23.12.2021

GreenLetter: artysta głodny jest o wiele bardziej płodny

Jack Conte na okładce GreenLetter

Świat cyfrowy od zawsze zmaga się z problemem monetyzowania wszelkiego rodzaju treści: tekstów, obrazów, wideo czy muzyki. Pojawianie się przełomowych technologii – takich jak kompresja mp3 – demontuje całe obszary ekonomii bazującej na działalności artystycznej. Jako cywilizacja wciąż poszukujemy rozwiązań, które umożliwią sprawiedliwe wynagradzanie twórców. Stoją oni przecież za jednym z najważniejszych aspektów naszej egzystencji: kulturą. Dlatego zawsze mocno kibicowałem Patreonowi i innym firmom z obszaru „creator economy”. Mam nadzieję, że rozwiązania ze świata krypto, takie jak NFT, uwolnią nowe możliwości monetyzowania contentu online przez twórców. Może w tytułowym wersie z Kazika jest ziarno prawdy, ale chyba nikt z nas nie chciałby się o tym przekonać na własnej skórze. 

Spis treści GreenLetter: 

  1. Co dalej z Patreonem?
  2. Czy wydawcy są gotowi na erę post-cookies?
  3. Nowy biznes TikToka 
  4. Gamifikacja mody 
  5. Tort od LEGO dla Louis Vuitton 
  6. Nowe narzędzie Google dla twórców 
  7. Katalog z pizza-prezentami 
  8. Dezodoranty inspirowane „Wiedźminem” 
  9. Shorty GreenLetter
  10. Weekly Tool w GreenLetter
  11. UX design a decyzje zakupowe. Wiedza z bloga Green Parrot

Zapisz się na GreenLetter

Co dalej z Patreonem?

Patreon powstał, zanim słowa takie jak „influencer” znalazły się w naszych słownikach. Jak platforma radzi sobie w czasach, w których króluje TikTok, a wielu innych graczy również chce zawłaszczyć kawałek tortu w ramach „creator economy”? Okazuje się, że Patreon ma się całkiem nieźle. Na początku tego roku jego wycena potroiła się i wynosi 4 mld dolarów. Platforma chce walczyć z konkurencją m.in. poprzez agresywne zatrudnianie, zwłaszcza w zakresie produktów i inżynierii. Teraz ma 400 pracowników, a do 2022 r. zespół będzie liczyć ok. 1000 osób. Platforma pracuje też nad nowymi funkcjami: m.in. natywną platformą wideo, lepszym systemem rozliczeń, udostępnianiem większej ilości danych i analiz, czystszym designem. Patreon nie wyklucza też wejścia w świat kryptowalut.

📰 TechCrunch

Czy wydawcy są gotowi na erę post-cookies?

Nieunikniona śmierć plików cookies to zmiany na rynku reklamy cyfrowej. Jak wydawcy online widzą przyszłość bez ciasteczek? AdWeek zapytał o to 100 specjalistów z branży. Odpowiedzi są bardzo optymistyczne. 70% respondentów stwierdziło, że będzie to korzystne dla ich biznesu. Na szczycie ich listy priorytetów znajduje się zwiększanie wartości first-party (35% respondentów). Największe przeszkody związane z wykorzystaniem danych, jakie napotykają wydawcy, to niekompletne dane o klientach (39%), niedokładne dane (33%) i niedostępne dane (25%).

📰 AdWeek (Paywall)

Nowy biznes TikToka

Już niedługo będzie można zamówić jedzenie, które pojawia się na TikToku. Aplikacja współpracuje z Virtual Dining Concepts oraz Grubhub i w przyszłym roku w USA uruchomi „TikTok Kitchen” – markowe restauracje z dostawą. W menu znajdą się posiłki, które (oczywiście w formie wideo) wcześniej zdobyły największą popularność na TikToku. W planie jest otwarcie ponad tysiąca restauracji do końca 2022 r.

📰 TechCrunch

Gamifikacja mody

Sieciówka Forever 21 to kolejna marka, która pojawiła się na Robloxie. W wirtualnym Forever 21 Shop City użytkownicy i influencerzy modowi mogą zarządzać sklepem z odzieżą. Gracze na początku mają do dyspozycji lokal, który dzięki zdobywanym punktom mogą rozbudowywać i ulepszać, rywalizując o status najlepszego sklepu w okolicy. W cyfrowym świecie Forever 21 znajdują się cztery dzielnice tematyczne: rozrywka, tor przeszkód, food court i żółty dywan – tam użytkownicy mogą spotykać się z innymi czy odkrywać ukryte przedmioty. Marka chce zachęcać graczy do wyrażania swojej indywidualności dzięki „bezprecedensowym opcjom personalizacji”.

📰 Marketing Dive

Tort dla Louis Vuitton 

Louis Vuitton dostał na swoje 200 urodziny wyjątkowy tort od LEGO. Powstał on z 31 700 klocków w różnych kolorach. Na torcie można zobaczyć imię i portret twórcy marki modowej, a także kilka trójwymiarowych kwiatów. Tort zamknięty jest w specjalnie zaprojektowanym kufrze z szufladami do przechowywania tysięcy klocków LEGO.

🎥 LOUIS 200 x LEGO ® | LOUIS VUITTON
📰 Hypebeast

Nowe narzędzie Google dla twórców 

Google uruchomił nową aplikację Qaya, która ma ułatwiać twórcom zarabianie w Internecie. Poprzez aplikację można zdobyć darmowe i płatne produkty, zostawić twórcy napiwek, a już niedługo ma pojawić się opcja subskrypcji. Gigant technologiczny twierdzi, że na Qaya może sprzedawać wszystko – filmy szkoleniowe, filtry fotograficzne, dźwięki ASMR czy wzory do robienia na drutach.

📰 Social Media Today

Katalog z pizza-prezentami 

Sieć kanadyjskich pizzerii Boston Pizza (BP) w te święta stawia na nostalgię i prezentuje Holiday Wish List, który przypomina dawne katalogi. Lista Życzeń to cyfrowy przewodnik po hipotetycznych, jeszcze niewyprodukowanych prezentach związanych z pizzą.

📰 AdWeek (Paywall)
📖 BP WishList

Dezodoranty inspirowane “Wiedźminem” 

Old Spice i Netflix nawiązały współpracę przy tworzeniu linii dezodorantów i kampanii reklamowej promującej drugi sezon serialu „Wiedźmin”. Nowy spot „Ode to Smell” przedstawia tłoczną tawernę, gdzie goście śpiewają o tym, jak w średniowiecznym uniwersum wszystko brzydko pachnie. Otrzymują też ponurą przepowiednię. Marka dezodorantów stworzyła do tego własnego chatbota promowanego na Reddicie: R/SmellyBardBot naśladuje Jaskiera z „Wiedźmina”. Dzięki AI Randomizer bot wchodzi w interakcje z użytkownikami i m.in. serwuje im dowcipy.

📰 Marketing Dive
🎥 Ode to Smell | Old Spice x The Witcher

​​🩳 Shorty GreenLetter

🛠 Weekly Tool w GreenLetter

Planowanie działań we wszystkich firmowych social mediach (w tym także publikacji na LinkedIn i w Wizytówce Google Moja Firma), raportowanie, moderacja profili w social media i odpowiadanie na wiadomości w jednym miejscu? To możliwe z polskim narzędziem NapoleonCat. PS Warto do nich zajrzeć choćby dla sprawdzenia ich produktowego landing page’a – kawał dobrej roboty.

🦜 GreenLetter przeczytany? To czas na dokładkę wiedzy z bloga Green Parrot:

Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter

Quisque lectus mauris, suscipit sed mauris ut, consectetur maximus ex. Nulla vitae accumsan arcu. Vivamus tempor libero a tortor sodales,