Target, target group czy grupa odbiorców to określenia, dla których w kontekście marketingu można znaleźć jeszcze jeden synonim. Dowiedz się, co to jest grupa docelowa.
Grupa docelowa: definicja
Grupą docelową nazywamy osoby lub firmy, które mogą stać się potencjalnymi klientami, czyli wykazać zainteresowanie oferowanym produktem lub usługą. Może to być zbiór indywidualnych jednostek lub przedsiębiorstw, do których kierujemy nasz komunikat.
Kryteria określania grupy docelowej
Każda marka może mieć jedną lub wiele grup docelowych. Podczas ich definiowania bierze się pod uwagę różne kryteria:
- demograficzne – np. wiek, płeć, stan cywilny, narodowość, wykształcenie i dochody;
- geograficzne – np. kraj, region, a także miejsce zamieszkania z uwzględnieniem liczby ludności i odległości od lokalizacji świadczenia usług;
- psychograficzne – np. cechy osobowościowe, styl życia, wyznawane wartości, zainteresowania i sposób spędzania wolnego czasu oraz samoocena;
- behawioralne – np. zachowania w Sieci, postawa i stopień lojalności wobec marki, gotowość do podjęcia decyzji zakupowej, czy posiadane informacje na temat firmy.
Analiza grupy docelowej: korzyści
Segmentacja rynku i wskazanie konkretnych cech swoich odbiorców pomagają skuteczniej prowadzić działania marketingowe i realizować cele biznesowe. Do najważniejszych korzyści analizy grupy docelowej należą:
- lepsza orientacja w działaniach konkurencji;
- precyzyjny dobór mediów i formatów reklamowych, a także języka przekazu;
- ułatwienie odbiorcom decyzji zakupowych;
- wydajniejsze pozycjonowanie strony www;
- oszczędność zasobów czasowych i finansowych.
Twoja grupa docelowa: przydatne narzędzia
Dwa najpopularniejsze narzędzia, pomocne w analizie grupy docelowej, to:
- Google Analytics – zawiera informacje na temat odbiorców Twojej witryny, tj. m.in. wiek i płeć, zainteresowania, język i lokalizacja, zaangażowanie wobec strony czy używana przeglądarka;
- Statystyki w panelu Meta Business Suite – pomagają scharakteryzować m.in. płeć i wiek odbiorców strony firmowej na Facebooku oraz ich lokalizację.
Chcesz, by o Twój marketing zadbali specjaliści? Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc!