Jest dopiero początek marca, ale wydaje mi się, że już wiemy, kto powinien być mianowany najlepszym komunikatorem roku – Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski. W obliczu rosyjskiej agresji jego przemówienia, filmy, wiadomości wysyłane do sojuszników i stron neutralnych (można postawić tezę, że to właśnie on zamienia neutralnych w sojuszników), tweety mają wartość całych legionów żołnierzy. Mistrz komunikacji, za którego słowami stoi postawa czyniąca jego słowa wiarygodnymi. Świat Zachodu dostaje doskonałą lekcję przywództwa, która niestety przychodzi za późno, bo ceną za tę lekcję jest wojna. Miejmy nadzieję, że sytuacja jak najszybciej rozwinie się na korzyść Ukrainy.
Spis treści:
- Za co świat pokochał Zełenskiego
- Crypto zbiórki dla Ukrainy
- Tiktokowi influencerzy a wojna
- Co robi Big Tech?
- Państwowy metaverse
- Płatne i bez reklam czy za darmo, ale z reklamami?
- Marketerzy są za pracą hybrydową
- Sektor gamingowy traci na zmianach Apple
- Twitch uruchamia nowy program dla twórców
- LinkedIn romansuje z podcastami
- Shorty
- Weekly Tool
- Czym jest marketing farmaceutyczny? Wiedza z bloga
Za co świat pokochał Zełenskiego
Od początku rosyjskiego ataku na Ukrainę uwagę Zachodu przyciąga postawa Zełenskiego. Pod wrażeniem są media i politycy, a w sieci krążą setki memów pełnych sympatii do prezydenta Ukrainy i ośmieszających Putina. Nie każdy spodziewał się, że były komik (ale i absolwent prawa, scenarzysta, producent) w tak trudnym czasie stanie na wysokości zadania. A jednak. Do historii przejdzie jego odpowiedź do Amerykanów oferujących pomoc w ewakuacji z Kijowa – „Potrzebuję amunicji, a nie podwózki”. Zełenski wie, jak się komunikować: jest bardzo aktywny na platformach społecznościowych – głównie na Twitterze i Telegramie, taguje przedstawicieli zachodnich państw, dziękuje za pomoc, prosi o więcej. Gdy trzeba, jest poważny, ale chętnie sięga też po ironię, którą świetnie operuje. Nagrywa filmy „z ręki” na ulicach Kijowa, a jego sztab publikuje jego zdjęcia w umundurowaniu wśród ukraińskich żołnierzy. Po reakcjach na całym świecie widać, że styl komunikacji Zełenskiego jest bardzo skuteczny.
📰 The Economist (Paywall)
📰 The Guardian
Crypto zbiórki dla Ukrainy
Ponad 26 tys. osób wpłaciło w kryptowalutach prawie 32 mln dolarów na rzecz Ukrainy. Suma ta wciąż rośnie. Jedna przekazana kolekcja NFT, stworzona przez artystę Pak i twórcę Wikileaks Juliana Assange, ma wartość $1,86 mln. Ukraina, oprócz najpopularniejszych cyfrowych walut – Bitcoina czy Ethereum – akceptuje też Tether i DOT. Do tego działa zdecentralizowana akcja pomocowa Aid for Ukraine. Została ona zorganizowana przez ukraińskie Ministerstwo Transformacji Cyfrowej, platformę kryptograficzną Everstake i krypto sieć Solana.
📰 Decrypt
📰 Bloomberg (Paywall)
Tiktokowi influencerzy a wojna
Platforma znana przede wszystkim z rozrywkowych treści stała się ważnym źródłem informacji o obecnej sytuacji w Ukrainie. Wielu użytkowników właśnie na TikToku na bieżąco relacjonuje to, co dzieje się w ich kraju i dzięki ogromnym zasięgom dociera do milionów użytkowników – zwłaszcza tych z generacji Z. Jak dziwnie by to nie zabrzmiało, wojenne streamy stały się na TikToku trendem. Z platformy korzystają też Rosjanie. Przykładowo Niki Proshin, 27-letni twórca z ponad 750 tys. followersów, publikuje wideo z antywojennych protestów w swoim kraju i mówi, że zwykli Rosjanie nie popierają działań Kremla.
📰 Reuters
Co robi Big Tech?
Giganci technologiczni z lekkim opóźnieniem i pod presją rządów i unijnych organów reagują na rosyjską agresję na Ukrainę. Meta i TikTok oznajmiły w poniedziałek, że zablokują w UE dostęp do prokremlowskich mediów – RT i Sputnik. Alphabeth (właściciel Google) wykonał ten sam krok, blokując kanały tych nadawców na YouTube i aplikacje w Google Play. Google Maps przestał wyświetlać informacje o ruchu drogowym w Ukrainie z obawy o bezpieczeństwo osób obecnych w zatłoczonych miejscach. Twitter oznajmił, że oznaczy wszystkie posty zawierające linki do rosyjskich mediów państwowych. Obecna sytuacja to ogromny sprawdzian dla Big Tech. Giganci technologiczni byli w przeszłości wielokrotnie krytykowani (chociażby przy okazji prezydenckich wyborów w USA) za pozwalanie na szerzenie dezinformacji i fake newsów.
📰 Financial Times (Paywall)
📰 The New York Times (Paywall)
🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Państwowy metaverse
Korea Południowa chce stać się jednym z najważniejszych graczy w świecie metaverse. Dlatego przeznaczy minimum $186.7 mln na rozwój swojego własnego wirtualnego ekosystemu. To element krajowego „nowego ładu cyfrowego” – programu wspierającego rozwój najnowszych technologii. Ma on skutecznie przygotować Seul na przyszłe zmiany w funkcjonowaniu światowych gospodarek. Według południowokoreańskich szacunków metaverse może stworzyć ok. 1,5 mln miejsc pracy. Korea Południowa planuje też m.in. stworzenie do 2023 r. administracji stolicy w wersji online. Obywatele mogliby załatwiać sprawy w wirtualnym ratuszu bez konieczności wizyty w fizycznym urzędzie.
📰 Blockworks
Płatne i bez reklam czy za darmo, ale z reklamami?
David Zaslav, który stanie na czele nowego giganta medialnego po połączeniu Discovery z WarnerMedia, powiedział inwestorom, że firma może w przyszłości oferować „usługę abonamentową, taką z reklamami i darmowy serwis”. W ostatnich latach wiele koncernów skupiało się na rozwoju płatnych – a więc wolnych od reklam – platform streamingowych na wzór Netflixa. Jednak strategia trzech ścieżek wydaje się być dobrym kierunkiem. Przykładowo, Paramount ma bezpłatny serwis Pluto TV z ponad miliardem dolarów przychodów z reklam. To też platforma do promocji płatnego Paramount+.
📰 Morning Brew
Marketerzy są za pracą hybrydową
Praca hybrydowa znalazła się na czwartym miejscu na liście z oczekiwaniami względem pracodawcy. Według ankiety przeprowadzonej przez Marketing Week aż dla 82,6% marketerów możliwość pracy w trybie hybrydowym jest ważna lub bardzo ważna. Prawie połowa ankietowanych pracuje obecnie w ten sposób – najwięcej z nich jest zatrudnionych w dużych korporacjach. Jednak jednocześnie prawie co dziesiąty (9,3%) marketer zaznaczył, że jego pracodawca nie zgodził się na bardziej elastyczny model pracy.
📰 MarketingWeek
Sektor gamingowy traci po zmianach Apple
Wprowadzenie przez Apple w czerwcu 2021 r. App Tracking Transparency (które ogranicza możliwość gromadzenia danych użytkowników) sprawiło, że przychody z zakupów gier mobilnych w ramach In-App Purchase spadły o 35% w skali globalnej. Podczas gdy liczba instalowanych gier na iOS spadła o 6%, wśród użytkowników Androida odnotowano wzrost o 22%.
📰 MarketingDive
Twitch uruchamia nowy program dla twórców
Twitch właśnie ogłosił, że rusza z programem motywacyjnym dla twórców. Platforma w ramach Ad Incentive Program będzie wypłacać wybranych streamerom gwarantowaną minimalną miesięczną kwotę przychodów z reklam. Wypłacana kwota będzie zależeć od ilości reklam wyświetlanych w ciągu godziny i tego, ile czasu w miesiącu twórca poświęca na transmisję. Twitch podaje przykład: za wyświetlanie reklam przez dwie minuty na godzinę przy 40 godzinach miesięcznego streamingu na konto twórcy trafi 100 dolarów. Przy czterech minutach przeznaczonych na reklamę stawka wzrasta do 500 USD.
📰 The Verge
LinkedIn romansuje z podcastami
LinkedIn Podcast Network to nowa platforma od LinkedIn, na której będą pojawiać się podcasty związane z karierą i rynkiem pracy. Programy mają prowadzić zarówno pracownicy serwisu, jak i zewnętrzni eksperci i znani twórcy – m.in. Morra Aarons-Mele, Jonathan Fields, Dee C. Marshall i Mita Mallick. LinkedIn tym sposobem chce skorzystać z wciąż rosnącej popularności podcastów. Około 80 mln Amerykanów słucha audycji każdego tygodnia, a 116 milionów – każdego miesiąca. Szacuje się, że do 2023 r przychody reklamowe w tej branży przekroczą 2 mld dolarów.
📰 Social Media Today
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Tworzysz copy do reklam lub postów, piszesz ekspercki artykuł na firmowego bloga? Adrianna Białek, performance specialist w Green Parrot podpowiada: przetestuj LanguageTool! Apka sprawdzi za Ciebie gramatykę, styl, ortografię i interpunkcję w Twoich tekstach w różnych językach. Narzędzie doskonale współpracuje m.in. z pakietem Google czy jako wtyczka do przeglądarek Safari i Chrome.
Wiedza z bloga w GreenLetter