Nie masz jeszcze profilu na LinkedIn lub już od dawna nikt, z Tobą na czele, tam nie zaglądał? Warto to nadrobić, bo portal może być prawdziwą trampoliną w Twojej karierze zawodowej. Dowiedz się, jak stworzyć profesjonalny profil na LinkedIn.
Z LinkedIn korzysta prawie 800 milionów użytkowników w 200 krajach. Wielu z nich dzięki platformie znalazło nową, ekscytującą i świetnie płatną pracę. Mnóstwo użytkowników wykorzystuje go do działań social selling. Jak sprawić, by rekruterzy z najlepszych firm trafili na Twój profil?
Wiele osób uważa, że nie jest to aż tak istotne, ale jest wręcz przeciwnie. Uzupełnienie wszystkich podstawowych informacji jest ważne, bo dzięki temu:
Standardowy, domyślnie stworzony adres (np. anna-kowalska87bgcbuajnh1g) zamień na spersonalizowany URL. Ta niewielka zmiana sprawi, że Twój profil będzie wyglądać bardziej profesjonalnie. Jak to zrobić? Kliknij w ikonkę ustawień widoczną przy aktualnym URL. Jaki adres wybrać? Najlepiej, żeby po prostu zawierał Twoje imię i nazwisko. Możesz też dodać, czym się zajmujesz, ale pamiętaj, żeby adres nie był zbyt długi.
Użytkownicy LinkedIn o wiele chętniej klikają w profile ze zdjęciem.
Jest ono wręcz obowiązkowe, jeśli dbasz o swoją markę osobistą i zależy Ci na budowaniu sieci kontaktów. Wybierając fotografię, zwróć uwagę na swój wyraz twarzy (wyglądaj przyjaźnie, ale też profesjonalnie) ubiór, tło i sam kadr. Najlepiej sprawdzają się stonowane ciuchy, jednolite tło, a w kadrze powinno być Cię widać do ramion.
Nie zaniedbuj też zdjęcia tła (cover photo). Jakie powinno ono być? Możesz zdecydować się na jeden z tych typów:
Najprościej jest w tym miejscu napisać swoje stanowisko, jednak jeśli chcesz się wyróżniać, zastanów się nad bardziej kreatywnym rozwiązaniem. Nazwa stanowiska i tak pojawia się w innym miejscu na Twoim profilu. Jesteś UX designerem? Twój nagłówek może brzmieć: “Pomagam firmom zwiększać sprzedaż dzięki projektowaniu doświadczeń odbiorcy”. Pokaż, jaki problem rozwiązujesz. Pamiętaj o wpleceniu razy kluczowej związanej z Twoją branżą.
No właśnie. Oprócz nagłówka key words powinny znaleźć się też w podsumowaniu i w sekcji “Doświadczenie”. Jak wyszukiwać słowa kluczowe? Możesz np. przejrzeć profile firm, które Cię interesują i ich oferty pracy. Wynotuj z nich najważniejsze frazy dla Twojej branży i stanowiska.
Pamiętaj – żeby profesjonalny profil na LinkedIn przynosił Ci korzyści w formie zainteresowania pracodawców, warto być aktywnym na platformie. Poznaj trzy sposoby na obecność contentową na LinkedIn:
Algorytm treści LinkedIn filtruje codziennie miliony publikacji. Na podstawie dziesiątków czynników przewiduje, jakie treści będą trafne dla odpowiednich odbiorców i odpowiednio je klasyfikuje. Algorytm treści LinkedIn ma dwa zadania:
Po publikacji LinkedIn umieszcza Twój post w jednym z trzech “koszyków”:
Jak trafić do tego pierwszego “koszyka”? Dbaj o to by tekst był wartościowy dla czytelnika, zawierał dawkę wiedzy, a nie był laniem wody. Powinien być też napisany bez błędów gramatycznych czy stylistycznych. Oprócz tego nie przesadzaj z oznaczaniem zbyt dużej ilości osób (maksymalnie 5), zrezygnuj z hashtagów typu “obserwuj” i pamiętaj, że zbyt częste publikacje (częściej niż 3 co 3 godziny), wcale nie zwiększają, ale osłabiają zasięgi.
Gdy opublikujesz post, trafia on do małej próbki odbiorców, a algorytm sprawdza, czy się zaangażują. Jeśli tak, trafia on do szerszej grupy odbiorców. Dobrą wiadomością jest to, że treści z prywatnych profili osiągają nawet ośmiokrotnie lepsze zasięgi niż content od firm.
Twoim zadaniem powinno być posiadanie minimum 500 kontaktów – dopiero wtedy profil jest naprawdę skuteczny. Liczba kontaktów wpływa bowiem na zasięg postów.
Swoją sieć kontaktów buduj świadomie. Dobieraj takie osoby, które realnie mogą być zainteresowane publikowanymi przez Ciebie treściami i Twoim obszarem działalności. Zapraszanie przypadkowych osób raczej nie przyniesie Ci żadnych korzyści. Z kolei sieć zbudowana w odpowiedzialny sposób pomaga rozwijać biznes i tworzyć wizerunek eksperta. Najłatwiej jest zaprosić współpracowników z firmy, ale jak poszerzyć swoją sieć o nieznajomych użytkowników?
Zadbaj o budowanie relacji zawodowych z osobami, które zareagowały na Twoje treści. W wiadomości lub w zaproszeniu do kontaktu wyślij im też inne swoje publikacje o powiązanej tematyce.
W Green Parrot LinkedIn znamy od podszewki. Przeprowadzamy warsztaty i prowadzimy profile firmowe. Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc stworzyć, rozwinąć i ulepszyć Twój profesjonalny profil na LinkedIn.
Chcesz stworzyć kompletną strategię social selling dla Twoich działów sprzedaży i marketingu?
Porozmawiajmy o tym, co możemy wspólnie zrobić na LinkedIn z Twoją marką: