Obserwacja tego, co stanie się z Twitterem – jako medium oraz firmą – będzie bardzo ciekawą lekcją z zarządzania i perswazji na masową skalę. Twitter zawsze odstawał od reszty platform społecznościowych, jeśli chodzi o przychody – nie można jednak odmówić mu ciężaru gatunkowego. To tam prowadzone są dyskusje przez awangardę polityki i biznesu technologicznego. Rola społeczna, jaką pełni Twitter jest więc bardzo ważna. Myślę, że społeczeństwo zyskałoby, gdyby została ona przejęta przez rozwiązanie typu Mastodon, nad którym kontroli nie sprawuje jedna konkretna osoba, zarząd czy partia polityczna. To piękny i pozytywny scenariusz, a zatem, jak pokazuje historia, należy traktować go jako mało prawdopodobny. Ale kto wie, może dobór nazwy dla aplikacji Mastodon – bądź co bądź wymarłego gatunku – okaże się ironiczny.
Spis treści:
- Mastodon zamiast Twittera?
- Co chce zmienić Elon Musk?
- Biznes reklamowy Amazona rośnie
- Disney chce większej personalizacji rozrywki
- Czy warto inwestować w reklamy audio?
- Marki wycofują się ze współpracy z Kanye Westem
- GameStop z własnym marketplace
- Google przejmuje startup AI
- Gwiazdy popkultury i AR
- Duzi gracze idą w reklamy in-game
- Shorty
- Weekly Tool
- Pop-up w marketingu. Wiedza z bloga
Mastodon zamiast Twittera?
Na wieść o tym, że Musk jednak przejął Twittera, wiele osób, które mają konto na platformie, zaczęło szukać alternatywy. Dla części z nich może nią być Mastodon, zdecentralizowana sieć społecznościowa, która powstała jeszcze w 2016 r. W piątek zarejestrowało się na niej ponad 70 tys. nowych użytkowników, a w weekend padł rekord pobrań. Mastodon to bezpłatna apka o otwartym kodzie, która dzięki mikroblogowej funkcji przypomina Twittera. Można śledzić innych użytkowników, udostępniać multimedia, tworzyć posty, które da się polubić i retweetować (a raczej „tootować”), używać hashtagów itp. Największą różnicą jest decentralizacja – Mastodon używa standaryzowanego, otwartego protokołu ActivityPub.
📰 TechCrunch
Co chce zmienić Elon Musk?
Co planuje Elon Musk po przejęciu Twittera? Bloomberg przewiduje, że platformę czeka pięć istotnych zmian. Po pierwsze redukcja zatrudnienia. Po drugie, nowi liderzy – Musk już zwolnił czołowych dyrektorów. Trzecią zmianą może być powrót Vine (Twitter przejął apkę w 2012 r.). Miliarder wcześniej wiele razy wspominał, że platforma powinna być oazą wolności słowa, więc z pewnością zmieni się sposób moderacji treści. Po piąte, Musk chce zacząć pobierać opłaty od użytkowników za weryfikację. Ogłosił właśnie, że za Twitter Blue trzeba będzie płacić 8 dolarów miesięcznie.
📰 Bloomberg (Paywall)
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Biznes reklamowy Amazona rośnie
Biznes reklamowy Amazona wzrósł w Q3 o 25% rok do roku i wyniósł 9,5 mld dolarów. W porównaniu z Google czy Meta zyski nie są duże, ale za to tempo wzrostu jest imponujące. Przychody Google z reklam wzrosły w tym samym czasie o zaledwie 2,5%, osiągając 54,4 mld dolarów. Jeśli chodzi o Meta, zyski z reklam skurczyły się już drugi kwartał z rzędu, spadając o 3,7% rok do roku do $27,2 mld.
📰 Marketing Dive
Disney chce większej personalizacji rozrywki
Disney chce wykorzystać historię oglądania użytkowników, aby dzięki temu lepiej personalizować dla nich ofertę m.in. w Disneylandach. „Jeśli korzystasz z Disney Plus, powinniśmy być świadomi tego, (…) czego doświadczyłeś, co ci się podobało, kiedy ostatnio odwiedziłeś park i odwrotnie. Kiedy jesteś w parku, powinniśmy wiedzieć, jakie są twoje nawyki oglądania na Disney Plus”. – mówi CEO Disneya, Bob Chapek. Jeśli np. w Disneylandzie pójdziesz na kolejkę „Piraci z Karaibów”, to na platformie dostaniesz rekomendacje treści związanych z tym tytułem. Szerokie wykorzystywanie danych, łączenie oferty offline i online, ale i eksperymentowanie z nowymi technologiami, w tym AR, to próba stworzenia „storytellingu nowej generacji” – Disney woli tę frazę niż forsowany przez Meta „metaverse”.
📰 The Verge
Czy warto inwestować w reklamy audio?
Jak najbardziej. Firma Audacy opublikowała wyniki badań, z których wynika, że aż 74% słuchaczy rezerwuje sobie czas na ulubione treści audio. 87% ankietowanych słucha podcastów raz w tygodniu. Do końca 2022 r. reklamy w podcastach będą stanowić ponad jedną czwartą wydatków na digitalową reklamę audio, a do końca 2026 r. będzie to już ponad jedna trzecia wydatków i osiągną wartość 3 mld dolarów. Paul Suchman, chief marketing officer w Audacity uważa, że marketerzy wciąż nie wykorzystują szansy i możliwości, jakie daje audio. Według niego to medium w strategii marketingowej nie jest już „nice to have”, ale „must have”.
📰 AdWeek (Paywall)
Marki wycofują się ze współpracy z Kanye Westem
Ye, dawniej Kanye, West (o którym niedawno pisaliśmy w tym GreenLetterze) poskarżył się w social mediach, że w ciągu dnia stracił 2 mld dolarów. Dlaczego? Ze współpracy z gwiazdorem wycofały się znane marki – Adidas, Gap, Balenciaga i Vogue. Rezygnacja ze współpracy była podyktowana „nienawistnymi i niebezpiecznymi” wypowiedziami rapera. Sam kontrakt z Adidasem był wyceniany na 1,5 mld dolarów.
📰 Business Insider
GameStop z własnym marketplace
GameStop to amerykańska firma znana głównie ze sprzedaży gier wideo i gadżetów dla gamerów. Zyski z ich podstawowej działalności stale spadają, ale GameStop ma pomysł na siebie: firma właśnie uruchomiła swój marketplace gier NFT. Jest on oparty na platformie blockchain Immutable X. Dzięki tej współpracy gracze będą mieć dostęp do najpopularniejszych gier Web3 zbudowanych na Immutable X: m.in. Gods Unchained, Guild of Guardians czy Illuvium. Co istotne, sprzedaż czy kupno NFT na platformie GameStop ma być – w odróżnieniu chociażby od największego marketplace’u OpenSea – zeroemisyjne wolne od opłat za gaz.
📰 Coin Desk
Google przejmuje startup AI
Google kupił Alter, startup AI, który pomaga twórcom i brandom generować awatary i „wyrażać swoją wirtualną tożsamość”. Transakcja miała według TechCrunch odbyć się już dwa miesiące temu, ale żadna z firm publicznie się tym nie chwaliła. Gigant z Mountain View miał zapłacić aż 100 mln dolarów. Po co Google w portfolio taka firma? Przejęcie startupu AI ma pomóc w skuteczniejszym konkurowaniu chociażby z TikTokiem.
📰 TechCrunch
Gwiazdy popkultury i AR
Rozszerzona rzeczywistość coraz częściej jest wykorzystywana przez różne branże, w tym popkulturę. Taylor Swift sięgnęła po AR, aby promować swój najnowszy album Midnight. Powstały specjalne soczewki na Snapchacie. Dzięki nim fani, którzy odwiedzą Big Ben w Londynie lub Grand Central Terminal w Nowym Jorku i nakierują na zegary obiektywy smartfonów, zobaczą niecodzienne widowisko.
📰 AdWeek (Paywall)
Duzi gracze idą w reklamy in-game
Współpraca Burger Kinga z Call of Duty Modern Warfare II to największy jak dotąd romans sieci fast foodów ze światem gier wideo. Dzięki niej gamerzy będą mogli wymieniać kody z zestawów Call of Duty Whopper na nagrody, np. dodatkowe punkty doświadczenia czy specjalne skórki operatora w stylu Burger Town (to fikcyjna sieć szybkiej obsługi w grze). Partnerstwa firm z obu branż są nieprzypadkowe: dwie trzecie graczy zamawia jedzenie na wynos z fast foodów, a prawie jedna trzecia stołuje się w tego typu lokalach raz w tygodniu.
📰 Marketing Dive
🎥 Burger King – Burger Six, Going Dark
Shorty w GreenLetter:
Weekly Tool w GreenLetter:
Stawiasz pierwsze kroki w świecie grafiki generowanej przez AI, eksperymentujesz narzędziami text-to-image typu DALL·E 2, Midjourney czy Stable Diffusion, ale nie wiesz do końca, jaki tekst wprowadzić, żeby uzyskać zadowalający efekt? Wypróbuj PromptBase – to jeden z pierwszych marketplace’ów z gotowymi podpowiedziami (promptami) dla AI wysokiej jakości. Toola odkrył Mariusz Tarnaski, CTO w Develtio.
Wiedza z bloga w GreenLetter: