Mądry marketer wie, że konsument, który kupuje dany produkt, bardzo często robi to z zupełnie innych pobudek, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Za pomocą takich zakupów nabywamy status, poczucie sensu życia, dostajemy nagrodę za ciężką pracę. Oczywiście dany produkt realizuje także swoją „deklaratywną” funkcję, ale bardzo często to właśnie społeczny aspekt zakupu jest dla nas ważniejszy. Być może założyciel TRON kupił sobie obrazek kamienia za ponad pół miliona dolarów, bo naprawdę mu się podobał. Być może Visa kupiła awatar CryptoPunk, bo naprawdę wierzy w cyfrową sztukę. Ale może chodzi tu o zrobienie solidnego publicity wokół swojego startupu czy pozyskanie wielomilionowego zasięgu kosztem 150 tys. dolarów.
Spis treści GreenLetter:
- Cyfrowe kamienie za miliony
- Amazon otwiera sklepy detaliczne
- Marketerzy przeceniają targetowanie i nie doceniają kreatywnych
- YouTube przypomina o swojej roli w creator economy
- Jaki procent budżetu reklamowego przeznaczyć na streaming?
- Startup łączący marki z agencjami marketingowymi
- Generacja Z jest za szczepieniami
- TikTok idzie w AR
- Zero cukru. Pepsi vs Coca Cola
- Shorty
- Weekly Tool
- Landing page DIY. Wiedza z bloga
Cyfrowe kamienie za miliony
Po chwilowym spadku zainteresowaniem NFT i głosami, że to tylko tymczasowa moda, tokeny znów są na fali. W poniedziałek NFT EtherRock poszedł za rekordowe 1,3 mln USD. EtherRocks to nic innego, jak pliki JPEG z obrazkiem skały. Powstały w 2017 r. jako jedne z pierwszych NFT i jest ich tylko 100. Założyciel platformy kryptowalutowej TRON i fan NFT, Justin Sun, też niedawno stał się właścicielem wirtualnego kamienia – zapłacił za niego 611,170 USD. Sun założył niedawno fundusz JUST NFT, którego ideą jest to, żeby dzieła najlepszych światowych artystów były dostępne w formie niewymienialnych tokenów.
„Wierzę, że wartość rynku sztuki jest ustalana przez wiodących artystów i ich dzieła, i tylko artyści, którzy są na samym szczycie piramidy mogą utrzymać i zwiększać swoją wartość wraz z upływem czasu.” – mówi Sun. Rynek NFT uwiarygadnia też coraz więcej brandów, również z sektora finansowego – ostatnio Visa kupiła cyfrowy awatar CryptoPunk za 150 tys. USD. „Sądzimy, że NFT odegra ważną rolę w przyszłości handlu detalicznego, mediów społecznościowych, rozrywki i handlu” – powiedział Cuy Sheffield, szef Visa ds. kryptowalut.
📰 BeInCrypto / CNBC / Bloomberg (Paywall)
Amazon otwiera sklepy detaliczne
Amazon planuje otworzyć kilka dużych sklepów detalicznych w USA, które swoim charakterem będą przypominać domy towarowe. Ten krok ma pomóc gigantowi e-commerce wzmocnić swoją pozycję sprzedawcy odzieży, elektroniki czy artykułów do domu. Pierwsze sklepy mają powstać w Ohio i Kalifornii. Ich powierzchnia ma wynosić niecałe 3 tys. m², podczas gdy tradycyjne amerykańskie domy towarowe mają ponad 9 tys. m². W środku klienci znajdą zarówno znane brandy, jak i marki własne Amazona.
Plan uruchomienia dużych sklepów pokazuje, że pionier zakupów online nie powiedział ostatniego słowa w handlu detalicznym. W ostatnich latach firma otworzyła m.in. sklepy spożywcze i księgarnie. Czas na reaktywację idei domów towarowych? Kiedyś były one miejscami, w których konsumenci mogli znaleźć wszystko pod jednym dachem – od tosterów po ubrania na każdą okazję czy meble. Przegrały jednak z dyskontami, sieciówkami i sklepami online. Jeszcze pokolenie temu domy towarowe miały 10% rynku sprzedaży detalicznej, w tym roku to mniej niż 1%.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Marketerzy przeceniają targetowanie i nie doceniają kreatywnych
Co zdaniem marketerów i agencji wpływa na sukces reklamy, a co mówią o tym wyniki badań NCSolutions? Marketerzy w ankiecie stwierdzili, że targetowanie odpowiada za skuteczność reklamy w 22%. Jednak badanie NCSolutions pokazało, że tylko 9% wzrostu sprzedaży z reklam można przypisać targetowaniu. Z drugiej strony, respondenci dramatycznie nisko ocenili kreację – według nich odpowiada ona w 17% za sukces reklamy. Badanie mówi jednak, że jest to aż 47%. Zasięg również jest niedoceniany przez marketerów, chociaż nie ma tu aż tak dużej rozbieżności jak w przypadku kreacji. Wniosek? Nawet najbardziej przemyślany i dopracowany media plan się nie uda, jeśli reklama od strony kreacji nie będzie rezonować i wzbudzać emocji wśród odbiorców.
📰 AdAge (Paywall)
YouTube przypomina o swojej roli w creator economy
Media społecznościowe od kilku dobrych lat przeznaczają na twórców spore środki – YouTube chce przypomnieć, że wydaje najwięcej. Niedawno ogłosił, że jego program partnerski, dzięki któremu można zarabiać na publikowaniu wideo, liczy już ponad 2 mln użytkowników. Do tego liczba nowych kanałów w 2020 r. wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu z poprzednim rokiem.
Główni rywale, tacy jak Facebook, TikTok i Spotify próbowali różnymi sposobami zwabić do siebie twórców obecnych na YouTube, ale do tej pory żaden z nich nie osiągnął na tym polu dużego sukcesu. Facebook zobowiązał się nawet, że nie będzie brał prowizji od twórców do 2023 r. To bardzo atrakcyjna oferta, bo firma należąca do Google pobiera najczęściej aż 45% z wpływów z reklam. Jednak platforma nie zamierza wprowadzać zmian. Dzielenie się zyskami z użytkownikami wprowadziła w 2007 r. i od tego czasu stworzyła rozbudowany ekosystem. „Kiedy rozmawiam z twórcami, zawsze chodzi o powiększenie tortu [do podziału]”, powiedział Neal Mohan, dyrektor ds. produktu w YouTube. Im większy tort, tym większe zyski.
📰 Bloomberg (Paywall)
Jaki procent budżetu reklamowego przeznaczyć na streaming?
Justin Evans, globalny szef analityki i insights w Samsung Ads, podczas tegorocznego StreamTV Ad Summit stwierdził, że reklamodawcy powinni zacząć przeznaczać 40% swoich wydatków na reklamy w TV na platformy strumieniowe. Evans zaznaczył, że istnieją dwa rodzaje gospodarstw domowych: te, w których korzysta się tylko z tradycyjnej telewizji i te, w których dominują CTV i platformy streamingowe (chociaż domownicy wciąż czasem oglądają telewizję). Ta druga grupa już stanowi większość i do tego ciągle rośnie. Dlatego reklamodawcy powinni zmodyfikować swoje budżety tak, żeby ich reklamy w większym stopniu docierały do odbiorców nielinearnych mediów.
📰 FierceVideo
Startup łączący marki z agencjami marketingowymi
Nowojorski startup technologiczny Breef, który stworzył platformę online łącząca marki z butikowymi agencjami, pozyskał 3,5 mln dolarów finansowania. Breef promuje się jako „pierwszy na świecie rynek online” do transakcji zawieranych pomiędzy brandami i agencjami. Założyciele platformy sami mieli w przeszłości problemy ze znalezieniem odpowiedniej agencji, polegali na poleceniach, a cały proces zajmował im dużo czasu. Zdarzało się również, że poszukiwali specjalisty do projektu, ale niekoniecznie potrzebowali pełnoetatowego pracownika. Breef wyróżnia się tym, że jest w stanie zarządzać złożonymi projektami. Przykładowo: projekt zlecony freelancerowi nie przekracza 1 tys. dolarów i trwa ok. tydzień. Platforma z kolei oferuje prowadzenie projektów, których średnia wartość wynosi 25 tys. USD, a czas trwania to około pół roku.
📰 TechCrunch
Generacja Z jest za szczepieniami
Firmy wymagające od pracowników zaszczepienia się przeciw COVID-19 mogą odnotować wzrost sprzedaży dzięki konsumentom z generacji Z – wynika z ankiety przeprowadzonej dla AdAge. Ponad połowa ankietowanych Amerykanów (53%) twierdzi, że są bardziej skłonni do robienia zakupów w sklepach firm, które wymagają szczepień od wszystkich pracowników. Prawie połowa respondentów (49%) uznała, że wolałaby kupować w sklepach, które proszą o zaświadczenie o szczepieniu również klientów. Obowiązkowe szczepienia wspierają w największym stopniu starsi Amerykanie (70% osób w wieku 76-93 lat), ale też duży odsetek przedstawicieli generacji Z: 62%, w porównaniu z 48% millenialsów, 51% osób z pokolenia Gen X i 54% boomersów.
📰 AdAge (Paywall)
TikTok idzie w AR
Facebook i Snap oferują narzędzia, które pozwalają deweloperom wprowadzać funkcje wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość. Do tego grona dołącza teraz TikTok. Platforma niedawno uruchomiła nowy zestaw narzędzi (na razie jest w fazie testów beta) o nazwie TikTok Effect Studio. Pozwoli on własnej społeczności deweloperów na tworzenia efektów AR, z których będą mogli korzystać tiktokowicze.
📰 TechCrunch
Zero cukru. Pepsi vs Coca Cola
Pepsi zachęca konsumentów do „zerwania” z Coca-Colą Zero w odpowiedzi na kampanię reklamową, w której pada pytanie, czy jest to „Najlepsza Coca-Cola ever?”. Konkurent Coli zauważył, że w mediach społecznościowych niektórzy konsumenci narzekają na zmiany w napoju bez cukru, porównują je m.in. do nieudanego wprowadzenia na rynek New Coke w latach 80. Pepsi postanowiła wykorzystać okazję do promowania swojej wersji bez dodatku cukru – od niedawna prosi sfrustrowanych fanów Coli o publikowanie w social media zdjęć z Pepsi Zero Cukru i hashtagiem #MyCokeBreakUp.
📰 Marketing Dive
Shorty w GreenLetter
🩳 Bruce Willis zagrał w rosyjskiej reklamie – no prawie. Aktor, a właściwie jego wykreowany obraz, pojawił się w spocie dzięki technologii deepfake.
🩳 Tesla pracuje nad humanoidalnymi robotami, które mają wspomóc człowieka w wielu zadaniach. Według Muska w przyszłości „praca fizyczna będzie wyborem”.
Weekly Tool w GreenLetter
Jeśli chcesz zadbać o SXO Twojej strony WWW, o którym niedawno pisaliśmy na blogu i w GreenLetter, z pewnością przyda Ci się GTMetrix. Za darmo dowiesz się, jak performuje Twoja strona i co warto poprawić w zakresie m.in. wskaźników Core Web Vitals.
Więcej na blogu Green Parrot:
Jak stworzyć dobry landing page DIY? [PORADNIK]
Reklama na Twitterze – kompletny poradnik od A do Z