Biuro Warszawa

22 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Szturmowa 9/13

Warszawa

Biuro Katowice

22 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Warszawska 10

Katowice

Live commerce - czym jest
25 czerwca 2020

Tak się teraz kupuje! Live Commerce podbija świat

live commerce

Wykorzystywanie wideo do budowania świadomości marki jest znane już od lat. Od niedawna marki czerpią też z nowego trendu, łączącego rozrywkowe spotkania online ze sprzedażą – w formie transmisji live.

Live commerce to nowe zjawisko – spotkanie na żywo, podczas którego odbywa się sprzedaż produktów. Takiego “live’a z produktami” może prowadzić influencer lub sprzedawca sklepu, a sama transmisja może być realizowana na kanale marki lub współpracującego z nią twórcy internetowego.

E-commerce wciąż rośnie i ewoluuje

Truizmem jest stwierdzenie, że rynek e-commerce z roku na rok rośnie. Globalna pandemia sprawiła, że zakupy przez internet stały się jedyną możliwością pozyskania produktu, dzięki czemu rynek online urósł o osoby, które wcześniej nie korzystały z tego typu możliwości. Klienci, którzy kupowali w ten sposób tylko elektronikę lub odzież, teraz rozszerzają zakupy internetowe o kolejne produkty, nawet te pierwszej potrzeby.

Dlatego ciężko się przebić

Firmy muszą szukać nowych kanałów dotarcia i sprzedaży. W czasach, kiedy e-commerce nie jest już przewagą, marki znajdują nowe sposoby na zwabienie klientów i polepszenie user experience.
Obecnie chatboty i aplikacje mobilne pozwalają sprzedawcom internetowym zapewnić odpowiednią opiekę i wygodę klienta. Machine learning pozwala na dopasowanie i rekomendacje produktów na podstawie historii zakupów i innych parametrów. Dostawa pod drzwi na następny dzień nikogo już nie dziwi.
Wciąż jednak w e-commerce brakuje części doświadczenia z tradycyjnego sklepu i właśnie tę lukę doskonale wypełnia live commerce.

Zaczęło się w Azji

W 2014 roku chińska platforma modowa Moguji zaczęła eksperyment ze sprzedażą swoich towarów podczas transmisji na żywo. Niedługo później Taobao z grupy Alibaba również skorzystało z tego kanału. Obie marki targetowały swoje ubrania do klientek w wieku 18-23 lat. Stroje były prezentowane na żywo podczas transmisji, a potencjalne klientki mogły zadawać pytania na chacie. Interesowała je jakość materiału, a także konfiguracje z różnymi dodatkami. Dzięki temu widziały wszystkie cechy produktu dużo lepiej niż na sesji zdjęciowej przygotowanej przez ekspertów i były bardziej skłonne do zakupu. Mogły lepiej poznać produkt i kupić go w wygodny sposób. Dla firmy natomiast było to wyskalowanie całego procesu prezentowania i odniesienie się podczas jednego live’a do pytań tysięcy użytkowniczek.

Zadziałał tutaj też mechanizm instant gratification. Podczas oglądania na żywo i rozmowy o produkcie można dokonać zakupu bardziej spontanicznie. Działając w społeczności i otrzymując odpowiedzi na swoje pytania, klientki bardziej doceniały wartość produktu i łatwiej uzasadniały wybór oraz sam zakup.

Rozkwit trendu live commerce nastąpił w 2019. Funkcjonalność najbardziej aktywna jest obecnie w Azji i to zarówno w sprzedaży bezpośredniej, pomiędzy użytkowniczkami na platformie Taobao, należącej do Alibaby, jak i przy wykorzystaniu influencerów, nawet dla marek amerykańskich jak M.A.C., Levi’s, Ralph Lauren, Sisley i Burberry.

W tej chwili trzy konkurencyjne firmy z Chin: JD.com, Kaola i Xiaohongshu planują stworzenie własnych livestreamingowych ekosystemów, aby jeszcze bardziej ułatwić proces zakupów.

live commerce w Azji

Kim Kardashian wspólnie z livestreamerką Viyą sprzedała 15 000 buteleczek jej nowych perfum KKW Beauty w ciągu kilku minut. Sesja przyciągnęła ponad 13 milionów widzów.

Ekspansja międzynarodowa

Po rozwoju live commerce w Chinach, Japonii i Korei Południowej Alibaba ma na celowniku kolejne rynki. Nowe inwestycje przyczyniają się do stworzenia narzędzi sprzedaży podczas livestreamingu w Rosji, na Filipinach, w Tajlandii i Malezji.

Nie dziwne więc, że powstaje coraz więcej kopii i klonów narzędzi, które mają na celu powtórzenie sukcesu live commerce z Chin.

W USA Amazon i Wayfair używa się livestreamingu, żeby przyciągnąć uwagę klientów. W 2019 roku podczas corocznego wydarzenia Way Day platforma z meblami Wayfair po raz pierwszy przeprowadziła streaming z możliwością zakupu. Amazon wystartował z funkcjami livestream w styczniu 2019. Live’y są dostępne dla sprzedawców i skutecznie ich wspierają, organizowane są też ogólne transmisje Amazona.

Przykłady live commerce

W 2016 roku Maybelline podczas launchu nowego produktu, promocji swojej nowej linii szminek streamowanej na 9 różnych platformach dotarł do przeszło 5 mln osób. W ciągu 2 godzin sprzedano ponad 10 000 szminek za łączną kwotę 210 000 USD.

Tymczasem szwedzki startup Bambuser współpracował niedawno z Monki, należącym do H&M. Testowanie narzędzia live commerce przez Monki stanowi interesujący precedens dla innych sprzedawców mody w Europie i Ameryce Północnej. Transmisja na żywo, która odbyła się na stronie była promowana i dostępna zarówno w Europie, jak i Azji, co odróżnia ją od wcześniejszych działań zachodnich marek w handlu na żywo, które koncentrowały się wyłącznie na chińskich konsumentach.

Czy tak będzie w Polsce? Bardzo możliwe

Połączenie kilku trendów może sprawić, że live commerce odniesie sukces także w Europie. Youtuberzy i influencerzy robią zakupy przede wszystkim online i gromadzą rzesze followersów. Marki, które zechcą jako pierwsze skorzystać z nowego trendu będą miały szansę wyprzedzić konkurencję i pokazać się z nowej strony, bliższej klientom.

Potencjał dla marek fashion, beauty, design jest ogromny i może na tym skorzystać wiele firm. Marki, które zrozumieją możliwość połączenia rozrywki, spotkań online i sprzedaży z pewnością zarobią duże sumy.

Jeżeli chcesz przeprowadzić skuteczną transmisję live z możliwością zakupów na żywo, ale nie wiesz od czego zacząć lub szukasz narzędzi, które pozwolą rozbudować transmisję, napisz do mnie wiadomość.

Źródła:
https://www.digitalcommerce360.com/2020/03/31/how-livestreaming-will-transform-global-ecommerce-in-2020/
https://www.isentia.com/latest-reads/how-to-generate-sales-through-live-streaming/
https://www.contagious.com/news-and-views/Live-commerce-where-shopping-meets-entertainment

 

Autor: Konrad Gładkowski

Ustawienia prywatności

Dostostuj ustawienia

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Dostosuj informacje i reklamy do swoich zainteresowań na podstawie np. treść, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania lub kierowania
  • Gromadzenie informacji umożliwiających identyfikację osoby, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
Zapisz
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz zmienić te ustawienia.
Polityka Prywatności