Co to znaczy, że reklama jest świetna? Ostatnia komunikacja Burger Kinga bardzo mi się podoba. Co mnie w niej interesuje, to:
- Fajna retro stylistyka przedstawionego świata.
- Ciekawy sposób na zakomunikowanie długiej historii marki.
- Zwrot do powiększającej się (również w Brazylii) kohorty seniorów.
- Ciekawy element prowokacyjny w postaci osób występujących niejako „poza rolą”.
- Można tu nawet doszukać się jakiegoś komentarza społecznego: normalizowanie starości, pokazywanie, że „oni też mogą” czy wreszcie zwrócenie uwagi na fakt, że to właśnie wśród ludzi młodych zastraszająco spada zainteresowanie seksem i intymnością, a starsi sobie wciąż radzą.
To właśnie powyższe elementy powodują, że o tej kampanii mówimy i że mi osobiście wydaje się ona bardzo ciekawa, a może i lekko przygnębiająca.
Pytanie tylko, czy ta reklama sprzedaje kanapki z wołowiną i frytki? Czy ta komunikacja buduje pozytywne skojarzenia z marką, albo korzystnie wyróżnia ją na tle konkurencji? Bo umówmy się, że świadomość brandu Burger King już ma.
Śmiem wątpić. Marka celuje w wygrywanie konkursów piękności i kreatywności, co na pewno cieszy działy kreacji i wszyscy czują się bardzo inteligentni. Osobiście sądzę jednak, że reklama powinna mieć po pierwsze efekt biznesowy, a po drugie kulturowy. Na tym polega jej „świetność”.
Spis treści:
- Gorąca kampania Burger Kinga
- Kupowanie w trakcie oglądania
- Meta pokaże, czy content jest „made with AI”
- Marketing w czasie zaćmienia
- Bank udostępni reklamodawcom dane o wydatkach
- Dove pozostaje naturalne
- Coca-Cola łączy siły z Marvelem
- Elon Musk i Brazylia spierają się o X
- Shorty
- Weekly Tool
- Wiedza z bloga
Gorąca kampania Burger Kinga
Burger King kończy w tym roku 70 lat i świętuje swoje urodziny wyjątkową kampanią reklamową. Tym razem nie zobaczymy w niej nawiązania do McDonald’s, co miało miejsce w wielu poprzednich akcjach marketingowych marki. Reklamy „Flame-grilled since 1954” podbijają aktualnie serca odbiorców. Ta gorąca kampania, zaprojektowana przez argentyńską firmę Room 23 dla Burger King Brazil, obejmuje zdjęcia i filmy przedstawiające pary seniorów, które publicznie okazują sobie swoje uczucia, od całowania się na parkingu po zlizywanie sosu z ust w restauracji Burger King. Celem kampanii jest pokazanie, że po 70 latach „ogień nadal płonie”. Wielu użytkowników komentuje w social mediach, że to jedna z najlepszych kampanii Burger Kinga, jaką widzieli.
📰 Ad Age
Kupowanie w trakcie oglądania
Firmom streamingowym, takim jak Paramount, Disney, Netflix i Peacock, nie wystarczy, że oglądamy telewizję na ich platformie – chcą mieć wpływ na to, co robimy w tym samym czasie na telefonie.
Paramount ogłosił, że podczas streamingu z rozdania nagrody CMT Music Awards będzie testował nowe rozwiązanie reklamowe. Współpracujący z firmą Shopsense AI Paramount twierdzi, że widzowie będą mogli przeglądać i kupować na smartfonie przedmioty inspirowane tym, co dzieje się na ich telewizorze.
Platformy streamingowe podeszły do tego rozwiązania reklamowego na kilka różnych sposobów.
- W serwisie Peacock subskrybenci otrzymują reklamy przedmiotów związanych z tym, co oglądają, np. przyborów kuchennych używanych w programie kulinarnym. Następnie skanują kod QR na telewizorze i mogą kupować produkty na swoim telefonie.
- W styczniu 2024 Disney ogłosił, że przetestuje wysyłanie reklam za pośrednictwem e-maili lub powiadomień push do widzów, którzy będą oglądać filmy.
📰 The Verge
Meta pokaże, czy content jest „made with AI”
Wyniki badań opublikowanych w czasopiśmie „Psychological Science” pokazują, że twarze generowane przez sztuczną inteligencję są postrzegane za bardziej realistyczne niż ludzkie. Meta postanowiła ułatwić zadanie odbiorcom, którzy czasami głowią się, czy coś jest dziełem człowieka, i wdraża naklejkę „made with AI” na kreacjach stworzonych ze wsparciem sztucznej inteligencji. Oznaczenie może się pojawić pod materiałami graficznymi, wideo i audio.
Decyzja o wprowadzeniu tej zmiany w ekosystemie Meta wynikała z konsultacji społecznych, a także zaleceń amerykańskiej Rady ds. Nadzoru, zgodnie z którymi zapewnienie przejrzystości jest obecnie jednym ze sposobów na zajęcie się manipulacjami, które pojawiają się w mediach, a z drugiej strony, eliminuje ryzyko ograniczania wolności słowa.
📰 Facebook Newsroom
Marketing w czasie pełnego zaćmienia słońca
Światowe marki wykorzystały poniedziałkowe pełne zaćmienie słońca, które podziwiać mogli mieszkańcy Stanów Zjednoczonych i Kanady.
- McDonald’s otworzył w Teksasie CosMc’s, które zorganizowało wydarzenie wspólnej obserwacji nieba. Marka udostępniała bezpłatnie specjalne okulary do oglądania zaćmienia, degustację pozycji z menu oraz gadżety firmowe.
- Pizza Hut oferowała dużą pizzę za 12 dolarów z okazji Dnia Zaćmienia w ramach tak zwanego „Całkowitego Zaćmienia Hut”.
- Firma Smoothie King specjalnie z okazji pełnego zaćmienia słońca wprowadziła na rynek nowy smak zdrowego napoju. Tylko około 10% populacji USA żyje na obszarach, z których pełne zaćmienie słońca miało być widoczne, więc marka chciała, żeby wszyscy mogli „poczuć” to wyjątkowe zjawisko, np. pijąc koktajl Smoothie King.
📰 AdAge
Bank udostępni reklamodawcom dane o wydatkach
Chase Bank pozwoli reklamodawcom kierować reklamy do klientów na podstawie danych o wydatkach. Stanie się tak dzięki powołaniu nowej jednostki Chase Media Solution. Wejście amerykańskiej firmy do ekosystemu „wszystko jest siecią reklamową” nie wiąże się ze sprzedażą powierzchni reklamowej w tradycyjnym rozumieniu. Zamiast tego reklamodawcy będą teraz mogli docierać do różnych grup konsumentów, ale tylko takich, którzy zgodnie z przewidywaniami banku, będą zainteresowani ofertą.
Dlaczego o tym piszemy, skoro inni dostawcy już potrafią odpowiednio targetować reklamy i docierać do osób potencjalnie zainteresowanych? Firma Chase będzie pobierać od sprzedawców opłatę tylko wtedy, gdy klient skorzysta z oferty, zakupi produkt czy zapisze się na płatną subskrypcję, słowem – sfinalizuje akcję.
📰 The Wall Street Journal
Dove pozostaje naturalne
Dove zobowiązało się nie wykorzystywać w swoich reklamach modeli sztucznej inteligencji zamiast wizerunków prawdziwych kobiet. Marka od lat aktywnie działa w kampaniach body positive, tworząc przekaz, w którym jej produkty są dla osób o różnym rozmiarze, kolorze skóry, urodzie.
Z komunikatu prasowego Dove wynika, że marka nie będzie wykorzystywać sztucznej inteligencji do reprezentowania kobiet w reklamach i komunikacji w ramach swojej platformy Real Beauty, która w tym roku obchodzi 20. rocznicę istnienia. Marka należąca do Unilever opracowała też zestaw wytycznych Real Beauty Prompt, które mają pomóc w tworzeniu bardziej reprezentatywnych i realistycznych kreacji.
📰 AdAge
📰 Marketing Dive
📰 PR Newswire
Coca-Cola łączy siły z Marvelem
Coca-Cola ożywi dzięki AR ponad 30 bohaterów i złoczyńców Marvela. Dwaj mocni gracze popkultury łączą siły i kultywują ponad 60-letnią relację. Kampania będzie obejmować reklamę telewizyjną, cyfrowe produkty kolekcjonerskie, konkursy z nagrodami i niesamowite doświadczenia w rozszerzonej rzeczywistości (AR). Współpracę będzie można obserwować w ponad 50 krajach na całym świecie.
📰 Marketing Dive
🎞️ Coca-Cola x Marvel: The Heroes
Elon Musk i Brazylia spierają się o X
Elon Musk na celowniku Sądu Najwyższego Brazylii. Instytucja wszczęła dochodzenie w sprawie Muska w związku z potencjalnym utrudnianiem działania wymiaru sprawiedliwości po tym, jak właściciel X oświadczył, że reaktywował konta na platformie mediów społecznościowych, które Brazylia nakazała zablokować.
X (dawniej Twitter) zastosował się do nakazów wydanych przez brazylijski rząd, ale jego właściciel zniósł ograniczenia, a do tego instruował użytkowników X w Brazylii, aby pobrali VPN na wypadek, gdyby rządzący chcieli zablokować dostęp do platformy.
Pozycjonując się jako zagorzały obrońca wolności słowa, Musk wielokrotnie zapewniał, że tam, gdzie zajdzie taka potrzeba, będzie przestrzegał praworządności. W zeszłym miesiącu w wywiadzie udzielonym Donowi Lemonowi Musk powiedział, że X ma „obowiązek przestrzegania prawa” i będzie usuwał nielegalne treści. W kwietniu ubiegłego roku Forbes podał, że X w pełni zastosował się do ponad 80 procent rządowych żądań cenzury, w porównaniu z około 50 procentami, które zostały zaakceptowane, zanim Musk przejął firmę na własność.
📰 The Verge
Shorty
🩳 McDonald’s postawił puste billboardy, które… pachną frytkami. Kampania miała miejsce w Holandii.
🩳 Na Messengerze wyślesz dobrej jakości zdjęcia i większe pliki.
🩳 Jakie formaty treści są najskuteczniejsze na LinkedIn? [RAPORT].
🩳 Spotify udostępnia playlisty tworzone przez sztuczną inteligencję na bazie promptów.
Weekly Tool
To narzędzie pomoże Ci przełożyć myśli na obraz. Ideogram wesprze w przygotowaniu moodboardów, rekomendacji dla kreatywnych, unikalnych grafik do prezentacji czy social mediów. To zaawansowany model zamiany tekstu na obraz. Rejestrując się na ideogram.ai, dołączasz do globalnej społeczności twórców, gdzie możesz poznać nowe osoby, dzielić się swoimi obrazami i podpowiedziami oraz czerpać inspiracje. W ramach bezpłatnej wersji narzędzia wygenerujesz 25 obrazów dziennie. Żeby móc przygotować więcej grafik i oszczędzić sobie czas, możesz skorzystać z opcji płatnych.