oglądają reklamy w serwisie (mDAU – „monetizable daily active users„). Obecnie z platformy korzysta 206 mln osób.
📰 Social Media Today
YouTube otwiera nową przestrzeń na imprezy biznesowe
YouTube chce podkreślać swoją pozycję również poza światem wirtualnym, dlatego w Hollywood Park w Kalifornii otworzył swoje miejsce eventowe dla biznesu – YouTube Theater. W sali widowiskowej na 6000 osób mają odbywać się różne wydarzenia na żywo: koncerty, przedstawienia teatralne czy zawody e-sportowe. YouTube nie byłby jednak sobą, gdyby nie zainwestował w live streaming. Dzięki temu imprezy będą mogły na żywo śledzić miliony użytkowników na całym świecie. „YouTube jest największym na świecie wirtualnym miejscem łączącym artystów i fanów. Zdaliśmy sobie sprawę, że YouTube Theater będzie w stanie łączyć treści fizyczne i cyfrowe na nowe, ekscytujące sposoby„ – zaznaczyła Angela Courtin, wiceprezes do spraw marketingu i rozrywki.
📰 Social Media Today
Serena Williams jako Wonder Woman
Serena Williams wystąpiła w nowej kampanii dla platformy streamingowej należącej do amerykańskiej sieci DirecTV. Gwiazda tenisa w reklamie zamienia się w Wonder Woman. Jej bronią przeciwko potworom jest – naturalnie – rakieta tenisowa. Spot, nakręcony w stylu retro, podkreśla ofertę serwisu streamingowego, która obejmuje rozrywkę na żywo i na żądanie.
🎥 DIRECTV STREAM | Get Your TV Together | „Wonder” feat. Serena Williams :60
📰 AdWeek (Paywall)
Shorty GreenLetter
🩳 TikTok testuje dłuższy format wideo – wybrani użytkownicy mogą udostępniać filmy trwające nawet 5 minut.
🩳 Chiny ograniczają dzieciom czas, który mogą spędzać na gry komputerowe do trzech godzin tygodniowo. Czy następnym krokiem będzie wprowadzenie podobnych restrykcji dotyczących social media?
Weekly Tool GreenLetter
Planujesz pierwsze działania PPC za granicą i nie wiesz, od którego rynku zacząć swoją międzynarodową ekspansję? Być może odpowiedzi na Twoje pytania i wątpliwości zna Market Finder od Google. Tool zasugeruje Ci konkretne kraje, w których masz większą szansę na sukces i podpowie, gdzie łatwiej zdobędziesz najwyższe pozycje w wyszukiwarce Google i tanie kliki w Google Ads.
Więcej na blogu Green Parrot:
Reklamy na Facebooku DIY: jak zacząć?
Reklama na Twitterze – kompletny poradnik od A do Z