Szacuje się, że sprzedaż na rynku e-commerce w Wielkiej Brytanii w 2021 roku osiągnie pułap ponad 169 miliardów dolarów. Oznacza to wartość wyższą niż w Japonii, Korei Południowej czy Niemczech. Coraz więcej polskich biznesów patrzy w stronę największej wyspy w Europie z nadzieją na zwiększenie zysków. Jak w osiągnięciu tego celu może pomóc SEO w UK? Oto kompletny poradnik o tym, jak działa pozycjonowanie stron w UK.
Według danych Office for National Statistics transakcje online w październiku 2021 roku odpowiadały za ponad 26% całej sprzedaży detalicznej w Wielkiej Brytanii. Dla porównania, do 2013 roku wartość ta rzadko kiedy przekraczała 10%. Oznacza to dynamiczny i stały wzrost znaczenia sprzedaży internetowej.
Z pewnością nie jest to szczyt możliwości na brytyjskim rynku. Ze statystyk podanych na portalu CyberCrew możemy bowiem dowiedzieć się, że Wielka Brytania już w 2019 roku miała 55,5 milionów użytkowników smartfonów, co przełożyło się na 82,9% ogółu całej populacji. Sprzyja to rozwojowi szybkich zakupów internetowych i znajdowaniu sklepów stacjonarnych przez wyszukiwania organiczne.
Konkurencja na Wyspach jest ogromna, a firmy prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowszych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów. Jedną z popularnych metod jest skuteczne pozycjonowanie stron w UK – SEO już od dawna znajduje się w budżetach marketingowych firm działających na brytyjskim rynku.
Nie ulega więc wątpliwości, że chcąc zaistnieć na tle silnej konkurencji, Twoja firma poza wysoką jakością usług i produktów musi dostosować się do istniejących realiów i walczyć o wysokie pozycje w anglojęzycznym Google. Pozycjonowanie stron w UK jest naturalnym działaniem i bez tego istnieje nikła szansa na zaistnienie w świadomości tamtejszych klientów.
Wiesz już, jak bardzo ważne dla Twojego biznesu w Anglii lub pozostałych krajach Wielkiej Brytanii, są działania SEO. Być może też marketing internetowy generalnie nie jest Ci obcy, ale musisz wiedzieć, że sposób, w jaki prowadzone są działania w jego ramach, może znacznie się różnić w zależności od kraju. Tutaj do gry wchodzą uwarunkowania kulturowe, potrzeby klientów, specyfika danego rynku czy nawet język (czy wiesz, że w każdym z nich ludzie inaczej formułują myśli?).
Dlatego właśnie w kwestii SEO i marketingu w ogóle istotne jest poznanie przynajmniej najważniejszych różnic pomiędzy biznesami z Polski i innych krajów, a tymi z UK. Pozycjonowanie stron na tamtejszym rynku również wygląda inaczej. Jeżeli chcesz więc zaistnieć w brytyjskich wynikach wyszukiwania, musisz spełnić kilka warunków.
Jednym z ważnych elementów jest dobór właściwej domeny. Nie do końca jest to jeden z czynników SEO, ponieważ dostanie się na wysokie pozycje z polską domeną najwyższego poziomu (ccTLD) i angielską wersją językową nie jest niemożliwe, ale tego sposobu nie stosuje się powszechnie i może on wpłynąć na odczucia klientów. Treści nie trzeba natomiast koniecznie tłumaczyć, gdy np. chcesz pozycjonować się na polskie frazy dla Polaków mieszkających UK. Chociaż warto się nad tym zastanowić również i wtedy, bo nasze rodzime produkty powoli wchodzi do zachodniego mainstreamu, a według narzędzia Ahrefs fraza „polish shop near me” ma już 14 000 wyszukiwań w Wielkiej Brytanii.
Jeżeli chcesz pozycjonować się w języku angielskim na terenie Wielkiej Brytanii, najbezpieczniej jest postawić na domenę brytyjską z subdomeną oznaczającą zastosowanie komercyjne strony internetowej, czyli .co.uk (co = commercial, uk = United Kingdom). Wynika to z faktu, że aż 81% brytyjskich użytkowników podczas dokonywania zakupów przez internet preferuje witryny z ich lokalną domeną.
Oczywiście, nie istnieje jedno gotowe rozwiązanie na pozycjonowanie stron w UK. Chcąc zminimalizować koszty działalności, możesz postawić na inne. Każde ma wady i zalety. Zgodnie z wytycznymi Google, należy wystrzegać się jedynie wersji językowych wdrażanych za pomocą dynamicznych parametrów URL, np. strona-internetowa-po-polsku.com/sklep?lang=en:
Jak zapewne wiesz, język angielski jest zróżnicowany. Amerykanin odwiedzi theater, a Brytyjczyk pójdzie na spektakl do theatre. Ma to także wpływ na pozycjonowanie stron w UK, które jest krajem zgoła odmiennym od USA pod względem słownictwa. Aby znaleźć się w anglojęzycznych wynikach wyszukiwania w UK, musisz stosować słownictwo, którego używają ludzie mieszkający w tamtym państwie. Ta zasada jest szczególnie ważna w przypadku pozycjonowania na konkurencyjne słowa kluczowe, gdzie każdy czynnik ma znaczenie.
Co do samej jakości treści – chcąc przyciągnąć ludzi na Twoją stronę internetową, musisz zdecydowanie postawić na content wysokiej jakości. Pomijając odpowiednio dobrane słowa kluczowe, które wszędzie są podstawą SEO, uwagę użytkowników przyciągną perfekcyjnie napisane treści. Generalnie język angielski jest przez Google opracowany dużo lepiej niż polski, co przekłada się na przymus tworzenia zawartości wyższej jakości.
Nie sposób też nie wspomnieć jeszcze raz o wysokiej konkurencji. Firmy prześcigają się w dostarczaniu jak najlepszych tekstów, więc jeżeli chcesz postawić na skuteczne przyciąganie nowych klientów, skieruj Twoje działania SEO na content angażujący użytkowników i generujący konwersje.
Pozycjonowanie stron internetowych to nie tylko działania związane z tworzeniem nowych wpisów, ale też dostosowywanie strony internetowej dla konkretnych potrzeb. Cofnijmy się jeszcze raz do statystyk dotyczących urządzeń mobilnych i rozwińmy ten temat.
Według portalu gromadzącego dane związane z użyciem internetu, StatCounter, przez ostatnie 12 miesięcy około 47% ruchu internetowego w UK zostało wygenerowane przez smartfony. Wiele osób korzysta z internetu wyłącznie za jego pomocą i liczba ta będzie się tylko zwiększać. Dla sprawnego SEO i samego komfortu klientów należy więc przygotować zręcznie działającą wersję mobilną strony.
Wszelkie treści powinny być na niej łatwo dostępne, a proces zakupowy pozbawiony frustracji. Jeżeli planujesz więc przykładowo zarabiać poprzez reklamy, upewnij się, że nie sprawiają one problemu w korzystaniu ze strony (co od czasu wprowadzenia Core Web Vitals może mieć wpływ na pozycjonowanie).
Kolejną różnicą, tym razem pomiędzy Wielką Brytanią a Polską, jest dużo popularniejsza funkcja odnajdywania wszelakich treści poprzez wyszukiwanie głosowe. Optymalizacja strony Twojego biznesu powinna być realizowana z myślą o voice search. W Anglii częściej niż wpisanie słów kluczowych w postaci „Grocery Store London”, wymawia się do telefonu słowa „grocery store near me”. Dlatego warto też zadbać o założenie firmowego profilu w Google Business, dzięki czemu lokalizacja Twojej firmy pojawi się w wynikach wyszukiwania użytkowników znajdujących się w jej pobliżu.
Jednym z działań mających wzmocnić widoczność Twojego biznesu online lub stacjonarnego ze stroną w internecie jest budowanie profilu linków. W Wielkiej Brytanii czynność ta jest trochę trudniejsza niż w Polsce.
Jak strona pozyskuje linki od innych w Polsce? Dość często odbywa się to przez różne platformy pośredniczące w sprzedaży publikacji sponsorowanych z odnośnikiem do witryny.
W UK nie jest to jednak standardowa praktyka w link buildingu strony internetowej. Dużo częściej nasza strona będzie posiadała linki wynikające z tzw. outreachu, czyli nawiązywania kontaktów z wydawcami czy też twórcami stron podobnych tematycznie do naszej. Mówiąc prościej, jako właściciele strony A kontaktujemy się z właścicielami strony B i pytamy ich o przykładowo umieszczenie artykułu sponsorowanego z linkiem zewnętrznym. Gdy się zgodzą, strona B publikuje przygotowany wcześniej wpis odsyłający do naszej strony.
Podobną, ale trochę inną możliwością, jest afiliacja, która polega na płaceniu stałej prowizji za kliknięcia odnośnika przez osoby umieszczające go.
Pozyskiwanie linków w ten sposób ma swoje wady i zalety. Do tych drugich zaliczymy zazwyczaj wysoką jakość takiego linku, wśród wad wspomnimy o kosztach, które ponosimy jako właściciele strony A.
Wyszukiwarka a pozycjonowanie. UK korzysta tylko z wyszukiwarki Google?
Mogłoby się wydawać, że w kwestii wyszukiwarki – podobnie jak w Polsce – Google nie ma żadnej konkurencji i większość osób odkrywa treści właśnie za pomocą tej wyszukiwarki. Nie jest to do końca trafne stwierdzenie. Co prawda Google dominuje również tam, ale jednak wyszukiwarce Bing w lipcu 2021 udało się osiągnąć pułap 8,38% udziału w rynku.
W zestawieniu z 87,7% należącymi do Google nie jest to imponująca liczba. Pamiętaj, że nadal są to miliony wyszukiwań miesięcznie. Pozycjonowanie stron w Bing na rynku brytyjskim może przynieść naprawdę zaskakujące efekty.
Korzyści płynące z pozycjonowania na wyspach są bardzo widoczne. Po pierwsze należy wspomnieć, że usługi świadczone na dobrze wypozycjonowanej stronie mogą dotrzeć do milionów potencjalnych klientów. Zajęcie odpowiedniej pozycji może być więc kluczowe dla zysków.
Z czysto biznesowego punktu widzenia, zagraniczne rynki oferują często nowe możliwości dla zwiększenia zysków. Na rynku e-commerce w UK sprzedaje się więcej niż w Japonii czy Niemczech. Sprzedaż online jest więc mocno widoczna i nie zapowiada się, żeby jej wzrost został zahamowany.
Jeśli jesteśmy więc pewni co do naszego zaplecza finansowego i merytorycznego, usługi skierowane na zagraniczne rynki w stylu Wielkiej Brytanii mogą być strzałem w dziesiątkę na rozwój biznesu. A zajęcie wysokiej pozycji przez stronę internetową takiego biznesu może widocznie w tym pomóc.
Przez głowę na pewno przeszła Ci myśl, czy w przypadku Twojej firmy na pewno warto wdrożyć pozycjonowanie. UK ma wiele świetnych firm, które dawno temu zauważyły, że jest to sposób przynoszący realne zyski. Ale koniec końców prawdziwa odpowiedź, podobnie jak co do większości zagadnień związanych z SEO, będzie brzmieć: to zależy.
Zależy między innymi od gałęzi rynku, w której planujesz bądź już prowadzisz działalność, ilości środków, jakie chcesz przeznaczyć na pozycjonowanie, specyfiki innych firm z branży i wielu, wielu innych rzeczy. Skuteczna reklama może też łączyć kilka działań marketingowych, zarówno tradycyjnych, jak i internetowych.
Mówiąc pokrótce, na pytanie „czy pozycjonowanie jest właśnie dla mnie?” nie ma uniwersalnej odpowiedzi.
Dlatego właśnie zachęcamy do kontaktu z nami, czyli agencją Green Parrot, która wraz z software housem Develtio świadczy usługi pozycjonowania i budowy strony internetowej od zera.
Strategia pozycjonowania stron i content marketing to spore wyzwanie. Szczególnie, jeśli nie zajmujesz się tym zawodowo. Może warto zlecić te zadania agencji SXO? Tylko jak wybrać tę odpowiednią? I czy lepiej nawiązać współpracę z agencją z Polski, czy raczej szukać kogoś na lokalnym rynku?
Podstawy pozycjonowania stron są dosyć łatwe do przyswojenia, ale prowadzenie skutecznych, rentownych, długofalowych działań SEO jest znacznie trudniejsze. Agencja SEO, czy też zajmująca się generalnie digital marketingiem w szerszej perspektywie – jeżeli tylko została dobrana właściwie – może realnie wspomóc zdobywanie wysokich pozycji przez Twoją firmę. Dlatego właśnie warto zlecić zabiegi mające na celu zwiększenie widoczności strony poprzez budowę treści czy też dbanie o bardziej techniczne aspekty na Twojej stronie internetowej profesjonalistom.
Przechodząc do drugiego pytania, bez wątpienia Wielka Brytania ma na swoim terenie wiele świetnych agencji. Jednak warto rozważyć zabiegi mające na celu pozycjonowanie strony doświadczonej agencji z Polski, której pracownicy posiadają doświadczenie na brytyjskim rynku i wcale nie ustępują w umiejętnościach zagranicznym specjalistom. W ten sposób masz również możliwość bezpośredniego kontaktu z agencją na terenie Polski.
Jak widać, Wielka Brytania jest dosyć wymagającym rynkiem, wymagającym wiele determinacji i zaangażowania. Jednak potencjalne zyski z całą pewnością sprawiają, że w niektórych przypadkach warto spróbować szczęścia z wejściem do UK.
Jeżeli chodzi o SEO, wiesz już, że należy budować angażujące treści i posiadać nowoczesną stronę WWW. Znasz podstawowe różnice pomiędzy Polską i Wielką Brytanią. Osiągnięcie jak najlepszych pozycji w Google na odpowiednie słowa kluczowe i dobre wypozycjonowanie witryny to przepis na sukces na Wyspach.
Ten tekst ma być jedynie drogowskazem na początku prowadzenia witryny i sprzedaży online w UK. Jeśli myślisz o tym, jak pozycjonowanie stron w UK może pomóc Ci podbić ten rynek, skontaktuj się z nami i wspólnie zdobądźmy pierwsze miejsca na szczycie list przebojów Google!