Jednym z najważniejszych trendów w e-commerce, który zyskał na popularności w czasie pandemii, jest livestream shopping. Prawdziwy boom na zakupy online na żywo panuje w Azji, ale moda na nie rośnie również w Europie. Dowiedz się, na czym polega livestream shopping i jak Twoja firma może go wykorzystać, żeby zyskać nowych klientów.
Livestream shopping to zjawisko, które stało się popularne kilka lat temu w Chinach. W jednym z badań z 2020 r. dwie trzecie chińskich konsumentów przyznało się do kupowania produktów za pośrednictwem transmisji na żywo. Dzisiaj konsumenci na całym świecie kupują produkty podczas „live’ów”, a popularność tej formy e-commerce znacząco wzrosła w czasie pandemii COVID-19. Livestream shopping to transmisja na żywo na platformie internetowej, podczas której gospodarz, np. lubiany celebryta, sprzedaje produkty. Live może trwać od kilkunastu minut nawet do kilku godzin. To jeden z ważniejszych trendów w e-commerce ostatnich lat. Korzystają z niego największe marki z najróżniejszych branż i wciąż dołączają nowe. Niektórym livestream shopping może przypominać nieco telezakupy. Jednak istnieje kilka ważnych różnic, w tym:
Livestream shopping to połączenie show, czatu grupowego oraz testowania i informowania o produkcie. Rozrywka jest tu tak samo ważna jak prezentowane produkty.
Jak zacząć swoją przygodę z livestream shoppingiem? Oto kilka kluczowych elementów:
Platformy społecznościowe na czele z TikTokiem, YouTube, Instagramem i Facebookiem umożliwiają prowadzenie transmisji wideo na żywo i są częstym wyborem brandów i influencerów. Z powodu rosnącego zainteresowania livestream shoppingiem również firmy e-commerce tworzą dedykowane aplikacje. Jedną z nich jest Taobao, należąca do Alibaba Group. Gigant e-commerce Amazon również uruchomił swoją platformę livestreamingową o nazwie Amazon Live – korzystają z niej głównie konsumenci w USA. Na rynku są też dostępne aplikacje stworzone specjalnie do prowadzenia transmisji na żywo, np. IBM Cloud Video (Ustream) czy Brightcove. Przy wyborze platformy zwróć uwagę przede wszystkim na:
Każdy może zostać hostem pokazu na żywo, jednak nie każdy będzie w stanie skutecznie dotrzeć do widzów. Gospodarzami często są znani i lubiani celebryci lub influencerzy. Mogą to też być eksperci, pracownicy sklepu czy nawet klienci. Jedną z najbardziej znanych osób w tej branży jest Viya (naprawdę nazywa się Huang Wei). Ta chińska livestreamerka podczas swojego show sprzedaje produkty spożywcze, kosmetyki, a nawet… start rakiety (5,6 mln dolarów). Szacuje się, że rocznie zarabia ok. 1,5 mln euro. TIME w 2021 r. umieścił ją na liście 100 najbardziej wpływowych osób na świecie. Transmisje z jej udziałem ogląda nawet 37 mln widzów (czyli prawie tyle, ile cała populacja Polski). Viya jest tak skuteczna, bo m.in. dba o zaufanie widzów. Twierdzi, że każdy ze sprzedawanych produktów był przez nią lub jej zespół wcześniej testowany. Streamerzy, którzy osiągają sukces, są charyzmatyczni, łatwo nawiązują kontakt z publicznością, utrzymują ich uwagę i dobrze improwizują.
W livestream shoppingu najważniejsza jest sprzedaż produktu – to jasne. Ale równie istotny jest sposób, w jaki się to robi. Ludzie nie oglądają transmisji tylko dlatego, że chcą coś kupić – oni szukają przede wszystkim rozrywki. Dlatego tak ważny jest host i treści, które serwuje. W najbardziej angażujących transmisjach nie brakuje więc loterii, promocyjnych ofert, specjalnych okazji.
Livestream shopping to nie show typu „talking heads”. Marki i influencerzy sięgają po takie formaty jak wywiady (z ekspertami, klientami itp.), poradniki (np. jak stosować dany kosmetyk), filmy „zza kulis”, loterie. Wszystko po to, żeby pokaz był jeszcze bardziej atrakcyjny dla odbiorców.
Na rynku livestream shopping dominują branża modowa i kosmetyczna. Nie oznacza to, że firmy oferujące inne produkty nie mają tu czego szukać. Live shopping wykorzystują też brandy z sektora żywnościowego, motoryzacyjnego czy meblowego. Nie chodzi tylko o branżę, ale o rodzaj prezentowanych produktów. Bandy często wybierają livestream shopping, żeby zaprezentować nowości. Przykładowo, Maybelline w 2016 r. zaprezentowało na żywo na 9 platformach nową linię szminek. W zaledwie 2 godziny firma sprzedała ponad 10 tys. sztuk i dotarła do 5 mln osób. Marki sięgają po to rozwiązanie również wtedy, gdy wypuszczają na rynek limitowane edycje.
PwC przewiduje, że w 2026 r. wartość polskiego rynku handlu e-commerce wyniesie 162 mld zł. Już w 2020 r. 14% sprzedaży detalicznej odbywała się poprzez kanał online – w nadchodzących latach ten poziom wzrośnie. Wpływ na rozwój e-commerce miała bezsprzecznie pandemia, ale aż 74% Polaków uważa, że w kolejnych latach ich zakupy online utrzymają się na podobnym poziomie. PwC podaje, że obecnie ok. 150 tys. firm w Polsce sprzedaje produkty i usługi przez Internet. To wciąż niewiele w porównaniu do Zachodu, ale liczba przedsiębiorstw obecnych online rośnie. Rozwój e-commerce będzie oznaczać coraz większą konkurencję. Livestream shopping jest więc świetnym narzędziem do wyróżnienia się i zbudowania wokół marki zaangażowanej społeczności. To idealny moment, żeby zacząć, bo polski rynek wciąż nie jest nasycony.
Największą publicznością „live’ów” są młodsi konsumenci – przedstawiciele generacji Z i millenialsi. Jeśli to Twoja grupa docelowa, sprzedaż online na żywo wydaje się być naturalną drogą, która pozwoli Ci do nich lepiej dotrzeć. Nie oznacza to jednak, że ta forma e-commerce w nadchodzących latach nie zyska na popularności również wśród starszych klientów.
Live e-commerce skraca też znacznie ścieżkę zakupową klientów. Widzowie są bardziej skłonni dokonać zakupu prezentowanego przez influencera na żywo. Firmy korzystające z zakupów online na żywo notują współczynniki konwersji na poziomie do 30 procent – to nawet dziesięciokrotnie więcej niż w przypadku tradycyjnego e-commerce.
Oprócz tego badania pokazują, że zwroty produktów kupionych podczas livestream shopping są o 50% niższe w porównaniu z konwencjonalnymi kanałami e-commerce.
Livestream shopping pozwala stworzyć własny kanał zakupowy, który jest hybrydą platformy e-commerce i sieci społecznościowej. To miejsce, w którym firmy mogą budować zaufanie, przywiązanie do brandu i lojalność klientów. W dłuższej perspektywie daje to bezcenne korzyści.
Wciąż zastanawiasz się, czy warto zawracać sobie głowę livestream shoppingiem? Spójrz tylko na te dane:
Transmisje na żywo pozwalają brandom docierać do odbiorców i opowiadać historie w zupełnie nowy sposób. Wykorzystaj to! Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc zacząć przygodę z livestream shoppingiem.
Docieraj do nowych klientów dzięki livestream shopping!
Napisz do nas, a pomożemy Ci rozpocząć przygodę z zakupami online na żywo.