Wciąż zadziwia mnie dystans, a czasami wręcz pogarda, z jaką niektórzy odnoszą się do gier komputerowych. Kiedy na przykład widzą newsa, w którym mówimy o wspieraniu zdrowia psychicznego za pomocą gier komputerowych, mogą się skrzywić – jak to… gry? Przecież to dziecinada. Jednak ci sami ludzie oglądają potem kanał sportowy i rehabilitują swoje ciało poprzez sport. Tymczasem gry wideo to nic innego jak sport dla mózgu. Kierunek, w jakim podąża DeepWell ze swoimi grami terapeutycznymi, jest oczywisty i na pewno przyniesie (jeśli nie im, to innej firmie) skuteczne rozwiązania lecznicze oraz duże pieniądze. It’s in the game. Więcej w nowym GreenLetter.
Spis treści:
- Gry wideo na receptę
- Obawy wydawców o reklamę kontekstową
- AI ratunkiem na wycofanie ciasteczek
- Niantic przejmuje firmę AR
- Czy Nielsen zmieni właściciela?
- Big Tech płaci australijskim mediom
- Sklepy na Twitterze
- Biały Dom współpracuje z influencerami
- Spotify będzie sponsorem Barcelony
- NFT na Instagramie
- Shorty
- Weekly Tool
- Czym jest livestream shopping? Wiedza z bloga
Gry wideo na receptę
DeepWell Digital Therapeutic to firma, która chce tworzyć gry wideo. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że mają one pomagać w leczeniu problemów natury psychicznej. W opinii publicznej panuje raczej pogląd, że gry wideo (w zbyt dużej ilości) nam nie służą. Jednak twórcy firmy, opierając się na dostępnych badaniach, twierdzą, że gry mają funkcję terapeutyczną w przypadku m.in. ADHD czy depresji. Według Ryana Douglasa, współzałożyciela DeepWell, mocną stroną gier wideo jako narzędzi terapeutycznych jest wysoki poziom zaangażowania u użytkowników. Amerykańska agencja ds. Żywności i Leków (FDA) w 2020 r. pierwszy raz uznała grę wideo za lek, który lekarze mogą przepisywać dzieciom z ADHD. Chodzi o EndeavorRX. Twórcy DeepWell uważają, że cyfrowe terapie z wykorzystaniem gier to przyszłość medycyny. Firma ma produkować własne tytuły, jak i współpracować z innymi studiami.
📰 The Verge
Obawy wydawców o reklamę kontekstową
Wydawcy mediów (m.in. The Guardian, BBC czy Vice) twierdzą, że niektóre firmy zajmujące się reklamą kontekstową mogą w nieuczciwy sposób pozyskiwać i sprzedawać dane wydawców, naruszając przy tym ich własność intelektualną. Z powodu nadchodzącego wycofania plików cookie część reklamowego budżetu przenosi się na reklamę kontekstową, która jest dopasowana do treści danej strony. Wydawcy zgłaszają, że firmy takie jak Integral Ad Science wykorzystują ich treści bez ich zgody. Wydawcy zaczęli zgłaszać wątpliwości, gdy zauważyli wzrost aktywności robotów indeksujących na ich stronach. Firmy wykorzystują roboty i AI, żeby zrozumieć, co dzieje się w witrynie. To też źródło wiedzy dla reklamodawców, czy warto w danym miejscu zamieścić reklamę. Wydawcy zaznaczają, że problem leży w tym, co firmy następnie robią z tymi danymi.
📰 Morning Brew
AI ratunkiem na wycofanie ciasteczek
W świecie bez 3rd party cookies Adobe stawia na połączenie automatyzacji i sztucznej inteligencji. AI ma pomóc w identyfikowaniu tego, czego szukają użytkownicy i ułatwiać brandom reagować na te potrzeby. Narzędzie Adobe oferuje m.in. rekomendacje produktów, wyniki wyszukiwania na żywo, inteligentne prognozowanie i alokację budżetu, wielokanałową optymalizację budżetu oraz inteligentne tworzenie i dostarczanie treści. „Narzędzia te pomagają marketerom dowiedzieć się, kim są użytkownicy, do jakich segmentów pasują, jak tworzyć dla nich atrakcyjne doświadczenia i jak je organizować” – mówi Chetan Prasad z Adobe. Już ponad 80% klientów Adobe Experience Cloud (platforma do marketingu online i analityki internetowej) korzysta w swoich kampaniach z rozwiązań AI.
📰 AdExchanger
Niantic przejmuje firmę AR
Niantic Lab kupuje 8th Wall działającą w branży AR. Ten ruch ma umocnić pozycję twórcy Pokémon Go na rynku gier AR. Przejęcie firmy pozwoli mu rozbudować swoją platformę Lightship skierowaną do deweloperów. Mogą oni tworzyć na niej swoje własne produkcje z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości. 8th Wall do tej pory zajmowało się udostępnianiem agencjom i studiom kreatywnym narzędzi do tworzenia kampanii z elementami AR. Mocno zyskały one na popularności podczas pandemii, bo marki szukały nowych, angażujących sposobów na dotarcie do odbiorców.
📰 AdWeek (Paywall)
Czy Nielsen zmieni właściciela?
The Wall Street Journal informuje, że konsorcjum inwestorów prowadzi rozmowy na temat przejęcia giganta z branży badań oglądalności telewizji – Nielsen Holdings. Transakcja miałaby wynosić ok. 15 mld dolarów. Przez wiele lat Nielsen był niekwestionowanym liderem – i autorytetem – jeśli chodzi o pomiar oglądalności, jednak w ostatnim czasie miał poważne kłopoty. Wynikały one m.in. z błędów pomiarowych w czasie pandemii.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Big Tech płaci australijskim mediom
Facebook i Google w 2021 r. zapłaciły australijskim firmom mediowym ok. 146 mln dolarów. Australia była pierwszym krajem na świecie, który wprowadził przepisy zmuszające Big Tech do tego, żeby negocjował z podmiotami medialnymi płatności za udostępnianie w swoich serwisach linków kierujących do ich serwisów. Inne kraje, w tym Wielka Brytania i USA, uważnie przyglądają się temu rozwiązaniu. Dzięki temu, że Big Tech musi płacić wydawcom za udostępnianie ich treści, korzystają w Australii zarówno duzi właściciele wielu tytułów, jak i mniejsze, lokalne media. System ma jednak wciąż wiele niedociągnięć – np. niewielkim wydawcom trudno jest negocjować z Facebookiem czy Google.
📰 The Financial Times (Paywall)
Sklepy na Twitterze
Twitter Shops to nowa funkcja, która ułatwia kupowanie i sprzedawanie na platformie. Sprzedawcom umożliwia ona zaprezentowanie do 50 produktów, a użytkownicy mogą je zobaczyć, klikając na „wyświetl sklep” dostępne na profilu marki. Obecnie nowa funkcja w wersji beta jest dostępna dla wybranych kont na Twitterze w Stanach Zjednoczonych. Jeśli się przyjmie, z pewnością będzie można z niej korzystać w przyszłości w innych krajach.
📰 MarketingDive
Biały Dom współpracuje z influencerami
Biały Dom zdaje sobie sprawę, że dla wielu młodych ludzi social media, w tym TikTok, są podstawowym źródłem informacji o wydarzeniach na świecie. Dlatego administracja Bidena chce za pośrednictwem popularnych tiktokerów dotrzeć do młodych Amerykanów i dostarczyć im rzetelnych informacji na temat trwającej wojny w Ukrainie. Około 30 młodych influencerów publikujących treści na TikToku wzięło udział w briefingu organizowanym przez Biały Dom. To nie pierwszy raz, gdy influencerzy współpracują z rządem. W czasie pandemii wybrani popularni twórcy zachęcali do szczepień (i dostawali za to 1000 dolarów).
📰 Forbes
Spotify będzie sponsorem Barcelony
Serwis streamingowy stanie się głównym sponsorem klubu piłkarskiego FC Barcelona. Umowa wejdzie w życie od od sezonu 2022/2023 i obowiązuje na cztery kolejne. Wynika z niej m.in., że nazwa Spotify będzie się pojawiać na koszulkach sportowców, a stadion klubu zmieni nazwę – po raz pierwszy w historii – na Spotify Camp Nou. Barcelona na dealu z platformą streamingową zyska rocznie ok. 62,5 mln euro.
📰 Reuters (Paywall)
NFT na Instagramie
Mark Zuckerberg poinformował, że na Instagramie w ciągu najbliższych miesięcy pojawią się NFT. Nie do końca jeszcze wiadomo, jakie nowe funkcje zaproponuje Meta. Mowa nawet o możliwości tworzenia swoich własnych tokenów. Instagram to nie pierwsza platforma social media, która chce wykorzystać popularność cyfrowych aktywów. Niedawno Twitter ogłosił, że użytkownicy – zweryfikowani właściciele NFT – będą mogli zmieniać swoje zdjęcie profilowe na bardziej „tokenowe”. Pisaliśmy o tym w tym GreenLetterze.
📰 Bloomberg (Paywall)
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Snapseed to przydatna aplikacja do wieloetapowej obróbki zdjęć, obecnie należąca do ekosystemu Google. Sprawnie działa zarówno na desktopie, jak i na mobile’u (Android / iOS). Prowadzisz np. Instagrama lub Pinteresta i znudziły Ci się już dostępne w apkach podstawowe filtry i presety? Snapseed pomoże Ci wyróżnić Twoje publikacje na feedzie lub wśród innych pinów w Twojej kategorii – podpowiada Weronika Sowa, junior social media specialist w Green Parrot – To taki darmowy Adobe Photoshop Touch dla początkujących.
GreenLetter przeczytany? Czas na bloga: