Biuro Warszawa

(022) 254 03 31

info@greenparrot.pl

ul. Szturmowa 9/13

Warszawa

Biuro Katowice

(022) 254 03 31

info@greenparrot.pl

plac Wolności 3/4

Katowice

1 lutego 2019

Jak dobrze zaprojektować i wdrożyć chatbota

Temat chatbotów pojawia się na rynku coraz częściej. Rozwój technologii rozumienia i przetwarzania języka naturalnego oraz dostęp do olbrzymiej ilości danych sprawił, że coraz więcej firm wdraża boty w różnych obszarach. Często jednak wiedza na ten temat jest niewielka, dlatego na podstawie kilkunastu naszych realizacji dzielimy się wiedzą i radzimy, o czym należy pamiętać przy projektowaniu chatbota.

W chatbotach można wyznaczyć kilka udogodnień, które stworzą fundament dla interfejsu konwersacji dopasowanej do marki. W efekcie klient otrzymuje dużo więcej indywidualnego podejścia, a firma ma możliwość je zapewnić.

Chatbot — krok po kroku

 

1. Odpowiedni brief

Pierwszym krokiem jest ustalenie obszarów, w których bot ma działać. Twórcy ustalają z klientem wyzwania i ideę stojącą za użyciem chatbota. Na podstawie celów projektu konsultanci i analitycy zadają odpowiednie pytania, żeby zrozumieć wyzwania i grupę docelową.

 

2. Koncepcja i UX

Projektowanie głównych elementów chatbota to często najdłuższy etap całego procesu. To tutaj należy podjąć wiele decyzji o strukturze bota, jego funkcjonalnościach i efektach. Na tym etapie należy też zastanowić się, czy chatbot ma mieć jasno określone scenariusze, czy chcemy pozostawić większą kontrolę użytkownikowi. Ma to wpływ na interfejs: użytkownik może mieć do wyboru przyciski, tzw. Quick Reply lub po prostu wpisywać pytania i odpowiedzi. W tym drugim przypadku musimy wykorzystać NLP, czyli przetwarzanie języka naturalnego.
Kluczowe na tym etapie jest skupienie się na user experience i zaprojektowanie procesu tak, aby był jak najbardziej wygodny i naturalny dla użytkownika.

 

3. Storytelling

Znając założenia i koncepcję chatbota, budujemy też kontekst dedykowany danej marce. W zależności od jej tonu i osobowości należy stworzyć historię w chatbocie spójną z wizerunkiem i kampanią.

 

4. Programowanie i integracje

Kolejnym krokiem jest zaprogramowanie chatbota zgodnie z projektem. Ważne jest, żeby technologia użyta do tworzenia bota była wygodna i nowoczesna, ale też pozwalała na integrację z innymi narzędziami, takimi jak np. CRM.

 

5. Testy i optymalizacja

Po stworzeniu chatbota niezbędne są testy flow chatbota i jego funkcjonalności. Testerzy powinni sprawdzić wszystkie ścieżki pod kątem logiki i spójności, a testy wydajności pokażą ewentualne obszary wymagające optymalizacji.

 

6. Start i promocja

Start działania chatbota powinien być przemyślany i poprzedzony odpowiednim promowaniem. Ważnym elementem tworzenia chatbota jest przemyślana strategia promocji, najczęściej na Facebooku i kierowania ruchu do konwersacji. Sam chatbot jest narzędziem, a liczba użytkowników zależy od zasięgu.

 

7. Administracja i utrzymanie

Po wdrożeniu chatbota niezbędne jest jego monitorowanie i utrzymanie. Analiza ruchu użytkowników i wydajności serwerów, na których stoi chatbot musi być prowadzona przez samą markę lub twórców bota.

 

 

Podsumowanie

Proces tworzenia chatbota łączy w sobie elementy strategii, technologii i promocji. Spójna współpraca na każdym etapie pozwala specjalistom stworzyć genialne projekty, które będą wielkim sukcesem twórców i marki. Pomagamy przyjrzeć się najbardziej nowoczesnej metodzie promowania firmy. Chatboty to pomysł na skuteczną obsługę klienta i podtrzymanie kontaktu z odbiorcą. Wspierają czasowe kampanie, wysyłają powiadomienia zastępujące tradycyjny remarketing i obsługują internetowe konkursy. W Twojej firmie z pewnością znajdzie się obszar, który możesz rozwijać z pomocą specjalnie zaprojektowanego chatbota.

Autor: Konrad Gładkowski

Ustawienia prywatności

Dostostuj ustawienia

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Dostosuj informacje i reklamy do swoich zainteresowań na podstawie np. treść, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania lub kierowania
  • Gromadzenie informacji umożliwiających identyfikację osoby, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
Zapisz
Pliki cookie Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie tego portalu, czasami umieszczamy na komputerze użytkownika (bądź innym urządzeniu) małe pliki – tzw. cookies („ciasteczka”). Podobnie postępuje większość dużych witryn internetowych.
Czytaj więcej