Co to jest Chatbot?
Chatbot to program komputerowy który wchodzi w interakcje z użytkownikiem za pomocą naturalnego (ludzkiego) języka. Mówiąc krótko: chatbotem sterujesz za pomocą rozmowy, a on z kolei podaje ci informacje i świadczy usługi za pomocą rozmowy. To tak jakby program komputerowy stał się konsultantem z którym możesz porozmawiać, uzyskać informacje, zarezerwować bilet, czy rozwiązać jakiś problem związany z produktem, czy usługą.
Jak działa chatbot?
Każdy chatbot ma utworzone zasady za pomocą których komunikuje się z użytkownikami. Niektóre z chatbotów posiadają także sztuczną inteligencję, która pozwala im wykraczać poza utworzone przez programistów zasady i uczyć się nowych sposobów reagowania na pytania i problemy zgłaszane przez użytkowników.
Najbardziej podstawowe funkcje chatbota można sobie wyobrazić jako zestawy pytań z zamkniętą lista odpowiedzi. Użytkownik rozmawiając z botem wybiera co chce zrobić na danym etapie i bot dostosowuje kierunek rozmowy to wyborów użytkownika.
Przykład bota, który dobiera produkt na podstawie udzielonych odpowiedzi: GIF
Gdzie mogę używać chatbota jako firma?
Chatboty sprawdzają się wszędzie tam, gdzie użytkownik oczekuje rzeczowej rozmowy z przedstawicielem firmy. Mogą to być komunikatory (Facebook Messenger, Telegram), live chaty na stronie internetowej. Chatbota można również zainstalować pod adresem e-mail czy numerem telefonu. Wtedy kolejne komunikaty bot wysyłał będzie odpowiednio e-mailem lub SMSem.
Najciekawsze możliwości dla biznesu oferuje osadzanie chatbota w ramach Facebook Messenger. Dzięki temu konsument będzie mógł porozmawiać z naszym botem zarówno na mobilnym Messenger jak i w przeglądarce otwierając Facebooka, czy na naszej stronie poprzez live chat. Live chat z wykorzystaniem Facebook Messenger to nowa usługa, która na pewno podbije rynek dzięki możliwości kontynuowania rozpoczętej na stronie rozmowy w mobilnej aplikacji Messenger.
Dla biznesu – w czym najlepiej sprawdzi się chatbot
Lista funkcji jaką może pełnić chatbot w twojej firmie jest długa. Za generalną zasadę przyjmujemy, że chatbot dobrze sprawdzi się we wszystkich procesach firmy w których konsument chce porozmawiać z twoimi pracownikami. Mogą to być procesy sprzedaży, obsługa posprzedażowa, informowanie i dobór produktów / usług, rozwiązywanie problemów i wsparcie klienta.
Dla lepszego wyobrażenia sobie tego co może robić chatbot przedstawiamy listę z wybranymi funkcjami:
Dlaczego chatboty stały się tak popularne i ważne biznesowo
Jest kilka powodów dla których chatboty stały się bardzo ważnym elementem biznesowego ekosystemu.
Czy trzeba coś instalować lub sciągać aby używać chatbota?
Nie. Większość użytkowników ma zaintalowany na swoim telefonie Facebook Messenger. Wystarczy że użytkownik wyszuka bota w kontaktach i może rozpocząć rozmowę.
Jak konsument może znaleźć mojego chatbota?
Sposobów jest wiele: