12.05.2022

GreenLetter: Wyścig o informację

Clara I Christen w GreenLetter

Informacja zawsze dąży do tego, aby została uwolniona i udostępniona maksymalnie dużej liczbie osób. Nawet jeśli jest to informacja cenna, chroniona, objęta poufnością. Internet zawsze celował właśnie w uwalnianie informacji (np. to, co zrobił agentom nieruchomości). Jednocześnie do tej pory nie rozwiązaliśmy problemu prawdziwości danego faktu czy miary tego, na ile dana informacja została zmanipulowana/zmieniona.

O ile rozwiązanie takie jak Clara wprowadza trochę klarowności do rynku wynagrodzeń influencerów, to sądzę, że wkrótce zostanie to zbalansowane przez niską jakość danych, które będa tam zamieszczane. Ostatecznie każda konkurencja – także pomiędzy twórcami – to konkurencja o informację.

Spis treści GreenLetter:

  1. Odeszła z TikToka i Pinteresta. Założyła własną platformę dla twórców
  2. Adam Mosseri prezentuje: NFT na Instagramie
  3. Streaming wygrał z telewizją
  4. 2 miliardy dolarów z reklam w podcastach
  5. Spotify kupiło wyspę na Robloxie
  6. College dla tiktokerów?
  7. Rozwój Twittera? To wina Muska
  8. Wszyscy chcą być TikTokiem – nawet Xbox
  9. Starbucks chce budować community w oparciu o NFT
  10. CNN+ nie dało rady, to może ESPN+? Mecz z awatarem
  11. Czego uczy nas Kendrick Lamar?
  12. Shorty w GreenLetter
  13. Weekly Tool w GreenLetter
  14. Wiedza z bloga Green Parrot: jak zarabiać w DAO?

Zapisz się na GreenLetter

Odeszła z TikToka i Pinteresta. Założyła własną platformę dla twórców

13 000 influencerów w 4 miesiące uwierzyło w projekt Christen Nino De Guzman, której doświadczenia z pracy w TikToku, Pintereście i Instagramie pomogły stworzyć Clarę. To pierwsza taka platforma online w duchu creator economy, działająca na linii influencer – marka, w której to właśnie twórcy są najważniejsi.

Dzięki Clarze KOL’s i influencerzy mogą porównać swoje wyceny i przychody z kampanii z innymi, a dzięki temu negocjować lepsze warunki (niektórzy po dołączeniu do społeczności Clary zwiększyli przychody z kampanii cztero-, a nawet sześciokrotnie). Na Clarze znajdują się opinie i relacje ze współpracy twórców z markami, które pomogą im w podjęciu decyzji, czy z danym brandem w ogóle warto “robić deal”. Na konkretne korzyści mogą także liczyć brand managerowie – nareszcie mogą dobrać odpowiednie e-autorytety na podstawie recenzji z ich dotychczasowych kampanii.

📰 Marketing Brew

Adam Mosseri prezentuje: NFT na Instagramie

Adam Mosseri, CEO Instagrama, w swoim stylu (który komentowaliśmy w tym wydaniu GreenLetter) zapowiedział na najbliższe dni pierwsze publiczne testy funkcjonalności platformy, związanych z NFT. Wyselekcjonowana, niewielka grupa kreatorów i kolekcjonerów z USA otrzyma dostęp do zakładki “Digital Collectibles”, aby następnie przekazać feedback specjalistom z Meta, odpowiedzialnym za ten projekt.

Prawdopodobnie już niebawem każdy twórca będzie mógł prezentować i sprzedawać swoje tokeny (oparte na blockchainie Ethereum, Polygon, Solana i Flow) na Instagramie, a następnie pobierać odpowiedni procent od kolejnych transakcji na platformie.

🎥 Instagram

Streaming wygrał z telewizją

Według danych Nielsena w 2022 roku platformy streamingowe zdominowały klasyczną telewizję wśród odbiorców w wieku od 18 do 49 lat. “Najważniejsi konsumenci przenoszą się do streamingu” – stwierdził Brad Stockton, wiceprezes w amerykańskiej filii Dentsu. Za tak znaczącym zainteresowaniem stoją także ogromne pieniądze. Dokładnie 21,2 miliarda dolarów, czyli o 39% więcej niż rok wcześniej.

Zasięg nie idzie jednak w parze z analityką i targetowaniem reklam. Platformy wciąż pracują nad rozwiązaniami, które ułatwią decydentom i reklamodawcom decyzje o tym, czy warto inwestować w reklamę w streamingu.

📰 Marketing Brew

2 miliardy dolarów z reklam w podcastach

Eric John, wiceprezes IAB Media Center, prognozuje, że w 2022 roku przychody z reklam w podcastach w USA przekroczą 2 mld dolarów, a dwa lata później nawet 4 miliardy. Z czego wynikają te liczby? Podcastów jest coraz więcej (ok. 3 mln), słuchaczy również, dorośli Amerykanie poświęcają na nie 15% więcej czasu, a do tego systemy reklamowane np. Spotify Ads zapewniają markom lepszą analitykę, zaawansowane automatyzacje i większe bezpieczeństwo. Z tą wiedzą nie dziwi fakt, że Daniel Ek, szef Spotify, inwestuje we własną platformę aż 50 milionów dolarów. Własnych dolarów.

📰 TechCrunch

Spotify kupiło wyspę na Robloxie

Zielona Spotify Island to pierwszy romans tej platformy z metaverse, który ma przyciągnąć uwagę najmłodszych fanów muzyki. Ma to być przestrzeń dla integracji fanów z ich ulubionymi artystami (np. k-popowymi), gdzie będą mogli wspólnie spędzać czas, zaliczać zadania i challenge’e, a nawet zdobywać ekskluzywne gadżety. Procent z dochodów, który wygeneruje Spotify Island, ma trafiać bezpośrednio do muzyków.

📰 TheDrum

College dla tiktokerów?

To już się dzieje. Aaron Dinin i jego klasa przyszłych influencerów w Duke University w Karolinie Północnej wspólnie osiągają już konkretne wyniki. W ciągu semestru uczniowie zdobyli łącznie blisko 150 000 followersów, generując 80 mln wyświetleń. Najlepsi kursanci z Gen Z już teraz w trakcie nauki zarabiają nawet 5000 dolarów za pojedynczy post na TikToku, współpracując z takimi markami jak H&M, Amazon czy Pepsi.

📰 Bloomberg

Rozwój Twittera? To wina Muska

Elon Musk nie próżnuje po zakupie Twittera. Właśnie zaprezentował ambitne plany na rozwój serwisu w kolejnych latach, wśród których znajdziemy m.in.:

  • zwiększenie dziennej liczby UU Twittera z 229 mln na 600 mln w 2025 roku i 931 mln w 2028 roku
  • 5-krotnie większe przychody Twittera, z 5 na ponad 26 mld dolarów
  • 69 milionów subskrybentów płatnego Twitter Blue do 2025 roku

Czy to możliwe do zrealizowania? Cóż… z PayPalem, SpaceX i Teslą też wielu nie wierzyło.

📰 Social Media Today

Wszyscy chcą być TikTokiem – nawet Xbox

Instagram, YouTube, Spotify, TikTok, LinkedIn i Netflix – wszyscy mają, mieli lub będą mieć coś w rodzaju rolek. Teraz czas na aplikację mobilną Xboxa. Produkt Microsoft cieszy się o wiele mniejszym zainteresowaniem niż jego konkurent – PS5 – dlatego dzięki rolkom marka chce zbudować zaangażowaną społeczność graczy, którzy będą mogli chwalić się swoimi gamingowymi wyczynami w formie krótkich wideo. A przy okazji Microsoft będzie mógł wpleść między nie reklamy. Na razie rozwiązanie testowane jest w Australii. Czy się przyjmie?

📰 Marketing Dive

Starbucks chce budować community w oparciu o NFT

Kawowy gigant inwestuje w web3 i chce stworzyć dla swoich fanów starbucksową “przestrzeń pomiędzy domem a pracą” – opowiada Brady Brewer, dyrektor marketingu Starbucks. Własna kolekcja tokenów NFT, które zapewnią dostęp do unikatowych treści, promocji i produktów – to tylko jedno z planowanych na 2022 rok rozwiązań. Razem z tymi digitalowymi zmianami nadchodzi także zmiana CEO. Firma szuka nowego lidera, który rozumie nowe technologie. Ciekawe, czy ich śladem pójdą kolejni gracze HoReCa i FMCG.

📰 TechCrunch

CNN+ nie dało rady, to może ESPN+? Mecz z awatarem

Platforma streamingowa ESPN+ chce zaskakiwać fanów sportu. Tym razem może się udać. Niebawem pokaże pierwszy w historii mecz z awatarem – znany amerykański tenisista John McEnroe zmierzy się… ze swoim cyfrowym odpowiednikiem. Wszystko dzięki kombinacji AI, machine learningu i silnika Unreal. Zarejestrowano kilkaset ujęć i wypowiedzi sportowca, więc John będzie mógł zamienić podczas gry sam ze sobą kilka słów. Kto wygra?

📰 TechCrunch

Czego uczy nas Kendrick Lamar?

Amerykański raper Kendrick Lamar wykorzystał technologię deepfake w swoim najnowszym teledysku. Muzyk chciał udowodnić, jak dziś, szczególnie w kontekście wojny dezinformacyjnej między Rosją i całym światem (przypomnijmy choćby deepfake z Zelenskim, proszącym o złożenie broni z marca br.), łatwo manipulować treściami audio i wideo. W klipie Kendrick przeistacza się w takie gwiazdy jak Kanye West, Nipsey Hussle, Will Smith, a nawet O.J. Simpson. Szerzenie świadomości na temat deepfake’ów jak najbardziej na plus. Szczególnie przy takich zasięgach, gdy klip w pierwszą dobę obejrzano ponad 10 000 000 razy.

🎥 YouTube

🩳 Shorty w GreenLetter:

🛠 Weekly Tool w GreenLetter:

Tym razem coś o organizacji pracy na projektach. Maciej Zabłocki, Account Manager w Green Parrot, układa swój plan dnia i tasków w Any.do – to prosta, intuicyjna apka, w której wygodnie możesz odhaczyć, a raczej przekreślić kolejne zrealizowane zadania lub łatwo przesunąć je na kolejny dzień. Any.do łączy się m.in. z kalendarzem Google i działa praktycznie na dowolnym urządzeniu (m.in. na smartwatchach).

🦜 GreenLetter przeczytany? To czas na wiedzę z bloga:

Zapisz się na GreenLetter

Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter