10.06.2022

DeFi, czyli Decentralized Finance – co to jest? Słownik krypto

DeFi

Dowiedz się, co tak naprawdę kryje się za skrótem DeFi i co w praktyce oznaczają zdecentralizowane finanse. 

Czym jest DeFi? 

DeFi to termin określający usługi finansowe, które są oparte na  technologii blockchain (przede wszystkim Ethereum). Umożliwiają wykonywanie tradycyjnych transakcji: kupna, sprzedaży, można też obracać aktywami czy zaciągać pożyczki. Słowem – oferują praktycznie wszystko to, co tradycyjne banki. Różnica jest taka, że DeFi jest zdecentralizowane – ma charakter peer-to-peer. Transakcje odbywają się bezpośrednio pomiędzy dwoma osobami, nie jest więc potrzebny pośrednik taki jak bank. Rozwój i rozpowszechnienie DeFi może więc w przyszłości zrewolucjonizować cały rynek finansowy i reguły, które nim rządzą. 

Zapisz się na GreenLetter

Zalety Decentralized Finance

Zdecentralizowane finanse posiadają niewątpliwe zalety, którymi nie mogą pochwalić się tradycyjne instytucje finansowe. Wśród najważniejszych można wymienić np.:

  • Transparentność – zapewnia ją technologia blockchain. Każdy użytkownik ma m.in. wgląd w historię transakcji. Ryzyko oszustw i innych przestępstw finansowych jest więc zminimalizowane. 
  • Ochrona prywatności – podczas korzystania z DeFi nie musisz podawać swoich pełnych danych: imienia, nazwiska, adresu zamieszkania. 
  • Brak biurokracji – żeby korzystać z DeFi nie musisz składać żadnych wniosków, wypełniać dokumentów, żeby np. otworzyć konto. 
  • Brak dodatkowych kosztów – wykluczenie pośredników oznacza, że znikają takie koszty jak chociażby prowizje. 
  • Szybkość – transakcje są realizowane niemal natychmiast. Nie musisz więc czekać na otrzymanie przelewu, jak często ma to miejsce w przypadku tradycyjnej bankowości. 

Wady DeFi

Zdecentralizowane finanse są w stanie zrewolucjonizować rynek finansowy, ale nie oznacza to, że nie mają wad. Wśród tych najważniejszych trzeba wymienić chociażby to, że technologia blockchain jest skomplikowana i wciąż dostępna tylko dla wąskiej grupy osób. Wiele aplikacji DeFi ma też błędy i wymaga optymalizacji, co wynika m.in. z wczesnego etapu rozwoju tego typu produktów.   

Zastanawiasz się, jak można wykorzystać technologię blockchain w marketingu Twojej firmy? Napisz do nas, chętnie o tym porozmawiamy. 

 

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter