Test cukierka to słynny eksperyment psychologiczny, przeprowadzany na dzieciach. Mogą dostać jednego cukierka od razu lub nieco poczekać i dzięki temu otrzymać dwa. Wybór należy do Ciebie. Okazuje się, że cierpliwe dzieci, które potrafią odroczyć gratyfikację, żeby zwiększyć wartość nagrody, osiągają większy sukces w dorosłym życiu. Rozwiązania typu „kup teraz, zapłać później” wydają się być testem cukierka dla naszej cywilizacji. Jack Dorsey, szef Square i Twittera, postanowił przejąć Afterpay, firmę oferującą płacenie za zakupy online w ratach. Sądząc po wartości transakcji, zakłada on w swojej prognozie biznesowej, że dzisiejszy konsument ma tendencję do „oblania” cukierkowego testu.
Spis treści GreenLetter:
Ogromna transakcja w świecie fintechu
Sprzedaż w Amazonie spowalnia, zyski z reklamy rosną
Facebook chwali się wynikami za drugi kwartał
Twitter dołącza do świata e-commerce
Scarlett Johansson pozywa Disneya za premierę w streamingu
Coca-Cola, metaverse i NFT
Zoom płaci za naruszenie prywatności
Reebok w kampanii wykorzystuje AR
Shorty
Weekly Tool
Co musisz wiedzieć o lead generation? Wiedza z bloga
Ogromna transakcja w świecie fintechu
Spółka płatnicza Square, której CEO (i jednocześnie szefem Twittera) jest Jack Dorsey, przejmuje australijską firmę Afterpay. Po sfinalizowaniu transakcji, opiewającej na 29 mld dolarów, powstanie potężny gracz na płatniczym rynku. Afterpay, która powstała w 2014 r., pozwala klientom szybko robić zakupy i płacić za nie w ratach bez odsetek w ramach „kup teraz, płać później”. To, według firmy, bezpieczniejsza opcja niż korzystanie z kart kredytowych. Z aplikacji korzysta ok. 16 mln użytkowników i ponad 100 tys. firm.
Usługi typu „kup teraz, zapłać później” stały się bardzo popularne podczas pandemii, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów. Na początku tego roku ich liczba potroiła się w porównaniu z czasami przed pojawieniem się COVID-19. Co ciekawe, negocjacje związane z przejęciem Afterpay trwały podobno zaledwie trzy miesiące. To dosyć niezwykłe w świecie wielkich, transgranicznych fuzji, gdzie rozmowy mogą ciągnąć się przez długi okres czasu. Transakcja ma być sfinalizowana na początku przyszłego roku, wtedy też współzałożyciele Afterpay, Anthony Eisen i Nick Molnar, dołączą do Square.
Sprzedaż w Amazonie spowalnia, zyski z reklamy rosną
Akcje Amazona spadły w piątek o ponad 7% z powodu rozczarowujących wyników finansowych. Całkowite przychody giganta handlu wzrosły o 27% w stosunku do zeszłego roku, ale były niższe, niż przewidywali analitycy. Wyniosły 113 mld dolarów, podczas gdy prognozy mówiły o 115 mld USD. Amazon tłumaczył to tym, że po poluzowaniu ograniczeń związanych z pandemią klienci coraz częściej zajmują się czymś innym niż zakupami.
Jednocześnie koncern notuje imponujące wzrosty przychodów z reklamy – ich sprzedaż wzrosła aż o 87%. To sektor, w którym firma Jeffa Bezosa jest właściwie nowicjuszem, ale coraz bardziej rozpycha się na scenie zdominowanej przez Google i Facebooka. Według szacunków firmy eMarketer udział Amazona w amerykańskim rynku reklamy cyfrowej w zeszłym roku po raz pierwszy przekroczył 10%.
Z kolei Facebook może się pochwalić świetnymi wynikami za drugi kwartał (chociaż w porównaniu z Amazonem wypadają słabo). Przychody wzrosły o 56% w stosunku do ubiegłego roku i wyniosły 29,1 mld dolarów. Aż 28,6 mld USD z tej kwoty pochodziło od reklamodawców.
Wzrost przychodów jest związany głównie z podwyżką cen za reklamę – średnio trzeba za nią zapłacić aż o 47% więcej niż rok temu, podczas gdy liczba wyświetlanych reklam w ekosystemie Facebooka zwiększyła się zaledwie o 6%. Firma z Menlo Park oczekuje, że w 2021 r. zarobi dzięki reklamom jeszcze więcej. „Po latach skupiania się na górnej części lejka marketingowego – działaniach z zasięgiem i wskaźnikami zaangażowania – Facebook wreszcie inwestuje w możliwości konwersji w handlu elektronicznym” – wskazuje w wypowiedzi dla AdWeek jeden z ekspertów.
Dopiero za jakiś czas przekonamy się, jaki wpływ na przychody z reklam będzie miała wprowadzona pod koniec kwietnia aktualizacja iOS, która umożliwia użytkownikom wyłączenie śledzenia reklam.
Twitter wprowadza nową funkcję Shop Module, która pozwoli firmom na promowanie swoich produktów w górnej części biznesowego profilu, a użytkownikom na robienie zakupów bez opuszczania platformy. Tym samym Twitter dołącza do rosnącego grona mediów społecznościowych, w tym Facebooka, Instagrama czy Snapchata, które korzystają na szybkim rozwoju e-commerce. Nową funkcję w USA testują obecnie takie marki jak Nike, Walmart, Disney, Patagonia, GameStop i Google. Zakupy na Twitterze jako pierwsi będą mogli zrobić amerykańscy użytkownicy systemu iOS. Co ciekawe, Twitter już wcześniej eksperymentował z zakupami online. Testował przycisk „Kup”, ale wycofał się z niego w 2017 r.
Scarlett Johansson pozywa Disneya za premierę w streamingu
Scarlett Johansson, gwiazda najnowszego filmu o superbohaterach Marvela „Czarna Wdowa”, złożyła pozew przeciwko Disneyowi. Uważa, że medialny gigant naruszył umowę, bo premiera filmu miała miejsce jednocześnie w kinach i na platformie streamingowej Disney+. Aktorka, której wynagrodzenie jest oparte głównie na wpływach z biletów do kina, twierdzi, że hybrydowa premiera ograniczyła jej przychody. Disney nie zgadza się z zarzutami. Przemysł rozrywkowy na pewno będzie z uwagą śledzić przebieg procesu. Serwisy streamingowe coraz częściej są traktowane przez koncerny medialne i rozrywkowe priorytetowo. Aktorzy czy producenci chcą mieć pewność, że dynamiczny rozwój platform streamingowych nie będzie się odbywać się ich kosztem.
Marki coraz chętniej eksperymentują z NFT. Tym razem na sprzedaż niewymienialnych tokenów zdecydowała się Coca-Cola.
Koncern na charytatywnejaukcji wystawił serię cyfrowych przedmiotów kolekcjonerskich w formie NFT. W debiucie na OpenSea Coca-Cola zaoferowała specjalne „pudełka przyjaźni”, w których nabywcy znaleźli m.in. wirtualną, „bąbelkową” kurtkę, którą można założyć w coraz bardziej popularnym cyfrowym świecie Decentraland (zdecentralizowanej platformie VR wspieranej przez blockchain). Innym tokenem był… dźwięk otwieranej butelki. Wprowadzenie markowych NFT do świata Decentraland to szansa dla marketerów na zaangażowanie konsumentów w rozwijającym się metaversie. Przypomnijmy – ten termin stał się ostatnio popularny dzięki Markowi Zuckerbergowi. W jednym z wywiadów powiedział, że Facebook z platformy społecznościowej przemieni się w firmę metaverse, która łączy świat rzeczywisty i wirtualny.
Zoom poszedł na ugodę i ma zapłacić za naruszenie prywatności użytkowników. Chodzi o zbiorowy pozew, który w 2020 r. złożyło kilkanaście grup – oskarżyli oni platformę o udostępniania danych Facebookowi, Google i LinkedIn oraz umożliwienie hakerom przejmowania spotkań Zoom (co nazwano zoombombingiem). Sprawą zajął się sąd w Kalifornii. Firma zaprzeczyła zarzutom, ale zgodziła się na zapłacenie 85 mld dolarów i wprowadzenie nowych środków bezpieczeństwa.
Reebok korzysta z technologii mobilnych, żeby wesprzeć młodzież – cyfrowych tubylców z pokolenia Z – która nie ma dostępu do boisk. Częścią nowej kampanii „Courting Greatness” jest aplikacja wykorzystująca AR, która pomaga stworzyć prowizoryczne boiska do gry w koszykówkę. Dzieciaki mogą do tego wykorzystać miejskie elementy: parkingi, alejki, ściany, płoty. Narzędzie AR pomaga określić wymiary boiska czy linie rzutów wolnych i rzutów za trzy punkty.
🩳 Przy okazji prezentacji kwartalnego raportu Amazon ujawnił, że Unia Europejska nałożyła na firmę dwa tygodnie temu rekordową grzywnę w wysokości 746 mln euro za naruszenie RODO.
Weekly Tool
>
Buzzsprout – jeśli myślisz o własnym podcaście, sprawdź Buzzsprout. To bez wątpienia jedno z najlepszych narzędzi do publikacji, promocji i analityki podcastów. Nowe odcinki za sprawą kilku kliknięć w Buzzsprout trafiają od razu na wszystkie największe platformy streamingowe.
Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera