Wyścig pomiędzy wszelkiego rodzaju organizacjami sprowadza się moim zdaniem, do tego, kto będzie dysponował lepszą technologią. Zasada ta aplikuje się na różnych poziomach złożoności: pomiędzy małymi firmami, korporacjami, instytutami naukowymi, miastami, czy w końcu całymi państwami. Konkurencja ta wydaje się dawać ludzkości pozytywne efekty na właściwie wszystkich poziomach za wyjątkiem państwowego. Chiny i USA stoją obecnie w obliczu klasycznej Pułapki Tukidydesa, która jak wiemy, zazwyczaj kończy się otwartym konfliktem. Tyle tylko, że obecnie wojna rozegra się na krzem, algorytmy, liczby użytkowników i zakresy posiadanych danych.
Szymon Paroszkiewicz
Spis treści
1. USA vs. Chiny – wojna technologiczna już tu jest
2. Chińska wojna technologiczna
3. Wszystkie reklamy są takie same
4. Reklama VW
5. Axel myśli nad eBayem
6. Nie dotykaj konsumenta – statystyki
7. Shopify usługi finansowe
8. Przepaść detaliczna
9. Remote z haczykiem
10. 🩳🩳🩳
USA vs. Chiny – wojna technologiczna już tu jest
Napięcia między USA a Chinami doskonale widać w konkurencji, jaką toczą na arenie dominacji technologicznej. Rok temu Stany zabroniły swoim firmom technologicznym zaopatrywania Huawei. Decyzja ta podyktowana była obawami, że Huawei wspiera chiński aparat szpiegujący. Embargo to okazało się jednak nieskuteczne, ponieważ luki w prawie pozwoliły obsługiwać chińskiego giganta poprzez fabryki, które nie były zlokalizowane na amerykańskiej ziemi. 15 maja USA postanowiło spróbować innej taktyki, która wymierzona jest w takie firmy jak TSMC (Taiwan) czy SMIC (Chiny). Zakazuje ona wykorzystywania amerykańskich narzędzi w produkcji krzemowych podzespołów na potrzeby Huawei. Jest to mocno problematyczne, bo właściwie każdy producent microchipów stosuje amerykańskie rozwiązania. Działanie jest więc wymierzone w całkowite zablokowanie możliwości produkcyjnych Huawei. Chiński gigant komentuje tę decyzję jako zagrażającą całemu przemysłowi technologicznemu. W czasach rosnącej wrogości technologicznej pomiędzy dwoma mocarstwami, firmy działające na światowych rynkach podejmują działania, które pozwolą im utrzymać pozytywne relacje z rządami i nadal czerpać korzyści zarówno w USA, jak i w Chinach. 15 maja wspomniana wcześniej firma TSMC zadeklarowała plan budowy fabryki chipów w Arizonie o wartości 12 miliardów dolarów. Cztery dni później TikTok zatrudnił byłego top managera Disneya jako nowego CEO. O gigantycznym planie inwestycyjnym – odpowiedzi Chin na sytuację opowiem w następnym streszczeniu.
📰 The Economist (Paywall)
Chińska inwestycja z dwunastoma zerami
Długoterminowy projekt inwestycyjny Państwa Środka właśnie zaczyna przyspieszać. Rząd zamierza wpompować w przemysł technologiczny ponad 1,4 biliona ($1.400.000.000.000) dolarów do 2025 roku. Efektem ma być wyniesienie Chin na globalnego lidera technologicznego. Projekt wspierany przez samego Xi Jinpinga ma umożliwić miejskim władzom i gigantom, takim jak Huawei, zbudowanie pełnej sieci 5G, zainstalowanie kamer, sensorów, tworzenie rozwiązań w zakresie sztucznej inteligencji, które pozwolą na szerokie wdrożenie autonomicznych samochodów, bezobsługowych fabryk i masowego nadzoru nad krajem. Projekt ma na celu zmniejszenie uzależnienia państwa od obcych technologii poprzez gigantyczne wsparcie dla firm takich jak Alibaba, Huawei, czy SenseTime Group (branża AI). Choć pandemia i kryzys ekonomiczny na świecie spowodowały, że bieżący rok jest dla Chin bardzo trudny pod kątem ekonomii, to i tak rząd ma zamiar wpompować w projekt kwotę 563 miliardów dolarów.
📰 Bloomberg
Wszystkie reklamy są takie same
Wszystkie reklamy są teraz takie same: plumkanie na fortepianie, puste ulice, spokojny voice-over i gadki na temat trudnych i niepewnych czasów. Na koniec obietnica, że marka wspiera swoich konsumentów oraz kluczowych pracowników, takich jak służba zdrowia. Sean Haney przygotował montaż spotów, który doskonale pokazuje, o czym mowa. Trudno się jednak dziwić marketerom, którzy muszą jakoś reagować na “trudne czasy”, a jednocześnie boją się uderzyć w niewłaściwy ton. W dodatku produkcja video w lockdownie to niełatwa sprawa. Tymczasem preferencje konsumentów w Stanach pokazują, że najchętniej (44%) zobaczyliby kreacje, które informują ich o zmianach w ofercie oraz sposobie dostarczania usług i produktów przez firmy. Pokazywanie jak reklamodawca pomaga w czasach pandemii miało drugi priorytet (24% badanych), a tylko 10% osób chce zobaczyć w spotach firmy wyrażające wsparcie i troskę.
🎥 Every Covid-19 Commercial is Exactly the Same
📰 The Wall Street Journal
Reklama VW
Agencja Voltage, kontrolowana przez DDB – należący do Omnicon Group (ależ te powiązania agencyjne są w dzisiejszych czasach skomplikowane) – stworzyła i wyemitowała na Instagramie rasistowską reklamę VW Golf 8, która przedstawiała wielką, białą łapę przepychającą po ekranie małą ciemnoskórą postać. Management VW stwierdził, że był przerażony kiedy zobaczył tę rasistowską kreację i zadeklarował, że będzie w tej sprawie przeprowadzone wewnętrzne śledztwo. Agencja stara się dociec, czy publikacja tego materiału nie była celowym sabotażem przeprowadzonym przez pracownika firmy.
📰 Financial Times (Paywall)
Axel myśli nad eBayem
Niemiecka grupa mediowa Axel Springer przymierza się do zakupu ogłoszeniowej części eBaya, do której należą takie serwisy jak ogłoszeniowy automotive obecny na rynkach niemieckim, duńskim, włoskim oraz w UK, czy znane w Polsce Gumtree. Wartość transakcji waha się w przedziale 8-12 miliardów dolarów.
📰 Financial Times (Paywall)
Nie dotykaj konsumenta – statystyki
Konsumenci deklarują (77%), że zwiększają użytkowanie bezdotykowych technologii i mają zamiar utrzymać ten stan rzeczy, nawet jak pandemia się skończy (62%).
59% badanych deklaruje preferencje w stosunku do rozwiązań głosowych (sklepy, banki). 66% badanych deklaruje, że woli używać aplikacji mobilnych w fizycznych lokacjach zakupowych. W temacie prywatności: 52% badanych stwierdza, że jest OK z technologią rozpoznawania twarzy w sklepach, ale już po pandemii godzi się na to tylko 39%.
📰 MarketingWeek (Paywall)
Shopify usługi finansowe
Operator jednej z najważniejszych platform e-commerce – Shopify planuje odpalenie zestawu produktów finansowych dla swoich sprzedawców. Shopify Balance będzie pozwalało na płacenie rachunków i śledzenie wydatków z poziomu platformy. Ponadto firmy otrzymają karty płatnicze, które umożliwią wypłacanie środków zarobionych na platformie bezpośrednio z bankomatów. Shopify nie będzie starało się o licencję bankową, a usługa zostanie uruchomiona we współpracy z partnerami zewnętrznymi. Produkt zostanie odpalony w USA przed końcem roku i będzie obejmował również system lojalnościowy, który zaoferuje sprzedawcom zniżki między innymi na koszty dostaw do klientów. Balance wprowadzi również możliwość sprzedaży ratalnej.
📰 Bloomberg (Paywall)
Przepaść detaliczna
Dziura pomiędzy rozwojem sprzedaży detalicznej w fizycznych sklepach, a e-commerce stale się pogłębia i coraz więcej mówi się o śmierci domów handlowych. W czasie, kiedy Amazon przesuwa coroczny event sprzedażowy Prime Day na wrzesień z powodu zbytniego obciążenia magazynów przez rosnący popyt, domy handlowe cierpią:
- Sprzedaż Macy’s spada o 45%, a firma notuje rekordową stratę na poziomie 1,1 miliarda dolarów.
- Victoria’s Secret – sprzedaż leci w dół o 37%.
- Kohl’s – sprzedaż leci o 43,5%.
📰 The Information (Paywall)
Remote z haczykiem
Świat technologiczny przechodzi na model pracy zdalnej. Twitter, Coinbase, Shopify i wiele innych firm już jakiś czas temu obwieściło swoje szerokie polityki pracy zdalnej. Google i Microsoft również zmieniają podejście do pracy zdalnej jako podstawowego elementu swojej kultury organizacyjnej, choć ci pierwsi zapowiedzieli, że już w czerwcu pozwolą części personelu wrócić do biura. Na początku pracownicy będą mogli wypełnić 10% siedziby firmy, a we wrześniu do 30%. Do tego pociągu podczepia się Zuckerberg, który zadeklarował w publicznym wideo-wystąpieniu, że około połowa pracowników Facebooka w ciągu najbliższych lat będzie pracowała zdalnie. Jest jednak haczyk: obniżone pensje dla osób pracujących z regionów, w których koszty życia są niższe. Facebook już wkrótce ma zamiar rozpocząć “agresywną” rekrutację zdalnych pracowników.
📰 The Washington Post (Paywall)
📰 The Washington Post (Paywall)
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
🩳Shorty
🩳 Facebook wiedział, nie powiedział, że ich algorytmy zamiast łączyć, to polaryzują ludzi w ich poglądach.
🩳 Magic Leap choć niewiele dostarcza, to zbiera kolejne 350 mln dolarów.
🩳 Boris Johnson planuje zredukować obecność Huawei 5G do zera.
🩳 Big Tech przyspiesza innowacje i wydaje na nie o 17% więcej niż rok temu – 29 miliardów dolarów – to więcej niż roczny budżet NASA.