29.07.2021

GreenLetter: igrzyska w Japonii jako pomost do e-sportu

COVID-19 właśnie teleportuje o kilka lat do przodu kolejny obszar życia – sport. Igrzyska Olimpijskie bez widzów na trybunach mogą być dosyć smutnym zjawiskiem. Korporacje, które starają się dbać o swój wizerunek – jak Toyota – zaczynają robić rachunek zysków i strat związany z byciem kojarzonym z olimpijskim brandem w czasie pandemii. Być może ryzyko doprowadzenia do epidemicznej katastrofy przez zbiorowisko sportowców z całego świata jest zbyt wysokie w stosunku do szansy na zyskanie kilku wizerunkowych punktów. Wydaje mi się, że te igrzyska mogą być także cegiełką do sukcesu e-sportu, która przyzwyczai ludzi do wirtualnego i w pełni zdalnego odbioru sportowej rywalizacji.

Zapisz się na GreenLetter

Spis treści GreenLetter:

  1. Toyota wycofuje reklamy przygotowane na igrzyska
  2. Marketing, który dosłownie wyskakuje z lodówki
  3. „Kosmiczny mecz 2” i stojąca za nim machina marketingowa
  4. Twitter rezygnuje z Fleets
  5. Rynek VR, choć wciąż niewielki, dynamicznie rośnie
  6. Livestreaming jest w cenie
  7. Apple twierdzi, że dba o prywatność. Inni wytykają luki
  8. Ekspansja Netflixa na rynek gier wideo
  9. Właściciel WordPressa przejmuje apkę do podcastów
  10. Shorty
  11. Weekly Tool
  12. Czym jest mobile loyalty? Wiedza z bloga

Toyota wycofuje reklamy przygotowane na igrzyska

…i nie będzie emitować reklam TV w Japonii podczas Igrzysk Olimpijskich. CEO Akio Toyoda nie weźmie udziału w ceremonii otwarcia. Producent samochodów, który jest jednym z głównych sponsorów imprezy, podjął takie decyzje po tym, jak amerykańska tenisistka Coco Gauff odwołała swój udział w igrzyskach z powodu zakażenia koronawirusem, a także po tym, jak  w wiosce sportowców wykryto obecność wirusa u dwóch piłkarzy z RPA. CEO Toyoty nie weźmie udziału w ceremonii otwarcia również dlatego, że impreza jest zamknięta dla publiczności. Po raz pierwszy w historii Igrzyska Olimpijskie odbędą się bez udziału widzów. Brand, ograniczając swoją obecność na imprezie, być może chce zapobiec nadszarpnięciu wizerunku marki. Część opinii publicznej w Japonii była przeciwna organizacji igrzysk w obawie przed rozprzestrzenianiem się COVID-19.

📰 AdAge (Paywall)

Marketing, który dosłownie wyskakuje z lodówki

Klienci jednego z amerykańskich sklepów mogli się ostatnio mocno zdziwić podczas robienia zakupów. Sięgając do lodówki po mleko czy jogurt, stanęli twarzą w twarz z kolarką olimpijską Kristin Armstrong i mistrzem karate Arielem Torresem, którzy trenowali w specjalnie przygotowanej siłowni, znajdującej się tuż za działem z produktami mlecznymi. Reakcje klientów na to niecodzienne spotkanie zarejestrowały ukryte kamery. Kampania została zlecona przez amerykańską organizację przetwórców mleka i kontynuuje podejście marketingowe: „nie mów, pokaż”. Znani sportowcy pojawiają się w miejscach publicznych i demonstrują swoje umiejętności, a kręcone reklamy są gotowe do udostępnienia na TikToku. To też kolejny przykład marki, która tego lata w reklamach nawiązuje do Igrzysk Olimpijskich.

📰 AdWeek (Paywall)

🎥 Got Milk? | The Fridge

„Kosmiczny mecz 2” i stojąca za nim machina marketingowa 

Nike, Microsoft, McDonald’s, H&M, Gap, Tommy Hilfiger, Primark, Amazon, Uber – to tylko niektóre z ponad 200 firm, które nawiązały współpracę marketingową z Warner Bros. z okazji premiery filmu „Kosmiczny mecz: Nowa era”. Skala działań studia Warner Bros. w zakresie merchandisingu nie ma precedensu w świecie marketingu filmowego. Od pudełek Amazona poprzez buty, ubrania, gadżety, aż po zabawki dla zwierząt. Sama liczba firm zainteresowanych filmem, w którym główną rolę gra LeBron James, pokazuje, jak bardzo marki pożądają współpracy z Hollywoodem. Wielka marketingowa machina uruchomiona przy okazji premiery pokazuje też, jak zmieniły się zachowania konsumentów od czasu, gdy Michael Jordan wystąpił w oryginalnym „Kosmicznym Meczu” w 1996 r.

📰 Bloomberg (Paywall)

Twitter rezygnuje z Fleets

Funkcja Fleets, pozwalająca na dzielenie się krótkimi filmami, które po jakimś czasie znikają (taka kopia Stories), pojawiła się na Twitterze zaledwie 9 miesięcy temu, ale platforma już postanowiła się jej pozbyć. Powód to małe zainteresowanie społeczności. Firma oznajmiła, że liczba osób, które skorzystały z nowej funkcji jest niższa, niż oczekiwali. Jak widać, krótkie formy wideo, które mają już niedługo zdominować social media, nie sprawdzą się na każdej platformie.

📰 TechCrunch

Rynek VR, choć wciąż niewielki, dynamicznie rośnie

PricewaterhouseCoopers przedstawił obiecujące dane o kondycji branży VR. W corocznym raporcie PwC oszacował przychody związane z contentem VR na 1,8 mld dolarów w 2020 r. O 31,7% więcej niż w 2019 r. VR jest więc najszybciej rozwijającym się segmentem mediów, choć wciąż bardzo małym w porównaniu z innymi formatami. Firma prognozuje kontynuację wzrostu rynku VR. Autorzy raportu szacują też, że branża VR do 2025 r. przyniesie 6,9 mld USD. To duża kwota, ale w porównaniu z 194 mld dolarów prognozowanych przychodów z gier wideo wciąż wypada blado. Większość zysku z treści VR, które zgarnia kilka dużych firm, m.in. Facebook, pochodziła do tej pory właśnie z gier.

📰 The Information (Paywall)

Livestreaming jest w cenie

LiveU to firma, która dla ponad 300 dużych organizacji medialnych dostarcza technologię umożliwiającą transmisję wideo na żywo za pośrednictwem bezprzewodowej sieci komórkowej. Według TechCrunch ma zostać przejęta za ponad 400 mln USD przez fundusz private equity Carlyle. Jeszcze nie tak dawno temu live streaming był dostępny tylko w telewizji. Dzisiaj wideo na żywo i na żądanie jest na wyciągnięcie ręki w niezliczonych aplikacjach (zarówno tych stworzonych do transmisji, jak i tych, które oferują je obok innych treści, jak Facebook czy Youtube) i na wielu urządzeniach. Wideo stanowi już ok. 80% całego ruchu IP. Nie dziwi więc, że firmy, które oferują technologię obniżającą koszty transmisji i ułatwiają cały proces dostarczania wideo wysokiej jakości w czasie rzeczywistym, zyskują coraz większe zainteresowanie inwestorów.  

📰 TechCrunch

Apple twierdzi, że dba o prywatność. Inni wytykają luki

Apple konsekwentnie promuje iPhone’y jako urządzenia gwarantujące wysoki poziom bezpieczeństwa, a Amnesty International mówi „sprawdzam”. Z powodu ostatnich niepokojących doniesień na temat aplikacji szpiegowskiej Pegasus organizacja przeanalizowała dziesiątki smartfonów zaatakowanych przez program. Doszła do wniosku, że marketingowy przekaz Apple o „pierwszeństwie bezpieczeństwa i prywatności” został „rozerwany na strzępy”. Odkryto luki w najnowszych wersjach iPhone’ów i iOS. Amnesty International zaznacza, że jest to globalny problem. Wszyscy są zagrożeni. Nawet giganci technologiczni, tacy jak Apple, są źle przygotowani do radzenia sobie z masową skalą inwigilacji. Organizacja twierdzi też, że w porównaniu z resztą gigantów technologicznych, Apple niechętnie współpracuje z innymi, żeby razem zadbać o zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom. 

📰 Financial Times (Paywall)

Ekspansja Netflixa na rynek gier wideo

Netflix zatrudnia weterana branży gier wideo. Chce przez to przyspieszyć swoją ekspansję na rynek gamingowy. Mike Verdu przechodzi do serwisu streamingowego z Facebooka, gdzie zajmował się m.in. Oculus VR. W czasie, gdy giganci technologiczni, w tym Apple, Google, Microsoft i Amazon walczą o tytuł „Netflixa gier”, pojawienie się największej na świecie platformy streamingowej na rynku tylko wzmocni koncentrację Doliny Krzemowej na najbardziej lukratywnej części przemysłu rozrywkowego. Serwisy gamingowe w chmurze i modele biznesowe oparte na subskrypcji już są zagrożeniem dla rynku konsol. Ruch Netflixa nie będzie na pewno obojętny dla tej branży. Platforma streamingowa stawiała pierwsze kroki na rynku gamingowym w 2018 r. – wtedy pojawił się interaktywny odcinek „Black Mirror”. Od tego czasu Netflix udzielił licencji na stworzenie gry mobilnej na podstawie popularnego serialu „Stranger Things”. Przeniósł na ekran również kilka gier wideo, w tym „Wiedźmina”.

📰 Financial Times (Paywall)

Właściciel WordPressa przejmuje apkę do podcastów

Podcastowa aplikacja Pocket Casts ma nowego właściciela. Został nim Automattic stojący za WordPress.com (który niedawno kupił Tumblr). „Będziemy sprawdzać możliwości integracji WordPress.com i Pocket Casts, żeby ułatwić dystrybucję i słuchanie podcastów” – ogłoszono. Blogi na WordPressie i podcasty w Pocket Casts do dystrybucji wykorzystują kanały RSS. Integracja tych dwóch platform ma sens. To nie pierwszy raz, gdy Automattic zainteresował się podcastami. Na początku tego roku należący do Spotify Anchor współpracował z WordPress.com nad przekształcaniem materiałów tekstowych w podcasty za pomocą technologii text-to-speech

📰 TechCrunch

Shorty

🩳 Clubhouse wycofuje się z wersji beta Tylko na zaproszenie i jest od teraz dostępny dla wszystkich. 

🩳 Spark Ads to nowy format reklamowy w TikToku – marki mogą wykorzystywać do promocji istniejące już organiczne filmy, które pasują do ich kampanii.

🩳 Jeff Bezos poleciał w kosmos. I wrócił. 

🎥 Bezos w kosmosie

Weekly Tool

Nibbler to narzędzie do testowania stron internetowych. Wystarczy wpisać adres dowolnej witryny, a Nibbler stworzy raport oceniający witrynę w skali 1-10 pod kątem kluczowych obszarów, w tym SEO czy dostępności. 

Zapisz się na GreenLetter

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter

Quisque lectus mauris, suscipit sed mauris ut, consectetur maximus ex. Nulla vitae accumsan arcu. Vivamus tempor libero a tortor sodales,