Rozkwit gamingu i metaverse idealnie wpisuje się w koncepcję homo ludens (człowiek bawiący się) Johana Huizingi. Zakłada ona, że gra jest podstawowym elementem ludzkiej kultury. To właśnie przez zabawę odkrywamy horyzont rozwoju ludzkości (nie boję się tego tak ująć), a gry komputerowe dają nam wgląd w to, co czeka nas w przyszłości. Ludzie z Netflixa i Facebooka już to wiedzą. Ciekaw jestem, jak szybko to, co dzisiaj jest grą, stanie się naszą nową rzeczywistością. W swojej monografii „Homo ludens” Huizingi wymienia pięć elementów odróżniających zabawę od „prawdziwego” życia. Według mnie jako pierwsza polegnie zasada mówiąca o tym, że zabawa nie zakłada generowania materialnych korzyści. Za tą granicą gra staje się rzeczywistością.
Spis treści GreenLetter:
- Nowe gry mobilne od Netflixa
- Miliony na budowę „odpowiedzialnego metaverse”
- Zmiany w systemie iOS to kłopot dla marketerów
- Facebook na razie rezygnuje z „Instagrama dla dzieci”…
- …a YouTube mówi, że platforma jest dobra dla nastolatków
- Już możesz zostawić napiwek na Twitterze
- TikTok mierzy skuteczność reklam na platformie
- Kampania drinków i druk 3D
- Serena Williams jako postać w cyfrowym komiksie
- Shorty
- Weekly Tool
- Firmowy kanał na YouTube. Wiedza z bloga
Nowe gry mobilne od Netflixa
Jak zdobyć nowych widzów w zatłoczonej przestrzeni streamingowej? Netflix – który wciąż jest liderem na rynku, ale po piętach mocno depcze mu konkurencja – stawia na gry mobilne. W wybranych krajach, w tym w Polsce, w ramach testów pojawiły się trzy nowe, casualowe tytuły: Shooting Hoops, Teeter Up i Card Blast. Są one dostępne tylko dla subskrybentów platformy streamingowej. Pierwsze gry były powiązane z popularnym serialem „Stranger Things”. Nowe propozycje nie nawiązują do żadnej produkcji – mają po prostu dostarczać rozrywki. Gry – bezpłatne i wolne od reklam – będzie można pobrać na Androidzie w Google Play, ale żeby zacząć z nich korzystać, trzeba się zalogować na Netflixie. Platforma już od dłuższego czasu interesuje się grami komputerowymi. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłości jeszcze bardziej będzie rozpychać się w świecie gamingu.
📰 TechCrunch
Miliony na budowę „odpowiedzialnego metaverse”
Facebook przeznaczy 50 mln dolarów na rozwój metaverse. Firma z Menlo Park chce, żeby cały proces tworzenia metaverse odbywał się w „bardziej odpowiedzialny sposób”. Technologiczny gigant planuje współpracę z naukowcami i innymi partnerami, a w ciągu dwóch następnych lat zainwestuje w research zewnętrznych firm. Facebook już wcześniej finansował m.in. badania na temat wpływu okularów AR na użytkowników.
📰 The Verge
Zmiany w systemie iOS to kłopot dla marketerów
Jak ostatnie aktualizacje systemu iOS wpływają na mierzenie wyników kampanii online? Według Facebooka – niekorzystnie. Graham Mudd, VP of Product Marketing, na blogu napisał, że „w niektórych przypadkach wynika to z zaniżania raportów z naszej strony. Szacujemy, że łącznie zaniżamy liczbę konwersji internetowych w iOS o około 15%.” Przypomnijmy: Apple kilka miesięcy temu umożliwił użytkownikom blokowanie śledzenia ich aktywności przez aplikacje. Dla marketerów oznacza to problemy z oszacowaniem tych konwersji, których po aktualizacji nie można już bezpośrednio zmierzyć.
📰 AdAge (Paywall)
Facebook na razie rezygnuje z „Instagrama dla dzieci”…
Facebook oznajmił, że wstrzymuje prace nad specjalną wersją Instagrama dla dzieci. Plan spotkał się z ostrą krytyką ze strony użytkowników i ustawodawców. Mówią oni o negatywnym wpływie social media na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Szef Instagrama, Adam Mosseri oznajmił: „Nadal mocno wierzę, że wersja Instagrama, która jest bezpieczna dla młodzieży, to dobra rzecz. Chcemy jednak poświęcić więcej czasu na rozmowę z rodzicami, naukowcami oraz ekspertami ds. bezpieczeństwa i uzgodnić konsensus, żeby iść do przodu.” Wycofanie się z projektu to też efekt wcześniejszych doniesień The Wall Street Journal. Gazeta dotarła do wewnętrznych badań Instagrama. Wynika z nich, że firma była świadoma, że korzystanie z platformy jest szkodliwe dla znacznej części młodych użytkowników – zwłaszcza dla nastoletnich dziewczyn.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
…a YouTube mówi, że platforma jest dobra dla nastolatków
Susan Wojcicki, CEO YouTube, oznajmiła z kolei, że platforma wideo ma korzystny wpływ na młodych ludzi. „(…) Widzimy twórców, którzy mówią o zdrowiu psychicznym, dla wielu dzieci to naprawdę destygmatyzuje [tę kwestię] i pozwala im mówić o tym, jak się czują i co się z nimi dzieje”. CEO dodaje, że jako matka uważa, że ważne jest, aby dać rodzicom jak najwięcej narzędzi, które pomogą nadzorować czas, jaki ich dzieci spędzają przed ekranem. Powinni mieć też pewność, że młode osoby oglądają bezpieczne i odpowiednie dla wieku filmy. Uwagi Wojcicki padły w wywiadzie dla Bloomberg Television po doniesieniach Wall Street Journal na temat szkodliwego wpływu Instagrama na młodzież.
YouTube był wielokrotnie krytykowany za umożliwianie nieletnim dostępu do treści dla dorosłych i za nieskuteczną moderację. W 2019 r. Google, właściciel platformy, musiał zapłacić 170 mln dolarów amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu za naruszenie prywatności dzieci.
📰 AdAge (Paywall)
Już możesz zostawić napiwek na Twitterze
Twitter konsekwentnie idzie w creators economy. Platforma właśnie udostępniła wszystkim użytkownikom opcję dawania napiwków ulubionym twórcom. Funkcja była testowana od maja. Co ważne, napiwki można dawać nie tylko w dolarach, ale też w kryptowalutach (Jack Dorsey, CEO Twittera, jest wielkim entuzjastą Bitcoina). Żeby wesprzeć swoich ulubionych twitterowiczów, użytkownicy muszą na swoim profilu aktywować specjalną opcję.
📰 Social Media Today
TikTok mierzy skuteczność reklam na platformie
TikTok sprawdza zaangażowanie i reakcję na reklamy na swojej platformie. MediaScience, firma odpowiedzialna za badanie, wykorzystała eye-tracking, monitorowanie tętna i technologię GSR. Według TikToka wyniki pokazują, że użytkownicy zapamiętują reklamy bez względu na czas oglądania. „Niezależnie od tego, jak długo reklama pojawia się na ekranie, TikTok przyciąga uwagę [użytkowników] i powoduje zaangażowanie w ciągu pierwszych kilku sekund. Innymi słowy, reklamy na TikToku potrzebują mniej czasu, aby wywrzeć wpływ na swoich odbiorców niż podobne spoty na innych platformach.” Firma twierdzi też, że przekazy brandów spotykają się tutaj z lepszym odbiorem niż na innych platformach.
📰 Social Media Today
Kampania drinków i druk 3D
Crown Royal, producent whisky, wykorzystał technologię druku 3D do promocji nowej linii napojów alkoholowych w puszkach. Na podstawie kilku lokalizacji w Hiszpanii, Ukrainie, USA i Kanadzie powstały modele 3D, które następnie posłużyły jako sceneria do spotu „A Whole New World of Cocktails”. Twórcy zamienili rzeczywiste budynki w gigantyczne puszki z logo Crown Royal. W tej niecodziennej scenerii awatary bawią się na imprezach na dachu, w barze czy wśród blokowisk (z puszek).
📰 Marketing Dive
🎥 Crown Royal Ready to Drink Cocktails | It’s A New World Of Cocktails
Serena Williams jako postać w cyfrowym komiksie
Serena Williams wciela się w Wonder Woman w cyfrowym komiksie „Serving Up Justice”. Tenisistka wykorzystuje swoje umiejętności do ratowania Ziemi przed inwazją robotów. Komiks jest elementem kampanii „Get Your TV Together” prowadzonej przez DirecTV, amerykańską platformę cyfrową. Cztery rozdziały opowieści będą dostępne online, a jeszcze w tym roku ma pojawić się też papierowa wersja.
📰 Marketing Dive
📰 Przeczytaj komiks „Serving Up Justice”
🩳 Shorty Green Letter:
🛠 Weekly Tool w GreenLetter:
Planujesz kampanie na TikToku nie tylko na polskim podwórku? Do researchu przyda Ci się Influence Grid. To wyszukiwarka międzynarodowych influencerów obecnych na platformie.
Więcej na blogu Green Parrot:
Jak prowadzić firmowy kanał na YouTube? 10 kluczowych tipów i porad.