Chyba dla wszystkich jest już jasne, że nadszedł dość spory kryzys. Nie jestem ekonomistą i nie mam zamiaru analizować sytuacji światowej gospodarki. Zresztą ekonomiści chyba też nie wiedzą, o co biega. Chcę natomiast zaproponować czytelnikom GreenLettera, aby popatrzyli na nadchodzące kilkanaście miesięcy jak na filtr, którego zadaniem jest odsianie tego, co zbyt napompowane lub niewydajne. W grze zostaną ci, którzy skupią się na dostarczaniu wartości, nie wycofają się z doskonalenia obsługi klienta, produktu i komunikacji – a wręcz podwoją wysiłki w tym zakresie. Oczywiście wiele firm będzie musiało zamknąć inicjatywy-eksperymenty, żeby skoncentrować się na głównej działalności, która generuje przychody. Moim zdaniem najlepiej poradzą sobie ci, którzy szybko zareagują na sytuację, dokonają cięć nadmiarowych kosztów i skupią się maksymalnie na misji swojej firmy, a najgorzej ci, którzy chowają głowę w piasek i udają, że po wakacjach będzie lepiej.
Spis treści:
- Klarna żegna się z częścią zespołu
- Snap. Akcje mocno w dół
- Streaming w centrum Upfronts
- Flowcarbon pozyskuje miliony
- Rosną budżety marketingowe
- Co ma Gucci do gamingu?
- TikTok prezentuje nową funkcję reklamową
- eBay debiutuje w świecie NFT
- Co jest teraz trendy w reklamie? Lata 80.
- Shorty
- Weekly Tool
- Employer branding w social media. Wiedza z bloga
Klarna żegna się z częścią zespołu
Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że trend „kup teraz, zapłać później”, który wystrzelił w górę w czasie pandemii, będzie tylko rósł w siłę. Jednak Klarna, szwedzki gigant płatniczy oferujący tę usługę, właśnie poinformował, że pożegna się z 700 pracownikami – to aż 10% całej załogi. „Kiedy jesienią ubiegłego roku ustalaliśmy nasze plany biznesowe na 2022 r., świat wyglądał zupełnie inaczej niż dzisiaj. Obecnie jesteśmy świadkami tragicznej i niepotrzebnej wojny w Ukrainie, zmian nastrojów konsumenckich, gwałtownego wzrostu inflacji, bardzo niestabilnej giełdy i prawdopodobnej recesji” – powiedział Sebastian Siemiątkowski, prezes Klarny. W poprzednim roku wiele firm fintech z łatwością sięgało po ogromne fundusze. Klarna pozyskała od inwestorów 639 mln dolarów, a jej wycena była na poziomie 45,6 mld $.
📰 TechCrunch
Snap. Akcje mocno w dół
Nie tylko Klarna ma kłopoty. We wtorek Snap stracił ponad ⅓ swojej wartości po ogłoszeniu ponurych prognoz na temat sytuacji finansowej firmy o tym, że nie osiągnie ona ustalonych celów finansowych w II kwartale. Rosnąca inflacja i stopy procentowe, problemy w globalnym łańcuchu dostaw, trwająca rosyjska inwazja w Ukrainie – to wszystko wpływa negatywnie na biznes Snapa. Wygląda na to, że imponujący rozwój wielu firm technologicznych, który miał miejsce w czasie pandemii, jest już za nami, a rynek musi mierzyć się z nową, trudną rzeczywistością. Akcje innych spółek technologicznych – na czele z Meta i Alphabetem – które czerpią większość swoich przychodów z reklamy cyfrowej, również ucierpiały.
📰 The Financial Times (Paywall)
Streaming w centrum Upfronts
Upfronts to kluczowe wydarzenie w amerykańskiej branży telewizyjnej. Tradycyjnie stacje TV przedstawiają ramówkę na nadchodzący sezon i otwierają sprzedaż reklam. W tym roku w centrum imprezy był streaming. W 2019 r. reklamodawcy przeznaczyli na niego 10% budżetów reklamowych – w 2022 r. jest to prawie 50%. Streaming był głównym punktem w prezentacjach chociażby NBCUniversal, Disneya i Paramount. Na wydarzeniu kojarzonym dotychczas z tradycyjną telewizją ze swoją ofertą dla reklamodawców pojawił się też YouTube. Podczas pandemii impreza przeniosła się do świata online, ale w tym roku z wielką pompą odbyła się w Nowym Jorku.
📰 The New York Times (Paywall)
📰 AdExchanger
Flowcarbon pozyskuje miliony
Flowcarbon to firma, która wykorzystuje technologię blockchain do walki z kryzysem klimatycznym. Stworzyła ona protokół do tokenizacji kredytów węglowych i właśnie oznajmiła, że zebrała od inwestorów 70 mln dolarów. Czym są kredyty węglowe? To wciąż całkiem świeża idea, według której przedsiębiorstwa rekompensują swoją emisję CO2 poprzez np. sadzenie drzew. Zlecają to firmie, która następnie wydaje specjalny certyfikat. Flowcarbon oferuje kredyty węglowe w formie tokenów o nazwie GNT (goddess nature token). Za projektem stoi m.in. kontrowersyjny Adam Neumann, założyciel WeWork.
📰 CoinDesk
Rosną budżety marketingowe
Firma badawcza Gartner podaje, że budżety marketingowe w 2022 r. wzrosły do 9,5% dochodu firm, w poprzednim roku było to średnio 6,4%. Jednak to wciąż nie tyle, ile firmy wydawały na reklamę przed pandemią (10,9%). Badanie zostało przeprowadzone w lutym i marcu, opiera się na odpowiedziach 400 marketingowców z Ameryki Północnej oraz Zachodniej i Północnej Europy. Gartner podaje, że budżety marketingowe wzrosły niemal we wszystkich sektorach, na czele z finansowym. The Wall Street Journal wskazuje jednak na niestabilną sytuację na świecie, która może pogorszyć wyniki finansowe firm, a te wtedy będą zmuszone do cięcia wydatków na reklamę.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Co ma Gucci do gamingu?
Gucci doskonale rozumie, że profil gracza już dawno nie ma nic wspólnego ze stereotypowym nastoletnim nerdem z pustymi kieszeniami. Luksusowa marka modowa romansuje z e-sportem, żeby trafić do młodszego pokolenia, jak i nawiązać współpracę z utalentowanymi graczami, którzy już niedługo mogą stać się sławni i bogaci. Firma we współpracy z organizacją e-sportową Faceit uruchamia akademię dla gamerów. Spot reklamujący inicjatywę nawiązuje swoją stylistyką do „The Grand Budapest Hotel” Wesa Andersona.
📰 MarketingDive
🎥 The Bellhop | Gucci Gaming Academy
TikTok prezentuje nową funkcję reklamową
Branded mission – to nowa propozycja TikToka dla marketerów i twórców. Brandy mają mieć ułatwione zadanie w nawiązywaniu współpracy z tiktokerami i pozyskiwaniu od nich oryginalnych treści. Do tego firmy będą mogły zamieniać wideo, które zyskują na popularności na platformie, w reklamy. Nowa funkcja jest obecnie w fazie testów. TikTok ruszył też z usługą LIVE opartą na subskrypcji. Czyżby chciał konkurować z Twitchem?
📰 AdWeek (Paywall)
📰 TechCrunch
eBay debiutuje w świecie NFT
eBay dołącza do wydłużającej się listy brandów, które w swojej strategii marketingowej wykorzystują NFT. Firma we współpracy z platformą OneOf stworzyła kolekcję „Genesis”. Kolekcjonerzy będą mogli kupić tokeny (w formie renderów 3D i animacji) przedstawiające kultowych sportowców, którzy pojawili się okładkach magazynu Sports Illustrated. Pierwszy w kolejce jest kanadyjski hokeista Wayne Gretzky.
📰 TechCrunch
Co jest teraz trendy w reklamie? Lata 80.
New Balance, Aimé Leon Dore, Amélie Pichard – to przykłady marek, które w ostatnim czasie wypuściły reklamy inspirowane latami 80. Co je charakteryzuje? Przede wszystkim czcionka szeryfowa i czyste tło z prostymi grafikami. Vacation, producent kremów do opalania, to firma, która do perfekcji opanowała stylistykę sprzed czterech dekad. Najwięcej kreacji można podziwiać na instagramowym profilu marki.
📰 Marketing Brew
Shorty w Green Letter
- Na TikToku będzie można grać w gry? Apka na razie testuje tę funkcję w Wietnamie.
- Pepsi nie będzie już sponsorować Super Bowl. Marka kończy współpracę po 10 latach.
Weekly Tool w Green Letter
Co poleca Przemysław Kossakowski, Performance Specialist w Green Parrot? „Narzędzie, które w ostatnim czasie skradło moje serce to Blackbox, wtyczka do Google Chrome. Pozwala ona łatwo i szybko kopiować tekst z wideo czy grafik. Po prostu klikasz ikonę wtyczki, zaznaczasz to, co chcesz skopiować i gotowe. Blackbox oszczędza sporo czasu, który przepadłby na przepisywaniu tekstu.”
Więcej na blogu GreenLetter