Influencerów nazywa się czasem „liderami opinii”, bo poprzez swoje wpływy kształtują zdanie swoich followersów. A ta grupa odbiorców z reguły jest naprawdę spora. Zatem kampanie z influencerami to doskonałe strategiczne posunięcie. Wystarczy tylko przestrzegać kilku złotych zasad.
Spis treści:
Czy kampania z wpływowym influencerem może przynieść korzyść dla Twojego biznesu? TAK
Czy możesz współpracować z dowolnym influencerem? NIE
Rozważając kampanię z influencerami dla swojej marki, zacznij od tych dwóch pytań i tych dwóch odpowiedzi. To baza do tego, żeby zacząć planowanie kampanii.
Współpraca z twórcą na Instagramie przynosi wymierne zyski – ale nie każdy influencer, choćby najbardziej zasięgowy, będzie korespondował z duchem Twojej marki. A to najważniejsze kryterium przy nawiązywaniu tego typu współpracy. Bo kształtowanie opinii followersów opiera się na zaufaniu, jakim użytkownicy obdarzają danego influencera. Dlatego sam twórca powinien wierzyć w produkty, które rekomenduje. Wtedy influencer marketing ma sens. I dlatego ten twórca, z którym będziesz współpracować, powinien reprezentować te same wartości, z którą ma być kojarzony Twój brand. Gdyby jeszcze wybrany przez Ciebie influencer był „lubiany” przez algorytm Instagrama, szansa na sukces kampanii wzrasta. To punkt wyjścia dla efektownych działań w social mediach z tzw. liderami opinii. I właśnie w tym punkcie pojawia się pytanie:
A może to influencer znajdzie Ciebie? Zdarza się bowiem, że to instagramowi twórcy wychodzą z pomysłem na wspólną akcję. Jeśli jednak akurat się nie zdarzy, to Ty musisz wyjść z inicjatywą. Potrzebny będzie Ci research wpływowych profili i sprawdzenie, kto już używa Twoich produktów. Może okazać się, że nawiązując kontakt z kimś, kto już zna i docenia Twoją markę, wykreujesz owocną kampanię.
To, oczywiście, jest scenariusz idealny i najprostszy. Pozostałe drogi już tak proste nie są, choć wciąż mogą okazać się doskonałe dla Twojej kampanii 🙂 Potrzebna będzie lista wpływowych influencerów i weryfikacja:
Czasem warto wejść we współpracę z influencerem, który może i nie ma spektakularnie wielkich zasięgów, ale za to skupia się na budowaniu wokół siebie zaangażowanej społeczności. Dlaczego? Bo tacy twórcy bywają najbardziej autentyczni. I z tego powodu ich followersi chętnie reagują na tzw. „polecajki” i często wchodzą w interakcje z tego typu treściami.
Zwłaszcza jeśli content danego influencera będzie spójny z tym, co reprezentuje Twój produkt. Nie warto natomiast wchodzić we współpracę z instagramowymi twórcami, do których wcześniej dotarła Twoja konkurencja. Bo jeśli nawet ze strony danego instagramera istniałaby szczera chęć zarekomendowania Twojego produktu, to fakt wcześniejszej współpracy z Twoim konkurentem, mógłby osłabić przekaz.
Szukając odpowiedniego influencera, warto również zwrócić uwagę na to, kim są jego odbiorcy i czy ich cechy są wspólne z cechami Twojej grupy docelowej. To jeden z elementów, które mają bezpośredni wpływ na sukces kampanii z influencerem.
Już na etapie planowania kampanii warto jest określić sobie cele, jakie chcesz osiągnąć, dzięki współpracy z influencerem / influencerami. Chcesz dotrzeć do nowej grupy odbiorców? Zależy Ci na uwiarygodnieniu wizerunku Twojej marki? A może chcesz zwiększyć konwersję i sprzedaż? Twój cel warunkuje m.in. to, z kim zostanie nawiązana współpraca. Inaczej bowiem będzie przebiegała kampania wizerunkowa, a inaczej ta nastawiona na sprzedaż. Stąd różnice przy wyborze odpowiedniego twórcy: bo jego cel musi być zbieżny z Twoim. Ale od Twojego celu zależy również to, w jaki sposób my – jako agencja – będziemy egzekwować warunki współpracy od influencera.
Statystyki wskazują, że najbardziej wartościowe są takie posty, które są szczere. W przypadku współpracy z influencerem określenie „szczere” oznacza te publikacje, które są zgodne z dotychczasowym contentem i które wpisują się w feed. Nie warto więc narzucać sposobu, w jaki mają być robione zdjęcia, nagrywane filmiki, czy też jak ma powstawać instastory z Twoim produktem. Jeśli nawiązujesz współpracę, to pozwól influencerowi na wkład własny. Możesz ewentualnie zaproponować oznaczenie sponsora w poście, co daje opcję promocji, a zarazem gwarantuje transparentność twórcy.
Ale! Chociaż swoboda jest wskazana – to jednak nie nieograniczona 😉
Brief to podstawa. Przekaż influencerowi:
Im pełniejsza będzie wiedza influencera o Twoim brandzie, tym lepiej będzie w stanie opowiadać o nim „po swojemu”. A o to przecież w tego typu współpracy chodzi!
Wchodzisz we współpracę z influencerem, a w jej ramach powstają posty, zdjęcia, instastory, wideo. Wszystkie te materiały trafiają do odbiorców tego twórcy. To już duży zasięg dla Twojej marki. A przecież możesz go jeszcze zwiększyć. Wystarczy, że na swoim profilu zaczniesz korzystać z contentu, który powstaje w ramach współpracy. Repostuj, dodawaj info do swoich stories i spraw, że algorytm Instagrama pokocha treści związane z Twoją marką.
Na współpracy z influencerami możesz zyskać naprawdę wiele. Kampania tego typu to eskalacja Twojego zasięgu i docieranie do kolejnych grup klienckich. A także: ✓ wizerunek Twojej marki (poprawa, zmiana lub uwiarygodnienie), ✓ zwiększenie konwersji i ✓ korzystny wpływ na sprzedaż.
Instagramowi twórcy traktowani są przez swoich odbiorców jak przyjaciele. A „polecajki” od przyjaciół mają dużo większą siłę przekazu niż „zwykła” reklama. Co więcej, influencerzy to duża i wciąż rosnąca w siłę grupa wpływowych twórców. Nie tylko na Instagramie. Blogerzy, YouTuberzy, TikTokerzy, podcasterzy – każda większa platforma ma u siebie jakichś znanych i lubianych. Oczywiście: znanych i lubianych przez konkretną grupę koncumencką.
Jeśli zależy Ci na przeprowadzeniu skutecznej kampanii z influencerami, najlepiej zatrudnij doświadczoną agencję, która dostarczy Ci:
A przede wszystkim agencja wspomoże Cię na każdym etapie kampanii. Ty dostarczasz brief i mówisz, czego oczekujesz – my robimy resztę.
Z Instagrama korzysta ponad miliard użytkowników na świecie, przy czym w Polsce jest to prawie 7 milionów. Korzystając z kampanii na Instagramie, możesz w krótkim czasie dotrzeć do dużej grupy aktywnych odbiorców. Zwłaszcza poprzez współpracę z twórcami, którzy już zbudowali wokół siebie zaangażowaną społeczność. Obecnie jednak rośnie nowa siła, którą warto brać pod uwagę w swojej strategii marketingowej: YouTube Shorts oraz TikTok i influencerzy z tej platformy. Chociaż właściwie nie influencerzy. Teraz nadchodzi era creatorów. Wszystko wskazuje na to, że agencje reklamowe zmuszone będą do stworzenia nowego rodzaju kampanii, rozpisanych właśnie pod współpracę z creatorami i przypisanych do konkretnych platform. Na szczęście w Green Parrot potrafiliśmy i to przewidzieć 😉 Ostatecznie już przeszło 13 lat temu zakładaliśmy pierwsze profile Facebook w Polsce i byliśmy odpowiedzialni za pierwsze kampanie z blogerami. Możesz zatem mieć pewność, że jesteśmy również gotowi na „creator economy”. A to zagwarantuje Ci najnowocześniejszą kampanię na rynku.
P.S. Jeśli chcesz porozmawiać o tym, jak influencer marketing może pomóc Twojej marce, napisz do nas i wspólnie zaplanujmy kampanie z influencerami!