Biuro Warszawa

(022) 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Szturmowa 9/13

Warszawa

Biuro Katowice

(022) 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Warszawska 10

Katowice

24 kwietnia 2018

Co to są chatboty i jak je wykorzystasz w swojej firmie?

Co to jest Chatbot?

Chatbot to program komputerowy który wchodzi w interakcje z użytkownikiem za pomocą naturalnego (ludzkiego) języka. Mówiąc krótko: chatbotem sterujesz za pomocą rozmowy, a on z kolei podaje ci informacje i świadczy usługi za pomocą rozmowy. To tak jakby program komputerowy stał się konsultantem z którym możesz porozmawiać, uzyskać informacje, zarezerwować bilet, czy rozwiązać jakiś problem związany z produktem, czy usługą.

chatbot zaletychatbot online

 

Jak działa chatbot?

Każdy chatbot ma utworzone zasady za pomocą których komunikuje się z użytkownikami. Niektóre z chatbotów posiadają także sztuczną inteligencję, która pozwala im wykraczać poza utworzone przez programistów zasady i uczyć się nowych sposobów reagowania na pytania i problemy zgłaszane przez użytkowników.

Najbardziej podstawowe funkcje chatbota można sobie wyobrazić jako zestawy pytań z zamkniętą lista odpowiedzi. Użytkownik rozmawiając z botem wybiera co chce zrobić na danym etapie i bot dostosowuje kierunek rozmowy to wyborów użytkownika.

Przykład bota, który dobiera produkt na podstawie udzielonych odpowiedzi: GIF

 

Gdzie mogę używać chatbota jako firma?

 

Chatboty sprawdzają się wszędzie tam, gdzie użytkownik oczekuje rzeczowej rozmowy z przedstawicielem firmy. Mogą to być komunikatory (Facebook Messenger, Telegram), live chaty na stronie internetowej. Chatbota można również zainstalować pod adresem e-mail czy numerem telefonu. Wtedy kolejne komunikaty bot wysyłał będzie odpowiednio e-mailem lub SMSem.

Najciekawsze możliwości dla biznesu oferuje osadzanie chatbota w ramach Facebook Messenger. Dzięki temu konsument będzie mógł porozmawiać z naszym botem zarówno na mobilnym Messenger jak i w przeglądarce otwierając Facebooka, czy na naszej stronie poprzez live chat. Live chat z wykorzystaniem Facebook Messenger to nowa usługa, która na pewno podbije rynek dzięki możliwości kontynuowania rozpoczętej na stronie rozmowy w mobilnej aplikacji Messenger.

 

Dla biznesu – w czym najlepiej sprawdzi się chatbot

Lista funkcji jaką może pełnić chatbot w twojej firmie jest długa. Za generalną zasadę przyjmujemy, że chatbot dobrze sprawdzi się we wszystkich procesach firmy w których konsument chce porozmawiać z twoimi pracownikami. Mogą to być procesy sprzedaży, obsługa posprzedażowa, informowanie i dobór produktów / usług, rozwiązywanie problemów i wsparcie klienta.

Dla lepszego wyobrażenia sobie tego co może robić chatbot przedstawiamy listę z wybranymi funkcjami:

  • Doradzanie w doborze produktu w sklepie internetowym
  • Śledzenie przesyłek
  • Zgłaszanie reklamacji
  • Informowanie o produkach
  • Rezerwowanie biletów, miejsc w restauracji
  • Udzielania odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ)
  • Kupowanie produktów i usług bezpośrednio w oknie rozmowy (tak jak kupowanie produktu via Call Center, tylko bez udziału człowieka po stronie firmy)
  • Lokalizowanie punktów obsługi klienta
  • Wydawanie dyspozycji przez klienta (po prostu mówi co chce chatbotowi)
  • Generowanie lead-ów sprzedażowych
  • Zbieranie informacji od klienta potrzebnych do zawarcia umowy, czy wykonania usługi
  • Onboarding nowych klientów

 

chatbot na stronę www

 

Dlaczego chatboty stały się tak popularne i ważne biznesowo

 

Jest kilka powodów dla których chatboty stały się bardzo ważnym elementem biznesowego ekosystemu.

  • Eksplozja popularności komunikatorów. Komunikatory posiadają obecnie więcej aktywnych użytkowników niż sieci społecznościowe ze Facebookiem włącznie. W Polsce więcej ludzi ma zaintalowaną aplikację Facebook Messenger niż samą appkę Facebooka.
  • Możliwości automatyzacji – koszty zatrudniania ludzi stale rosną, a dzięki chatbotom firmy mogą zaoszczędzić setki godzin roboczych. Chatboty działają 24/7, a dzięki co raz bardziej wyrafinowanym i inteligentnym rozwiązaniom obsługiwać mogą co raz większy odsetek zapytań i powtarzających się problemów konsumentów
  • Konsumenci oczekują wsparcia o każdej porze dnia i nocy oraz chcą otrzymać to wsparcie w trybie natychmiastowym. Chatboty rozwiązują tu problem oczekiwania na konsultanta jeśli zapotrzebowanie jest wysokie oraz mogą pracować dla klientów o każdej porze dnia i nocy
  • Osoba która raz rozpoczęła konwersację z twoim chatbotem pracującym w ramach Facebook Messenger otwiera nowy kanał komunikacji marketingowej z twoją firmą. Możesz się do tej osoby odezwać w przyszłości, poinformować o nowych produktach i usługach, czy też prowadzić komunikację after-sales.
  • Chatboty są doskonałym narzędziem zbierania informacji na temat konsumenta i budowania baz danych, czy profilowania użytkowników.

znacznie chatbotów

Czy trzeba coś instalować lub sciągać aby używać chatbota?

 

Nie. Większość użytkowników ma zaintalowany na swoim telefonie Facebook Messenger. Wystarczy że użytkownik wyszuka bota w kontaktach i może rozpocząć rozmowę.

Jak konsument może znaleźć mojego chatbota?

case study - chatboty

 

 

Sposobów jest wiele:

  • Wystarczy że konsument wpisze nazwę twojego biznesu w search na Facebook Messenger i bot pojawi mu się w propozycjach
  • Konsument może rozpocząć rozmowę z botem klikająć „Message us” na twoim fanpage czy w innym miejscu na Facebook
  • Bota można znaleźć skanując kod Facebook Messenger
  • Rozmowę można rozpocząć poprzez link w stopce e-maila, zamieszczony na stronie czy buton zamieszczony na stronie
  • Bot może odezwać się do konsumenta jeśli ten wyrazi zgodę np. w koszyku w ramach twojego sklepu internetowego
  • Reklamy Facebook Ads mogą mieć call-to-action w postaci buttona przekierowującego do Messengera i twojego bota
  • To be continue.

Ustawienia prywatności

Dostostuj ustawienia

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Dostosuj informacje i reklamy do swoich zainteresowań na podstawie np. treść, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania lub kierowania
  • Gromadzenie informacji umożliwiających identyfikację osoby, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
Zapisz
Pliki cookie Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie tego portalu, czasami umieszczamy na komputerze użytkownika (bądź innym urządzeniu) małe pliki – tzw. cookies („ciasteczka”). Podobnie postępuje większość dużych witryn internetowych.
Czytaj więcej