Twoja firma zatrudniła marketera, który zrobił świetne wrażenie na rekrutacji, ale okazuje się, że nie „dowozi” spodziewanych rezultatów? Jak rekrutować marketerów, którzy będą generować wartościowe leady? Poznaj praktyczne wskazówki i porady.
Dobrzy specjaliści ds. marketingu są coraz bardziej poszukiwani na rynku – w końcu każdy biznes musi zadbać o skuteczną promocję. Jak zrekrutować marketera i mieć pewność, że dobrze zrozumie potrzeby Twojej firmy oraz jej klientów? Zobacz, na co zwrócić uwagę podczas procesu rekrutacji.
Obowiązki marketera różnią się w zależności od profilu firmy, jej celów biznesowych, grupy docelowej itd. Jednak można wskazać kilka podstawowych kwestii, za które jest odpowiedzialny specjalista ds. marketingu. Są to np.:
Co ważne, firmy z sektora B2B będą oczekiwać od kandydatów nieco innego zestawu obowiązków niż organizacje B2C. Zadania marketerów będą się też różnić w zależności od wielkości firmy, jak i branży, w której działa. Start-up IT wśród obowiązków może wymienić w ogłoszeniu np. prowadzenie firmowych kanałów na takich serwisach jak Twitch czy Discord. Z kolei organizacja pozarządowa może oczekiwać, że marketer będzie znał się na crowdfundingu i organizował zbiórki publiczne.
Umiejętności analityczne polegają na zrozumieniu i rozwiązywaniu problemów na podstawie dostępnych danych. W marketingu nie ma jednej słusznej drogi, dlatego dobry specjalista na bieżąco analizuje działania marketingowe. Dobry marketer musi umieć wyciągać wnioski z dostępnych informacji, np. na temat prowadzonych kampanii. Dzięki temu jest w stanie korygować błędy, udoskonalać projekt na każdym etapie i dzięki temu oferować klientom skuteczniejsze rozwiązania.
Dobry marketer ma otwartą głowę, nawet jeśli ma 20 lat doświadczenia i świetnie zna się na swojej robocie. Kreatywność pomaga bowiem szukać nowych, niestandardowych rozwiązań, zachęca do eksperymentowania (i popełniania błędów). Bez tego wszystkiego działania prowadzone przez marketera będą być może poprawne, ale na pewno odtwórcze.
Narzędzia marketingowe wciąż ewoluują i pojawiają się nowe toole. O tych klasycznych można przeczytać w książkach, jednak nowe rozwiązania często wymagają samodzielnej nauki i testowania. Ważne jest, by specjalista ds. marketingu był z tym wszystkim na bieżąco i potrafił dobrać oraz wykorzystać najlepsze dostępne rozwiązania na rynku.
Marketer nigdy nie działa samodzielnie, dlatego musi umieć efektywnie komunikować się i współpracować z innymi (np. członkami zespołu, klientami). Dobry specjalista ds. marketingu potrafi aktywnie słuchać i wyciągać wnioski z tego, co usłyszał. Jest też otwarty na konstruktywną krytykę.
To cenna cecha pożądana u specjalistów ds. marketingu. Stworzenie „Big Picture” i umiejętność zauważania, analizowania i przewidywania tego, co się może stać w biznesowym środowisku ma bezpośrednie przełożenie na działania marketingowe.
Marketingowcy często nie pracują samodzielnie, ale muszą koordynować prace wielu osób: grafików, copywriterów, UX designerów. Dobry specjalista wie, jak sprawnie i efektywnie zarządzać projektem od początku do końca.
Jak powinno wyglądać idealne ogłoszenie o pracę? Na pewno muszą znaleźć się w nim te elementy:
Jak sprawić, by ogłoszenie było bardziej atrakcyjne i zachęcało marketerów do wysłania swojego CV?
Nie wiesz, od czego zacząć proces rekrutacyjny? Dowiedz się, jak rekrutować marketerów krok po kroku:
Zanim zaczniesz szukać kandydata na stanowisko specjalisty ds. marketingu, skup się na określeniu, co chce osiągnąć Twoja firma dzięki działaniom marketingowym. Takim celem może być np. zwiększenie rozpoznawalności marki, dotarcie do nowych klientów, wyższa konwersja.
Zastanów się, jakie umiejętności są niezbędne, a jakie „ekstra”. Profil marketera powinien współgrać z profilem firmy, celami biznesowymi i marketingowymi, które chce osiągnąć, jak i kulturą organizacyjną.
Już wiesz, co powinno znaleźć się w idealnym ogłoszeniu o pracę. Nie zapomnij o najważniejszych elementach takich jak: obowiązki, wymagane umiejętności, widełki płacowe.
Już na tym etapie określ, czy kandydat będzie musiał wykonać jakieś zadania rekrutacyjne. Stwórz też listę pytań, które chcesz zadawać marketerom podczas rozmowy rekrutacyjnej. Zastanów się, ile etapów ma mieć rekrutacja. Jeśli nie masz działu HR, wyznacz osobę odpowiedzialną za analizowanie ogłoszeń, kontaktowanie się z kandydatami, przeprowadzanie rozmów i follow up.
Czy będziesz korzystać z portali z ogłoszeniami o pracę? Czy może opublikujesz ogłoszenie w zakładce „kariera” i w social media? Może zdecydujesz się też na samodzielne kontaktowanie się z kandydatami na LinkedIn?
Czy chcesz korzystać z płatnych reklam, np. prowadząc kampanie na Facebooku, żeby „podbić” ogłoszenie? Czy może zdecydujesz się na wykupienie reklamy w tradycyjnych mediach lub odwrotnie – w mniej oczywistych miejscach, np. na Twitchu?
To czas na selekcję aplikacji. Oceniaj zakres umiejętności, posiadane doświadczenie, dodatkowe, cenne z punktu widzenia firmy kwalifikacje. Jeśli aplikacji jest bardzo dużo, możesz zdecydować się na automatyzację tego etapu.
Zdecyduj, w jaki sposób skontaktujesz się z marketerami: poprzez maila, a może od razu zadzwonisz? Podczas pierwszego kontaktu powiadom kandydata o tym, że przeszedł pierwszy etap rekrutacji i umów się na rozmowę kwalifikacyjną (zdalnie czy w biurze?). Poinformuj kandydata, czy będzie mieć do wykonania jakieś zadania, przygotuj go na następny krok.
To czas na poznanie kandydata, jego mocnych i słabszych stron. Podczas rozmowy masz szansę przekonać się, czy marketer ma wartości zbieżne z wartościami firmy, jak widzi swoją rolę w firmie, ale też czego sam oczekuje. To etap, dzięki któremu obydwie strony mogą się przekonać, czy ewentualna współpraca im odpowiada.
Decyzja o wyborze marketera należy do wcześniej wyznaczonych do tego osób – np. szefa działu marketingu czy CEO.
Dobrą praktyką jest powiadomienie kandydatów o przebiegu rekrutacji – nawet jeśli Twoja firma ich nie wybrała. Możesz do tego wykorzystać narzędzia marketing automation. Poinformowanie o (nawet negatywnych) wynikach rekrutacji i podziękowanie za udział dobrze świadczy o firmie.
Pobierz darmowego e-booka i dowiedz się, jak unikać najczęstszych błędów w employer brandingu.
Jak widzisz, zrekrutowanie dobrego marketera wymaga podjęcia wielu kroków. Jednak bez tego szanse na to, że będzie pracować dla Ciebie świetny specjalista ds. marketingu maleją. Jeśli nie masz czasu lub zasobów niezbędnych do przeprowadzenia rekrutacji – powierz to zadanie nam. Zrekrutujemy dla Ciebie top specjalistów w modelu Human Intelligence on Demand! Ty możesz skupić się na rozwijaniu swojego biznesu.
Chcesz, by pracowali dla Ciebie najlepsi marketerzy?
Napisz do nas, a znajdziemy dla Ciebie świetnego specjalistę w modelu AoD!