OpenAI to pod względem wartości szóste przedsiębiorstwo w USA. Firmę twórców ChatGPT w styczniu 2023 roku wyceniono na 29 mld dolarów, tymczasem prognozowane przychody do 2024 roku mają wynieść kolejny miliard. A to zaledwie jeden startup. Globalny rynek AI rośnie tak energicznie, że wielu pracowników sektora usług marketingowych obawia się o utratę pracy. Jak oswoić AI? Jak zaprzyjaźnić się z nowo powstałym kierunkiem, jakim jest AI marketing? Zgarnij wskazówki od ekspertów, dla których sztuczna inteligencja w marketingu nie jest niczym nowym.
AI to skrót od wyrażenia artificial intelligence, co dosłownie oznacza sztuczną inteligencję. Jest to technologia, w oparciu o którą powstają programy i narzędzia, symulujące ludzką inteligencję. Jednym z kluczowych elementów AI jest machine learning (uczenie maszynowe), które zakłada umożliwienie urządzeniom uczenie się rozwiązywania konkretnych problemów na podstawie danych wejściowych. Komputer zbiera i analizuje niezliczone ilości danych, a następnie na ich podstawie proponuje nowe rozwiązania.
AI marketing przynosi najlepsze efekty zwłaszcza tam, gdzie liczy się czas. I nie chodzi tylko o szybkość reakcji, ale również ustalenie optymalnej pory dostarczenia komunikatu. Jak to wygląda w praktyce i gdzie jeszcze przydaje się AI marketing? Prześledźmy na konkretach.
Szum informacyjny powoduje przesycenie danymi. Marketerzy mają dostęp do tak dużej liczby informacji, że nie są w stanie ich wszystkich zbadać, przetworzyć i wyciągnąć wartościowych wniosków. Właśnie tę lukę może wypełnić AI marketing.
Sztuczna inteligencja w marketingu błyskawicznie poradzi sobie z analizą każdej ilości danych, ich przefiltrowaniem i pogrupowaniem według określonych kryteriów. Następnie dokona selekcji informacji na te najistotniejsze i mniej przydatne, po czym zarekomenduje najbardziej efektywne rozwiązania, do wykorzystania np. podczas tworzenia oferty dla klienta.
Niezwykle przydatną cechą AI jest umiejętność dokonywania analizy predykcyjnej. Dzięki uczeniu maszynowemu, narzędzia sztucznej inteligencji są w stanie przewidywać zachowania i preferencje zakupowe konsumentów, w oparciu o bieżące i historyczne dane. AI trafnie prognozuje, jakich produktów będzie szukać poszczególny klient czy jakich treści będzie oczekiwał dany odbiorca.
AI marketing umożliwia zaprojektowanie kompletnego profilu użytkownika i wyjście poza standardowe dane demograficzne. Wpływa to bardzo pozytywnie na jakość doświadczeń klienta, kreowanych w oparciu o unikalność jego cech. Mamy szansę spersonalizować nie tylko samą treść, ale i dołączone obrazy, a także język wiadomości.
Każdy odbiorca może otrzymać przekaz dostosowany w oparciu o zainteresowania, historię zakupów i interakcji z marką, lokalizację, reakcję na określone komunikaty i wiele innych atrybutów. A to wszystko w czasie rzeczywistym, co pozwala na skonstruowanie świeżej, aktualnej i przyciągającej oferty.
Okazuje się, że aż 80% konsumentów miało już kontakt z chatbotem. Chatbot wykorzystuje technologię przetwarzania języka naturalnego (NLP), dzięki czemu może udawać człowieka. Z kolei asystent głosowy, zwany voicebotem, potrafi przekształcać ludzką mowę na tekst. Oba te rozwiązania służą najczęściej do automatyzacji odpowiedzi na typowe i masowo pojawiające się pytania, w sposób szybki i precyzyjny.
Najważniejszymi zaletami chat- i voicebotów są dostępność przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, a także ekspresowa reakcja na nową wiadomość. Ta ostatnia cecha dla 68% konsumentów stanowi jeden z najbardziej pozytywnych aspektów kontaktu z tego rodzaju programem.
Ponadto, chatbot w przeciwieństwie do człowieka, może zapewnić wysoki poziom personalizacji komunikatów, korzystając np. z historii relacji użytkownika z marką. Bot w błyskawicznym tempie przeanalizuje wcześniejsze wiadomości i dane z CRM, aby dostarczyć jeszcze bardziej zindywidualizowane treści.
Marketing automation wspomagany sztuczną inteligencją staje się faktem w wielu firmach. W czym konkretnie może pomóc AI podczas realizacji procesów marketingowych i sprzedażowych? Nasze topowe przykłady to:
Słynny ChatGPT i inne rozwiązania oparte na AI, wspomagają proces tworzenia treści na potrzeby:
AI marketing działa na każdym etapie powstawania contentu – od analizy słów kluczowych, przez fazę researchu, projektowania konspektu z uwzględnieniem nagłówków H1-H6 i generowania treści aż po planowanie publikacji i optymalizację meta danych. Uczenie maszynowe daje szansę dostarczania każdemu odbiorcy wartościowych, angażujących i zrozumiałych dla niego treści.
Technologia AI jest obecna także w największych systemach reklamowych, takich jak Google Ads. Sztuczna inteligencja odpowiada tam za automatyzację:
Powstaje też coraz więcej niezależnych narzędzi pomocnych w analizie danych, segmentacji odbiorców czy wreszcie optymalizacji kampanii PPC. Najważniejsze zastosowania takich rozwiązań to precyzyjne targetowanie przekazu, personalizacja kreacji czy przewidywanie najskuteczniejszych miejsc docelowych.
W kierowaniu reklam na właściwe kanały, o odpowiednich porach i za najbardziej optymalną stawkę, użytkownikom platform programatycznych także pomaga uczenie maszynowe. Licytowanie przestrzeni reklamowej w czasie rzeczywistym odbywa się w oparciu o takie dane o konsumentach, jak np. historia zakupów, zainteresowania czy prognozowane zamiary.
Jeśli już wiesz, że sztuczna inteligencja w marketingu może znacząco wpłynąć na rozwój Twojego biznesu, przyjrzyj się uważnie trzem zasadniczym etapom jej wprowadzania.
Przede wszystkim, na początku ustal:
Podczas dokonywania wyboru dostawcy oraz rozwiązania z obszaru AI marketingu, odpowiedz sobie na następujące pytania:
Podczas wdrażania i monitorowania procesów związanych z pracą narzędzia AI, powinieneś mieć możliwość:
Nietrudno zachłysnąć się trendem, który jest w stanie przynieść realne oszczędności i wznieść prowadzenie biznesu na wyższy poziom. Jednak i tutaj nie obejdzie się bez wyzwań, którym trzeba stawić czoła.
Warto mieć świadomość, że wciąż dalekie od ideału rozwiązania z obszaru AI wymagają wsparcia człowieka, aby miały szansę nauczyć się prawidłowej i efektywnej pracy. Z kolei personel obsługujący te narzędzia, powinien wcześniej zostać odpowiednio przeszkolony i systematycznie poszerzać zakres swojej wiedzy o pojawiające się aktualizacje.
Jakie jeszcze wyzwania powinniśmy wziąć pod uwagę? Są to przede wszystkim:
Sztuczna inteligencja w marketingu opiera się na działaniu konkretnych zasobów – programów, platform oraz urządzeń. Powinieneś być przygotowany na jednorazowe lub wielokrotne ponoszenie kosztów:
Od niższych wydatków na reklamę, przez oszczędność czasu pracowników, po budowanie lepszych doświadczeń klienta. Korzyści, jakie niesie za sobą sztuczna inteligencja w marketingu jest niezmiernie dużo. Co zrobić, by AI marketing rzeczywiście tak działał?
Autorzy opracowania 2022 State of Marketing and Sales AI Report podają, że 45% marketerów uważa się za początkujących, jeśli chodzi o rozumienie terminologii i możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja w marketingu. Co więcej, narzędzia AI to wynalazek stosunkowo nowy i wciąż ewoluujący, dlatego nowicjusze w branży mogą mieć kłopot z przewidzeniem długoterminowych efektów.
Nasza rada: ufaj tylko doświadczonym specjalistom, takim jak eksperci AI marketingu z Green Parrot. Nasza załoga ma za sobą realizację wielu kampanii promocyjnych z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji, a działający in-house software house Develtio składa się z prawdziwych speców m.in. w dziedzinie projektowania chatbotów.
Wykorzystaj AI w swoim marketingu!
Napisz do nas, a chętnie podpowiemy Ci najlepsze rozwiązania!