Bycie twórczym leży w naturze człowieka. Każdy z nas realizuje potrzebę tworzenia w większym lub mniejszym zakresie: robimy zdjęcia, modele, piszemy, rysujemy, gotujemy, tańczymy, muzykujemy, śpiewamy, tworzymy gry i zabawy. To nieprawda, że kreatywnych osób jest mało. Świadczą o tym rzesze artystów, którzy nigdy nie zarobili na swojej sztuce ani złotówki. Firmy takie jak Talenthouse dobrze o tym wiedzą. Wiedzą też, że mimo tego, że kreatywność może być tania lub darmowa – ludzie i tak chcą to robić. Na tym założeniu opiera się właśnie model biznesowy wspomnianej firmy. Szkoda. Mam jednak nadzieję, że web3 i infrastruktura świata krypto nieco przesunie równowagę sił w stronę homo faber.
Spis treści:
- Gig economy w cenie
- Google zgadza się na alternatywne płatności
- NFT jako wirtualna dokumentacja wojny
- Rynek podcastów zwalnia?
- Pierwszy Fashion Week w metaverse
- UE kontra Big Tech
- TikTok testuje nowy typ reklamy
- Współtworzenie na Twitterze
- Tegoroczne Oscary z większą oglądalnością
- Skittles przeprasza fanów
- Shorty
- Weekly Tool
- Czym jest UGC? Wiedza z bloga
Gig economy w cenie
Talenthouse łączy korporacje (m.in. tak dużych graczy jak Facebook, Netflix, Warner Bros czy Universal Music) z kreatywnymi umysłami, tworzącymi dla nich różne digitalowe, głównie reklamowe i marketingowe materiały. Wszystko opiera się na modelu „gig economy”, czyli pracy od zlecenia do zlecenia. Brzmi mało atrakcyjnie? W amerykańskim wydaniu – bo tam narodziła się idea giggowania – to profesjonaliści (giggersi) mają sami przebierać w dobrze płatnych i ciekawych zleceniach. W bazie firmy jest ponad 14 mln twórców z aż 195 krajów. Kwoty, które Talenthouse proponuje korporacjom, są często niższe od stawek dużych, renomowanych agencji. A praca jest dostarczana szybciej. Clare McKeeve, CEO Talenthouse, podkreśla, że firma korzysta z boomu na digitalowy content, spowodowanego m.in. lepszą jakością połączeń internetowych czy rozwojem platform streamingowych. Firma podaje, że rynek cyfrowych treści kreatywnych jest obecnie warty obecnie 72 mld dolarów. A wraz z rozwojem gier i AR będzie tylko lepiej – w 2025 r. ta kwota ma być ponad trzykrotnie większa. Firma właśnie pojawiła się na szwajcarskiej giełdzie, ale jej CEO nie ukrywa, że celem jest NASDAQ.
📰 The Financial Times (Paywall)
Google zgadza się na alternatywne płatności
Google testuje alternatywne metody płatności w Google Play. Początkowo pilotażowy program obejmie Spotify. Użytkownicy na wybranych rynkach w kolejnej wersji aplikacji będą mogli zapłacić za subskrypcję przy użyciu własnego systemu rozliczeniowego Spotify. Platforma muzyczna od dawna krytykowała giganta technologicznego za to, że wymuszał on korzystanie z jego systemu. Sklepy z aplikacjami pobierają prowizje od 15% do 30% za zakupy za ich pośrednictwem. Google musiał już wcześniej pozwolić na zewnętrzne systemy rozliczeniowe w Korei Południowej.
📰 TechCrunch
NFT jako wirtualna dokumentacja wojny
Ukraina wypuściła specjalną kolekcję NFT „Meta History: Muzeum Wojny”. Dochód ze sprzedaży tokenów ma być przeznaczony na wsparcie ukraińskiej armii. Na kolekcję składają się obrazy chronologicznie dokumentujące trwającą wojnę – m.in. zrzuty ekranu z artykułami i prace tworzone przez grafików. Do tej pory na pomoc Ukrainie wpłynęło ok. 65 mln dolarów w kryptowalutach.
📰 Reuters
Rynek podcastów zwalnia?
W tym roku 38% Amerykanów słucha podcastów regularnie – to mniej niż w 2021 r. Wtedy odsetek ten wynosił 41%. To pierwszy zanotowany spadek od 2013 r. Popularność podcastów maleje głównie wśród osób w wieku od 12 do 34 lat. Ta grupa to prawie połowa (47%) miesięcznych słuchaczy w USA. Jednocześnie więcej Amerykanów w wieku 35–54 lat zaczęło regularnie włączać swój ulubiony program. Badanie pokazało też, że w 2022 r. 62% Amerykanów przynajmniej raz słuchało podcastu. W 2021 r. było to 57%.
📰 Marketing Brew
Pierwszy Fashion Week w metaverse
Dolce & Gabbana, Tommy Hilfiger, Forever 21 – to m.in. te marki pojawiły się w Decentralandzie podczas pierwszego w historii wirtualnego fashion week. Impreza została potraktowana nieco jako dopełnienie tygodni modowych, które odbyły się wcześniej w realu. Użytkownicy (a raczej ich awatary) mogli przymierzyć i kupić cyfrowe ubrania od największych projektantów, zobaczyć pokazy mody i wziąć udział w koncertach, a nawet afterparty. Fashion Week w metaverse to oczko puszczone do młodszych konsumentów i jednocześnie zrezygnowanie z ekskluzywności, jaka kojarzy się z modowymi imprezami. To też odpowiedź na rosnący popyt na odzież – tylko że w wersji cyfrowej.
📰 The Drum (Paywall)
UE kontra Big Tech
To jedna z największych – jeśli nie największa – próba ograniczenia władzy gigantów technologicznych przez Unię Europejską. Do tej pory UE zajmowała się pojedynczymi przypadkami, a DMA (Digital Market Act), czyli akt o rynkach cyfrowych, ma w systemowy sposób rozbić monopol Big Tech. Według założeń konkurencja na rynku będzie bardziej uczciwa, a obywatele UE zyskają większy wybór. Chodzi m.in. o to, że największe komunikatory – WhatsApp, Messenger czy iMessage – będą w ramach DMA musiały współpracować z mniejszymi podmiotami. Do tego dane osobowe mają być wykorzystywane do tworzenia reklam kierunkowych tylko wtedy, gdy użytkownik da na to wyraźną zgodę. Nowe regulacje mają zacząć obowiązywać od jesieni tego roku.
📰 The Verge
TikTok testuje nowy typ reklamy
TikTok uruchomił testy reklam w wynikach wyszukiwania. To kolejna możliwość na dotarcie do użytkowników platformy za pomocą szukanych przez nich haseł. Nowe reklamy będą oznaczone etykietą „Sponsorowane” i pojawią się w pierwszych czterech wyświetlonych wynikach wyszukiwania.
📰 Social Media Today
Współtworzenie na Twitterze
Twitter pracuje nad funkcją umożliwiającą współtworzenie tweetów. Coś podobnego jest już dostępne chociażby na Instagramie. To nie tylko możliwość przypisania dodatkowego autora do publikowanych treści. To też kolejna szansa dla twórców na monetyzację swojej działalności. Nowa funkcja oznacza bowiem więcej możliwości współpracy pomiędzy influencerami i brandami. Zobaczymy, czy i kiedy możliwość współtworzenia tweetów będzie ogólnodostępna dla użytkowników Twittera.
📰 TechCrunch
Tegoroczne Oscary z większą oglądalnością
Najnowsze dane wskazują, że tegoroczną galę oscarową obejrzało 16,6 mln osób. To wzrost o 58% w porównaniu z rekordowo niską oglądalnością z 2021 r. Chociaż wzrost może wydawać się imponujący, nadal jest to drugi najgorszy wynik oglądalności w historii ceremonii rozdania Oscarów.
📰 The Variety
Skittles przeprasza fanów
Za co? Za to, że w 2013 r. firma wycofała smak limonki na rzecz zielonego jabłka. Limonka wróciła jesienią zeszłego roku, ale Skittles w nowej kampanii przeprasza za błąd z przeszłości. Brand zorganizował w tym celu „konferencję prasową” transmitowaną na Twitchu. Kampania bawi się konwencją, chce przyciągnąć uwagę młodszych odbiorców i zwiększyć subskrypcję na streamingowej platformie, gdzie marka jest coraz bardziej aktywna. Obecnie ma tam ok. 15 tys. subskrybentów.
🎥 SKITTLES Lime Apology Teaser
📰 MarketingDive
Shorty w GreenLetter
- Rynek reklamowy w USA według prognozy zwolni z powodu trwającej wojny w Ukrainie.
- Nowa funkcja na Instagramie ma ułatwić wspieranie akcji charytatywnych.
- Elon Musk skrytykował Twittera i stwierdził, że rozważa zbudowanie własnej platformy społecznościowej.
- Nielsen jednak zmieni właściciela. Grupa funduszy inwestycyjnych przejmie firmę zajmującą się pomiarami za ponad 10 mld dolarów.
Weekly Tool w GreenLetter
W tym tygodniu Weronika Durbas, junior social media specialist w Green Parrot, poleca Loomy. W tej aplikacji znajdziemy ponad 100 kolorowych, animowanych, ale i klasycznychfontów oraz teł/background’ów do wykorzystania na naszym Instagramowym profilu. Wystarczy nasze zdjęcie i dobry pomysł. Po wyborze odpowiedniego fontu wystarczy skopiować całość i dodać np. na Stories. Dodatkowa zaleta: w Loomy możemy planować posty i dzięki temu ułożyć idealny feed. (Nie)stety apka jest dostępna tylko na iOS.
Wiedza z bloga w GreenLetter