Jako marketingowiec co jakiś czas zadaję sobie pytanie: „Szymon, czy zaczynasz już dziadzieć?”. Jeśli odpowiedź grawituje w stronę „tak”, to wdrażam plan naprawczy i zaczynam angażować się w aktywności, które być może nie przystoją 37-latkowi. Jeśli robię coś, z czego moi rówieśnicy zaczynają się śmiać lub nie dowierzają, że warto na to tracić czas – to znaczy, że idę w dobrą stronę. Ostatnio „marnowałem” czas na kryptowaluty i NFT, które w powszechnej opinii są bańką i „trzeba być chorym na głowę, żeby zapłacić 100 tys. za GIF”. Myślę, że w ten weekend zainstaluję sobie Robloxa. Jeśli nie wiesz, co to takiego, to idź do pierwszego newsa tego GreenLetter’a.
Spis treści GreenLetter:
- Kolejne marki idą w metaverse
- Rośnie zaufanie marketerów do TikToka
- Apple wycofuje się z planu skanowania zdjęć na iPhone’ach
- Reddit z nową reklamą natywną
- AI mierzy skuteczność reklam dla grupy Mars
- Twitter idzie w e-commerce
- Amazon ruszy ze smartTV w USA
- Ronaldo kreatywnie uhonorowany przez Nike
- Shorty
- Weekly Tool
- Core Web Vitals a SEO. Wiedza z bloga
Kolejne marki idą w metaverse
Obecność Hyundai i Vans na Robloxie, platformie gamingowej i systemie do tworzenia gier online, to najnowszy znak, że marketerzy poważnie traktują metaverse. Hyundai to pierwszy producent samochodów, który pojawi się w wirtualnej przestrzeni Roblox. Marka w październiku w ramach „Hyundai Mobility Adventure” zaprezentuje graczom pięć parków tematycznych i auta przyszłości, takie jak Nexo – crossover napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi i w pełni elektryczny SUV Ioniq 5. Z kolei skatepark „Vans World” jest miejscem online, w którym gracze Roblox mogą ćwiczyć triki i przymierzać wirtualny sprzęt. Oba przedsięwzięcia pokazują, że znane marki coraz chętniej idą w metaverse. Chcą zaangażować młodych konsumentów stroniących od tradycyjnych mediów i nawiązać z nimi długotrwałe relacje.
Roblox to jeden z liderów w wyścigu o budowę metaverse z prawdziwego zdarzenia. Powstał w 2006 r., od tego czasu jego szefem jest David Baszucki. W lipcu tego roku platforma miała 47 mln aktywnych użytkowników.
📰 Marketing Dive
Rośnie zaufanie marketerów do TikToka
Liczba konsumentów, którzy zetknęli się z reklamami na TikToku, wzrosła w ciągu roku niemal dwukrotnie – z 19% do 37% – wynika z najnowszego raportu Kantar Media Reactions. Platforma jest postrzegana jako ta, która dostarcza najbardziej zabawnych i rozrywkowych treści reklamowych. TikTok jest też uważany za najbardziej innowacyjne miejsce dla reklam. Do tego odnotował podwojenie poziomu zaufania wśród marketerów, choć w tej kwestii nadal pozostaje w tyle za YouTube czy Facebookiem. Specjaliści od marketingu darzą gigantów technologicznych zaufaniem, ale uważają ich za mniej innowacyjnych.
Raport pokazuje też, że wiele formatów, które wcześniej nie były popularne wśród konsumentów, zaczyna się coraz lepiej kojarzyć, np. reklamy w grach online czy w muzycznych serwisach streamingowych. Jest to związane z większą ekspozycją na przekazy reklamowe w mediach cyfrowych w czasach COVID-19. Co ciekawego można jeszcze znaleźć w raporcie? Influencer marketing z 10 miejsca wspiął się na trzecie ( tuż za telewizją i wideo online) w rankingu najbardziej zaufanych mediów wśród marketerów. Może to znak, że ta kategoria osiąga nowy poziom dojrzałości, pomimo ciągłego ryzyka związanego z zarządzaniem talentami.
📰 Marketing Dive
Apple wycofuje się z planu skanowania zdjęć na iPhone’ach
Gigant z Cupertino ugiął się pod presją opinii publicznej. Ogłosił, że opóźnia wprowadzenie i najpewniej zmodyfikuje program, który miałby wykrywać na iPhone’ach materiały z dziecięcą pornografią. Apple planował uruchomić system w tym roku. „Zdecydowaliśmy się wykorzystać dodatkowy czas w ciągu najbliższych miesięcy, aby zebrać opinie i dokonać ulepszeń przed wydaniem tych krytycznie ważnych funkcji związanych z bezpieczeństwem dzieci” czytamy w oświadczeniu. Nowy system kontroli plików, polegający na skanowaniu zdjęć użytkowników i wysyłaniu ich na iCloud Photos, wywołał alarm wśród obrońców prywatności i praw człowieka. Według nich narzędzie mogłoby być wykorzystywane przez represyjne reżimy do inwigilacji obywateli.
📰 Financial Times (Paywall)
Reddit z nową reklamą natywną
Reddit uruchomił nową natywną reklamę o nazwie Conversation Placement. Pojawia się ona pomiędzy oryginalnym postem, a pierwszym komentarzem pod nim. Nowy format można kupić bezpośrednio na Reddicie lub poprzez platformę self-serve ads.
Reklamy mogą być targetowane na podstawie zainteresowań użytkowników, społeczności Reddit lub przy użyciu niestandardowych segmentów odbiorców. Platforma oferuje też negatywne targetowanie słów kluczowych – reklamy nie pojawią się obok postów, które zawierają konkretne słowa.
📰 AdExchanger
AI mierzy skuteczność reklam dla grupy Mars
Mars w ostatnich miesiącach eksperymentował z nowym narzędziem, które analizuje emocje pojawiające się u odbiorców reklam. „W 99% przypadków, tradycyjny konsument ogląda reklamę, a następnie zadawane jest mu jakieś pytanie”, powiedział Sorin Patilinet – Global Marketing Insights Director w Mars. Zaznacza, że takie badania się nie sprawdzają, dlatego marka stawia na inne rozwiązania, które w wiarygodny sposób określą skuteczność przekazów reklamowych.
Jednym z nich jest wykorzystujące AI narzędzie o nazwie Agile Creative Expertise (ACE). Koncentruje się ono głównie na wideo – zarówno kilkusekundowych reklamach, jak i dłuższych formatach. ACE mierzy współczynniki pominięć, kliknięć i wyświetleń, ale też analizuje mimikę twarzy odbiorców. Technologia AI może rozpoznać do 150 różnych emocji. „Chcemy zobaczyć, jak pozytywne emocje rosną podczas [oglądania] reklamy”. -powiedział Patilinet. To, według niego, kryterium sukcesu treści reklamowych.
📰 Marketing Dive
Twitter idzie w e-commerce
Twitter rozwija szereg narzędzi do zakupów online. Nowe funkcje mają umożliwić pokazywanie listy produktów na profilach biznesowych. Użytkownicy będą mogli je zapisać i zrobić zakupy bezpośrednio w aplikacji. To, że Twitter idzie mocno w e-commerce, potwierdza pojawienie się nowej zakładki „Zakupy” u niektórych użytkowników. Na razie jest ona powiązana z opcją Super Followers, która umożliwia uzyskanie ekskluzywnych treści od ulubionych Twitterowiczów za określoną miesięczną opłatę.
📰 Social Media Today
Amazon ruszy ze smart TV w USA
Gigant e-commerce już w październiku ma zaprezentować w USA smart TV ze swoim logo. Prace nad tym trwały ponoć od dwóch lat. Niewiele na ten temat wiadomo, bo Amazon nie mówi publicznie o swoich planach. Według Business Insider modele Fire TV są produkowane przez zewnętrzne firmy i mają mieć wbudowanego asystenta głosowego Alexa. Tyle wiemy. To nie będzie debiut Amazona na rynku smart TV. Pod koniec ubiegłego roku w Indiach firma Bezosa wypuściła na rynek telewizory AmazonBasics TV.
📰 Reuters
Ronaldo uhonorowany przez Nike
Nike postanowiło uhonorować Cristiano Ronaldo w kreatywny sposób. Piłkarz tydzień temu w meczu z Irlandią ustanowił rekord bramek zdobytych dla kadry. Aby to uczcić, Nike odnowiło boisko piłkarskie w Funchal, stolicy portugalskiej wyspy Madera, skąd pochodzi Ronaldo. Nie jest to jednak zwykłe boisko – na bramkach pojawiła się namalowana przez artystę AkaCorleone oś czasu przedstawiająca 15 najważniejszych scen związanych z karierą słynnego sportowca.
📰 AdWeek (Paywall)
Shorty w GreenLetter
🩳 Nowy tydzień, nowa kara dla Big Tech. Tym razem WhatsApp musi zapłacić rekordowe 267 mln dolarów za naruszenie RODO.
Weekly Tool w GreenLetter
Pixabay – to nie tylko typowy stock z darmowymi lub tanimi grafikami i animacjami. Znajdziesz tu dużą bazę zdjęć, ilustracji, nagrań wideo, a nawet dźwięków – np. do produkcji podcastu czy reklam wideo do social mediów. Idealne narzędzie do tworzenia prostych kreacji reklamowych DIY.
Więcej na blogu Green Parrot:
Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe
Jak dobrze przeprowadzić kampanie z influencerami?