Nie po raz pierwszy we wstępniaku zwracam uwagę czytelników na to, jak potężną siłą w naszej cywilizacji jest reklama. Dzisiejszy case dotyczy wolności słowa oraz tego, jaki wpływ mają na nią reklamodawcy.
Przejście jednej z czołowych sprzedawczyń reklam do roli CEO Twittera pokazuje bardzo klarownie, co stanowi o przetrwaniu tej platformy na rynku. Zadaniem Yaccarino będzie odbudowanie portfolio agencji i reklamodawców na Twitter, którzy odeszli z platformy, często z powodów ideologiczno – politycznych.
Brand safety jest tutaj słowem klucz, które opisuje otoczenie, w jakim emitowana jest dana reklama (na jakiej podstronie, przy jakim materiale wideo, jakimś newsie, etc.).
Firmy chcą, by ich materiał pokazany był w higienicznym komunikacyjnie otoczeniu, z dala od skrajnych czy niepopularnych opinii, faktów czy obrazów. Nie ma się zresztą czemu dziwić.
Tworzy to jednak pewne konkretne zachęty i tendencje (bias) w świecie mediów – dążenie do publikacji i amplifikacji treści zgodnych z tym, czego chcą reklamodawcy, co w jasny sposób musi być, przynajmniej częściowo, sprzeczne z duchem wolności słowa, do której według deklaracji Muska dąży Twitter.
Przekonamy się zatem po raz kolejny, czy Marks miał rację i czy faktycznie “byt kształtuje świadomość“.
Spis treści:
Kobieta na czele Twittera: czy ogarnie Elona Muska?
Nadchodzi weryfikacja wieku online
Influencerka ze Snapchata sprzedaje swoją AI’ową wersję i zarobiła…
Chcesz smart TV za darmo? Oglądaj reklamy i oddaj dane!
Nowe rozwiązania AI od Meta
Amazon też inwestuje w AI
Wendy’s uruchomi drive-thru z chatbotem?
Główny cel TikToka i smartly.io? In-stream shopping!
DJ AI na Spotify
Google testuje AI w searchu i adsach, a także rozwija Barda
Vice po 29 latach umarł z głodu
4 miliardy dolarów z podcastów do 2025 roku
Shorty
Weekly Tool
Skuteczny marketing B2B i AI w marketingu. Wiedza z bloga
Kobieta na czele Twittera: czy ogarnie Elona Muska?
Zgodnie z pogłoskami Lindy Yaccarino została nową CEO Twittera. Przeszła do firmy Elona Muska z NBCUniversal, gdzie od 11 lat zarządzała sprzedażą reklam. I to właśnie ma być jej główne zadanie w nowym miejscu: zakończyć odpływ reklamodawców, uratować przychody z Twitter Ads (w tym roku mają spaść o 28,6%), znaleźć złoty środek między ograniczeniem moderacji treści, a oczekiwaniami firm, które chcą się tam reklamować i poukładać systemy subskrypcji. Musk zapowiedział, że Yaccarino skoncentruje się na biznesie, podczas gdy on w roli CTO skupi się na nowych technologiach i projektowaniu produktów. Wspólnie mają przejść przez transformację Twittera w X – aplikację do wszystkiego. Czy faktycznie tak będzie?
W USA i w innych krajach ustawodawcy głowią się nad tym, jak uchronić dzieci przed łatwym dostępem i negatywnym wpływem social mediów oraz pornografii. Dziś w wielu przypadkach wystarczy jedynie zadeklarować, że ma się 13 lat i każdy paywall staje przed nami otworem. Coraz częściej pojawiają się prawne pomysły oparte m.in. o:
weryfikację na podstawie kart kredytowych lub ID,
rozpoznawanie twarzy (już dziś Meta dzięki narzędziu Yoti może w ten sposób sprawdzić, czy masz ukończone 18 lat i robi to z 99,93% skutecznością)
analizę aktywności w internecie, na bazie której algorytm ustali, czy użytkownik jest pełnoletni (to testuje francuski rząd).
Ciekawe, które z tych rozwiązań zostanie z nami na dłużej w skodyfikowanej prawnie formie.
Influencerka ze Snapchata sprzedaje swoją AI’ową wersję i zarobiła…
…71 000 dolarów w tydzień! Caryn Marjorie udostępniła w internecie CarynAI. To jej wirtualna wersja, która za dolara za minutę może stać się oficjalną dziewczyną użytkownika. Na takie rozwiązanie zdecydowało się już ponad 1000 „boyfriendów”, czyli po prostu płatnych subskrybentów. Kolejka chętnych nie maleje. Marjorie zakłada, że jej chatbot może zarabiać nawet 5 milionów dolarów miesięcznie. Cyfrowa poligamia może się opłacać.
Chcesz smart TV za darmo? Oglądaj reklamy i oddaj dane!
Aż 500 000 darmowych 55-calowych inteligentnych telewizorów rozdaje technologiczny startup Telly z Ilya Pozinem na czele. Wystarczy jedynie… oglądać reklamy przez 24 godziny 7 dni w tygodniu na dołączonym do telewizora dodatkowym ekranie i wyrazić zgodę na przekazywanie do Telly kluczowych dla nich danych. Do tej pory widzowie musieli płacić za streamingi i telewizję, a jednocześnie być karmieni reklamami. Od dziś, według założeń CEO firmy, nareszcie coś dostaniemy w zamian za naszą uwagę, skupioną na komunikatach reklamowych. Coś, czyli darmowy smart TV z naprawdę dobrym wyposażeniem.
Marka kosmetyków DTC Jones Road Beauty jest jednym z pierwszych testerów narzędzia AI Sandbox od Meta, które zostanie szerzej udostępnione w lipcu. Reklamodawcy będą mogli z pomocą AI tworzyć copy i obrazy na podstawie promptów tekstowych, a także docinać kreacje pod konkretne formaty np. Stories czy Reels, a w przyszłości tworzyć wideo. Dodajmy do tego, że firma Zuckerberga niedawno prezentowała inne rozwiązania, oparte o sztuczną inteligencję – Meta Lattice do predykcji wyników i optymalizacji kampanii czy Meta Advantage+. Facebook tworzy własny wewnętrzny ekosystem AI, który sprawi, że wszystko będzie można zrobić wewnątrz aplikacji bez potrzeby korzystania z zewnętrznych narzędzi.
W tym przypadku chodzi o chatboty. Amazon Search ma zapewniać coraz to lepsze doświadczenia konwersacyjne potencjalnym klientom. Ma odpowiadać na pytania dotyczące produktów, robić zestawienia i porównania, a także przygotowywać dla użytkowników spersonalizowane oferty, propozycje i selekcje produktów. Niedawno podobne rozwiązanie prezentowało Google, zatem wyścig trwa.
Amerykańska sieć fast-foodów testuje chatbota, zbudowanego w oparciu o AI Google Cloud, który będzie zbierać zamówienia od klientów, odwiedzających ich restauracje. Podobne rozwiązania stosuje już w USA sieć McDonald’s, a testy wykonują w swoich lokalach także Sonic czy Popeyes. Shake, frytki i cheeseburger zamawiane u chatbota? Oto przyszłość drive-thru.
Główny cel TikToka? In-stream shopping! Pomoże w tym smartly.io!
Jak widać na powyższym obrazku, od teraz reklamy produktowe wideo TikTok będą prowadzić użytkowników wprost z filmu do kasy wewnątrz aplikacji. Dzięki integracji z smartly.io, maksymalnie upraszczamy ścieżkę zakupu. Smartly pomoże także w znalezieniu odpowiednich influencerów do promocji produktu. Wszystko dlatego, że instream-shopping to ogromne źródło dochodu w chińskim odpowiedniku TikToka, Douyin. Teraz trzeba wdrożyć ten sam case globalnie.
W lutym w USA i Kanadzie, a dziś w UK i Irlandii Spotify wraz z OpenAI uruchomiła funkcję DJ’a, który przygotowuje dedykowaną playlistę, miksuje muzykę na żywo i dokłada do tego komentarz, podobnie jak w stacjach radiowych. Tyle, że tutaj robi to w 100% sztuczna inteligencja. 87% osób, które skorzystały z takiego DJ’a, to Gen Z i millenialsi. DJ AI wydłuża czas używania Spotify nawet o 25%. Nic dziwnego, że firma chce rozwijać to narzędzie.
Google zaczyna testować AI w searchu i adsach, a także rozwija Barda
Przychody Google z reklam w search w Q1 2023 wzrosły zaledwie o 2%, a ogólne wpływy od reklamodawców firmy spadły rok do roku już drugi kwartał z rzędu. Właśnie dlatego Google chce wykorzystać moc AI i Google Shopping Graph z 35 miliardami produktów. Pierwsze efekty ich testów mają być opublikowane 23 maja podczas konferencji Marketing Live. Nie inaczej jest z Bard – konkurentem Chat GPT, którego firma udostępnia szerszemu gronu odbiorców, dokłada kolejne języki i przygotowuje nowe integracje. Nadchodzącą nowością ma być wyszukiwanie wizualne. Mocna inspiracja produktami OpenAI.
Jeszcze niedawno warta blisko 6 mld dolarów firma, wyznaczająca trendy w digitalowych mediach, dziś ogłasza bankructwo. Dobrze znany w branży koncern Vice prawdopodobnie zostanie sprzedany za ułamek tej kwoty, czyli 225 mln. W ostatnim czasie nie tylko nad drukowanymi, ale i cyfrowymi mediami wiszą czarne chmury. Właśnie zamknięto nagrodzony Pulitzerem BuzzFeed News czy MTV News. Jednym z powodów upadku jest niezrozumienie nowych mediów, skupionych wideo. Czy w takim razie newsów będziemy już szukać tylko na TikToku?
IAB we współpracy z PwC opublikowało siódmą edycję U.S. Podcast Advertising Revenue. Mimo słabej globalnej koniunktury w 2022 roku przychody z reklam w podcastach w USA urosły o 26% do 1,8 mld dolarów. Podcasty są jednym z najszybciej rosnących kanałów reklamowych w digitalu, które w 2025 roku mają generować 4 mld dolarów.
10-minutowa reklama na TikToku, która działa? Zobacz, jak zrobił to Hilton!
Ciekawostka dla fanów gamingu: Microsoft kupuje Activion za 69 miliardów dolarów.
Jeśli myślisz o dywersyfikacji źródeł przychodu lub nowych produktach w Twojej firmie, zainspiruj się siecią McDonald’s, która do swojej oferty dodaje… pizzę!
Weekly Tool:
Chcesz stworzyć własne mini-metaverse w kilka chwil? Przetestuj beta-wersję rooms.xyz inspirowanego m.in. Minecraftem czy Lego. Narzędzie do projektowania wirtualnych pokoi 3D stworzył zespół byłych pracowników Google z Jasonem Toffem na czele. Poranna kawa z zespołem remote w zbudowanej przez Was kawiarni w Rooms? Brzmi jak plan!