Kampanie SEO pozwalają zwiększyć widoczność marki w wyszukiwarce, a co za tym idzie – zwielokrotnić ruch w danej witrynie. Przedsiębiorcy, którzy nie mają dużej wiedzy o pozycjonowaniu stron internetowych, często decydują się na zlecenie tej usługi konkretnej agencji. Podjęcie decyzji o rozpoczęciu działań SEO dla przedsiębiorstwa powinno nieść za sobą konkretne następstwa. Jeżeli firma decyduje się na zlecenie takich działań, oznacza to, iż zależy jej na pozyskiwaniu ruchu organicznego w większej ilości niż dotychczas. Należy jednak pamiętać, że na efekty działań, oprócz samej pracy, wykonanej przez agencję, wpływa również to, w jaki sposób wygląda relacja Klient-Agencja.
Decydując się na outsourcing działań związanych z pozycjonowaniem strony przedsiębiorstwa warto mieć jasno sprecyzowane cele. “Wzrost ruchu” czy “wzrost widoczności” nie zawsze będzie jednoznaczny ze zwiększeniem sprzedaży. W związku z tym dobrze jest już na samym początku zaznaczyć, co chcemy osiągnąć przez prowadzoną kampanię. Jeżeli najważniejsze w danej kampanii SEO są wybrane podstrony, warto to podkreślić. Gdy zależy nam na zwiększeniu sprzedaży konkretnych produktów czy usług, należy o tym wspomnieć jak najwcześniej, by specjaliści mogli się skupić, na tym co przyniesie Klientowi największe korzyści.
Informacje o szczególnie istotnych grupach słów powiązanych z naszą branżą, również mogą się okazać bardzo pomocne przy planowaniu działań związanych z pozycjonowaniem. Wszelkie informacje pomogą stworzyć strategię i dobrać grupę docelową – w działaniach SEO również ma ona duże znaczenie! Skupienie się na konkretnej grupie pozwala specjalistom dobrać słowa kluczowe z jeszcze większą precyzją. Jeżeli w przeszłości pozycjonowaniem serwisu zajmowała się inna agencja, dobrze jest również przygotować poprzednie raporty jak i spis działań. Należy unikać też sytuacji, gdy w jednym czasie nad tym samym projektem pracują dwie osobne agencje, ponieważ nie przyspieszy to „efektów”, a może być źródłem nieporozumień i negatywnie wpłynie na prowadzone kampanie.
W przypadku nowej strony internetowej nie należy czekać do jej wdrożenia, aby rozpocząć myślenie o kwestiach związanych z SEO. Może się zdarzyć, że wykorzystane do budowy nowej witryny technologie będą utrudniać jej prawidłową indeksację w wyszukiwarkach, co w rezultacie znacznie utrudni proces pozycjonowania. Inną ważną kwestią jest odpowiednio skonstruowana struktura witryny. Ważne, aby była ona intuicyjna zarówno dla użytkowników, jak i “przyjazna” wyszukiwarkom. W przypadku rozbudowanych serwisów i e-commerce struktura witryny stanowi jeden z najważniejszych czynników optymalizacyjnych.
Z tych względów warto zawczasu skonsultować się z agencją lub specjalistą SEO. Zapobiegnie to sytuacji, gdy po wdrożeniu nowej witryny audyt SEO wykaże wiele istotnych błędów, które będą wymagały poprawek programistycznych, a w skrajnych wypadkach nawet przebudowy serwisu.
Zmiany te często wiążą się z potrzebą przeprowadzenia nadprogramowych działań, które mogły nie zostać ustalone przy nawiązywaniu współpracy. Takimi działaniami może być optymalizacja konkretnych podstron czy wykonanie przekierowań. Należy mieć na uwadze, że proces link buildingu przynosi dobre rezultaty, ale jeżeli witryna jest dobrze zoptymalizowana – może przynieść jeszcze lepsze.
Kontakt Klienta z agencją nie powinien urywać się po ustaleniu szczegółów współpracy i opłaceniu usług, a niestety coraz częściej tak się właśnie dzieje. Ważna jest stała, obustronna komunikacja. Wspólne omawianie raportów z działań SEO, dyskusja na temat nowych pomysłów, idei, a także dostosowywanie strategii do bieżących trendów, to czynniki, które mają duży wpływ na sukces kampanii. Do kontaktu warto wyznaczyć osobę, która ma podstawową wiedzę na temat pozycjonowania i będzie w pełni rozumiała aspekty techniczne poruszane w audycie, a następnie w raportach z działań.
SEO to nie tylko link building, ale także działania on-site, dlatego dobrze jest ustalić zakres działań optymalizacyjnych, aby specjalista wiedział jak bardzo może pozwolić sobie na modyfikacje istniejących na stronie treści. Optymalizacja w połączeniu z procesem budowania linków do witryny może przynieść wspaniałe korzyści.
Należy również pamiętać o udzieleniu specjalistom ds. SEO dostępów do narzędzi analitycznych takich jak Google Analytics czy Google Search Console, dzięki temu czynności związane z procesem pozycjonowania będą bardziej doprecyzowane, strategia – lepiej zaplanowana, a raporty – pełniejsze. Jeżeli nie wiemy jak udzielić dostępu lub czym w ogóle są te narzędzia – nie ma problemu! Specjaliści z agencji na pewno wszystko dokładnie objaśnią, wystarczy tylko poinformować o występującym problemie.
Rzetelnie przygotowany raport z działań SEO nie zawiera jedynie słów kluczowych wraz z pozycjami i wyceną działań. Taka okrojona wersja raportu nie mówi nic o procesie, który doprowadził do zmian pozycji słów kluczowych ani o rodzaju akcji podejmowanych przez agencję w celu polepszenia widoczności witryny. Dobrze sporządzony raport z działań SEO oprócz spisu słów kluczowych wraz z ich pozycjami, zawiera także analizę widoczności – objaśnienia, odpowiedzi na pytania “dlaczego słowo A jest aktualnie wysoko, a słowo B nisko”, ukazania szerszego kontekstu. W sekcji odnoszącej się do widoczności warto również wyfiltrować zapytania brandowe, które mogą, ale nie muszą być wynikiem działań SEO.
Pokazując efekt, dobrze jest także ukazać sposób, metodę działania. Jeżeli wraz z agencją ustaliliśmy działania link buildingowe, w rzetelnym raporcie znajdziemy linki do witryn, na których znajdują się odnośniki do naszej domeny.
Dobry raport zawiera także analizę ruchu organicznego. Co nam po samych pozycjach fraz w wyszukiwarce, gdy nie wiemy jaki generują ruch? Wejścia z kanału organicznego to najbardziej wartościowe odwiedziny w witrynie! Użytkownicy docierający na naszą stronę przez kanał Organic są bardziej zaangażowani – spędzają na stronie więcej czasu, przechodzą na inne podstrony, czytają treści, oglądają materiały, dokonują konwersji takich jak wypełnienie formularza czy zapisanie się do newslettera. Są też o wiele bardziej przekonani do zakupu danej usługi czy produktu.
Jeżeli do tego wszystkiego dochodzi duże zaangażowanie specjalisty, który wychodzi z nowymi inicjatywami, pomysłami czy doradza konkretne działania optymalizacyjne po wykonaniu wnikliwej analizy – to znak, że trafiliśmy w dziesiątkę.
Jeżeli chcemy, aby kampanie SEO przynosiły dobre efekty, nie bójmy się kontaktu z agencją, której zleciliśmy działania. Jeżeli mamy uwagi – mówmy o nich, jeżeli mamy nowe pomysły – podzielmy się nimi. To na pewno sprawi, że współpraca będzie pełniejsza, bardziej satysfakcjonująca i przełoży się na świetne wyniki.
Autor: Anna Byczek