30.08.2021

Reklamy na Facebooku DIY: jak zacząć?

Masz swoją firmę i chcesz ją promować na Facebooku? Świetnie! To naprawdę proste. Podstawowe kampanie i reklamy na Facebooku jesteś w stanie zrobić samodzielnie. Przytłacza Cię ilość opcji w Menadżerze Reklam? Przeczytaj nasz poradnik o tworzeniu reklam na FB.

Reklamy na Facebooku: pokaż firmę na FB

Zacznij od stworzenia firmowego fanpage’a na Facebooku. Buduj unikalną społeczność wokół swojej marki. To zapewni Ci ruch organiczny – Twoje posty będą docierać do Twoich fanów za darmo. Niestety, Facebook bardzo mocno ogranicza organic, więc nie unikniesz reklam na FB w kolejnych krokach.

Od czego zacząć tworzenie fanpage’a na Facebooku?

Facebook poprowadzi Cię krok po kroku na każdym etapie tworzenia fanpage’a. Ważne, żeby wcześniej przemyśleć:

  • jak będzie wyglądał key visual
  • jak często i o czym będziesz pisać

Key visual – graficzna wizja marki

Key visual to graficzna wizja marki. Warto wcześniej ustalić jej kierunek – kolory, czcionki, jakie typy zdjęć mogą znajdować się na kreacjach. To powinny być powtarzalne elementy, tak żeby odbiorca od razu wiedział, której marki dotyczy grafika. I co najważniejsze – możesz sam tworzyć proste kreacje! Istnieją łatwe w obsłudze, darmowe narzędzia online, które na pewno Ci pomogą w tworzeniu np. Canva, czy Visme.

Copywriting i kalendarz postów na Facebooku

Sama grafika to nie wszystko, ważna też jest treść posta. Warto zaplanować sobie kalendarz postów. Kiedy i co pojawi się na fanpage’u. W sieci znajdziesz propozycje gotowych pomysłów na posty, ale warto usiąść do tego samodzielnie. Pomyśl, jakie cykle postów mogą się pojawić u Ciebie? Co chcesz przekazać odbiorcom?

Możesz wcześniej stworzyć posty i zaplanować daty ich publikacji. Dzięki temu w jeden dzień możesz zbudować komunikację na cały miesiąc. I nawet jeśli danego dnia nie będziesz miał czasu, żeby wejść na FB, post na pewno się pojawi.

Grupa odbiorców reklamy na Facebooku

Osobnym, bardzo ważnym tematem jest ustalenie grupy odbiorców. Pomyśl, kto jest Twoim typowym klientem. Możesz też wyróżnić kilku takich typowych klientów, którzy będą reprezentować Twoje grupy odbiorców.

Poniżej przykład tego, jak można podzielić grupy odbiorców. Rzecz jasna, wszystko tak naprawdę zależy od Ciebie i specyfiki Twojej firmy. Możesz tworzyć dowolne podziały. Ważne, żeby były spójne.

Grupy docelowe na Facebooku

Facebook ma informacje o Twoich Klientach

Facebook zbiera dane o Twoich fanach. Gdy już grupa fanów powiększy się, będziesz mógł zweryfikować, jak prezentują się Twoi odbiorcy. Facebook pozwala porównywać osoby pod kątem danych demograficznych. Możesz np. zobaczyć, skąd są osoby, które wyświetliły Twoją stronę albo materiały z niej, a skąd są osoby, które obserwują Twoją stronę. Możesz dzięki temu dowiedzieć się, gdzie mieszkają osoby najbardziej zainteresowane Twoją ofertą.

Tworzenie grup docelowych jest bardzo istotne. Dzięki temu wiesz, do kogo piszesz i możesz personalizować treści. Pamiętaj, że posty z fanpage’a w sposób organiczny trafiają do Twoich fanów. To szeroka grupa. Dopiero tworząc reklamy na Facebooku, możesz precyzyjniej dobierać odbiorców. Przede wszystkim możesz podzielić odbiorców pod kątem:

  • lokalizacji
  • wieku
  • płci
  • języka
  • zainteresowań

Facebook daje ogromne możliwości. Algorytmy „uczą się” rozpoznawać typy użytkowników. Jeśli dobrze określimy, do kogo ma trafić reklama, możemy spodziewać się dobrych wyników kampanii.

Jak zacząć tworzyć reklamy na Facebooku?

Po pierwsze musisz wejść na stronę business.facebook.com, wybrać swoją firmę i przejść do Menedżera reklam. To właśnie tam ustawia się reklamy, a właściwie kampanie.

Każda kampania zawiera w sobie zestawy reklam, a każdy zestaw przynajmniej jedną reklamę. To pozwala na większą kontrolę i grupowanie reklam. Jest to układ hierarchiczny, dlatego zmiany np. w kampanii mają wpływ na wszystkie zestawy i reklamy, a zmiany w zestawach na reklamy, które należą do tego zestawu.

Krok pierwszy reklamy na Facebooku: kampania

Poziom kampanii jest najbardziej ogólny. Po kliknięciu „utwórz” Facebook prosi o wybranie celu. Wybór może trochę przytłoczyć, ale jeśli wiesz wcześniej, co chcesz osiągnąć, na pewno dobrze dobierzesz cel kampanii.

Rozpoznawalność marki i Zasięg

Oba cele mają wpłynąć na świadomość marki, czyli po prostu dotrzeć do dużej grupy odbiorców. W tej opcji Facebook rozlicza się w systemie CPM – pobiera opłaty za 1000 wyświetleń danej reklamy.

Dzięki opcji „Rozpoznawalność marki” Facebook pokaże reklamę osobom, które według algorytmu będą najbardziej zainteresowane ofertą. Możesz też użyć celu „Zasięg”. Wtedy Facebook będzie dążył do pokazania reklamy jak największej liczbie odbiorców. Domyślnie jest pokazywana tylko raz na 7 dni danej osobie. Czasem jednak jest lepiej, kiedy reklama pokazuje się kilka razy temu samemu odbiorcy. Wtedy może zadziałać na niego efekt ekspozycji – im więcej razy widzimy daną rzecz, tym bardziej ją lubimy. To dlatego piosenka po 5 odsłuchaniu podoba nam się coraz bardziej. Możesz zmienić częstotliwość pokazywania reklam w kolejnym kroku, jakim są zestawy reklam.

Ruch

Najczęściej wybieranym celem jest „Ruch”, ponieważ jest najbardziej uniwersalny. Przycisk CTA (Call To Action) od razu przekieruje użytkownika na Twoją stronę firmową, aplikację, wydarzenie na FB czy Messengera. Tak naprawdę reklama z celem „ruch” i buduje świadomość, i powoduje działania. Co ważne, płacisz Facebookowi za kliknięcia CTA, a nie wyświetlenia.

Aktywność

Cel „Aktywność” dotyczy pozyskiwania like strony, danego posta, czy promocji wydarzenia. I tak jak może się to przydać podczas promocji wydarzenia, tak odradzamy zbieranie like strony poprzez reklamę. Like tak naprawdę powinny być zbierane organicznie, przy okazji innych kampanii i celów. Pamiętaj! Duża ilość like na stronie nie musi przekładać się na dużą sprzedaż. Dodatkowo miej na uwadze, że Facebook ogranicza zasięg organiczny. Wydasz pieniądze na nowych fanów, ale i tak Twoje posty mogą do nich nie dotrzeć.

Instalacja aplikacji

Tak jak sama nazwa wskazuje: to idealny wybór, jeśli chcemy zareklamować naszą aplikację. Domyślnie kampania będzie optymalizowana pod kątem kliknięć. Żeby optymalizować kampanię pod względem pobrań, trzeba skorzystać z zestawu narzędzi dla deweloperów, co jest bardziej skomplikowane.

Wyświetlanie filmu

Dzięki wybraniu tego celu koszty wyświetlenia filmu będą mniejsze. Jednak musisz liczyć się z tym, że liczba kliknięć będzie mniejsza. Co ważne, pamiętaj o dodaniu napisów do swojego filmu. Filmy bowiem często odtwarzane są automatycznie i bez dźwięku. Dodatkowo musisz wiedzieć, że pierwsze 3 sekundy są najważniejsze. One przykuwają uwagę odbiorcy.

Pozyskiwanie leadów

Lead, czyli kontakt do potencjalnego klienta. Głównie leady zbiera się na specjalnie do tego przeznaczonych stronach, głównie landing page. Możesz jednak zrobić to również na FB. Dowolnie skonfiguruj swój formularz (na poziomie edycji reklamy) i do dzieła!

Wiadomości

Cel „Wiadomości” kieruje odbiorcę do Messengera. Możesz skonfigurować swój czat i dodać spersonalizowaną wiadomość oraz dostosować automatyczne pytania, które może zadać użytkownik. Jest też możliwość dodania chatbota, który przejmie komunikację z klientami. Niestety, aktualnie ten cel jest częściowo nieaktywny na terenie Europy. Można go wykorzystać, ale możliwości jego optymalizacji są ograniczone.

Konwersje i Sprzedaż z katalogu

Dzięki tym celom możesz śledzić zachowanie użytkownika na swojej stronie sprzedażowej, a FB będzie optymalizował kampanię pod kątem np. sprzedaży. Jest to możliwe dzięki pixelom Facebooka. Są to specjalne kody, które należy dołączyć do źródła Twojej strony internetowej. Możesz poprosić o pomoc osobę, która tworzyła Twoją stronę. Więcej o pixelach przeczytasz w Centrum pomocy Facebooka.

Wybierając cel „Konwersje” masz wpływ na wygląd kreacji. Natomiast przy „Sprzedaż z katalogu” odbiorcom pokazują się konkretne modele z Twojego katalogu produktów. Co ciekawe, dzięki zastosowaniu pixeli, możesz docierać do osób, które np. dodały ten konkretny produkt do koszyka, ale nie sfinalizowały transakcji. Masz wtedy większą szansę, że powrócą do sklepu.

Ruch w firmie

Aktualnie z powodu Covid ta opcja jest znacznie ograniczona. „Ruch w firmie” pozwala na dotarcie do osób w bliskim położeniu od sklepu stacjonarnego. Jednak pamiętaj, że możesz sam określić obszar wyświetlania reklamy (na poziomie zestawu reklam).

Co jeszcze warto robić, jeśli chodzi o reklamy na Facebooku? Testować!

Nie jesteś pewny, który cel będzie najlepszy? Testuj różne opcje! Możesz zrobić bliźniacze kampanie pod kątem kreacji, ale np. różniące się pod względem celu. Sam się przekonasz, w co warto inwestować, która kampania przyniosła Ci największy zasięg, więcej kliknięć, itp.

Testuj, porównuj, wprowadzaj na bieżąco zmiany. Sam Facebook podpowiada opcję testu A/B. Wypróbuj!

I na koniec – optymalizacja

Na sam koniec tworzenia kampanii możesz włączyć optymalizację budżetu i ustalić jego wartość. Albo zrobić to później w zestawie reklam i rozdzielić budżet samodzielnie.

Dodatkowo możesz określić strategię składania ofert w kampanii. Domyślnie ustawiona jest opcja „najniższy koszt”. Oznacza to, że Facebook sam rozdziela i dysponuje całym budżetem na wszystkie dostępne zestawy reklam. Sam wybiera, który przynosi najlepsze efekty. Inne opcje oferują ustawienie limitów na poziomie zestawów reklam. Wtedy masz większą kontrolę nad kampanią i wydatkami, ale wiążę się to z większą ilością czasu, który musisz poświęcić na obserwowanie kampanii.

Na sam koniec możesz ustawić harmonogram wyświetlenia reklam. Jeśli prowadzisz kawiarnię, może być to przydatne narzedzie – ustawiasz reklamy tylko wtedy, kiedy kawiarnia jest otwarta. Możesz też przeanalizować, kiedy jest największy ruch na Twoim fanpage’u i do niego dopasować wyświetlanie reklam: np. dla Twoich fanów.

Krok drugi reklamy na Facebooku: zestaw reklam

Zestaw reklam to trochę taki folder, w którym przechowujesz poszczególne reklamy. Jest to układ hierarchiczny, co oznacza, że ustawienia wprowadzone w zestawie reklam mają wpływ na wszystkie zawarte w nim reklamy.

To zaczynamy! Na początku łatwa sprawa, czyli gdzie chcesz kierować ruch. Najczęściej to po prostu Twoja strona internetowa. W dalszych krokach będziesz mógł wpisać URL do każdej pojedynczej reklamy. Wybierając opcję „messenger” Facebook będzie domyślnie kierował reklamę do osób, które już wcześniej reagowały na tego typu reklamę.

W kolejnym kroku Facebook umożliwia opcję dynamicznych reklam. Polega to na tym, że FB sam tworzy reklamy z podanych elementów (opisów, obrazów, nagłóków, CTA) i dzięki swoim algorytmom może wybierać najlepszą wersję. Haczykiem jest to, że nie masz wpływu na kombinacje oraz widzisz tylko zbiorcze wyniki wszystkich wyświetlanych wersji. Jeśli chcesz mieć kontrolę nad kampanią, omijaj tę opcję.

W dalszej części masz możliwość utworzenia specjalnej oferty dla klientów. Kiedy wybierzesz tę opcję, pojawi się nowe okienko, w którym przedstawisz szczegóły oferty – czas trwania, opis, gdzie jest dostępna oferta, czy jest potrzebny kod oraz regulamin oferty. Jest to ciekawy sposób na zaprezentowanie aktualnych promocji w Twojej firmie.

Reklamy na Facebboku: budżet i harmonogram

Kolejne ważne ustawienia dotyczą Twojego budżetu i czasu trwania działania zestawu reklam. Istotne, że to, jak wygląda ta część, w dużej mierze zależy od ustawień budżetu w kampanii – czy ustawiłeś budżet dzienny, czy dla całej kampanii? Czy chciałeś użyć harmonogramu? W zależności, co wybrałeś wcześniej, będziesz mógł dalej konfigurować zestaw.

Przykładowo: na poziomie kampanii ustawiłam budżet całkowity oraz możliwość harmonogramu. Dzięki temu mogę teraz dokładnie określić czas trwania oraz limity wydatków dla danego zestawu (bo w każdej kampanii może być więcej zestawów). Ustalenie konkretnych godzin wyświetlania reklam jest więc przydatnym narzędziem, zwłaszcza dla przedsiębiorstw takich jak kawiarnie: żeby pozyskiwać klientów przede wszystkim wtedy, kiedy jest ona otwarta.

Jak dotrzeć do wymarzonej grupy odbiorców?

Algorytmy Facebooka dają ogromne możliwości. Możesz skierować reklamę do bardzo konkretnej grupy. Albo wykluczyć ją z danego zestawu reklam.

Kiedy pierwszy raz określisz swoją grupę odbiorców, możesz ją zapisać i wykorzystać w kolejnych zestawach reklam. To bardzo przyspiesza proces. Dodatkowo możesz użyć listy remarketingowej, czyli osób, które np. już odwiedziły Twoją stronę. I do tej konkretnej grupy skierować reklamę z komunikatem np. „Wróć do nas!”. Jest to możliwe dzięki pixelowi Facebooka, który zapisuje te dane.

Na początek jednak warto spróbować ustalić ręcznie grupę docelową. Zastanów się najpierw nad trzema kwestiami:

  • gdzie mieszkają moi odbiorcy?
  • ile mają lat?
  • kobiety czy mężczyźni? A może płeć nie ma znaczenia?

Pierwsza kwestia, czyli gdzie mieszkają. To też głównie zależy od Twojej firmy i jej zasięgu. Masz sklep osiedlowy? Zawęź grupę odbiorców do osób mieszkających w pobliżu. Twoja firma to sklep online? Sprawdź, skąd pochodzą Twoi klienci. Możesz nawet podzielić odbiorców, na mieszkających i przebywających w danym mieście.

Warto pamiętać, by ustawić wiek odbiorców. Pomyśl, kto może najbardziej potrzebować Twojego produktu. Dla kogo będzie przydatny. Tak samo zastanów się nad płcią odbiorców.

Targetowanie reklamy na Facebooku

Przyszła kolej na najciekawszą opcję, czyli szczegółowe targetowanie. Tutaj możesz już bardzo konkretnie pomyśleć o swoim odbiorcy. W jakim momencie życia jest? Czy jest w związku, czy też jest singlem? Rodzicem? Ile lat mają jej/jego dzieci? Co lubi robić w wolnym czasie, czym się interesuje?

To, co wpiszesz, musi być też związane z Twoją ofertą. Skieruj reklamę do osób zainteresowanych Twoim produktem. Przykładowo sprzedajesz butelki dla niemowląt. Możesz targetować reklamę dla rodziców dzieci w wieku 0-1 lat. Możliwości jest bardzo dużo. Poświęć dłuższą chwilę na zbadanie tej opcji. Kliknij „przeglądaj” i sam się przekonaj.

Możesz też bardzo łatwo skierować konkretną ofertę, np. zniżkę, tylko dla osób, które są Twoimi fanami na Facebooku. Tak samo łatwo możesz tę grupę już wykluczyć, przy okazji kampanii budującej świadomość marki.

Na koniec zobacz, jak duża jest Twoja potencjalna grupa odbiorców. Obserwuj, jak z każdą modyfikacją ustawień zmienia się wskaźnik. Im większy budżet, tym większy realny zasięg. Testuj i sprawdzaj optymalne rozwiązania. Nie ma jednej złotej zasady dla wszystkich firm. Musisz próbować i wyciągać wnioski na przyszłość, żeby jak najlepiej targetować reklamy.

Gdzie pokazać reklamy na Facebooku?

Na pewno nie wszędzie! Żeby mieć kontrolę nad kampanią, odznacz opcję „Automatyczne umiejscowienia”. Poszczególne miejsca na reklamę mają nieco inne wymagania co do grafiki, jej rozmiaru etc. Lepiej ustawić ręcznie umiejscowienie i dopasować do niego rozmiar grafiki. Żeby poznać wszystkie placementy i ich wymagania bardzo polecam sprawdzenie ich w Przewodniku reklam. Znajdziesz tam aktualne wymiary grafik, limit znaków i inne wskazówki.

Standardowym umiejscowieniem są aktywności na Facebooku czy Instagramie. Warto od tego zacząć. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się także reklamy w „Relacjach”.

Żeby najlepiej poznać potencjał danego placementu, musisz go po prostu wypróbować. Wymaga to czasu, ale przyniesie Ci dużo wiedzy na przyszłość.

Optymalizacja kampanii

Na końcu ustawień warto pamiętać o optymalizacji kampanii. To, którą opcję wybierzesz, zależy od Twojego celu. Zależy Ci na sprzedaży? Wybierz „wyświetlenia strony docelowej”. Jest to lepszy wariant, ponieważ nie każde kliknięcie oznacza użytkownika, który na stronie pozostanie. A może zależy Ci, żeby odbiorca dobrze zapamiętał Twoją reklamę? Ustaw opcję „wyświetlenia”, dzięki której reklama będzie bardziej widoczna.

Krok trzeci – reklama

To już ostatni krok, ostatnie parę kliknięć i kampania będzie gotowa! W panelu reklamy konfigurujesz pojedyncze kreacje i na bieżąco widzisz podgląd wszystkich zmian.

Przede wszystkim możesz wybrać różne formaty. Polecam szczególnie filmy. Najbardziej angażują użytkownika, zatrzymują go na dłużej. Przy tworzeniu filmu najlepiej dodać napisy, dzięki czemu przekaz reklamy trafi do wszystkich użytkowników, nie tylko tych z włączonym dźwiękiem.

Reklama karuzelowa jest świetnym rozwiązaniem, gdy mamy kilka produktów do zaprezentowania. Wtedy za pomocą jednej reklamy użytkownik widzi kilka wariantów.

Proste grafiki możesz stworzyć sam dzięki narzędziom online. Na początku może być to trudne. Inspiruj się innymi reklamami, szukaj gotowych szablonów. Zanim zdecydujesz się użyć stworzonej przez siebie grafiki, zapytaj zaufane osoby o opinie i rady, co można poprawić. Pamiętaj też, żeby nie przesadzić z tekstem na grafice. Czasem mniej, znaczy lepiej.

A teraz przejdźmy do najważniejszej części – „Materiał reklamowy”! W tym miejscu określasz finalny efekt. Przypominam, że w Przewodniku reklam znajdziesz dokładne specyfikacje każdego formatu reklamy, w tym limity znaków.

Podstawowy tekst pokaże się nad grafiką. Napisz tam najważniejsze cechy oferty, tak żeby odbiorca od razu wiedział, co mu proponujesz. Nagłówek to pogrubiony tekst pod grafiką, a opis jest tuż pod nagłówkiem. Mają zachęcić do kliknięcia CTA. Facebook oferuje wiele wariantów CTA, jest w czym wybierać. Najbardziej uniwersalne jest po prostu „Więcej informacji”.

I gotowe! Pierwsza kampania na Facebooku już za Tobą! Z każdą kolejną będzie coraz lepiej. Testuj różne rozwiązania, zbieraj dane i wyciągaj wnioski.

Żeby dowiedzieć się jeszcze więcej o reklamie, zachęcamy Cię do ukończenia bezpłatnych kursów online Facebook Blueprint – https://www.facebook.com/business/learn.

P.S. Jeśli chcesz skorzystać z usług profesjonalistów performance marketing, napisz do nas! Chętnie przygotujemy skuteczne reklamy i kampanie na Facebooku dla Twojej firmy!

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter

Quisque lectus mauris, suscipit sed mauris ut, consectetur maximus ex. Nulla vitae accumsan arcu. Vivamus tempor libero a tortor sodales,