Audyt marketing automation pozwala ocenić działania marketingowe i stopień realizacji celów biznesowych. Dzięki temu można zaidentyfikować słabe punkty i wprowadzić zmiany, które przyniosą Twojej firmie wymierne korzyści. Dowiedz się więcej o audycie marketing automation z naszego artykułu.
Marketing automation (MA), nazywany też systemem automatyzacji procesów marketingowych), to zestaw działań i narzędzi, dzięki którym możliwe jest efektywne gromadzenie danych i wykorzystywanie ich do prowadzenia zautomatyzowanej komunikacji z odbiorcami. MA można wykorzystać w przeróżnych kanałach, np:
Jakie mogą być przykładowe cele wdrożenia marketing automation?
Czy warto automatyzować? Jak najbardziej tak. MA pozwala docierać do klientów szybciej i skuteczniej. Oprócz tego system automatyzacji procesów marketingowych pozwala na precyzyjne planowanie komunikacji z odbiorcami. To też cenne źródło informacji o zachowaniach konsumenckich. A takie dane pozwalają tworzyć lepsze, bardziej dopasowane i spersonalizowane kampanie. Marketing automation to więc świetne narzędzie do skutecznego generowania leadów sprzedażowych. Do tego rozwiązania MA pomagają nawiązywać i umacniać relacje z klientami. Technologia ta ma ogromne możliwości, warto więc się do niej przekonać.
Pamiętaj jednak, że wdrożone ścieżki MA nie zagwarantują automatycznie potężnego wzrostu konwersji. Nie wszystkie narzędzia sprawdzają się w każdym biznesie, dlatego już na samym początku trzeba tak zaprojektować ścieżki automatyzacyjne, aby w jak największym stopniu odpowiadały na potrzeby i oczekiwania danej firmy. Do tego potrzebne jest testowanie, analizowanie i – w razie konieczności – optymalizacja rozwiązań, z których się korzysta. Ważne jest też uważne śledzenie, jak odbiorcy reagują na wdrożone automatyzacje.
Świetnym sposobem na ocenienie, czy wdrożone ścieżki marketing automation spełniają swoje zadanie jest przeprowadzenie audytu MA.
Korzystasz z marketing automation, ale efekty Cię nie zadowalają? Narzędzia MA nie spełniają celów biznesowych? Być może śleżki marketing automation w różnych kanałach zostały źle zaprojektowane i skonfigurowane. Audyt marketing automation pozwala na przeprowadzenie dokładnej analizy systemu, dzięki czemu można zidentyfikować jego słabe strony czy luki. Dobrze przeprowadzony audyt MA pozwala na wyeliminowanie błędów, a co za tym idzie – znaczne zwiększenie skuteczności wykorzystywanych narzędzi. To też idealny moment na przyjrzenie się i ewentualne skorygowanie celów biznesowych.
Każdy audyt marketing automation powinien zawierać:
Zweryfikuj m.in. poprawność adresów mailowych w swojej bazie. Możesz do tego wykorzystać narzędzie takie jak Bouncer. To prosty w użyciu weryfikator adresów e-mail, który usunie z bazy nieprawdziwe lub nieaktywne maile. Dzięki temu dostarczalność kampanii mailowych wzrośnie.
Sprawdź dokładnie takie wskaźniki jak Open Rate i współczynnik klikalności (CTR). Zweryfikuj również ilość zapisów i wypisów z listy mailingowej. Sprawdź wskaźnik odbicia wiadomości e-mail.
Ten krok polega na dokładnym przeanalizowaniu, czy proces integracji przebiegł poprawnie. Sprawdź, czy czynności wykonywane przez użytkownika (np. zakup, zapis do newslettera) mogą być egzekwowane bez żadnych zakłóceń.
Być może niektóre kampanie konwertują lepiej, a inne gorzej? Albo niektóre w ogóle nie zbliżają się do założonych celów? Zastanów się, co może być tego przyczyną.
Sprawdź szczegółowo, czy rozwiązania do generowania leadów są poprawnie skonfigurowane i czy działają bez zarzutu. Przeprowadź testy A/B formularzy kontaktowych. Zweryfikuj, czy narzędzia do generowania leadów, np. widgety do oddzwaniania, pojawiają się w odpowiednich miejscach na stronie i w dobrym momencie.
Każdy audyt marketingowy powinien zawierać również dokładną analizę konkurencji. W jaki sposób konkurencyjna firma prowadzi zapisy do newslettera? Gdzie i w jakim momencie na stronie pojawiają się pop-upy? Dobry research w tym zakresie pomoże Ci poznać rozwiązania stosowane przez inne firmy, które być może możesz wdrożyć również u siebie.
Wnioski i rekomendacje z audytu marketing automation powinny być sformułowane w jasny, zwięzły i zrozumiały sposób. Dzięki temu będzie łatwiej wdrożyć potrzebne zmiany i wyeliminować błędy.
Audytu marketing automation, w odróżnieniu chociażby od audytu SEO, nie da się przeprowadzić za pomocą jednego narzędzia online, wpisując np. adres strony www. Wynika to z tego, że ścieżki marketing automation to złożone, wielopoziomowe rozwiązania. Dlatego do przeprowadzenia audytu potrzebni są ludzie. Możesz zlecić go pracownikowi, który wie, jak to zrobić. Możesz też powierzyć to zadanie zewnętrznej agencji. Drugie rozwiązanie gwarantuje, że audyt przeprowadzi wyspecjalizowana w tym osoba niezwiązana z firmą, dzięki czemu może dojrzeć aspekty, które ciężko zauważyć „od wewnętrz”.
Jeśli chcesz, by przeprowadzony audyt był punktem wyjścia do zmian, które przyniosą Twojej firmie wymierne korzyści – napisz do nas!
Zleć audyt marketing automation profesjonalistom!
Porozmawiajmy o audycie marketing automation – napisz do nas już dziś!