Metaverse bez wątpienia będzie najtrudniejszym formatem marketingowym, jaki można sobie wyobrazić. Jeszcze kilka lat temu tematem nie do przejścia dla wielu była dialogowość i potrzeba otworzenia się na dwustronną komunikację marki z konsumentem via social media. Tymczasem technologia stawia nam nowe wyzwanie: zacznijcie myśleć o tym, jak budować cały wirtualny świat marki wraz z w pełni transparentną społecznością, gdzie:
- rozmawia każdy z każdym
- każdy może stać się influencerem poprzez jeden komunikat i przestać nim być następnego dnia
- osobowość manifestuje się nie tylko treścią, ale także metaversowym footprintem: avatarem, NFT, akcesoriami, otoczeniem społecznym, itd.
Marketing będzie miał coraz więcej wspólnego z budowaniem światów i narracji znanych nam z literatury i filmu – tyle że takich do potęgi. Samsung szukając odpowiedzi na to, jak ma wyglądać przyszłość, zwraca się w kierunku społeczności na Discordzie. Myślę, że trudno o bardziej adekwatne medium.
Spis treści:
- Samsung buduje społeczność na Discordzie
- Potwierdzone: Netflix mówi „tak” reklamom
- Reklamy lekiem na wysokie ceny paliwa
- Sport na czele transmisji telewizyjnych
- Jak (znów) zdobyć uwagę świata?
- Reklama w social media z wolniejszym wzrostem
- Rośnie CPM influencerów na YouTube
- Ebay inwestuje w NFT
- Pepsi umie w video game marketing
- Wystawa AR Vogue i Snapa
- Shorty
- Weekly Tool
- Poznaj Google Analytics 4. Wiedza z bloga
Samsung buduje społeczność na Discordzie
Samsung nie boi się testować nowych kanałów – pojawił się już w Decentralandzie, na Robloxie – więc obecność na Discordzie wydaje się być naturalnym krokiem. Serwer amerykańskiego oddziału Samsunga o web3, metaverse i gamingu ruszył na początku czerwca. W ciągu 12 h od uruchomienia zdobył on 100 tys. nowych członków, a teraz jest ich prawie dwa razy więcej. Według Michelle Crossan-Matos, wiceprezes i dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Samsungu, Discord dla firmy jest „jak rozmowa na Times Square i billboard”. Serwer pozwala na dotarcie do młodszych grup odbiorców, w szczególności graczy i osób zainteresowanych metaverse. To też wartościowa grupa fokusowa, dzięki której brand może badać potrzeby klientów. Crossan-Matos zaznacza, że obecność marki na Discordzie wymaga sporo uwagi i zasobów, dlatego firma ma osobny zespół skupiony tylko na tej platformie.
📰 DigiDay (Paywall)
Potwierdzone: Netflix mówi „tak” reklamom
Ted Sarandos, współdyrektor generalny Netflixa potwierdził to, o czym spekulowano od dłuższego czasu. Otóż pojawi się tańsza opcja subskrypcji – tańsza, bo wspierana reklamami. „Zostawiliśmy za sobą duży segment klientów, czyli ludzi, którzy mówią: Hej, Netflix jest dla mnie za drogi i nie mam nic przeciwko reklamom” – zaznaczył Sarandos. Firma w związku z planowanym wprowadzeniem reklam poszukuje zewnętrznych partnerów. Dzisiaj mówi się, że mogą nimi zostać Comcast, NBCUniversal i Google.
To nie jest najlepszy czas dla Netflixa. Konkurencja się zaostrza, platforma traci subskrybentów, mierzy się z krytyką, bo chce zatrzymać praktykę dzielenia się hasłem do konta. Do tego ostatnio Netflix pożegnał się z 150 pracownikami. Czy nowa strategia okaże się sukcesem?
📰 Time (Paywall)
Reklamy lekiem na wysokie ceny paliwa
Ceny benzyny rosną wszędzie, również w USA. A wzrost kosztów paliwa oznacza mniejsze zarobki dla kierowców firm dostawczych i typu rideshare, czyli np. Ubera, którzy szukają sposobów, żeby sobie zrekompensować straty. Coraz więcej z nich decyduje się na umieszczenie reklam na swoim aucie. A tym zajmują się takie biznesy jak Carvertise – oferuje ona do $600 miesięcznie, kierowcy mogą też dostać bonus w wysokości do $200. Firma informuje, że miesięcznie odnotowuje wzrost chętnych do takiej formy współpracy na poziomie od 8% do 13%.
📰 Business Insider (Paywall)
Sport na czele transmisji telewizyjnych
Co najchętniej Amerykanie oglądają w TV? Najpopularniejsze transmisje telewizyjne to te sportowe – w szczególności mecze NFL. Zostawiają one w tyle inne programy, np. informacyjne. W 2021 r. wśród 100 najczęściej oglądanych programów w najlepszym czasie antenowym znalazło się 61 transmisji sportowych (z których 37 stanowiły rozgrywki NFL) i tylko 6 newsowych. Ogromna popularność, jaką cieszy się amerykański futbol wśród telewizyjnej widowni, wpływa na równie wysoką cenę za prawo do transmisji meczów. Jednak bez dobrej oferty sportowej stacje TV nie mają szans na wysoką frekwencję.
📰 Axios
Jak (znów) zdobyć uwagę świata?
Kijowska agencja kreatywna Banda, która stoi za znaną kampanią „Be brave like Ukraine” podaje, że obecnie świat jest 22 razy mniej zainteresowany newsami z Ukrainy w porównaniu z lutym tego roku. Liczba interakcji z ukraińskimi mediami na platformach społecznościowych zmalała z 109 milionów do 4,8 mln. Banda chce, by społeczność międzynarodowa nie zapomniała o trwającej rosyjskiej agresji na Ukrainę. Dlatego podczas Cannes Lions agencja prezentowała kod QR, który odsyłał do landing page’a, z którego właściciele mediów mogą pobrać bezpłatnie wybrane formaty z kampanii Brave do dalszej dystrybucji.
📰 The Drum (Paywall)
Reklama w social media z wolniejszym wzrostem
Firma Magna podaje, że zmieniła swoją prognozę na temat tempa wzrostu reklamy w mediach społecznościowych w 2022 r., obniżając go z 18% do 11%. Mniej optymistyczne przewidywania wiążą się nie tylko z rozpędzającą się recesją. Magna zaznacza, że wiele rynków social media w zachodnich krajach i Chinach jest już nasyconych. Niektóre platformy (np. Facebook) doświadczają wręcz odpływu użytkowników. Po drugie, zmiany Apple w kwestii prywatności utrudniają brandom dotarcie do odbiorców. Reklamowanie się w social media staje się więc mniej atrakcyjne dla marek.
📰 MarketingDive
Rośnie CPM influencerów na YouTube
Influencerzy obecni na YouTube radzą sobie coraz lepiej, co widać po rosnących stawkach CPM (wartość 1000 wyświetleń reklamy). W 2021 r. stawki te urosły we wszystkich sektorach – od beauty po edukację. Również w tym roku pną się w górę. Przykładowo, w 2021 r. mediana CPM dla influencerów z branży gamingowej wynosiła 54,68 dolarów, a w pierwszej połowie 2022 r. to już 66,48 dolarów.
📰 Marketing Brew
Ebay inwestuje w NFT
Wygląda na to, że Ebay ma daleko idące plany dotyczące rynku kolekcjonerskich przedmiotów cyfrowych, bo inwestuje na poważnie w rynek kryptograficzny – jako jedna z pierwszych dużych platform zakupowych. Firma poinformowała właśnie, że (za nieujawnioną kwotę) przejmuje giełdę NFT KnownOrigin. Ebay ma już doświadczenie w świecie krypto: wcześniej pozwolił na handel NFT u siebie, a w zeszłym miesiącu wypuścił też własną kolekcję tokenów.
📰 AdWeek (Paywall)
Pepsi umie w video game marketing
Reklamodawcy zauważyli już, że gry wideo to świetne miejsce do promocji, a gracze coraz bardziej bronią się przed zalewem adsów w ich ulubionych tytułach. Jak więc odnieść sukces w video game marketingu? Wygląda na to, że Pepsi zna na to sposób. Marka skupia się na zdobywaniu zaufania gamerów, stawiając na: autentyczność, added value i konsekwentną obecność w społeczności graczy. Brand aktywnie wspiera społeczność skupioną wokół Call of Duty (wypuszczając np. napoje z etykietami z kodami do wykorzystania w grze). Nawiązał też współpracę z takimi gwiazdami w świecie gamingowym jak streamer Dr DisRespect oraz sponsoruje e-sportowe zespoły i wydarzenia.
📰 AdExchanger
Wystawa AR Vogue i Snapa
Efektem współpracy brytyjskiego Vogue’a i Snapa jest interaktywna wystawa AR, która pojawiła się w Cannes podczas Cannes Lions. „Vogue x Snapchat: Redefining the Body” pozwala odwiedzającym wirtualnie przymierzyć mniej i bardziej ekstrawaganckie kreacje m.in. od Diora, Gucci czy Versace i przejść się po specjalnie zaprojektowanych pokojach twórców mody.
📰 AdWeek (Paywall)
🎥 Vogue x Snapchat: Redefining the Body
🩳 Shorty w GreenLetter:
- Cannes Lions. Poznaj zwycięzców we wszystkich kategoriach.
- Jak ulepszyć swoje Reelsy? Zobacz tipy od Instagrama.
- Spotify wprowadza kanał wydarzeń na żywo, który zastąpi „Concert Hub”.
🛠 Weekly Tool e GreenLetter:
Tworzysz proste grafiki, np. na firmowe sociale? Do projektu są Ci potrzebne organiczne kształty, ale nie chcesz spędzać nad tym dużo czasu? Jakub Nalepa, Graphic Designer w Green Parrot poleca apkę Blobmaker. Wystarczy kilka kliknięć i wygenerujesz nieregularny kształt o różnym stopniu skomplikowania i w wybranym kolorze.
💡 Wiedza z bloga w GreenLetter: