Sztuczna inteligencja jest bardzo skuteczna w tworzeniu i działaniu w wymyślonych światach. W trzech pierwszych newsach tego wydania relacjonujemy kolejno, jak AI tworzy obrazy, animuje historie opowiadane przez dzieci czy uczy się grać w Minecrafta. Wszystkie te zastosowania są domeną naszej wyobraźni i wytworów naszego umysłu. To dość ironiczne, że AI zaczyna swoją ekspansję od obszarów najbardziej ludzkich – od naszej twórczości. Pytanie, jak długo utrzyma się taki stan rzeczy. Biorąc pod uwagę tempo rozwoju programów takich jak Dall-e, to już wkrótce będziemy musieli odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nie boimy się uwolnić AI z okowów naszej wyobraźni i wypuścić jej decyzyjności na nasze ulice – np. do biura czy szpitala. W końcu, jak mawiał Salvador Dali: „Inteligencja bez ambicji jest jak ptak bez skrzydeł”.
Spis treści GreenLetter:
- When Dali meets DALL-E
- Alexa stworzy dla Twojego dziecka bajkę z AI
- Po 70 000 godzinach oglądania gry w Minecrafta bot lepszy od innych graczy
- Mamy coraz mniej przyjaciół – twórzmy community
- Sony i ich przepustka do metaverse
- Zwycięzcy i przegrani Czarnego Piątku
- Balenciaga: ogromne kontrowersje, przeprosiny i pozew na 25 mln dolarów
- Duracell: nostalgiczna kampania na YouTube, Twitterze i TikToku
- Spotify wprowadziło videocasty, a teraz testuje rolki
- Agencje reklamowe i Apple vs. Elon Musk – kolejne miliony „w plecy”?
- Shorty
- Weekly Tool
- Audyt marketing automation i wdrożenie Hubspot: wiedza z bloga Green Parrot
When Dali meets DALL-E
W Muzeum Dalego w USA uruchomiono Dream Tapestry – oprogramowanie AI, które prosi odwiedzających o opisanie ulubionego snu. Na tej podstawie narzędzie tworzy indywidualne dzieło sztuki – wizualizację wyobrażeń – w oparciu o dzieła różnych malarzy z ostatnich 500 lat, prezentowane na wystawie „The Shape of Dreams”. Inspiracją do stworzenia tego rozwiązania był sam Salvador Dali, który za życia zachęcał do eksploracji snów i nawiązywał do nich w swoich obrazach.
📰/🎥 Musebycl.io
Alexa stworzy dla Twojego dziecka bajkę z AI
Amazon uruchomił w USA „Create with Alexa” – narzędzie AI dla dzieci do generowania animowanych historii. Maluch wypowiada kilka słów i odpowiada na pytania bota, a następnie sztuczna inteligencja generuje gotową bajkę w oparciu o jego sugestie. Kompletną bajkę z dźwiękiem, animacjami, muzyką i narracją. Co więcej, wypowiadając te same podpowiedzi, algorytm za każdym razem przygotowuje inną historię. „Wyobrażamy sobie świat, w którym każdy może urzeczywistnić swoje pomysły w postaci cyfrowych kreacji za pomocą kilku słów z Alexą w roli współtwórcy” – powiedział Eshan Bhatnagar, szef produktu w Alexa AI.
📰 TechCrunch
Po 70 000 godzinach oglądania gry w Minecrafta bot lepszy od innych graczy
OpenAI stworzyło i wyedukowało innowacyjną metodą VPT (Video Pre-Training) najlepszego jak dotąd bota grającego w Minecrafta. Jednym z etapów edukacji było oglądanie 70 000 godzin gameplayów – coś, na co raczej nie mógłby sobie pozwolić żaden żywy gracz. To pierwsza sztuczna inteligencja, która potrafi w przeciągu chwili wytwarzać diamentowe narzędzia – coś, co „ludzkiemu” miłośnikowi Minecrafta zajmuje minimum 20 minut i wymaga 24 000 kliknięć.
Swojego bota do Minecrafta, MineDojo, nagrodzonego na konferencji NeurIPS 2022, przygotował także zespół Nvidia. MineDojo nauczył się reagować na konkretne komendy w grze i podejmować skuteczne działania na podstawie 730 000 filmów z Minecrafta, 340 000 postów z Reddita i 7000 stron WWW o grze. W obu przypadkach gra to tylko pretekst i środek do rozwoju machine learningu, który przyspiesza w tempie geometrycznym.
📰 Technology Review
📰 ArsTechnica
Mamy coraz mniej przyjaciół – twórzmy community
Washington Post i Scott Galloway alarmują: 15% mężczyzn i 10% kobiet w USA nie ma żadnych bliskich przyjaciół. Co więcej, przeciętny dorosły Amerykanin dziś spędza 58% mniej czasu z przyjaciółmi niż w latach 2010-2013 – a u nastolatków jest jeszcze gorzej. Jaki z tego wniosek dla marek? W kolejnych latach jeszcze większą moc będzie miał community marketing i budowanie społeczności, które będą źródłem dobrze dopasowanych digitalowych relacji dla potencjalnych i obecnych klientów. Własne community to już dziś ogromny majątek dla brandu.


📰 Washington Post
Sony i ich przepustka do metaverse
Mocopi to nowy produkt Sony – sześć opasek, śledzących ruch ciała – za około 360 dolarów. Dane pozyskane przez opaski posłużą do tworzenia animowanego w 3D awatara właściciela, który następnie w czasie rzeczywistym będzie można przesyłać do metaverse. To rewolucja w dziedzinie motion capture, bo do tej pory podobne produkcje wymagały zaawansowanego sprzętu i zewnętrznego operatora. Niebawem będzie także możliwa integracja danych z Unity i apką MotionBuilder, co pozwoli na przeniesienie człowieka do gamingowej rzeczywistości dzięki Mocopi tu i teraz.
📰 Bloomberg
🎥 YouTube
Zwycięzcy i przegrani Czarnego Piątku
Z powodu wysokiej inflacji prognozy związane z Czarnym Piątkiem były dosyć mroczne. Według Adobe Analytics wydatki w Black Friday wyniosły 9,12 mld dolarów – o 2,3% więcej niż rok wcześniej. Cyber Monday był jeszcze mocniejszy – wydaliśmy 11,3 mld dolarów, czyli o 6% więcej.
Połowicznym zwycięzcą były wszelkie metody płatności w duchu „buy now, pay later”. To jednak częściowe i chwilowe zwycięstwo. Kiedyś nastąpi to „later”, a rosnące stopy procentowe sprawiają, że za chwilę konsumenci będą musieli zwolnić z zakupami. Definitywnym zwycięzcą została elektronika i zabawki – sprzedaż była znacznie większa niż rok temu. Przegrani? Sklepy stacjonarne – sprzedaż przeniosła się do internetu i klienci nie stali już w tak długich kolejkach, jak co roku.
📰 Marketing Dive
Balenciaga: ogromne kontrowersje, przeprosiny i pozew na 25 mln dolarów
Ostatnie reklamy Balenciagi z udziałem dzieci są złe pod każdym względem. Używanie w reklamach akcesoriów inspirowanych BDSM, wydruków orzeczeń Sądu Najwyższego w temacie pornografii dziecięcej czy książki Michaela Borremansa, który w swoich dziełach przedstawiał wykastrowane dzieci to bez wątpienia skandaliczne decyzje osób odpowiedzialnych za ich marketing.
Nie dziwi więc, że po publikacji zdjęć zaczęła się lawina negatywnych konsekwencji – publiczne palenie gadżetów marki w social mediach, dewastowanie sklepów, potępianie brandu przez celebrytów i przemysł modowy czy wzywanie ambasadorów Balenciagi do zerwania współpracy.
Przedstawiciele hiszpańskiego domu mody na czele z Demną Gvasalią, dyrektorem kreatywnym, próbują się bronić w postach i… przenieść odpowiedzialność za całą sytuację na agencję North Six i scenografa sesji zdjęciowej, pozywając ich o 25 milionów dolarów odszkodowania. Słabo.
📰 Independent
Duracell: nostalgiczna kampania na YouTube, Twitterze i TikToku
Duracell w swojej najnowszej, świątecznej kampanii wykorzystuje trend nostalgia marketingu i łączy kilka kanałów w spójną całość. Spot video w stylistyce archiwalnych materiałów z VHS ma wzbudzać w nas wspomnienia związane ze świątecznymi, pełnymi prezentów porankami. Dodatkowo na Twitterze (tak, kiepski timing, ale jednak!) zorganizowano konkurs, w którym użytkownicy mogą głosować na swoje ulubione zabawki. W uniwersum TikToka w ramach programu Duracell Labs marka zaprosiła community zaprzyjaźnionych twórców. Ci mają zachęcać swoich widzów do wymyślenia zabawki na baterie, która z udziałem Duracell ma podbić tegoroczne święta. Wielokanałowo i interesująco.
📰 Marketing Dive
🎥 YouTube
Spotify wprowadziło videocasty, a teraz testuje rolki
Niedawno wprowadzony format videocastów na Spotify działa już całkiem sprawnie, a firma zapowiada kolejne nowości. Tym razem padło na kalkę rozwiązań, znanych z TikToka, shortów czy reelsów. Vertical videos mają pojawić się na Spotify już niebawem. Czy słusznie?
Ciekawe, czy w tych funkcjonalnościach Apple Music i YouTube Music będą chciały konkurować ze Spotify – podobnie, jak ma to miejsce w widgetach do socialowych, muzycznych podsumowań roku, o które w tym sezonie toczy się mocny bój.
📰 TechCrunch
Agencje reklamowe i Apple vs. Elon Musk – kolejne miliony „w plecy”?
Amerykańskie agencje marketingowe i domy mediowe skarżą się na brak kontaktu z zespołem Twitter Ads. General Motors, Volkswagen, Carlsberg i inne duże brandy wycofują budżety reklamowe z platformy. To wszystko jest odpowiedzią na falę zwolnień, niesprawny panel reklamowy, brak obsługi ze strony Twittera, zaskakujące publikacje nowego właściciela serwisu, a także jego specyficzne podejście do dystrybucji treści. Nie pomogły nawet osobiste interwencje Elona Muska, który bezpośrednio próbował kontaktować się z przedstawicielami marek i agencji.
Jedną z firm, która zrezygnowała z reklamy na Twitterze, jest Apple, który kwartalnie inwestował w ten kanał 48 milionów dolarów. Musk w serii tweetów zapowiedział „wojnę z Apple” i zasugerował, że firma chce usunąć jego aplikację z App Store.
Elon ma swoich sojuszników w tej bitwie. Po jego stronie stanęli m.in. Tim Sweeney, dyrektor generalny Fortnite i Daniel Ek, CEO Spotify. Obaj prowadzą batalie sądowe i medialne o potencjalne monopolistyczne działania właściciela App Store. Tim Cook, CEO Apple, pozostał jednak obojętny na ostatnie tweety Muska. Drama trwa.
📰 Financial Times
📰 Washington Post
🩳 Shorty GreenLetter:
- Chcesz wiedzieć więcej o aplikacji roku wg AppStore, czyli BeReal? Pobierz ten raport.
- TechCrunch przygotował listę 8 prezentów świątecznych dla osób pracujących na home office. My odpowiedzieliśmy własną wersją dla marketerów na naszym TikToku.
- Jeśli chcesz przetestować metaverse w Twojej firmie, to Mozilla ma coś dla Ciebie za jedyne 20 dolarów miesięcznie. Oto mini-metaverse, dobrze znana Mozilla Hubs w nowej odsłonie.
- Odpływ ludzi z Twittera jest tak duży, że powstają dedykowane apki do migracji do innych serwisów społecznościowych. Takie jak Movetodon.
- Irlandia wystawiła kolejną fakturę dla Meta na 265 mln euro. Łącznie irlandzkie kary dla ekipy Zuckerberga wyniosły już prawie miliard euro.
- Livestream shopping z udziałem Dolly Parton czy Eltona Johna na ulicach Nowego Jorku? To możliwe.
- Kilka słów o tym, co zmieni w świecie performance marketingu Google PAIR w erze post-cookie.
- Zobacz, jak Looney Tunes rozkręciło swój profil na TikToku.
- Rząd USA blokuje chińskie marki na swoim terytorium: obrywa się Huawei i ZTE. Jest szansa na wyjście Huawei również z Europy.
- 50 lat temu Atari zapowiedziała Pong, prawdopodobnie pierwszą grę video o globalnym zasięgu. Kiedy to zleciało?
- Budweiser chce obniżyć wartość kontraktu z FIFA o 47 mln dolarów / 63%, bo mimo sponsoringu nie może sprzedawać piwa w Katarze.
🧰 Weekly Tool w GreenLetter:
Lato minęło, a Tobie nie udało się pojechać na ulubione festiwale lub te, na które planowaliście wyjazd z ekipą, zostały odwołane? Wtedy do gry wkracza Instafest – aplikacja, która stworzy dla Ciebie indywidualny plakat wymarzonej muzycznej imprezy w oparciu o Twoje playlisty ze Spotify lub Last.fm. W sam raz do pochwalenia się nim na Stories lub TikToku.
GreenLetter przeczytany? To na dokładkę wiedza z bloga Green Parrot: